[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Kläder, diesel (bil med dieselvärmare), reflexväs, skovel och snart grus är i bilen. Men den används ju på sådana vägar.

På tal om prepping. Hade en bekant som alltid hade kvin och hammare nära till hands ifall man krockar och behöver skära av säkerhetsbilen och krossa ruta. Inte heller en dum idé så länge de inte kan flyga runt.
Glas-kross-grej borde man ha också ja.

Kläder, diesel (bil med dieselvärmare), reflexväs, skovel och snart grus är i bilen. Men den används ju på sådana vägar.

På tal om prepping. Hade en bekant som alltid hade kvin och hammare nära till hands ifall man krockar och behöver skära av säkerhetsbilen och krossa ruta. Inte heller en dum idé så länge de inte kan flyga runt.
Biltema har ju denna https://www.biltema.se/kontor---tek...usb-laddare-12-v-med-nodfunktioner-2000047508

Men är väl mer eller mindre hemlös i moderna bilar

De flesta "premium"-bilar har väl laminerade rutor nu för tiden, frågan är hur mycket nytta en sån där hammare gör då.

Tänk om det fanns en sensor som känner av om bilen hamnar i djupt vatten och då automatiskt startar alla fönsterhissar.

Att bli instängd i en bil som börjar sjunka (med barn i baksätet) är ju något man får mardrömmar av bara att tänka på.

De flesta "premium"-bilar har väl laminerade rutor nu för tiden, frågan är hur mycket nytta en sån där hammare gör då.

Betydligt lättare att sparka ut när man smällt rutan med hammaren.

VI har krav i tävlingsbilen och jag använder https://www.esska.se/shop/Nodhammare-med-balteskniv-langd-170-mm--943095061500-12610
fungerar bra. 🙆‍♂️

Borde kanske ha i vanliga bilen med. Jag har alltid ett litet kit verktyg, pannlampa, kläder, snickers osv i facket bak.

När man ändå pratar tillbehör.

Om man byter ut sin V70 så behövs en takbox, primärt då för skidresor.

Jag gillar inte tanken på fladdriga jäkla vindfång, men tycker ändå att nya Thule Motion 3 ser rimlig ut.

Väljer då mellan XL Low och XXL Low.
XL borde precis räcka till, men kanske inte jättemycket marginaler. Beroende på hur optimistiskt man ska tolka spec och mått.
Men tänker jag rätt om jag ändå vill ha så liten box som möjligt?

Jag gillar inte tanken på fladdriga jäkla vindfång, men tycker ändå att nya Thule Motion 3 ser rimlig ut.

XL borde precis räcka till, men kanske inte jättemycket marginaler. Beroende på hur optimistiskt man ska tolka spec och mått.
Vår gamla glasfiberbox (Freetime) tror jag rymmer 500 l. Det räcker till 4 par alpinskidor och 4 par längdskidor samt tillhörande stavar. Sedan är det i stort sett fullt, men jag tror inte man får lasta så mycket tyngre på taket ändå. Moderna plastboxar är betydligt lättare, men ganska fladdriga samtidigt. Är vi 4 pers med full vinterutrustning, så har vi även bakbox på kroken där alla pjäxor får bo.

Edit: Finns mycket på Blocket, Tradera etc. Många använder bara sin box en vecka om året, så det går att hitta fina.

Senast ändrad:
Vår gamla glasfiberbox (Freetime) tror jag rymmer 500 l. Det räcker till 4 par alpinskidor och 4 par längdskidor samt tillhörande stavar. Sedan är det i stort sett fullt, men jag tror inte man får lasta så mycket tyngre på taket ändå. Moderna plastboxar är betydligt lättare, men ganska fladdriga samtidigt. Är vi 4 pers med full vinterutrustning, så har vi även bakbox på kroken där alla pjäxor får bo.

