[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Sen undrar jag, uttalas verkligen Riebli som "Rebli"? Borde det inte vara mer något i stil med Ribli?

JHK känns väldigt målmedveten idag - i spets från start till mål för att undvika risk för strul.

Tyvärr ingen som klarade av att utmana Skistad. Dahlqvist inte riktigt lika rapp på upploppet som jag tycker man ibland sett henne.

Bra start för Diggins i touren. Får väl i runda slängar en minut till Ebba och Frida idag.

Tycker Ludvig Svan gör ett rätt hyggligt jobb. Rapporterar kort och koncist när han har något att rapportera.

Intressant dilemma att ta ut OS-teamsprintlaget för norska herrarna. JHK är ju gjuten om han inte blir skadad eller sjuk, men vem mer ska få ett OS-guld?

Å andra sidan, de kan väl ta ut lite vem som helst och det blir guld ändå. Mer frågan om vilka man ska göra besvikna.

Dagens knall var väl annars Keidys kross av Kaidy i sprintkvalet - hela åtta placeringar och 2,5 sekunder före systern.

Avstånd till Diggins efter etapp 1 för några av de som kanske kan komma högt i totalen:

+0:16, Fähndrich
+0:20, Ilar
+0:43, Drivenes
+0:46, Fosnaes
+0:48, Slind
+0:54, Stadlober, Hoffman, Hennig, Pärmäkoski och Niskanen
+0:55, Weng, Karlsson
+0:57, Andersson
+1:04, Simpson-Larsen

Svenska herrarnas positioner och avstånd upp till JHK:

11, Anger, +0:38
46, Myhlback, +1:07
48, Grahn, +1:07
61, Berglund, +1:09
63, Gisselman, +1:10
68, Poromaa, +1:11
69, Ekberg, +1:11
104, Rosjö, +1:16
105, Eriksson, +1:16

Bra kört Anger! Oroande med Poromaa.

Också härligt att alla yngre förmågor verkligen tar chansen nu när Calle och Burman inte är med.

Vi får väl hoppas på Anger igen ! Förra året kom han ju 2a i världscupen.

Senast ändrad:
Har för mig att jag läste att Frida tränat rätt hårt under ledigheten och egentligen inte "toppat" formen inför touren. Så jag är inte så orolig för hennes form.

Ebba såg seg ut, men hade ovanligt mkt tjuvsläpp. Hon brukar väl oftast vilja ha ordentligt med fäste, ibland på bekostnad av glidet.

Angers form verkar vara på uppåtgående. Gisselmans bästa lopp för året? Berglund hade jag nog hoppats lite mer på.

Lite svagare av HÖA än jag väntat mig. Iversen känns som han stärker sina OS-aktier. Kul för Stenshagen att få en seger.

På damsidan får jag erkänna att jag höll lite på att Stadlober skulle få en seger för "lång och trogen tjänst", men Slind var för stark. Diggins var nog rätt nöjd med en tredjeplats och mindre än 10 sekunders tapp till Slind. Känns som det kan stå mellan de två på sista etappen.

På temat gnällande så är det tusan mig helt otroligt att FIS inte fattar att om de vill undvika att totalt mörda längdskidsporten måste de skaffa sig bra producenter. Produktionen idag var inte bra.

Tour de Ski skulle väl vara skidåkarnas motsvarighet till Tour de France. Skillnaden är att skidåkarna kör en vecka och på den tiden har två vilodagar. Fjolligt!

TDS Känns som ett publikt träningsläger eller öppna norska os-uttagningar. Di svenske känns inte formtoppade.

Vet inte om höjden kan he någon inverkan. I alla fall Ebba och Frida tror jag varit på låglandet över jul och även om Toblach inte är som Davos så är det i alla fall 1200+ möh. Åtminstone Ebba har jag för mig brukar ha lite tufft på höjd utan acklimatisering.

Ha, cyklar tom jag på en dag :giggle: 🍻
Gissar dock att avslutningsbacken är lite tung att komma uppför på cykel. I synnerhet på snön.

Dessutom har du maxtider på de olika etapperna att förhålla dig till så det är inte helt givet att du får åka alla etapper.

Gissar dock att avslutningsbacken är lite tung att komma uppför på cykel. I synnerhet på snön.

Dessutom har du maxtider på de olika etapperna att förhålla dig till så det är inte helt givet att du får åka alla etapper.
Vi cyklister är smartare än så,
vi tar ju liften upp och åker ner i sådana backar :giggle:

Men nu har dom gjort den lite lugnare då OS startar tidigt och dom vill ha med så många bra åkare som möjligt

Vi cyklister är smartare än så,
vi tar ju liften upp och åker ner i sådana backar :giggle:
"Vi cyklister"? Blanda inte in mig i utförsgalenskaper! Jag går hellre uppför med cykel än försöker mig på att cykla utför.

F.ö. kommer du garanterat att bli diskad om du åker banan åt fel håll.

"Vi cyklister"? Blanda inte in mig i utförsgalenskaper! Jag går hellre uppför med cykel än försöker mig på att cykla utför.

F.ö. kommer du garanterat att bli diskad om du åker banan åt fel håll.
Skulle inte ens få tanken att åka upp med lift för att åka utför, men det är en hemlis, så den delar vi inte med någon :sneaky:

Jaha, i vanlig ordning så lyckas ju FIS klanta till det. Om tävlingarna ska avgöras i fyra heat kan man ju tänka sig att människor är intresserade av att se vilka som åker i de olika heaten och detta på ett lättöverskådligt sätt. Hur väljer då FIS att publicera startlistan? Jo, som en enda lång lista sorterad på placering i tourtotalen. Halvt hopplöst att på ett enkelt sätt få ett grepp om vilka som åker i vilka heat.
1767176423950.webp

Värdelös tävling. Det blir ju mkt små tidsskillnader mellan dom 10-20 första, som inte säger någonting.

Undrar om det kommer att bli några större skillnader i tid mellan heaten.

Oavsett känns det väldigt mystiskt att man slänger in det i TdS utan att ha testat på "lägre" nivå först, t.ex. nationellt eller Skandinaviska cupen.

Känns ungefär lika intressant som första försöksomgången på 100 meter i OS/VM i friidrott.

Tillbaka
Topp