[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Har jag sagt något annat?

Vilken doktor? Du behöver läsa igen.
Eh, du antyder att biltillverkarnas "doktorer" vet vad de håller på med trots att fler och fler nya bilar bländar.
Återigen är det rätt uppenbart att du bara tjafsar för tjafsandets skull. Vad är vitsen med det?

De flesta med vettig utbildning,och många andra, förstår nyttan av utbildning och forskning. Och lär sig därför både att läsa och att lyssna på folk som kan. Det betyder inte alltid att man håller med, även källkritik ingår i en bra utbildning.
Sen har vi de andra. Bl a USA har för många av de andra som vi ser dagligen nuförtiden.
Väldigt många litar på "forskare" som är anställda för att tillfredsställa vinstdrivande verksamheter, utan att nånsin betänka att forskning inte betyder att den som forskar presenterar vettiga slutsatser.

Vad tror du säljer bäst; en bil vars halvljus upplevs som bra av föraren, eller ett halvljus som upplevs som bra av mötande?

------

Kontrollfråga: Om dina ögon är ovanför "cutoff" för en mötande bils halvljus, bländar detta halvljus mer eller mindre om gränsen är skarp jämfört med om den är diffus?

Jag tar mig för pannan när såna här idiotier måste diskuteras. Ska vi forska om att vattnet rinner av vägen bättre om den lutar också, och komma fram till att det inte stämmer trots att alla med fler än tre aktiva hjärnceller vet svaret?

Eh, du antyder att biltillverkarnas "doktorer" vet vad de håller på med trots att fler och fler nya bilar bländar.
Återigen är det rätt uppenbart att du bara tjafsar för tjafsandets skull. Vad är vitsen med det?
Jag inte bara antyder att de vet vad de håller på med, jag är helt säker. Men det innebär inte att jag påstått att nya bilar inte bländar mer eller oftare. Din hjärna fyller uppenbarligen själv i saker som du tror att jag skulle påstå. Läs igen, riktigt långsamt denna gången. Tex ordet kompromiss. Det går att bygga helt bländfria bilar, men det är en dålig ide.

Väldigt många litar på "forskare" som är anställda för att tillfredsställa vinstdrivande verksamheter, utan att nånsin betänka att forskning inte betyder att den som forskar presenterar vettiga slutsatser.

Vad tror du säljer bäst; en bil vars halvljus upplevs som bra av föraren, eller ett halvljus som upplevs som bra av mötande?

------

Kontrollfråga: Om dina ögon är ovanför "cutoff" för en mötande bils halvljus, bländar detta halvljus mer eller mindre om gränsen är skarp jämfört med om den är diffus?

Jag tar mig för pannan när såna här idiotier måste diskuteras. Ska vi forska om att vattnet rinner av vägen bättre om den lutar också, och komma fram till att det inte stämmer trots att alla med fler än tre aktiva hjärnceller vet svaret?
Jag tar mig för pannan när jag ser att du tror att du med ”sunt förnuft” kan räkna ut hur saker och ting fungerar. Det forskning visar är ofta att världen är kontraintuitiv. Och ditt ”sunda förnuft” är bara summan av alla dina fördomar. Capice?

Jag inte bara antyder att de vet vad de håller på med, jag är helt säker. Men det innebär inte att jag påstått att nya bilar inte bländar mer eller oftare. Din hjärna fyller uppenbarligen själv i saker som du tror att jag skulle påstå. Läs igen, riktigt långsamt denna gången. Tex ordet kompromiss. Det går att bygga helt bländfria bilar, men det är en dålig ide.
Du motsäger dig själv hela tiden utan att ens förstå det. Frågor klarar du heller inte att svara på. Goddag yxskaft. Snart på ignore-listan.

Nytt år, ny rekommenderad bil.
Toyota is da shit!

Screenshot_20260125_141644_Samsung Internet.webp

Ja det var stiligt kört, en liten miss under de förhållande och sen hålla huvudet kallt hela helgen.

Sen var de väl fler om det -71 men det är inte Olivers fel.

Följdfråga: Visst går det att manuellt styra hel- och halvljus på bilar med helljusautomatik?
Varför frågar jag? Jo, svaret är tvådelat. 1. jag är helt ointresserad av bilar och kan inte ett skit om sånt här. 2. Jag tycker det ser ut som att mötande bilar ligger med helljuset på 20 m meter bakom framförvarande bil och att deras helljus slår om först när de möter en bil.
Är det inte för att det är matrix ljus? Dvs den lyser upp på sidorna av bilen framför. Men bländat av rakt fram. Borde ge det fenomenet när man ser det som mötande.

Tjena!

