[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Vet inte om det är en reaktion på EX60-lanseringen men nu har de rattat ner privatleasingpriserna rejält!

1769019839051.webp

Vilken är det? Innan sänkningen kostade Standard RWD 7500 kr / mån, här är priserna här om dan:

Visa bilaga 812965
Kolla på bilderna så är den prissänkta versionen utan ljusramp fram. Har väl också tygstolar i stället för plast, igensatt soltak och mer som jag inte kan. Jag antar utan att veta, men utifrån bilden, att det är den som nu är billig. Har de varit så fula att standard nu är en annan version?

Kolla på bilderna så är den prissänkta versionen utan ljusramp fram. Har väl också tygstolar i stället för plast, igensatt soltak och mer som jag inte kan. Jag antar utan att veta, men utifrån bilden, att det är den som nu är billig. Har de varit så fula att standard nu är en annan version?

Det är samma, det har varit Standard-modellen som sålts som RWD en tid. Jag hade gärna haft tygstolar för övrigt, helst plåttak också men det finns ju inte.

Det är samma, det har varit Standard-modellen som sålts som RWD en tid. Jag hade gärna haft tygstolar för övrigt, helst plåttak också men det finns ju inte.
Aha då lurades jag av bilden. Ja 5k är ju ett bra privatleasingpris oavsett, för den som vill köra Tesla.
Men man får väl ett glastak med innertak innanför? Man har alltså lagt till saker för att sänka priset 🙄😂.

Om EX60 är en elbil utan kompromisser är det ju fantastiskt. Synd att det inte är ens nästan sant :-).
Men den lär kunna laddas i 400 kW, det är riktigt riktigt bra. Om laddkurvan i övrigt ser vettig ut.
Köp inte någon av de första tusen var en bekants råd. Är tydligen ofantligt stökigt och problematiskt med uppbyggnaden av den nya linan för EX60.

Köp inte någon av de första tusen var en bekants råd. Är tydligen ofantligt stökigt och problematiskt med uppbyggnaden av den nya linan för EX60.
Gäller ju många bilar. Men Volvo har väl inte imponerat mest de senaste åren...

Undrar fortfarande hur mötet lät när man talade om för marknadsavdelningen att de nu skulle marknadsföra att Lidar inte är så viktigt ändå. Efter att de de senaste åren fokuserat allt på att Lidar räddar världen.
Kanske ungefär lika högljutt som när någon meddelade att de skulle offra 50 års arbete med säkerhet och nu övertyga alla om att året-runt-däck is the shit?

Jaha. V60n vi köpte:
- Trasig stolvärme förarstol och vänster bak
- Vajkalle på värmen i bilen (typ trasig givare, fnurr på reglersystemet)
- Bromsarna vibrerar vid användning, troligen en följd av att bilen hade stått länge.

Har inte fått något svar från aäljaren på 48h. Ska ringa imorgon och fråga hur vi tar det vidare.

Bonus: Bilder!

FLIR_20260119_124034_444.webp

FLIR_20260119_124047_197.webp

FLIR_20260119_025133_499.webp

Jaha. V60n vi köpte:
- Trasig stolvärme förarstol och vänster bak
- Vajkalle på värmen i bilen (typ trasig givare, fnurr på reglersystemet)
- Bromsarna vibrerar vid användning, troligen en följd av att bilen hade stått länge.

Har inte fått något svar från aäljaren på 48h. Ska ringa imorgon och fråga hur vi tar det vidare.

Bonus: Bilder!

Visa bilaga 812974

Visa bilaga 812975

Visa bilaga 812976
Trist. Trasig stolsvärme är väl en vanlig konsekvens av okunniga ägare. Men sånt skall ju kollas på en bil i den prisklassen.
Låter inte som något av standardfelen ännu då?😬

IR-camera ? Seriöst ! Vänta bara tills när dörren inte går att öppna när det blir -10 ---
Behövdes inga -10 för min del, snarare -2 så funkade ingen dörr. Mer än bakluckan, när den var nylagad. Annars funkade ju inte den heller.

Man är inte så cool när man öppnar bakluckan för att lasta in matkassarna och sen kryper in själv samma väg.

Behövdes inga -10 för min del, snarare -2 så funkade ingen dörr. Mer än bakluckan, när den var nylagad. Annars funkade ju inte den heller.

