[Artikel] Kommer vi äntligen att få en lagstadgad 1,5 metersregel?

Redaktionen

Medlem
Lucky-grancanary-_DSF5375-2000x1500.jpg

Regeringen har nu tagit ett efterlängtat steg mot ökad trygghet för cyklister i trafiken. I ett nytt beslut får Transportstyrelsen i uppdrag att utreda hur en minimiavståndsregel – exempelvis den så kallade 1,5-metersregeln – kan införas vid omkörning av cyklister i Sverige. Beslutet markerar ett tydligt skifte i synen på cyklisters säkerhet och kan innebära att Sverige ansluter sig till en rad europeiska länder där tydliga avståndsregler redan är lagstadgade.

Läs hela artikeln:

Om vi skall fortsätta nuvarande tradition när det gäller regler för cyklar kommer det bli ett gemensamt ansvar mellan bilist och cyklist att säkerställa ett trafiksäkert avstånd hålls vi omkörning....

Jag leder ett forskningsprojekt (vid VTI) i just denna fråga, läs mer här: https://www.vti.se/en/archives/projects/ComCy - det finns även länkar till publikationer rörande tidigare projekt inom området. Kort sammanfattat visar forskningen att ett helt filbyte/sidbyte är ett förslag som dels upplevs som förutsägbart och bra och som dels tar hänsyn till vägens bredd och därmed motorfordons hastighet. På smala vägar och i låga hastigheter kan även avstånd på mindre än 1.5 m fungera, men att bli omkörd av en lastbil med 1.5 m avstånd i 80 km/h upplevs som mycket obehagligt. Läs gärna på för att bilda er en uppfattning om 1.5 m är det mest önskvärda.

Av nyfikenhet, finns det länder där "helt filbyte/sidbyte" tillämpas och vad är i så fall erfarenheterna därifrån?

Vem ska se till att detta efterföljs när man aldrig ser polisen på vägarna? Cyklisthatarna kommer ju inte sluta hata den här gången heller.
I England kan du lämna över filmer från din dash cam till polisen om du själv vill anmäla någon trafikants dåliga beteende. Vore inte fel att införa här också - så får polisen mer utredningar att lägga ner inom 2 timmar

Av nyfikenhet, finns det länder där "helt filbyte/sidbyte" tillämpas och vad är i så fall erfarenheterna därifrån?
Inte rakt av, men i Spanien gäller det när det är tvåfiligt åt samma håll. Möjligen att det har införts någon annanstans också ganska nyligen, men minns inte just nu. Det är allmänt rätt ovanligt (milt sagt) att genomföra före/efter studier.

Inte rakt av, men i Spanien gäller det när det är tvåfiligt åt samma håll. Möjligen att det har införts någon annanstans också ganska nyligen, men minns inte just nu. Det är allmänt rätt ovanligt (milt sagt) att genomföra före/efter studier.
Min upplevelse av cykling på vanliga vägar (dvs inte två körfält i samma riktning) i just Spanien där det varit 1,5-metersregel är att det varit en trevligare trafikmiljö att cykla i än i Sverige. Om jag jämför Spanien och Italien där jag cyklat en hel del och där mig veterligen inte någon 1,5-metersregel fanns var det en påtaglig skillnad till Spaniens fördel.

Med detta mest sagt att om regeln är en betydande del av förklaringen i den skillnad jag upplevt i Spanien och man skulle kunna få det mer spanskt i Sverige så vore det trevligt.

Sen ska man ju vara försiktig att jämföra de egna subjektiva upplevelserna av turistcykling i ett land med vardagscykling och mer renodlat motionscyklande i ett annat.

Enorm skillnad hur det fungerar i Spanien jämfört Sverige.
Oavsett om det införs regel i Sverige så lär det ta tid innan inställningen hos bilister ändras, dock helt rätt väg även om regelverk om säker omkörning osv redan finns.

Även om det tar tid att inpränta i medvetandet vad som är rimligt beteende vid omkörning av cyklist så kan jag inte se något dåligt med att införa en sån regel. Om ett par generationer kanske vi lärt oss. Och några kanske lär sig fortare..

Även om det tar tid att inpränta i medvetandet vad som är rimligt beteende vid omkörning av cyklist så kan jag inte se något dåligt med att införa en sån regel. Om ett par generationer kanske vi lärt oss. Och några kanske lär sig fortare..
Visst, men jag tror inte den kommer göra nån som helst skillnad. Förstår man inte redan nu att man ska hålla ut ordentligt vid omkörning av cyklister så lär man ju fortsätta inte förstå det.

