Varför så billigt från Tysken?

Är det inte i distributörsledet vi har det stora problemen i Sverige. Vi har distributörer som ska ha allt för stor marginal på sålda produkter.

Se på byggindustrin, Sverige har extremt höga priser på byggmaterial jämfört med kontinenten. Målarfärg är ofta halva priset i Norge jämfört med Sverige.
Jag har ingen insyn i cykelbranschen, så oklart vilket led som äter marginaler men distributörerna brukar få skulden här ja.

Däremot vet jag hur det ställer till det för en del hantverkare när Bauhaus m fl kommer in med sina priser. Inte sällan lägre än vad de kan köpa av sina vanliga distributörer. Då försvinner deras marginal på materialet helt, vilket ju påverkar hela affärsmodellen. Sen skäller kunder på att de höjt sin timtaxa...

Jag har ingen insyn i cykelbranschen, så oklart vilket led som äter marginaler men distributörerna brukar få skulden här ja.

Däremot vet jag hur det ställer till det för en del hantverkare när Bauhaus m fl kommer in med sina priser. Inte sällan lägre än vad de kan köpa av sina vanliga distributörer. Då försvinner deras marginal på materialet helt, vilket ju påverkar hela affärsmodellen. Sen skäller kunder på att de höjt sin timtaxa...
Men även Bauhaus i Sverige har höga priser jämfört med Tyskland.

Sen kan man ju diskutera hur snyggt det är med hantverkarnas rabattsystem gentemot kund, då är det snyggare med transparent prissättning och högre timtaxa, men det är en annan diskussion som knappast är applicerbar på cykelbutiker.

Senast ändrad:
Det är galet med tyska priser, speciellt om man kan tänka sig bulk. Fick ett SLX vevparti för under 300kr inklusive klinga.

De har Zeb och Lyriks för under 2500kr!

Vet inte om man ska ge ett omdöme om tyska priser utifrån en handfull goda köp.
Tänk på att momsen inte utgår i Deutschland, utan här i Svedala, när prylen kommer hem. - Är i alla fall principen.

Det är galet med tyska priser, speciellt om man kan tänka sig bulk. Fick ett SLX vevparti för under 300kr inklusive klinga.

De har Zeb och Lyriks för under 2500kr!

Såna priser brukar vara för varor utan förpackning, då halverar prisen nästan. Ofta grejer som är tänkt att montera på OEM cyklar, tror jag. Bara bra tycker jag, då har man färre förpackning att slänga.

Tyskland har inte någon moms på varor som exporteras, men det är det kanske inte fråga om här, export.
Momsen, svensk moms, betalas av säljaren inom EU. Visserligen kan tysk moms visas innan man väljer land men sen stämmer det. När man väl kommit så långt så är det som att beställa från Ellos i Borås.

Märken jag representerar som distributör med priser VS priser internationella web handlare får från samma märkesägare... vi kan säga att distributörer i olika länder inte riktigt jobbar med samma förutsättningar som dessa gigantiska web butiker.

Märken jag representerar som distributör med priser VS priser internationella web handlare får från samma märkesägare... vi kan säga att distributörer i olika länder inte riktigt jobbar med samma förutsättningar som dessa gigantiska web butiker.
Hade ju varit intressant ifall det skiljer mycket mellan priserna som distributörer i de olika EU länderna erbjuder sina vanliga återförsäljare. I vissa branscher har man hört om att de svenska inköpspriserna från distributör kan vara nästan lika höga som återförsäljningspriset i andra länder (vissa byggvaror, verktyg, elmaterial).

Hade ju varit intressant ifall det skiljer mycket mellan priserna som distributörer i de olika EU länderna erbjuder sina vanliga återförsäljare. I vissa branscher har man hört om att de svenska inköpspriserna från distributör kan vara nästan lika höga som återförsäljningspriset i andra länder (vissa byggvaror, verktyg, elmaterial).

Två ord: Shimano Nordic.

Hmm, jag har ofta jämfört prisbilden mot en stor tysk distributör, hos mig har det varit hyfsat lika, kan diffa en del beroende på valutavärdet då inköp sker i Euros.

Jag kan absolut se skillnaden vid köp av ex. Sram, RockShox etc... mellan distributör/agentur i Tyskland + länder runtom, mot Nordens leverantör. Och här blir det rejält knas när t.o.m tyska web handlare har på vissa art. lika eller billigare priser än ÅF har från Svensk leverantör.

Utan att veta, ett problem kanske är att ÅF är trogna kunder och får lite eller inget för det, men att jämföra tar tid som kanske inte finns?

Som jag hävdat tidigare; det svenska monopoliserade grossistsystemet är i hög grad kostnadsdrivande.
Bonus, rabattlistor och kickback syns inte i skyltfönstret.

Momsen, svensk moms, betalas av säljaren inom EU. Visserligen kan tysk moms visas innan man väljer land men sen stämmer det. När man väl kommit så långt så är det som att beställa från Ellos i Borås.
Moms utgår inte på exportvaror från Tyskland. De räknar kanske fram och betalar frivilligt för privatkunder.
Vanligen är det köparen som betalar momsen, precis som när du handlar från Ellos i Sverige.