Edit: Finns mycket på Blocket, Tradera etc. Många använder bara sin box en vecka om året, så det går att hitta fina.
I V70'n körde vi upp 4 vuxna med allt i bilen, och så mycket mindre bagage har vi nog inte nu. Tänker att allt utom skidor och stavar bör rymmas inne i bilen.

Edit: Det är lätt att köpa "Takbox" på Blocket. Det är svårare att köpa någon av dom specifika modellerna man är ute efter. Är inte sugen på en box som är mer aerodynamisk baklänges.

Senast ändrad:
Betydligt lättare att sparka ut när man smällt rutan med hammaren.

VI har krav i tävlingsbilen och jag använder https://www.esska.se/shop/Nodhammare-med-balteskniv-langd-170-mm--943095061500-12610
fungerar bra. 🙆‍♂️

Borde kanske ha i vanliga bilen med. Jag har alltid ett litet kit verktyg, pannlampa, kläder, snickers osv i facket bak.
Jag har en sådan i handskfacket på vanliga bilen. Men är lite fundersam på hur lätt jag når den om man hänger uppochned 😅

Nej, du tänker fel 😀. Skämt åsido, det beror väl lite på hur aerodynamisk bilen är om det ska vara märkbart med en lägre box eller ej. Den enda gången som min thulebox, motion xt xxl, upplevs fladdrig är när vi monterar på och av den samt att den kan vara lite besvärlig att stänga om den är för fylld till bristningsgränsen.

I min värld så är det bättre med en så stor takbox som möjligt så att det går att stuva så mycket lätta skrymmande saker som möjligt tillsammans med skidorna och pjäxorna i takboxen, då att behöver vi inte packa ända upp till taket i bilen.

I V70'n körde vi upp 4 vuxna med allt i bilen, och så mycket mindre bagage har vi nog inte nu. Tänker att allt utom skidor och stavar bör rymmas inne i bilen.

Edit: Det är lätt att köpa "Takbox" på Blocket. Det är svårare att köpa någon av dom specifika modellerna man är ute efter. Är inte sugen på en box som är mer aerodynamisk baklänges.
Sen så beror det lite på hur mycket man får lasta på taket på den aktuella bilen om det är värt det med en större takbox eller ej. Subarun som jag har nu får lasta 80 kg på taket medans den förra opeln fick lasta 100 kg, skillnaden motsvara ungefär 5 par pjäxor eller 4 par skidor.

Nej, du tänker fel 😀. Skämt åsido, det beror väl lite på hur aerodynamisk bilen är om det ska vara märkbart med en lägre box eller ej. Den enda gången som min thulebox, motion xt xxl, upplevs fladdrig är när vi monterar på och av den samt att den kan vara lite besvärlig att stänga om den är för fylld till bristningsgränsen.

I min värld så är det bättre med en så stor takbox som möjligt så att det går att stuva så mycket lätta skrymmande saker som möjligt tillsammans med skidorna och pjäxorna i takboxen, då att behöver vi inte packa ända upp till taket i bilen.
Tänker ändå lite att "den största boxen är den man har med sig", den ska ju vara smidig nog så att man faktiskt vill använda den 😛

Fladdrigheten är väl just att XXL behöver sticka fram så långt över vindrutan, men det kanske inte gör så mycket. Hur lång bil har ni?

Sen så beror det lite på hur mycket man får lasta på taket på den aktuella bilen om det är värt det med en större takbox eller ej. Subarun som jag har nu får lasta 80 kg på taket medans den förra opeln fick lasta 100 kg, skillnaden motsvara ungefär 5 par pjäxor eller 4 par skidor.
Trodde jag fick lasta 75 men det är tydligen bara 67,5.
Men det är ändå box + ca 10 par skidor, så på vintern borde det vara lugnt oavsett.

Många takboxar är ju sjukligt stora volymmässigt, vår Packline SUV är låg och tillräckligt lång för längdskidor eller tillräckligt mycket annan packning för att antagligen närma sig maxlasten ändå. Den har nog inte ens hälften av frontarean jämfört med en del plastboxar.