Hade man däremot lagstiftat om att cyklister SKA cykla mitt i högerfilen för att tvinga bilister ut i mötande fil så kanske det hade hjälpt. Fast några få ärkepuckon hade väl förmodligen tagit det som en anledning att hata cyklister ännu mer och öka trakasserierna.

Fler synliga poliser, tack. Ser dagligen minst en person som borde bli av med körkortet på livstid.

Edit: Och inför några obligatoriska cykelrelaterade moment i körskoleutbildningarna. Till exempel att man måste cykla några kilometer på en högtrafikerad landsväg så man själv fattar hur vidrigt det är. Då kanske, men bara kanske, det går upp ett ljus.

Snacka om offerkofta när skall cyklister som kör i klunga lära sig att dom skall cykla i led och inte trycka ut bilisten i mötande körbana jag ser det som oftast vid säsongen för cyklister.
Ska de? Vem har bestämt det?

All rimlig logik säger att säkerheten ökar om cyklister kör i klunga, åtminstone om vägen är bred nog för att ha en fil i vardera riktningen. Kan du inte köra om klungan på grund av dålig sikt eller möte så ska du inte köra om. Punkt.

Gå och lämna in körkortet på närmaste polisstation.

Känns det inte lite kvart i två-ragg att lyfta den här typen av utredningar under valrörelsen? Helt utan förpliktelser och alla möjligheter att förhandla bort detta mot något annat... Man säger en sak före valet så att säga.

Man har ju så att ska haft tid att driva den här förändringen tidigare.. men valt bort detta.

Senast ändrad:

All rimlig logik säger att säkerheten ökar om cyklister kör i klunga, åtminstone om vägen är bred nog för att ha en fil i vardera riktningen. Kan du inte köra om klungan på grund av dålig sikt eller möte så ska du inte köra om. Punkt.

Det jag tror man skall vara lite försiktig med är att ta upp klungkörning i sammanhang med trafikregler för det finns klar risk att det kommer böter för att man inte håller tillräckligt avstånd till framförvarande.

haha. nu är det igång igen. Känslor (aka sunt förnuft) styr och fakta skiter vi i.

BTW, man brukar säga att intuition är logikens fiende.

Snacka om offerkofta när skall cyklister som kör i klunga lära sig att dom skall cykla i led och inte trycka ut bilisten i mötande körbana jag ser det som oftast vid säsongen för cyklister.
Vad är lättast att göra på ett trafiksäkert sätt och visande oskyddade trafikanter god hänsyn (d.v.s. inte tränga sig förbi med några decimeters lucka i sidled)?
  1. Köra om en grupp om 20 cyklister som ligger kompakt på dubbelled så att gruppen tar upp kanske 25 meter i längsled, eller
  2. Köra om 20 cyklister som ligger utspridda över säg 150-200 meter med luckor motsvarande tresekundersregeln

I England kan du lämna över filmer från din dash cam till polisen om du själv vill anmäla någon trafikants dåliga beteende. Vore inte fel att införa här också - så får polisen mer utredningar att lägga ner inom 2 timmar
I Kina har de samma regel med ett tillägg: Skickar du in en film till polisen och personen fälls så får du 50 rmb (=75 kr). Man kan max få 300 rmb per månad

Om man är riktigt pessimistisk (?);
Kan det i förlängningen konstateras att 1,5-metersregeln inte kan hållas trafiksäkert på vissa vägar, och biltrafiken är prioriterad så att denna typ av vägar får cykel-förbud, kanske? Och det leder till någon justeringar i paragrafer eller tankesätt som i förlängningen förenklar resonemang vid både planerade och befintliga vägar "gör vägen cykelfri istället, så klarar vi budgeten"....?

Vad är lättast att göra på ett trafiksäkert sätt och visande oskyddade trafikanter god hänsyn (d.v.s. inte tränga sig förbi med några decimeters lucka i sidled)?
  1. Köra om en grupp om 20 cyklister som ligger kompakt på dubbelled så att gruppen tar upp kanske 25 meter i längsled, eller
  2. Köra om 20 cyklister som ligger utspridda över säg 150-200 meter med luckor motsvarande tresekundersregeln
I Nederländerna är det väl tex förbjudet med grupp-cykling utan följebil har jag fått till mig från en person hemmahörande i det landet. Bra och säkert på sätt och vis, men blir ju begränsat för spontana grupp-rundor och kräver mer för planering av träning osv.

Polisen har även uttryckt att det är säkrare, man får ändå oavsett inte köra om ett fordon om det inte kan ske säkert.

Jag är rent principiellt emot att ha allt för mycket regler som rör cyklar, även tills cyklisternas fördel. Det kommer komma dumma skyldigheter så småningom.

