[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Tyvärr återigen en inkompetent producent. Kläbo är total överlägsen på upploppet och kommer garanterat att vinna medan det är kamp om platserna där bakom. Vad gör då producent? Jo, visar en sex sekunder lång drönarsekvens på Kläbo bakifrån när han står och huvudsakligen glider mot mål. Rött kort!

Mycket positivt och oväntat med Grahns tredjeplats. Grejade långbacken oväntat bra.

Ställningen inför avslutningsetappen där herrarna startar 11.30 och damerna 15.30.

1767462309749.webp

1767462376511.webp

8
Tyvärr återigen en inkompetent producent. Kläbo är total överlägsen på upploppet och kommer garanterat att vinna medan det är kamp om platserna där bakom. Vad gör då producent? Jo, visar en sex sekunder lång drönarsekvens på Kläbo bakifrån när han står och huvudsakligen glider mot mål. Rött kort!

Mycket positivt och oväntat med Grahns tredjeplats. Grejade långbacken oväntat bra.
Att han var snabb på ett upplopp "visste" vi väl men så bra i backen var mycket starkt och förvånade mig lite. Som Johan Olsson sa har vi nu tre herrar som om allt stämmer kan slåss om medaljer på OS-sprinten.

Hon stärkte väl sina aktier även om avslutningen inte var briljant - lite för lite jobb med att få fart i sista utförsbacken och rätt skakig kurvtagning innan "puckeln" in på upploppet.

Dahlqvist kändes lite seg även om en fjärdeplats förstås inte är dålig. Om allt klaffar tror jag Dahlqvist har högre högstanivå på den där banan. Sundling är förstås given. Svahn är lite svårare och det blir intressant att se hur det går i tävlingarna in mot OS, men om hon får saker att funka och är i form till OS tror jag hon också får åka. Står då mellan Ribom, Dahlqvist och Hagström. Lite synd att Ribom inte var med idag. Hade varit intressant att se hur hon stått sig.

Blir också intressant att se hur heaten på OS kommer att utveckla sig. Jag utgår från att Sundling och Skistad kommer att gå tillsammans och frågan är om Skistad kan hålla Sundling bakom sig. Mitt intryck är att det är en bana som borde ge Sundling möjligheter att komma förbi rätt tidigt och grilla Skistad länge. Gäller nog att hon lyckas spetsa till formen lite och att hon har en skaplig lucka till norskan inför sista utförsbacken.

Frida satsar på cykel (sort of).

Apropå uttal, inte kan väl Lapalus uttalas som Olsson och Karlsson gör med ett väldigt svenskklingande u-ljud på slutet?

Återigen en producent som borde få sparken - visa Stenshagen ligga på marken efter målgång ner Iversen spurtar mot Korostelev om tredjeplatsen på etappen.

Lite oroväckande att de presterar så dåligt i en tävling som i mångt och mycket handlar om rå kapacitet. I vissa fall kanske det är bristande motivation, men jag antar att det finns en del åkare från andra nationer som inte heller kanske plockar ur det allra sista för att komma 32:a istället för 34:a i totalen.

En fundering jag har angående kapacitet är om Myhlback mer är ett "stakmonster" än ett "kapacitetsmonster". Förstås svårt att säga då han också är i en speciell situation med att fokusera så mkt på stakning att han förmodligen har en del att gå på vad gäller vana att diagonala eller skejta.

Skulle jag idag gissa skulle jag dock sätta mina hypotetiska slantar på att han kommer att köra lite blandat i några år men sen glida över och bli en mer renodlad långloppsåkare. Delvis p.g.a. att det kanske passar honom bättre och delvis p.g.a. att jag får intrycket att han trivs bättre i den miljön.

Vansinnigt jämnt i toppen toppen i Scand Cupen med bara sex tiondelar mellan ettan och trean. Noterbart är att VC-åkare som Jenssen och Andersen inte grejade pallen. Tio norrmän före bästa icke-norrman, Emil Danielsson för vilken det kanske kan ses som ett litet steg åt rätt håll i alla fall.

1767528724853.webp

En fundering jag har angående kapacitet är om Myhlback mer är ett "stakmonster" än ett "kapacitetsmonster". Förstås svårt att säga då han också är i en speciell situation med att fokusera så mkt på stakning att han förmodligen har en del att gå på vad gäller vana att diagonala eller skejta.

