[Kalender] Uppsala – Trondheim – Uppsala 1500 km

Funderar lite på om inte bansträckningen borde justeras lite så att start och mål är i St Olof istället. Blir lite längre men det skadar väl inte!?

Eller så kör man omväxlande UTU och USU (Uppsala-St Olof-Uppsala)?

Eller kanske USTU?

Eller om man skippar det där med norskt helgon och kör svenskt istället - då passar väl URU rätt bra med tanke på att Heliga Birgitta kom från Uppland och flyttade till Rom.

Jag försöker maila till info lådan men det studsar.

<info@pilgrimbrevet.se>: host salome5.rosnix.net[92.243.26.4] said:
451-213.80.101.71 is not yet authorized to deliver mail from 451
<prodesse@bahnhof.se> to <info@pilgrimbrevet.se>. Please try later.

Ingen fara, det är bara s.k. greylisting (https://en.wikipedia.org/wiki/Greylisting_(email) på wikipedia). Mail från okända avsändare och särskilt från okända servrar kommer att dröja en stund innan de accepteras (så att - om det det hade varit något försök till spam - någon administratör för nätverket hinner stoppa dem).

Men 451 och allt som börjar på 400 är bara ett tillfälligt misslyckande till leverans; din e-postleverantör kommer om de gör korrekt fortsätta försöka, och lyckas om en stund. Kan vara att din studs är en varning om att brevet inte blivit levererat ännu?

(Sen är bahnhof.se vad jag vet en föredömlig internetleverantör, men servern kände bara inte igen den först)

Ingen fara, det är bara s.k. greylisting (https://en.wikipedia.org/wiki/Greylisting_(email) på wikipedia). Mail från okända avsändare och särskilt från okända servrar kommer att dröja en stund innan de accepteras (så att - om det det hade varit något försök till spam - någon administratör för nätverket hinner stoppa dem).

Men 451 och allt som börjar på 400 är bara ett tillfälligt misslyckande till leverans; din e-postleverantör kommer om de gör korrekt fortsätta försöka, och lyckas om en stund. Kan vara att din studs är en varning om att brevet inte blivit levererat ännu?

(Sen är bahnhof.se vad jag vet en föredömlig internetleverantör, men servern kände bara inte igen den först)
OK jag provar att skicka igen.

Jag var bland de sista in men jag hann (tre platser kvar när jag gick in på sidan). Till min glädje såg jag att jag redan har klarat av kvalificeringen, nu kan jag vila mig i form.

Minns en tid då alla ville ha ett prestigelopp ifrån Stockholm. Ett lopp vi kunde vara stolta över och ett sätt att bidra till ett bättre cykelsamhälle. När vi senare skulle materialisera denna dröm blev det svårare. Det visade sig att våra drömmar skilde sig lite åt i detaljerna och ibland fundamentalt varför vi gick lite vilse i denna dröm. Per Eric blev den av oss som lyckades få vår dröm till verklighet. Jösses vad bra han lyckades. Idag blev loppet verklighet för tredje gången och fullbokat dag ett. Hatten av för Per Eric. Men med lite eftertanke så är nog äran minst lika stor för arrangörerna. Så hatten av för Erik och Petra. Känn er ruggigt stolta. Har själv turligt nog lyckats få en plats och tänker njuta av varje kilometer. Ruggigt kul av att få vara en del av detta.

Minns en tid då alla ville ha ett prestigelopp ifrån Stockholm. Ett lopp vi kunde vara stolta över och ett sätt att bidra till ett bättre cykelsamhälle. När vi senare skulle materialisera denna dröm blev det svårare. Det visade sig att våra drömmar skilde sig lite åt i detaljerna och ibland fundamentalt varför vi gick lite vilse i denna dröm. Per Eric blev den av oss som lyckades få vår dröm till verklighet. Jösses vad bra han lyckades. Idag blev loppet verklighet för tredje gången och fullbokat dag ett. Hatten av för Per Eric. Men med lite eftertanke så är nog äran minst lika stor för arrangörerna. Så hatten av för Erik och Petra. Känn er ruggigt stolta. Har själv turligt nog lyckats få en plats och tänker njuta av varje kilometer. Ruggigt kul av att få vara en del av detta.

Tack Grimpeur för de fina orden!