Gamla klassiska Packlinelådorna är inte heller så tokiga, finns även i 110 cm bredd, går antagligen att använda som taktält också :-)

Påverkar inte heller räckvidden på bilen så mycket, vi har legat runt 230Wh/km med boxen på på vintern vilket är mindre än många andra bilar utan box, känns helt ok.

En annan variant som borde kunna funka för många här är att köra med plattformsställ för cyklar och lägga skidorna därpå i skidfodral så behövs inte ännu mera prylar.

Tänker ändå lite att "den största boxen är den man har med sig", den ska ju vara smidig nog så att man faktiskt vill använda den 😛

Fladdrigheten är väl just att XXL behöver sticka fram så långt över vindrutan, men det kanske inte gör så mycket. Hur lång bil har ni?

Trodde jag fick lasta 75 men det är tydligen bara 67,5.
Men det är ändå box + ca 10 par skidor, så på vintern borde det vara lugnt oavsett.
En subaru outback.

Där ser man ju tydligt hur höga en del boxar är jämfört med den vi valde. För skidor känns det onödigt.

1767944861445.webp

(Förrförra bilen dock..)

Man kan köra en snowracer i en Motion XT XL. Det avgjorde för oss.

Plus att den just vid köptillfället för några år sedan kampanjades väldigt hårt på mekonomen.

På temat takbox så är vi väldigt nöjda med vår Calix 600, men den verkar inte säljas längre.

En annan variant som borde kunna funka för många här är att köra med plattformsställ för cyklar och lägga skidorna därpå i skidfodral så behövs inte ännu mera prylar.
På pappret är mina skidor 1 cm kortare än bilens bredd, men rent psykologiskt skulle jag vara livrädd för vartenda möte av att lasta så.
Men det är även praktiskt med en box väl framme, det gör lastningen för alla dagsturer smidigare.

Ska nog däremot ha ett dedikerat "smuts-fodral" som jag bara strappar på takräcket för kortare turer.
En subaru outback.

Min hjärna har fan svårt att tolka storlek och proportioner på moderna bilar, kan omöjligt köpa att den där boxen är 230cm lång, eller ens rymmer en skida.

På pappret är mina skidor 1 cm kortare än bilens bredd, men rent psykologiskt skulle jag vara livrädd för vartenda möte av att lasta så.
Men det är även praktiskt med en box väl framme, det gör lastningen för alla dagsturer smidigare.

Ska nog däremot ha ett dedikerat "smuts-fodral" som jag bara strappar på takräcket för kortare turer.

Min hjärna har fan svårt att tolka storlek och proportioner på moderna bilar, kan omöjligt köpa att den där boxen är 230cm lång, eller ens rymmer en skida.
Det är väl så de flesta transporterar sina cyklar utan problem?

Jo verkade fungera ändå.

Om vi ska bygga allting för att dessa personer inte ska lyckas med något klantigt får vi nog lägga ner allt.
Så är det ju absolut. Men när det blir skriverier i tidningen om "skenande bilar" eller att tillverkaren på annat sätt beskylls som orsak så kanske det är bättre att bara förhindra möjligheten till såna dumheter. Ur ett rent företagsperspektiv alltså.

Kan för övrigt bekräfta att Volvo ger ett meddelande om man försöker backa med öppen dörr och utan bälte. "Stäng dörren eller spänn fast bältet" står det. Gör man endera av de sakerna så går det bra att backa.

Appropå att köra med öppna dörrar, den hör dök precis upp i slaskflödet.

Tjena!

Hände en gång på jobbet när våra inkallningsskyltar inte fungerade, vi gick då ut och hämtade bilarna på parkeringen.
Går fram till en kund i en Merca, förklarar för kunden att hen kan kliva ut och gå in i väntrummet så tar jag hand om bilen.
Kunden kliver ut och bilen börjar åka iväg, vederbörande har alltså väntar med bilen på, växellådan i drive och suttit och hållt på bromsen.
Jag fick göra ett ganska ograsiöst hopp in i bilen för att få stopp på den.