Skulle jag idag gissa skulle jag dock sätta mina hypotetiska slantar på att han kommer att köra lite blandat i några år men sen glida över och bli en mer renodlad långloppsåkare. Delvis p.g.a. att det kanske passar honom bättre och delvis p.g.a. att jag får intrycket att han trivs bättre i den miljön.
Det tänker jag att han är. Men möjligt att han kan utveckla kapaciteten en hel del/mycket/ eller kanske inte så mycket. Det beror väl på lite av varje och hur han väljer att satsa .

Spontant tänker jag att fristil kanske kräver något mer syreupptag eftersom man gissar jag ändvänder större muskelgrupper lite oftare? Alltså rent generellt.

Men i dagens etapp tycker man Poromaa kunde göre det bättre. Myhlback och Anger är väl inte som gjorda för detta precis.

Blir det svenskt på pallen i TdS bland damerna?

Att Diggins kommer att vinna är nog närmast givet så det är plats två och tre det handlar om.

Ilar ligger ju trea nu. Har inte koll på hur Joensuu är i backen men jag inbillar mig att Ilars distanskapacitet gör att hon borde ha chansen att plocka in de 19 sekunderna finskan ligger före i totalen även om hon väl tidigare inte presterat så bra i backen.

Bakom sig har Ilar Matintalo, bara en sekund efter. Känns dock inte helt omöjligt att Ilar skulle vara raskare än henne.

Värre kan det nog vara med Stadlober som vid flera tillfällen varit topp-10 på avslutningsetappen. Ilar har 31 sekunders försprång på henne.

Drivenes som ligger sekunden bakom Stadlober tror jag aldrig har åkt backen. Helt säker tror jag inte att Ilar ska känna sig.

Efter Drivenes finns dock ett mycket reellt hot i form av Weng som ju vunnit slutetappen. Hon har 48 sekunder upp till Ilar och tittar man på när hon vann etappen 2022 så var det bara tre andra inom 48 sekunder:
1767530298283.webp

Min gissning är att Weng kommer att sluta som tvåa i totalen.

Efter Weng ligger Andersson, bara två sekunder bakom. Även hon är ju en bra klättrare. Med god form på Andersson tror jag hon hade haft goda chanser att ta Ilar och klättra upp till tredje plats. Nu är jag inte lika säker utan tror att tredjeplatsen kan komma att stå mellan de två svenskorna, Stadlober och kanske Drivenes. För efter Andersson ligger Dahlqvist, Fähndrich, Lundgren, Karlsson och Ganz. Och även om backen känns den borde vara perfekt för Karlsson har hon ju inte alls lyckats där i de två tidigare försöken. Och hon är hela 1:37 efter Ilar.

Det tänker jag att han är. Men möjligt att han kan utveckla kapaciteten en hel del/mycket/ eller kanske inte så mycket. Det beror väl på lite av varje och hur han väljer att satsa .

Spontant tänker jag att fristil kanske kräver något mer syreupptag eftersom man gissar jag ändvänder större muskelgrupper lite oftare? Alltså rent generellt.

Men i dagens etapp tycker man Poromaa kunde göre det bättre. Myhlback och Anger är väl inte som gjorda för detta precis.
Vet inte hur motiverad Poromaa var idag. Han hade ju dessutom rejält problem med luftrören igår så möjligt att han inte plågade sig max.

Anger var ju faktiskt fyra på etappen i fjol och med hans kroppshydda ger det väl rätt tydliga indikationer på att karln har riktigt bra syreupptag. Tror att lite svajig form och även därtill kopplad motivationsbrist kan förklara en del av att det gick betydligt sämre i fjol.

Sen är förstås Myhlback så pass ung att det fortfarande är mycket möjligt att han kan förbättra kapaciteten. Jag tror dock inte att det är säkert att han kommer att utveckla den tillräckligt för att kunna ta medaljer i VM/OS på distanser där det skejtas eller diagonalas.

Vansinnigt jämnt i toppen toppen i Scand Cupen med bara sex tiondelar mellan ettan och trean. Noterbart är att VC-åkare som Jenssen och Andersen inte grejade pallen. Tio norrmän före bästa icke-norrman, Emil Danielsson för vilken det kanske kan ses som ett litet steg åt rätt håll i alla fall.

Visa bilaga 810764
Varför kör Skandinavisk Cup tävling Finland. Tävlingarna bör väl vara i Danmark, Norge och Sverige. https://sv.wikipedia.org/wiki/Skandinavien

Blir det svenskt på pallen i TdS bland damerna?

Att Diggins kommer att vinna är nog närmast givet så det är plats två och tre det handlar om.