UTU är möjligt tack vare alla som hjälp till - med grytor, madrasspump och stämplar, gigantiska lass dropbags, lådor med filtar i källarförrådet eller på tur att hitta de bästa vägarna till nästa upplaga ...

Så ja - kudos ska gå till alla som är och varit med och ordnat - både årets arrangörskollegor med Erik, Petra, Marie och Fredrik, liksom Grimpeur, Grimpeuse och alla som varit med som volontärer.

Och appropå det, så kan jag varmt rekommendera alla som har möjlighet att hänga med som volontär - och just göra UTU 2026 möjligt. Det går att vara med allt från hela turen till några timmar. Mer finns här: https://pilgrimbrevet.se/volunteer/

Nu har jag provat att skicka från en annan mail men får samma felmeddelande. Kan du se om mailen kommer fram eller inte?

bild_till_inlagg_HPR_1600_1200_251117.webp

Oj, vilket gensvar! De 100 platser som släpptes vid föranmälan den 15 november bokades på rekordtid. Inom 15 timmar var allt fulltecknat.

Det finns fortfarande chans att få en plats! Den 27 november kl 21:00 (GMT+1) gör vi ett mindre eftersläpp på pilgrimbrevet.se. Dessa platser är:
- Tingade vid föranmälan den 15 november, men inte betalda i tid
(OBS! Deadline för betalning är 25 november kl 23:59).
- Några få platser som frigjorts på grund av dubbla föranmälningar.

När dessa platser är slut öppnas väntelistan automatiskt. Först till kvarn gäller!
👉 Anmäl dig med din e-postadress och håll utkik i inkorgen. Om du får en plats har du 24 timmar på dig att bekräfta.

Fler platser kan komma att släppas den 15 januari när ordinarie anmälan öppnar. Antalet beror på hur många volontärer vi lyckas engagera – för UTU är ett ideellt äventyr som bygger på gemenskap och frivilliga krafter.

Bli volontär på UTU 2026 och gör äventyret möjligt! Som funktionär får du mat, boende, betald resa – och en garanterad startplats i UTU 2030. Framför allt blir du en del av något större: ett unikt cykelevenemang som skapar minnen för livet.
👉 Läs mer och anmäl dig: pilgrimbrevet.se/volunteer/

bild_till_inlagg_HPR_1600_12004.webp

Ikväll kl 21:00 gör vi ett eftersläpp av ett fåtal startplatser på pilgrimbrevet.se.

Om du inte lyckas knipa en plats på eftersläppet finns chans senare:
👉 Anmäl dig på väntelistan som aktiveras direkt på pilgrimbrevet.se när platserna är slut.
👉 Håll koll på ordinarie anmälan som öppnar 15 januari 2026, då hoppas vi kunna släppa fler platser.

Hur många platser det blir beror på hur många frivilliga funktionärer som anmäler sig - utan volontärer, ingen cykeltur. UTU är ett ideellt äventyr som som bygger på gemenskap och frivilliga krafter. Läs mer och anmäl dig på pilgrimbrevet.se/volunteer/.

14 pers anmälda till väntelistan bara första minuten - utöver de som fick en plats (vilket tog slut på några sekunder). 32 pers på listan just nu. Roligt med sådan uppslutning :-)

Om du är anmäld eller står på väntelistan - kolla gärna om eventuell äkta man / fru eller någon annan lämplig person i närheten vill vara med som volontär! Det kan också vara ett oförglömligt sätt att vara med.

Jag hängde på låset och kom in till anmälningssidan, men platserna tog slut medan jag fyllde i mina uppgifter. När jag sedan försökte registrera mig på reservlistan fick jag meddelande om att mail-adressen redan var registrerad och jag misstolkade det som att jag automatiskt hade lagts till där, men det var tydligen från när jag körde loppet förra gången. När jag hade lyckats fått en inloggningslänk och lagt till mig på reservlistan så var jag så långt ner att jag antar att det inte blir något lopp för mig.

Får se om jag kanske ställer upp som volontär istället. Om jag cyklar till och från kontrollen så blir det ju nästan som att köra loppet 🙂

Jag hängde på låset och kom in till anmälningssidan, men platserna tog slut medan jag fyllde i mina uppgifter. När jag sedan försökte registrera mig på reservlistan fick jag meddelande om att mail-adressen redan var registrerad och jag misstolkade det som att jag automatiskt hade lagts till där, men det var tydligen från när jag körde loppet förra gången. När jag hade lyckats fått en inloggningslänk och lagt till mig på reservlistan så var jag så långt ner att jag antar att det inte blir något lopp för mig.