Man är inte så cool när man öppnar bakluckan för att lasta in matkassarna och sen kryper in själv samma väg.
För många år sedan gjorde jag misstaget att sent en vinterkväll tvätta bilen med högtryckstvätt och sedan parkera den utomhus.
Det klarnade upp och blev -10° under natten.
När jag på morgonen tryckte på knappen för att låsa upp var låsen var helt igenfrysta och inget hände. Efter att ha bankat på dörrarna reagerade låset på passagerarsidan och jag fick kravla mig över till förarsidan. Jag hade bara ~10min till jobbet men jag var tvungen att köra omkring en stund längre innan det gick att öppna förardörren från insidan.
Jag borde ha struntat i att tvätta bilen och tagit cykeln!

Tjena!

Är det någon på Happy som kollar rövgrillen med IR kamera så är det H.
Ja, jag var lite sur på mig själv att jag var tvungen att använda en snikkamera, annars hade jag behövt åka till kontoret. Men det blev ju rätt bra bilder med den också...

Prova några hårda inbromsningar från hög fart.(om du inte får nya skivor)
Jag gjorde 5-6 hårda inbromsningar från 70-80 km/h, och det är då det vibrerar. Grejen är att bilen hade stått ca 6 månader hos bilfirman, och slitna/rostiga bromsar var en grej vi specifikt anmärkte på vid provkörningen. Säljaren lovade då att det är något de fixar vid genomgång inför leverans, och annars byter de bromsarna. Finns säkert någon bra företagsekonomisk kalkyl som visar att det lönar sig att göra så för att slippa dyrare förvaring. Men det var uppenbarligen inte fixat och med tanke på de andra felen så får de helt enkelt bara se till att fixa allt.

Ja, jag var lite sur på mig själv att jag var tvungen att använda en snikkamera, annars hade jag behövt åka till kontoret. Men det blev ju rätt bra bilder med den också...

Tjena!

Vi hade en ventilationsinspektion på jobbet för ett tag sen, fick prova nån variant han hade med vridbar skärm, typ som en äldre digital filmkamera. Jag har en känsla av att jag absolut inte skulle tappa den, antar att den kostar typ en halv årslön.
Han försökte förklara alla funktioner men jag tappade bort mig efter typ fem sekunder. Kändes iallafall som ett rymdskepp jämfört med min Edge.

Tjena!

Vi hade en ventilationsinspektion på jobbet för ett tag sen, fick prova nån variant han hade med vridbar skärm, typ som en äldre digital filmkamera. Jag har en känsla av att jag absolut inte skulle tappa den, antar att den kostar typ en halv årslön.
Han försökte förklara alla funktioner men jag tappade bort mig efter typ fem sekunder. Kändes iallafall som ett rymdskepp jämfört med min Edge.
Kul att du har en Edge. Hoppas du är nöjd med den. Allt du rör vid på den är jag skyldig till. Men jag tar inget ansvar för appar och sånt. 😀

För många år sedan gjorde jag misstaget att sent en vinterkväll tvätta bilen med högtryckstvätt och sedan parkera den utomhus.
Det klarnade upp och blev -10° under natten.
När jag på morgonen tryckte på knappen för att låsa upp var låsen var helt igenfrysta och inget hände. Efter att ha bankat på dörrarna reagerade låset på passagerarsidan och jag fick kravla mig över till förarsidan. Jag hade bara ~10min till jobbet men jag var tvungen att köra omkring en stund längre innan det gick att öppna förardörren från insidan.
Jag borde ha struntat i att tvätta bilen och tagit cykeln!
Jag gjorde misstaget en gång att tvätta en hobbybil och sen direkt ställa in den för vintern. På våren när jag skulle backa ut bilen var bromsklossarna fastrostade på skivorna. :)
Fast dom lossde med en smäll efter en stunds slirande på kopplingen och det gick att bromsa bort rosten från skivorna.

Kul att du har en Edge. Hoppas du är nöjd med den. Allt du rör vid på den är jag skyldig till. Men jag tar inget ansvar för appar och sånt. 😀

Tjena!

Kul, jag är jättenöjd, köpte den beggad för 1000:-. Har bland annat hjälpt mig att lokalisera tjuvström på bilar och hitta en läcka i vattenledningarna hemma, så jag slapp såga upp ett halvt tak.
Så tack så mycket för ditt jobb med den!

Tjena!

Kul, jag är jättenöjd, köpte den beggad för 1000:-. Har bland annat hjälpt mig att lokalisera tjuvström på bilar och hitta en läcka i vattenledningarna hemma, så jag slapp såga upp ett halvt tak.
Så tack så mycket för ditt jobb med den!
1000 spänn beggad!
Nu blir man sugen på att köpa en. Konsultade på FLIR för bara typ 25 år sedan. :D
Sjukt mycket bättre kvalitet än alla fabrikat vi jämförde med på den tiden.