Alla lagar och regler som rör cyklister i trafik är idag obegripliga för cyklister, gående och bilister och leder bara till massa tjafs.

I Nederländerna är det väl tex förbjudet med grupp-cykling utan följebil har jag fått till mig från en person hemmahörande i det landet. Bra och säkert på sätt och vis, men blir ju begränsat för spontana grupp-rundor och kräver mer för planering av träning osv.
Men hur är det säkrare, egentligen? Att bakom klungan ligger det en bil som inte kör om? Så när man kommer ifatt har man en bil och en klunga att köra om, i ett svep eller gå in i mellan. Jag har säkert missat något, så upplys mig gärna!

Det ska inte skapa några större problem om man kommer i fatt en klunga, i de allra flesta trafiksituationer. Anpassa hastigheten. Vänta in ett säkert tillfälle att köra om. Kör om säkert. Ser inte hur en följebil gör det enklare.

En cykel är ett fordon och lyder under fordons förordningen så gå nu tillbaka till bilskolan och begär mera utbildning.

Spelar ingen roll vad du skriver det finns att läsa i fordon förordningen vad som gäller annat så är Transportstyrelsen ganska bra där står det mycket om fordon.
Iså fall så måste lagar och bestämmelser skrivas om .
Cyklister visa lika stor förståelse till en som springer vid vägkanten så där är det om vänt jag kan ta upp andra saker där cyklist vs löpare har varit inblandat och där cyklisten har lekt härskare.

En cykel är ett fordon och lyder under fordons förordningen så gå nu tillbaka till bilskolan och begär mera utbildning.
En cykel är inte ett motorfordon och behandlas därför annorlunda.

Varför anser du att cyklister inte ska cykla i klunga? Är det för att du ska kunna tränga dig förbi vid möte eller obefintlig sikt? Hur gör du om du kommer ifatt en traktor på samma väg? Prejar den av vägen, eller går ut i mötande fil som alla tänkande människor, när tillfälle ges?

Spelar ingen roll vad du skriver det finns att läsa i fordon förordningen vad som gäller annat så är Transportstyrelsen ganska bra där står det mycket om fordon.
Iså fall så måste lagar och bestämmelser skrivas om .
Cyklister visa lika stor förståelse till en som springer vid vägkanten så där är det om vänt jag kan ta upp andra saker där cyklist vs löpare har varit inblandat och där cyklisten har lekt härskare.
I ditt inlägg lät det som du är arg på cyklister för att de cyklar i grupp. Mitt inlägg syftade till att illustrera att det nog snarast kan vara till fördel för en laglydig bilist om cyklisterna färdas i en tätt sammahållen grupp snarare än utspridda över en längre sträcka.

Visst är det bra att ha som grundprincip att följa lagar och regler. Jag kan dock tycka att den upprördhet som finns just kring att andra trafikanter uppför sig på ett sätt som i många fall underlättar säker framkomst känns lite överdriven och ogenomtänkt. Lite som att "Andra ska banne mig följa lagar om det så försämrar min framkomlighet eller göra att jag behöver utsätta oskyddade trafikanter för större risker!"

Sen torde det vara trafikförordningen snarare än fordonsförordningen som är intressant i detta fall.

I ditt inlägg lät det som du är arg på cyklister för att de cyklar i grupp. Mitt inlägg syftade till att illustrera att det nog snarast kan vara till fördel för en laglydig bilist om cyklisterna färdas i en tätt sammahållen grupp snarare än utspridda över en längre sträcka.

Visst är det bra att ha som grundprincip att följa lagar och regler. Jag kan dock tycka att den upprördhet som finns just kring att andra trafikanter uppför sig på ett sätt som i många fall underlättar säker framkomst känns lite överdriven och ogenomtänkt. Lite som att "Andra ska banne mig följa lagar om det så försämrar min framkomlighet eller göra att jag behöver utsätta oskyddade trafikanter för större risker!"

Sen torde det vara trafikförordningen snarare än fordonsförordningen som är intressant i detta fall.
Jag har alltid tyckt att det är märkligt ur solidaritetssynpunkt att som aktiv cyklist aktivt störa sig på andra aktiva cyklister. Jag har mycket lättare för att se saker ur cyklistens synvinkel än ur bilistens, också då jag kör bil. Särskilt emedan bilen är det fordon som är stort, tungt, farligt och släpper ut skräp i luften.

Sanningen ligger i betraktarens öga, selektiv perception och fördomar eller uppfattningar gör att man ser de få cyklister som beter sig illa, men inte det stora flertal som följer reglerna. Det väntar jag mig inte av en person som hänger på Happy.