Får se om jag kanske ställer upp som volontär istället. Om jag cyklar till och från kontrollen så blir det ju nästan som att köra loppet 🙂
Försök bli volontär på Trondheimskontrollen!

Beklagar att du inte fick plats - just i går i alla fall. Det kan finnas chans, men du är också varmt välkommen som volontär, det vore roligt!

Det går så klart utmärkt att cykla till kontrollen (jag gjorde så på LEL en gång), bara du är där innan ordinarie cyklister börjar trilla in 🙂.

Vi kommer också erbjuda ett volontärlopp på UTU: Alla som ställer upp som volontär har möjlighet att köra själva turen 1-2 veckor innan start. Det kommer mycket troligen räknas som "riktigt" deltagande med holologering och allt. Däremot är det av förklarliga skäl inte samma servicenivå utan mest gör-det-själv.

Senast ändrad:
Beklagar att du inte fick plats - just i går i alla fall. Det kan finnas chans, men du är också varmt välkommen som volontär, det vore roligt!

Det går så klart utmärkt att cykla till kontrollen (jag gjorde så på LEL en gång), bara du är där innan ordinarie börjar trilla in 🙂.

Vi kommer också erbjuda ett volontärlopp på UTU: Alla som ställer upp som volontär har möjlighet att köra själva turen 1-2 veckor innan start. Det kommer mycket troligen räknas som "riktigt" deltagande med holologering och allt. Däremot är det av förklarliga skäl inte samma servicenivå utan mest gör-det-själv.
Ni skulle ha skrivit in i det finstilta att deltagarna i den riktiga turen lovar att ställa upp som volontärer för volontärloppet! Inte annat än rättvist kan jag tycka. Eller inte ...

bild_till_inlagg_HPR_1600_12005.webp

🚴‍♀️Trondheim – cykelvärldens epicentrum 2026! ⛪🏔️⛪Staden kommer att vara på alla cyklisters läppar – och det är inte svårt att förstå varför. Tre ikoniska cykelevenemang har Trondheim som startpunkt i sommar. Som deltagare i Pilgrimbrevet 2026 1500 km den 26 till 31 juli är du med och skriver nordisk cykelhistoria i gott sällskap med:
⚙️L’Étape Trondheim by Tour de France – 13 juni.
⚙️Transcontinental Race No. 12 – start 19 juli.
✨En unik upplevelse väntar! Vi gläds åt att fler cyklister får möjlighet att upptäcka Skanderna 🏔️, njuta av spektakulära vyer, vår vackra nordiska natur och cykla på historiska vägar som förbundit Norden med södra Europa sedan medeltiden.
🗓️ Från 15 januari (00:00 GMT+1) kan du fullfölja din anmälan till Pilgrimbrevet och välja startgrupp: 07:00, 11:00, 15:00 eller 19:00 (med reservation för ändring). Antal startplatser per grupp offentliggörs samma dag – först till kvarn gäller.
💡 Ska du cykla tillsammans med andra? Prata ihop er redan nu, så att ni är redo att göra er individuella slutanmälan den 15 januari.
🚴‍♂️💨 Snabb cyklist (snittfart över 25 km/h)? Välj senare grupper.
🚴‍♂️ Lugnare tempo (lägre än 25 km/h)? Välj tidiga startgrupper.
👉 Vill du vara säker på att få önskad startgrupp? Då rekommenderar vi dig som har gjort en föranmälan att hänga på låset på pilgrimbrevet.se den 15 januari för att välja startgrupp och slutföra din anmälan. Det gör du genom att betala resterande belopp: 2700 kr (ordinarie avgift 3200 kr minus föranmälningsavgiften 500 kr). Betalningsinformation: pilgrimbrevet.se/payment
God fortsättning och gott nytt år!