Ska försöka förklara det bättre då. De översta fem centimeterna av ljusbilden (på tio meters avstånd) med en halogenlampa är väldigt svaga, med en xenon är dom lite starkare, med LED så är dom precis lika starka som resten av ljusbilden.
När vi har testat olika inställningar på jobbet så är det rätt tydligt att om man sitter i en mötande bil och höjden är inställd på nuvarande högsta nivå med LED så upplevs som direkt som mer bländande än xenon och halogen.
När jag hade min BMW så justerade jag först till laglig gräns men fick justera ner lite för det var ofta jag fick helljusblink på kvällarna.
Det finns ytterligare en variabel i detta, alla strålkastare på moderna bilar är markerade med justernivå. Men den går vi inte efter (nåja, finns ett undantag) utan en generell övre/nedre gräns. Som alltså inte riktigt stämmer med tillverkarnas gränser. Gissa om nuvarande gräns är högre än vad tillverkarna anger?
Innan vi släpper ämnet, var åker man för att justera detta? Eller iallafall kolla om man har inställt på lagligt gräns eller tillverkarens gräns.

Första bilen som saknar ratt för detta..

Innan vi släpper ämnet, var åker man för att justera detta? Eller iallafall kolla om man har inställt på lagligt gräns eller tillverkarens gräns.

Första bilen som saknar ratt för detta..
Går att göra själv om man har tillgång till platt yta och en vägg, finns gott om instruktioner på Google :-). Överkant skall sjunka med 1cm per meter ökat avstånd om jag minns rätt.

Sen kan så klart vilken bilverkstad som helst fixa det. Om man nu vill ha det inställt enligt regler och biltillverkarens rekommendationer förstås 🙄.

Går att göra själv om man har tillgång till platt yta och en vägg, finns gott om instruktioner på Google :-). Överkant skall sjunka med 1cm per meter ökat avstånd om jag minns rätt.

Sen kan så klart vilken bilverkstad som helst fixa det. Om man nu vill ha det inställt enligt regler och biltillverkarens rekommendationer förstås 🙄.
Och någon slags styrdator antar jag?

Jag vill mest slippa att folk blinkar på mig.
Är van vid helljus som jag knappt ser med, så bäst att göra det fort innan jag vänjer mig vid detta :p

Edit, det är tydligen en mekanisk process. Nice!

Och någon slags styrdator antar jag?

Jag vill mest slippa att folk blinkar på mig.
Är van vid helljus som jag knappt ser med, så bäst att göra det fort innan jag vänjer mig vid detta :p
Styrdator i form av skruvmejsel på nästan alla bilar. Behöver ju hitta justerskruven så klart, det vet nog Google var den sitter också.

Är övertygad om att 100 av 100 forskare skulle komma fram till att det stämmer. Däremot misstänker jag att världsmästaren i alla grenar här i tråden skulle kunna motsätta sig det ändå.

Är övertygad om att 100 av 100 forskare skulle komma fram till att det stämmer. Däremot misstänker jag att världsmästaren i alla grenar här i tråden skulle kunna motsätta sig det ändå.
Folk som skriver inlägg med smutskastning som enda avsikt hamnar direkt på avskrädeshögen (ignore-listan). Ha det så fint med hatet.

Från det ena till det andra då.

På grund av anledningar kommer sannolikt nuvarande bil snart lämnas in. På grund av andra anledningar har familjen en eventuell osäker ekonomisk situation framför sig och eventuellt kommer en flytt över landsgräns senare på året. Detta leder till att vi sannolikt snart behöver en ny bil, som vi eventuellt bara ska ha i ett halvår.

Hur skulle ni tänka?

Jag tänker bil i klassen 50k. Lägga ner alla åsikter man har om märken, prestanda etc. och istället se efter något någorlunda välskött, inte för många mil, gott om plats, gärna ny service/besiktning. Begagnat i denna prisklass innefattar såklart en risk, men samtidigt kostar nog långtidshyra/korttidslease mer än 50k? En god långfärdskombi håller ju sig ganska bra i värde, så förutsatt att det inte sker något kan en sådan efter ett halvår säljas till ungefär samma peng. Mondeo, V70?

På grund av anledningar kommer sannolikt nuvarande bil snart lämnas in. På grund av andra anledningar har familjen en eventuell osäker ekonomisk situation framför sig och eventuellt kommer en flytt över landsgräns senare på året. Detta leder till att vi sannolikt snart behöver en ny bil, som vi eventuellt bara ska ha i ett halvår.

Hur skulle ni tänka?

Jag tänker bil i klassen 50k. Lägga ner alla åsikter man har om märken, prestanda etc. och istället se efter något någorlunda välskött, inte för många mil, gott om plats, gärna ny service/besiktning. Begagnat i denna prisklass innefattar såklart en risk, men samtidigt kostar nog långtidshyra/korttidslease mer än 50k? En god långfärdskombi håller ju sig ganska bra i värde, så förutsatt att det inte sker något kan en sådan efter ett halvår säljas till ungefär samma peng. Mondeo, V70?
Vi har bytt typ allt på vår beggade V70 känns det som.
Men ja, den har ändå vart en förhållandevis billig lösning på behovet "ha bil".