En cykel är inte ett motorfordon och behandlas därför annorlunda.

Varför anser du att cyklister inte ska cykla i klunga? Är det för att du ska kunna tränga dig förbi vid möte eller obefintlig sikt? Hur gör du om du kommer ifatt en traktor på samma väg? Prejar den av vägen, eller går ut i mötande fil som alla tänkande människor, när tillfälle ges?
Nu skriver du motorfordon jag skriver fordon så var har jag skrivit motorfordon .
Jag ser det mesta i mitt yrke och privat hur det ser ut i verkligheten när den lokala klubben är ute på sina lördagar rundor och hur dom beter sig så kan man förstå att bilister blir förbannade .

Jag är inte arg på cyklister överhuvudtaget utan det här är ur betraktarens ögon och vad som sker på vägen och på många av dom vägar det det sker så finns det ingen väggren och en väg bredd som varierar mellan 5-7 meter.

En fundering, kommer lagen att gälla alla fordon oavsett typ, dvs också andra cyklar? Om så är fallet så borde klungkörning bli begränsat till max två led på många vägar

Men hur är det säkrare, egentligen? Att bakom klungan ligger det en bil som inte kör om? Så när man kommer ifatt har man en bil och en klunga att köra om, i ett svep eller gå in i mellan. Jag har säkert missat något, så upplys mig gärna!

Det ska inte skapa några större problem om man kommer i fatt en klunga, i de allra flesta trafiksituationer. Anpassa hastigheten. Vänta in ett säkert tillfälle att köra om. Kör om säkert. Ser inte hur en följebil gör det enklare.
Vet ej, men en gissning kan ju vara att det är en bra buffert för påkörning bakifrån samt lite tydligare varsel med en bil med ngn form av skylt på. Finns säkert någon som kan det mer specifikt på Trafikverkets motsvarighet i Nederländerna, men du får leta upp kontakten själv.🤔

Edit, tillägg: Ditt resonemang kanske utgår från att alla är perfekta förare, inte tappar koncentrationen, eller är vårdslösa osv. Vore det så, så behövs väl varken bilbälten, trafikförsäkring eller bötesskalor. Men verkligheten är ju tyvärr inte riktigt så enkel.

Senast ändrad:
Nu skriver du motorfordon jag skriver fordon så var har jag skrivit motorfordon .
Jag ser det mesta i mitt yrke och privat hur det ser ut i verkligheten när den lokala klubben är ute på sina lördagar rundor och hur dom beter sig så kan man förstå att bilister blir förbannade .
Vad är det du förstår i att "bilister blir förbannade"?

Jag har inga som helst problem med cyklister när jag kör bil. Vilket är jättekonstigt eftersom många andra på samma sträckor verkar ha det. De bara MÅSTE köra om vid möte eller i kurvor utan sikt. Lätta på gaspedalen och vänta lite är omöjligt, för just exakt DE är så otroligt mycket viktigare än alla andra.

På vilket sätt är det sämre om cyklister cyklar i bredd än utspridda på längden? Finns ingen logik i att tro det, annat än just att man inte har tänkt igenom vad det innebär i praktiken. Du visar ju bara vilka det är som gör att såna här trådar finns.

Edit: Hur som helst, jag tänker inte öda tid på att diskutera det här. Helt meningslöst. Hatare kommer fortsätta hata, som sagt.

Om man tillät bilar på cykelbanorna skulle problemet vara löst. Då kan cyklarna ha vägen för sig själva utan obehaget av nån som vill förbi och bilarna får vägar utan cyklister i vägen.

Alla trafikkonflikter kan lösas inom fordonsslaget, utan sekteristiska överslag.

1,5 meter känns ju som en skrivbordsprodukt som inte kommer göra det speciellt mycket mindre läskigt att cykla. dessutom tycker jag det känns svårt att förhålla sig till både som cyklist och bilist. cyklister kommer uppleva att bilar kör närmare än 1,5 meter och bli arga och bilister kommer ha ett godkänt avstånd att göra sina läskiga ickebetryggande omkörningar på.

jag tror det behövs en lättbegriplig lag, och något i stil med helt filbyte (och om mittlinje saknas ska omkörning ske så nära vänsterkanten som möjligt och hastigheten sänkas till max 20 km/h över cyklistens hastighet) skulle vara mycket tydligare och förebygga en hel del konflikter mellan paragrafryttare som bara följer regler och inte bryr sig om att andra ska känna sig trygga.

ropen skalla, helt filbyte vid omkörning av alla.

Tillbaka
Topp