🇬🇧Important for Pilgrimbrevet participants:
• From January 15 (00:00 GMT+1), complete your registration at pilgrimbrevet.se and choose your start group: 07:00, 11:00, 15:00, or 19:00 (subject to change).
• Limited spots per group – first come, first served!
• If you pre-registered, secure your chosen start group by paying the remaining fee: SEK 2700 (total SEK 3200 minus SEK 500 pre-registration). Payment information: pilgrimbrevet.se/payment

Senast ändrad:
bild_till_inlagg_HPR_1600_1200_260103.webp

🌟 Pilgrimbrevet 2026 – Ordinarie anmälan öppnar 15 januari! 🌟

Nu är det snart dags att ta nästa steg mot äventyret! Den 15 januari öppnar ordinarie anmälan till Pilgrimbrevet – 1500 kilometer tur och retur Uppsala–Trondheim. Det är nu du säkrar din plats genom att logga in, välja startgrupp och betala din startavgift. 💡 När ordinarie anmälan öppnar släpps även ett tiotal nya startplatser till kön med intresseanmälda.

Här är det du behöver veta inför den 15 januari:
  • Valbara startgrupper: 07:00, 11:00, 15:00, 19:00.
  • Platser: 30 per startgrupp.
  • Betalning: När du väljer startgrupp inleder du din slutanmälan. Hela startavgiften ska vara betald inom 7 dagar – annars går din plats tillbaka till kön för intresseanmälda.
  • Flexibilitet: Du kan byta startgrupp om det finns lediga platser (möjligt till den 1 maj 2026).
  • Föranmälan ger förtur: Du som är föranmäld har förtur vid ordinarie anmälan – men slutanmälan måste vara klar senast 1 april 2026.
  • Platser som erbjuds via kön: Om du erbjuds en plats via kön har du 24 timmar på dig att bekräfta och fullfölja din föranmälan. Siktar du på en särskild startgrupp? Slutför din anmälan snarast!
👉 Logga in på Pilgrimbrevet.se och gå till din profil för att slutföra din anmälan och betalning. Där kan du se hur mycket du har kvar att betala och när betalningen är registrerad (det kan ta några dagar innan det syns).

🗓️ Tips: Först till kvarn gäller – var redo den 15 januari om du vill ha din önskade startgrupp!

Ja, det är kl 11:00. E-serien startar 15:00 och G-serien (ingen som vill köra det än?) kl 19:00.
Det finns en viss logik i detta, även om möjligheten inte används vid anmälan just denna gång :-)

Lurigt med starttid, men efter en stunds tvekan blev det 11:00. Tänkte att det vore nog inte så dumt med en hotellnatt i Uppsala innan och då vill man ju inte missa frukosten. Tänkte även att det kan vara bra om volontärerna hinner bli lite inkörda så att pannkakorna, pastan och övrig förtäring når sin kulinariska peak. Det skall bli kul det här. Längtar redan. Är det någon som har börjat med excellcyklingen och har ett sheet att dela med sig av?

Lurigt med starttid, men efter en stunds tvekan blev det 11:00. Tänkte att det vore nog inte så dumt med en hotellnatt i Uppsala innan och då vill man ju inte missa frukosten. Tänkte även att det kan vara bra om volontärerna hinner bli lite inkörda så att pannkakorna, pastan och övrig förtäring når sin kulinariska peak. Det skall bli kul det här. Längtar redan. Är det någon som har börjat med excellcyklingen och har ett sheet att dela med sig av?

Det kommer ett officiellt blad på pilgrimbrevet.se :-)

Hur och var bekräftar jag att jag har kvalificerat mig med 300 eller 1200?
Vi gör koll / stickprov vid incheckning, och då räcker det till exempel att visa på homologering på randonneurs.se eller motsvarande sidor. Har du något annat som styrker att du kört går det bra också.

Kvalifikationen är ju framför allt till för den som deltar, att säkra att man själv, ens kropp och ens cykel vad det handlar om. Notera (särskilt för rando-rävar) att ett godkänt långlopp under valfritt år efter förra UTU också räcker.

Senast ändrad:
oj oj oj nu är det bara den där andra delen av det hela kvar, trampa sig i form.
Behöver skaffa nya långfärdsbibs då de jag hade sist orsakade stort skav på "drivpaketet" då leggrippers var för tighta runt mina biffiga, inte muskulösa, lår och drog ner bibsen. annat par som är sköna är Sigr men de har en söm som nästlar sig in i ljumsken.
En bättre logistikplanering kanske med en fusklapp vad som ska göras. missade helt fylla på med dyrbara energin från droppbagen på PBP.
Alla dessa funderingar... det är halva loppet

Tillbaka
Topp