Blir det svenskt på pallen i TdS bland damerna?
Att Diggins kommer att vinna är nog närmast givet så det är plats två och tre det handlar om.
Ilar ligger ju trea nu. Har inte koll på hur Joensuu är i backen men jag inbillar mig att Ilars distanskapacitet gör att hon borde ha chansen att plocka in de 19 sekunderna finskan ligger före i totalen även om hon väl tidigare inte presterat så bra i backen.
Bakom sig har Ilar Matintalo, bara en sekund efter. Känns dock inte helt omöjligt att Ilar skulle vara raskare än henne.
Värre kan det nog vara med Stadlober som vid flera tillfällen varit topp-10 på avslutningsetappen. Ilar har 31 sekunders försprång på henne.
Drivenes som ligger sekunden bakom Stadlober tror jag aldrig har åkt backen. Helt säker tror jag inte att Ilar ska känna sig.
Efter Drivenes finns dock ett mycket reellt hot i form av Weng som ju vunnit slutetappen. Hon har 48 sekunder upp till Ilar och tittar man på när hon vann etappen 2022 så var det bara tre andra inom 48 sekunder:
Visa bilaga 810775
Min gissning är att Weng kommer att sluta som tvåa i totalen.
Efter Weng ligger Andersson, bara två sekunder bakom. Även hon är ju en bra klättrare. Med god form på Andersson tror jag hon hade haft goda chanser att ta Ilar och klättra upp till tredje plats. Nu är jag inte lika säker utan tror att tredjeplatsen kan komma att stå mellan de två svenskorna, Stadlober och kanske Drivenes. För efter Andersson ligger Dahlqvist, Fähndrich, Lundgren, Karlsson och Ganz. Och även om backen känns den borde vara perfekt för Karlsson har hon ju inte alls lyckats där i de två tidigare försöken. Och hon är hela 1:37 efter Ilar.