Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Fantastiskt stillsam färd till jobbet på odubbade, om än breda, graveldäck. Ensamt i trafiken.
Sorg för att jag inte fick in fler aktiviteter/längre distans 2025 än 2024. Bara att ta nya tag 2026.-

Nope, egentligen inte alls hittills men har haft fram.
Ska komma snö i slutet av veckan så nu åkte även bakhjulet på.
Det är ju extra segt att köra med dubbdäck när det inte är halt (dvs nästan alltid här i Gbg) men jag vågar inte chansa. Har hänt några gånger denna vintern att jag har bedömt väglaget som gott och upptäckt att jag gjort en missbedömning och varit glad för dubbdäcken.

PXL_20260102_033744936.webp

Inte dagens men gårdagen pendling från Stockholm hem söder om stan var nasty på eftermiddagen. Inne på Södermalm närmare bestämt Ringvägen var det i princip okörbart, slirigt och halt som tusan. Bron var halv plogat och vid Globen tog cykelbanan slut. Andra sidan nynäsvägen var bättre plogad och resten av vägen mot Tyresö var bra plogad förutom sträckan mellan Skarpnäck och flaten. Gick ändå ta sig hem på dryga timmen. Imorgon blir det intressant att se hur det blir att komma till och från jobbet...

Topp 3 i grisig pendling idag! I princip alla cykelvägar (som väntat) oplogade från Tyresö in till stan. Sista biten längs nynäsvägen in till Skanstull var bra plogat. Två små vurpor i snövallar vart det. Tog nästan 1.5 timme mot ca 50 minuter vintertid. Kommer kännas i benen imorgon. 150 i snittpuls :’)

Bilagor

• IMG_2369.webp
    IMG_2369.webp
    347.1 KB · Besök: 55
  • IMG_2365.webp
    IMG_2365.webp
    261.7 KB · Besök: 51
  • IMG_2367.webp
    IMG_2367.webp
    656.5 KB · Besök: 48
  • IMG_2361.webp
    IMG_2361.webp
    460.8 KB · Besök: 54
  • IMG_2358.webp
    IMG_2358.webp
    493.5 KB · Besök: 55
Lite svårt att se på bilden, men ser ut som om du har wire-bromsar. Wire är svårt att få att fungera bra på vintern, så jag skulle rekommendera några billiga hydrauliska. Finns olika varianter förfyllda och färdiga att montera från typ 500 spänn hos Tüsken.
Visst, oken kan börja läcka, men har själv haft olika märken och prisklasser genom åren, och dom har genomgående fungerat väl.

Lite svårt att se på bilden, men ser ut som om du har wire-bromsar. Wire är svårt att få att fungera bra på vintern, så jag skulle rekommendera några billiga hydrauliska. Finns olika varianter förfyllda och färdiga att montera från typ 500 spänn hos Tüsken.
Visst, oken kan börja läcka, men har själv haft olika märken och prisklasser genom åren, och dom har genomgående fungerat väl.
Utmärkt. Ska införskaffa hydrauliska bromsar. Tack för tips.

Utmärkt. Ska införskaffa hydrauliska bromsar. Tack för tips.
Nu har andra säkert bättre koll men "förr" kom enklare hydrauliska förmonterade där handtag,slang och ok satt ihop, men sist jag handlade så kom allt förfyllt med vätska men slangen ska kapas till rätt längd och monteras ihop med handtag och det underlättas avsevärt av anpassat verktyg...

Bilagor

• Skärmavbild 2026-01-04 kl. 12.57.04.webp
    Skärmavbild 2026-01-04 kl. 12.57.04.webp
    16.5 KB · Besök: 28
Minus tjugoen grader, torr och fin luft. Snygga is-formationer ur snölagret! Fick bli en efterlängtad draghundstur till Sävar och åter Umeå. Inga andra cykelspår längre.. Underbart vacker solbelysning av luftföroreningarna.
Jag lär bli ungdomsfinnig, vilken dag som helst nu, med nyllet dolt i fett!
Lovikka i Hestra tumhandskar klarade händerna, men innan hemkomst funderade jag starkt på nya, pälsiga klumpeduns-skor med tovade innerskor av ull?
Fiiiii Fan, innan all känsel gjort sig hörd i tårna igen!! Långsam uppvärmning dessutom, i rumsvarma yllesockar, kaffedoft i näsan.