Moms utgår inte på exportvaror från Tyskland. De räknar kanske fram och betalar frivilligt för privatkunder.
Vanligen är det köparen som betalar momsen, precis som när du handlar från Ellos i Sverige.

Inom EU betalar butiker moms till landet av köparen (förutom om butiken säljer för en riktigt låg totalbelopp till ett land).

EDIT: eller så är det såklart köparen som betalar moms, men pengarna går genom butiken till landet av köparen.

Om nån fortfarande efter alla dessa år är osäker på hur det momsas och tullas på varor från stora farliga utlandet är det bara att gå in på tullverkets hemsida. Det förklarar inte de stora prisskillnader mellan svensk- och utländsktsålda varor. Varför hamnar denna återkommande diskussion alltid där?

Om nån fortfarande efter alla dessa år är osäker på hur det momsas och tullas på varor från stora farliga utlandet är det bara att gå in på tullverkets hemsida. Det förklarar inte de stora prisskillnader mellan svensk- och utländsktsålda varor. Varför hamnar denna återkommande diskussion alltid där?
Om jag fattat det rätt kan företag som har låg försäljning till Sverige använda momssatsen från hemlandet. Om den är annorlunda än den svenska momsen kan därmed momsen spela in. Är väl dock så låg gräns att de flesta affärer som är aktuella här inte berörs.

Om jag fattat det rätt kan företag som har låg försäljning till Sverige använda momssatsen från hemlandet. Om den är annorlunda än den svenska momsen kan därmed momsen spela in. Är väl dock så låg gräns att de flesta affärer som är aktuella här inte berörs.
Momssatsen mellan olika EU-länder och även UK skiljer några procent, upp till 6 som mest. Sedan hur momsen tas ut kan skilja sig, visst. Företag med en försäljning under €25000 till Sverige (tror jag det är) kan tillämpa försäljningslandets momssats.
Men vad som är intressant är ju de enormt stora skillnader som TS pekar på, halva eller dubbla priset på likadana komponenter.

Momssatsen mellan olika EU-länder och även UK skiljer några procent, upp till 6 som mest. Sedan hur momsen tas ut kan skilja sig, visst. Företag med en försäljning under €25000 till Sverige (tror jag det är) kan tillämpa försäljningslandets momssats.
Men vad som är intressant är ju de enormt stora skillnader som TS pekar på, halva eller dubbla priset på likadana komponenter.
Som sagt "kan ... spela in", inte "kan ... förklara".

Tröskelvärdet för när företag måste redovisa annat EU-lands momssats är när försäljningen till privatpersoner till andra länder överstiger 10 000 EUR. Detta betyder att om en tysk firma säljer till privatpersoner i Danmark för 9500 EUR så kan de göra detta med 19% tysk moms, men säljer de för 600 EUR till Sverige också, och totalt hamnar över gränsen på 10 000 EUR, så ska de registrera sig för detta och börja rapportera in svensk moms på 25%.

Jag kollade för ett tag sen o tror det är sänkt till 10 000 och att det är sammanlagt till eu utanför egna landet

Okej, vi lägger ner den striden ett tag.
Fox är ett tyskt företag, till att börja med.
Här är Fox-västar från Cycloteket: https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.908.158345/overkroppsskydd-fox-airframe-black Cirka 2 200 kr. Bikester har precis samma pris. Såväl som BikeFix, etc. Så det handlar väl om ett centralt lager någonstans.
Bike-Discount har den inte. Bike24 har den inte. RoseBikes har den, med tyskt pris för ca 1 500 ex. frakt:
https://www.rosebikes.com/fox-airframe-mtb-upper-body-protector-159492?sf=1 Fox själva säljer den för ca 1 850 kr, med tysk moms exkl. frakt.
Det är väl inte jätte-skillnader i pris?

Okej, vi lägger ner den striden ett tag.
Fox är ett tyskt företag, till att börja med.
Här är Fox-västar från Cycloteket: https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.908.158345/overkroppsskydd-fox-airframe-black Cirka 2 200 kr. Bikester har precis samma pris. Såväl som BikeFix, etc. Så det handlar väl om ett centralt lager någonstans.
Bike-Discount har den inte. Bike24 har den inte. RoseBikes har den, med tyskt pris för ca 1 500 ex. frakt:
https://www.rosebikes.com/fox-airframe-mtb-upper-body-protector-159492?sf=1 Fox själva säljer den för ca 1 850 kr, med tysk moms exkl. frakt.
Det är väl inte jätte-skillnader i pris?
Är din tes att 46% dyrare hemma inte är mycket eller att du kan få fox att sälja nåt till sverige med tysk moms?

Nu vill varken rose eller fox racing de sälja några skydd till sverige. Vill man köpa så väljer man någon som inte bara vill utan dessutom kan EUs momsregler. Då ser det ut som nedan. 25 moms.