Tjena!

Hände en gång på jobbet när våra inkallningsskyltar inte fungerade, vi gick då ut och hämtade bilarna på parkeringen.
Går fram till en kund i en Merca, förklarar för kunden att hen kan kliva ut och gå in i väntrummet så tar jag hand om bilen.
Kunden kliver ut och bilen börjar åka iväg, vederbörande har alltså väntar med bilen på, växellådan i drive och suttit och hållt på bromsen.
Jag fick göra ett ganska ograsiöst hopp in i bilen för att få stopp på den.
Höll på att få åka baklänges ner i en slalombacke i Åre i en kollegas bil för flera år sedan.
Han backade mot backen (parkeringsplats utanför jobbet) och hoppade ur bilen för att springa in på kontoret för att hämta en sak lite snabbt.
Synd att han inte hade lagt ur backväxeln på automaten bara.
Sköt växelväljaren med kraft mot P (kom inte åt bromspedalen) och det fungerade som tur är och bilen stannade så snabbt som jag hade hoppats på.

Bz4x har väl gått från flopp till okej batteribil. Kombin som är på ingång ser riktigt intressant ut för oss som vill ha en funkis bil och inte är så noga med att det ska vara premium. Antar att den kommer som Subaru också.

Nu väntar vi bara på att 2028 års modell ska komma med anti-glare coating på infotainment skärmen...
När jag provkörde bz4x var det enda jag såg min sambos rosa tröja.

1768155499561.webp

Lite lockande ändå med deras extrema garantier. Tyvärr verkade den ju vara rätt urusel från start med riktigt dålig räckvidd (fast i verkligheten hade de gömt en massa under 0% som säkert sakta minskar för att täcka för batteridegraderingen..).

Jag provkörde bz4x, ID4, och Ariya innan jag landade på en Solterra. Den ska ju ha kass snabbladdning på vintern och kortare räckvidd än annonserat, och det kanske den har... Men lyckligtvis så köpte jag den för att ha som stadsbil och för korta utflykter. Barnvagn går lätt in där bak och de två ungarna har god plats (inte för att babyn bryr sig). Jag har en annan bil för längre turer med mer packning.
Man betalar nog 50-60k extra för märket om man köper en bz4x istället för Solterra, enligt mina undersökningar på Finn.
Bz4x/Solterra blev det för att de är bäst att köra av de jag provkörde. Och så betalar jag inte för räckvidd och laddkapaciter jag inte behöver. Men hade jag sålt både bilarna och gått för en car-quiver-killer så går ju Solterran helt bort. För liten och för kass laddning utanför hemmet. Kanske hade en kombin funkat, men helst hade man haft nåt större.

Bz4x har väl gått från flopp till okej batteribil. Kombin som är på ingång ser riktigt intressant ut för oss som vill ha en funkis bil och inte är så noga med att det ska vara premium. Antar att den kommer som Subaru också.

Denna kombin gissar jag?

Vad är grejen med den obligatoriska förfulingen när modeller tar steget ut till elbildsvärlden? 🫤

Jag för en månad sen: "Jag köper en bensin-outback nu och så kanske e-outback om några år.
Jag nu håller inte med.

Någon feedback, hur funkar den, good / bad ??
Har en sådan på jobbet som jag kör en dag i veckan.
Den är fin, den känns tight och bra att köra, bra drag i drivlinan.

Några saker som jag inte gillar:
- Stolarna passar inte mig.
- Framdörrarna går inte att öppna när det är kallt.
- Den "automatiska" styrningen går inte att använda, den vandrar fram och tillbaka mellan linjerna och är alldeles för aggresiv.

Tillbaka
Topp