Senast ändrad:
Nu har andra säkert bättre koll men "förr" kom enklare hydrauliska förmonterade där handtag,slang och ok satt ihop, men sist jag handlade så kom allt förfyllt med vätska men slangen ska kapas till rätt längd och monteras ihop med handtag och det underlättas avsevärt av anpassat verktyg...
Har köpt ett par olika förfyllda både fram och bak. Har hittills inte behövt kapa till slanglängd.

Dugligt sopsaltat från Älvsjö till Täby, över Västberga, fridhemsplan, roslagstulll- utom i stan. Värdelöst bredvid. Vurpade efter att ha glidit med framhjulet mot iskant vid KTH. Eån åskådare/komiker sa " nice judo" nånting åt slo-mo vurpan med efterföljande kullerbytta för att komma på fötter. Lovar att det såg inte nice ut.

Dagens pendling, Södermalm - tyresö var bra mycket bättre än gårdagens grisfest. Dock fortsatt slaskig och rejält dåligt på övergångar vid korsningar. Rödljuset över 229 vid norra sköndal var totalt slaskhaveri. Allt som allt helt farbart men rätt halt på sina ställen.

Dagens pendling, Södermalm - tyresö var bra mycket bättre än gårdagens grisfest. Dock fortsatt slaskig och rejält dåligt på övergångar vid korsningar. Rödljuset över 229 vid norra sköndal var totalt slaskhaveri. Allt som allt helt farbart men rätt halt på sina ställen.
Slaskhaveri och ett gäng minusgrader till imorgon kan ju ”bättra” på underlaget till knaggelis😜🤪

Tog pendeln för att jag skulle reklamera ett kragg (som visade sig vara ok, vilket är både bra och dåligt för nu vet jag inte vad som inte funkar....)
HERREGUD, hur kan det IDAG vara inställda pendeltåg pga rådande väderlek? Minus 10 och klart....

Jag inleder pendlingsåret med att cykla från bilverkstan i Vinsta till Sunbybergs centrum imorrnbitti. Vilken väg skulle ni erfarna västerortscyklister välja med tanke på underlaget och (eventuell) snöröjning?
Har inte koll på läget då jag är bortrest men tänkte spontant Bergslagsvägen - Bälstavägen. Den förstnämnda är ju vanligtvis sopsaltad och båda har separat cykelbana så man slipper blanda sig med bilar.

Örbyleden var mest sopsaltad och tipp topp Resten var lika mycket prommis som cyclocross. Tog nästan dubbla tiden.

Bilagor

• 20260107_072047.webp
    20260107_072047.webp
    1.4 MB · Besök: 38
  • 20260107_070525.webp
    20260107_070525.webp
    243.3 KB · Besök: 38
  • 20260107_071439.webp
    20260107_071439.webp
    314.7 KB · Besök: 36
  • 20260107_073935.webp
    20260107_073935.webp
    454.4 KB · Besök: 36
Har inte koll på läget då jag är bortrest men tänkte spontant Bergslagsvägen - Bälstavägen. Den förstnämnda är ju vanligtvis sopsaltad och båda har separat cykelbana så man slipper blanda sig med bilar.
Tack för tips, hann inte se det förrän jag var framme. Testar den vägen åt andra hållet. Nu letade jag mig fram ”närmsta” vägen på GC-vägarna genom den gröna kilen som går i öst-västlig riktning mellan Spånga och Vällingby. Mestadels ok plogat och sandat.

Rekade lite igår kväll och då var det katastrof ut från Kungsängen och rätt kasst uppför Dalkarlsbacken bort mot Stäket. Imorse var det dock sopsaltat uppför Dalkarlsbacken och i övrigt bra röjt ända bort till Solna, där det var misär.

Tog elcykeln eftersom den har cykelkorg och jag hade en massa skrot som skulle med till jobbet. Elen avslagen såklart, bortsett från total sträcka på runt 500m, där det inte var röjt och jag hade fått leda cykeln annars. Som straff bestämde sig Garminklockan för att stänga av sig så det blev ingen Stravalogg. Jag uppskattar ändå att pendlingen tog strax under 2 timmar.

Morgonens bästa: En elmoppe gled sakta förbi mig i backen från Hallonbergen upp mot bussgaraget.
Jag trampade på och cyklade om moppen och hade god lust att ropa "Du blev just omcyklad av en elcykel utan el"!

Tillbaka
Topp