1000007652.webp

att man får samma konsumentskydd i hela EU.
Stämmer inte helt. Jag har ett par betalda skidor i Frankrike sedan ett par år tillbaka hos en nätbutik som monterade bindningarna snett på laggen och ARN kunde inte hjälpa mig för det fick inget svar från butiken och la ned ärendet även ARN höll med mig i sak. Butiken heter www.alpinstore.com

Senast ändrad:
Stämmer inte helt. Jag har ett par betalda skidor i Frankrike sedan ett par år tillbaka hos en nätbutik som monterade bindningarna snett på laggen och ARN kunde inte hjälpa mig för det fick inget svar från butiken och öa ned ärendet även ARN höll med mig i sak. Butiken heter www.alpinstore.com

Tänkte inte på att länder kan har starkare konsumentskydd än EU minimum.

Men i EU måste butiker acceptera retur. Gäller dock kanske inte vid saker som monteras som bindningar på skidor?

Det handlade inte om retur utan felmontering. Både butiken hade kontakt med skidfabriken som sa att skidorna går inte att montera om för min pjäxstorlek och därmed borde jag få ett nytt par skidor. Hade butiken varit auktoriserad säljare för skidmärket så hade fabriken löst nya skidor åt mig, men nu var inte butiken det. De jobbade på saken men eftersom det blev aldrig bra så la dem på luren och slutade å svara mail.
Tänkte inte på att länder kan har starkare konsumentskydd än EU minimum.

Men i EU måste butiker acceptera retur. Gäller dock kanske inte med saker som monteras som bindningar på skidor?

Det handlade inte om retur utan felmontering. Både butiken hade kontakt med skidfabriken som sa att skidorna går inte att montera om för min pjäxstorlek och därmed borde jag få ett nytt par skidor. Hade butiken varit auktoriserad säljare för skidmärket så hade fabriken löst nya skidor åt mig, men nu var inte butiken det. De jobbade på saken men eftersom det blev aldrig bra så la dem på luren och slutade å svara mail.

Men då kan man skicka dom retur, eller?

Stämmer inte helt. Jag har ett par betalda skidor i Frankrike sedan ett par år tillbaka hos en nätbutik som monterade bindningarna snett på laggen och ARN kunde inte hjälpa mig för det fick inget svar från butiken och la ned ärendet även ARN höll med mig i sak. Butiken heter www.alpinstore.com
Jag har gått via någon tysk motsvarighet, kommer inte ihåg vad de hette, när Lufthansa försökte blåsa mig. Gissar att Frankrike har något liknande? Kräver dock att man kan använda rätt språk i tyska fallet, och franska motsvarigheten lär inte vara snällare.

Men då kan man skicka dom retur, eller?
Ja, enligt mig, fabriken och ARN, ska man kunna göra det men de tyckte inte fransmännen att det var aktuellt. Det samma har hänt för några andra när de har beställt färdigmonterade skidor från de större butikerna i Tyskland, och det betyder bara att låt inte dem montera något, utan avse dem som sportutrusningsleverantörer utan någon som helst kunskap om skidor, dess service eller skidåkning.
Tyskarna har dock tagit fullt ansvar för produkter de har skickat men deras eget arbete faller utanför detta ansvarstagande.

Senast ändrad:
Jag har gått via någon tysk motsvarighet, kommer inte ihåg vad de hette, när Lufthansa försökte blåsa mig. Gissar att Frankrike har något liknande? Kräver dock att man kan använda rätt språk i tyska fallet, och franska motsvarigheten lär inte vara snällare.
Jag försökte via någon slags EU-byrå, men de skrev typ samma text till mig som jag hade redan läst på deras hemsida d.v.s ingen hjälp. Nämnde och frågesatte detta till personen som jag mailade med, men tog det väldigt personligt och fortsatte å tycka att hon gjorde ett bra jobb.
Detta var översatt till franska då.

Då borde man hålla sig till tysken, de tycker om reglar.

Tyvärr han min favorittysk för längd och turskidor, Sport Albert, höjd frakt från 26 euro till 42 euro, även om de fortfarande skriver att frakt är 26 euro. Så det blev tråkiga Sport Conrad istället.

Jag försökte via någon slags EU-byrå, men de skrev typ samma text till mig som jag hade redan läst på deras hemsida d.v.s ingen hjälp. Nämnde och frågesatte detta till personen som jag mailade med, men tog det väldigt personligt och fortsatte å tycka att hon gjorde ett bra jobb.
Detta var översatt till franska då.
Aha. Tyska formuläret lät mig fylla i mina krav. Då drog jag till med lite prutmån och lade till valutaförluster och annat. När mitt krav gick till Lufthansa via myndigheten valde de att omgående acceptera och betala ungefär 20 ggr mer än de tidigare erbjudit "som ett sista erbjudande bara för att vi är snälla, om du lovar att inte höra av dig till oss eller prata om detta igen".
De trodde att de skulle bli av med mig genom att hänvisa till att enda sättet att klaga är via en tysk myndighet. Denna gubben är för envis för det...

Tillbaka
Topp