Hur var det med den här historien nu igen? Man levererade XC40 med all season-däck och hävdade att det var OK att köra på dessa året runt i Sverige?
Ja precis. Man gav däcken något elbilsklingande namn ich hävdade bestämt att det var det bästa för alla, för man nu hade löst problemet. Det hade man inte.

Hur var det med den här historien nu igen? Man levererade XC40 med all season-däck och hävdade att det var OK att köra på dessa året runt i Sverige?
Japp. Vi kunde inte välja bort dem på vår leasing på XC40n. Däremot kunde vi köpa till separata vinterdäck, men säljaren menade att volvos nya "Recharge-däck" var något helt annat än gamla tidens åretrunt-däck, så vi litade på honom.

Tjena. Det var riktiga jäkla skitdäck och Volvo borde aldrig släppt bilen med de däcken i Sverige. Iaf inte i de områden som faktiskt får snö, utan då borde det varit marknatsförts om rena icke-snö-vinterdäck med en skrivning om att bilen inte bör användas i snö.

Vi kom knappt ut från parkeringsplatsen när det kommit några centimeter nysnö.

När vi lämnade tillbaka bilen började han prata om att det var minst 4 mm mönsterdjup för att det klassades som vinterdäck. "Glöm det" svarade jag. De där skräpdäcken kan aldrig klassas som annat än sommardäck. Har inte fått slutgiltigt svar från dem kring hur de hanterade däckslitaget.

Men min rekommendation är att räkna Volvos rechargedäck som obrukbara och omgående byta dem.

Japp. Vi kunde inte välja bort dem på vår leasing på XC40n. Däremot kunde vi köpa till separata vinterdäck, men säljaren menade att volvos nya "Recharge-däck" var något helt annat än gamla tidens åretrunt-däck, så vi litade på honom.

Tjena. Det var riktiga jäkla skitdäck och Volvo borde aldrig släppt bilen med de däcken i Sverige. Iaf inte i de områden som faktiskt får snö, utan då borde det varit marknatsförts om rena icke-snö-vinterdäck med en skrivning om att bilen inte bör användas i snö.

Vi kom knappt ut från parkeringsplatsen när det kommit några centimeter nysnö.

När vi lämnade tillbaka bilen började han prata om att det var minst 4 mm mönsterdjup för att det klassades som vinterdäck. "Glöm det" svarade jag. De där skräpdäcken kan aldrig klassas som annat än sommardäck. Har inte fått slutgiltigt svar från dem kring hur de hanterade däckslitaget.

Men min rekommendation är att räkna Volvos rechargedäck som obrukbara och omgående byta dem.
Och där, mina kära elever, har vi ett exempel på hur man förstör marknadsnyttan av 50 års säkerhetsarbete på ett enda felbeslut som man vägrar ändra innan det är för sent.
Nästa föreläsning i den här kursen om korkade beslut kommer vi prata om Tesla.

Finns säkert ett gäng gubbar på Happy som har koll på detta. Vi har en Skoda med matrix belysning och det är i stort sett varje gång man är ute och åker någon blinkar på en och tror man har helljuset på. Kör inte med helljuset på auto utan bara halvljus. Känner ju igen det själv från många nya bilar att halvljuset är starkt som fan.

Är det gubbar med progressiva glasögon som blinkar på en, inte fattar att dom har lika starka halvljus själv. Eller är det felinställt? Antar fler lär råka ut för detta.

Finns säkert ett gäng gubbar på Happy som har koll på detta. Vi har en Skoda med matrix belysning och det är i stort sett varje gång man är ute och åker någon blinkar på en och tror man har helljuset på. Kör inte med helljuset på auto utan bara halvljus. Känner ju igen det själv från många nya bilar att halvljuset är starkt som fan.

Är det gubbar med progressiva glasögon som blinkar på en, inte fattar att dom har lika starka halvljus själv. Eller är det felinställt? Antar fler lär råka ut för detta.
Skulle säga felinställt. Jag har en Audi med vad jag antar är samma belysning under skalet. Blir sällan någon blinkar på mig, och när det händer beror det typiskt på att något skymt mötande belysning så bilen inte sett rätt .
Själv blinkar jag ibland, och oftast visar det sig vara Tesla (eller folk som inte har automatik så klart). Kan inte komma ihåg en enda gång jag känt behovet att blinka och det visat sig vara en VAG. Kanske enda mjukvaran i bilen som funkar som den skall...

Tillbaka
Topp