Har hållit andrahandsvärdet ok över 4 år, det är typ på senare år som ex liknande vårat börjat falla i pris

Hur skulle ni tänka?

Köpa från firma med 3 mån garanti, sälja efter 3 mån och göra likadant igen? 🤔

Folk som skriver inlägg med smutskastning som enda avsikt hamnar direkt på avskrädeshögen (ignore-listan). Ha det så fint med hatet.
Hur många har du på listan nu?

(@Makten kommer nog inte att svara, jag är nämligen på listan.)

PS. Välkommen i klubben, @Stumpy! DS.

Senast ändrad:

Hur skulle ni tänka?

Leasa måste ju vara smidigast? typ: https://www.opel.se/privatleasing/k...wemcEyjbIQqX-Bqhm5hHtaF_CZlVKLvcaAniDEALw_wcB

Kostar ju såklart mer än att köpa sälja men kanske mindre risk?

Vi har bytt typ allt på vår beggade V70 känns det som.
Men ja, den har ändå vart en förhållandevis billig lösning på behovet "ha bil".

Har hållit andrahandsvärdet ok över 4 år, det är typ på senare år som ex liknande vårat börjat falla i pris
Man kan reparera en beg bil för väldigt mycket innan man är uppe i kostnaden för värdeminskning på en ny bil.

Hur skulle ni tänka?

Ta över ett leasingkontrakt kanske?
Sök på överlåtelse på blocket. Jag tror att det ibland kan bli riktigt bra. De som vill bli av med sina bilar av olika anledningar bjussar ibland på det ena och det andra (ibland ett par månadsavgifter, ibland vinterdäck). Man kan också ha tur att hitta ett fordon som gått klart under den avtalade körsträckan.

Sök på överlåtelse på blocket. Jag tror att det ibland kan bli riktigt bra. De som vill bli av med sina bilar av olika anledningar bjussar ibland på det ena och det andra (ibland ett par månadsavgifter, ibland vinterdäck). Man kan också ha tur att hitta ett fordon som gått klart under den avtalade körsträckan.
Vet du om det görs en inspektion av bilen vid bytet av leasingtagare?

Eftersom värdeminskningen första året är typ dubbelt så hög som tredje året, blir det ju en väldigt dålig deal om man bara får ett par månadsavgifter eller vinterdäck.

Hur skulle ni tänka?

Att köpa bil i den klassen är ju ganska mycket ett lotteri. Utfallet kan mycket väl bli att den går som en klocka i 6 mån och sen säljs med liten vinst.
Det kan också bli tre dyra reparationer som sammantaget dubblar kostnaden, och sedan sälja med rejäl förlust och bilen stod på verkstad 2/3 av tiden.
Men en rejäl inspektion kan ju bättra på oddsen lite.
Tror nyckeln är att köpa till rätt pris, och en lättsåld bil. Är den nyservad och nybesiktad minskar din risk, men å andra sidan kommer du ju sälja den varken nybesiktad eller nyservad, alltså troligen värdetapp i stället.
V70 i den klassen är nog väldigt mycket chansning tyvärr. En välskött japanare är väl det tråkiga men kloka tipset även här.

Eftersom värdeminskningen första året är typ dubbelt så hög som tredje året, blir det ju en väldigt dålig deal om man bara får ett par månadsavgifter eller vinterdäck.
Beror väl på hur man ser det kan jag tycka.. TS söker en bil för ett halvår. Mecket att leta bil i den prisklassen med en massa hästhandlare och sedan göra samma resa när den skall säljas...

Beror väl på hur man ser det kan jag tycka.. TS söker en bil för ett halvår. Mecket att leta bil i den prisklassen med en massa hästhandlare och sedan göra samma resa när den skall säljas...
Problemet är att de annonser jag sett på att överta privatleasing också varit lite hästhandlarvarning.
Alltifrån folk som kört slut på nästan alla mil och räknar med att få hela eller nästa hela månadskostnaden täckt för resten av tiden, till folk som misskött bilen och vill ha hela månadskostnaden täckt när det är tydligt att inlämningen kommer kosta en del. I båda dessa fall borde ju "säljaren" betala en ansenlig summa kontant till den som tar över leasingen, men det är sällan mer än någon enstaka månad man vill betala.
Annonser som ligger så långt från en rimlig prisbild orkar man ju inte ringa på ens.

Men visst, hittar man en leasing med lagom lång tid, lagom många mil kvar och till rätt pris är det ingen dålig tanke.

Jovisst.
Jag hade köpt en random nybesiktigad och nyservad bil privat. Sannolikheten att det händer nåt under 6 månader är minimal och värdeminskningen är noll.

Tillbaka
Topp