Ilar ligger ju trea nu. Har inte koll på hur Joensuu är i backen men jag inbillar mig att Ilars distanskapacitet gör att hon borde ha chansen att plocka in de 19 sekunderna finskan ligger före i totalen även om hon väl tidigare inte presterat så bra i backen.

Bakom sig har Ilar Matintalo, bara en sekund efter. Känns dock inte helt omöjligt att Ilar skulle vara raskare än henne.

Värre kan det nog vara med Stadlober som vid flera tillfällen varit topp-10 på avslutningsetappen. Ilar har 31 sekunders försprång på henne.

Drivenes som ligger sekunden bakom Stadlober tror jag aldrig har åkt backen. Helt säker tror jag inte att Ilar ska känna sig.

Efter Drivenes finns dock ett mycket reellt hot i form av Weng som ju vunnit slutetappen. Hon har 48 sekunder upp till Ilar och tittar man på när hon vann etappen 2022 så var det bara tre andra inom 48 sekunder:
Visa bilaga 810775

Min gissning är att Weng kommer att sluta som tvåa i totalen.

Efter Weng ligger Andersson, bara två sekunder bakom. Även hon är ju en bra klättrare. Med god form på Andersson tror jag hon hade haft goda chanser att ta Ilar och klättra upp till tredje plats. Nu är jag inte lika säker utan tror att tredjeplatsen kan komma att stå mellan de två svenskorna, Stadlober och kanske Drivenes. För efter Andersson ligger Dahlqvist, Fähndrich, Lundgren, Karlsson och Ganz. Och även om backen känns den borde vara perfekt för Karlsson har hon ju inte alls lyckats där i de två tidigare försöken. Och hon är hela 1:37 efter Ilar.
Karlsson har ju packat ihop och dragit hem, så hon kommer nog inte att ta några placeringar i backen idag.

Karlsson har ju packat ihop och dragit hem, så hon kommer nog inte att ta några placeringar i backen idag.
Ah, det hade jag missat. Låter i och för sig klokt. Gissar att den där backen inte är det bästa om man har fotproblem.

Känns som Weng kommer att gå förbi när det börjar bli lite mindre brant.

Inget riktigt bra flyt för Ebba då hon byter från "horisontell" till "vertikal" riktning.

Är Swirbul på gång med en comeback? La ju av efter säsongen 2022/23, men nu klar vinnare i amerikanska mästerskapen (10 km C).
1767729682632.webp

Känns inte som något tydligt styrkebesked på någon front i herrklassen.
Nej precis min tanke. Gillar Calle men tänker att han inte ska med till OS, ge platsen till Leo eller någon annan yngre förmåga som får känna på den internationella konkurrensen och kanske kan lyfta sig något snäpp.

Jag lutar nästan åt att de kan nöja sig med att plocka med Berglund, Gisselman och kanske Jesper Persson som komplement till Anger, Poromaa, Myhlback och Grahn.

Ska de prompt ha en åttonde gubbe så kanske Ekberg?

Edit: Gisselman och Berglund blev tydligen klara idag.

Senast ändrad:
Jag lutar nästan åt att de kan nöja sig med att plocka med Berglund, Gisselman och kanske Jesper Persson som komplement till Anger, Poromaa, Myhlback och Grahn.

Vad tänker du kring stafettlaget? Följande ordning; Myhlback, Poro, ?, Anger. Vet inte vem som har tredjeaträckan bäst. Berglund?

Det vore ju ändå kul att få se Calle i OS. För lång och trogen tjänst. Så hoppas han kommer med, och får till några bra resultat !

Senast ändrad:
Vad tänker du kring stafettlaget? Följande ordning; Myhlback, Poro, ?, Anger. Vet inte vem som har tredjeaträckan bäst. Berglund?
Anger ser jag som väldigt naturligt val på sistasträckan med tanke på spurtkapacitet.

I övrigt tror jag att Poromaa, Berglund och Gisselman är de som kommer att få åka, om nu Poromaa kan skrämma fram lite form. Ordning är dock förstås inte given.

På VM i fjol hade de Gisselman, Poromaa, Burman och Anger. Skulle kunna tänka mig att de stoppar in Berglund på tredje och behåller bemanningen på sträcka 1 och 2.

Edit: Myhlback tror jag inte är aktuell med mindre än att det blir sjukdom om inte banan är så lätt att den håller att staka och det saknas stakfria zoner. Och även om det går är det lite av gambling. Stavbrott kan t.ex. bli betydligt kostsammare om fästvalla saknas.

Gärna Häggström, bra hybridåkare.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp