[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Jag såg glatt att jag senast i tråden skrev -5 kg till mitten av februari och vid invägning igår var det -5,1 kg. Pga dum i huvudet tänkte jag mer "om jag skärpt mig lite mer hade det kunnat vara två till" istället för "bra jobbat". Det har i alla fall fortsatt funka att träna mindre ordentligt för att hålla hunger borta. Eftersom jag motionerat mycket mindre och framförallt inte cyklat alls på tre månader så är jag beredd på ett tufft uppvaknade FTP-mässigt nu i februari, men om jag når maj med -15% i kroppsvikt och bara -14% i FTP får det väl ses som en framgång?

Jag såg glatt att jag senast i tråden skrev -5 kg till mitten av februari och vid invägning igår var det -5,1 kg. Pga dum i huvudet tänkte jag mer "om jag skärpt mig lite mer hade det kunnat vara två till" istället för "bra jobbat". Det har i alla fall fortsatt funka att träna mindre ordentligt för att hålla hunger borta. Eftersom jag motionerat mycket mindre och framförallt inte cyklat alls på tre månader så är jag beredd på ett tufft uppvaknade FTP-mässigt nu i februari, men om jag når maj med -15% i kroppsvikt och bara -14% i FTP får det väl ses som en framgång?
En superframgång för fan! 💪🏻

Ok. Gick det bra att sluta efter så lång behandling?
Ja det gick över förväntan, jag har dragit ner ordentligt på ölen (även om min läkare tycker det fortfarande är för många :sneaky: ) så jag åt omeprazolen på rutin sista tiden i onödan, väntade inte på halsbrännan.

"träna" mindre o "motionera" mera tror jag på om man vill gå ner i vikt.

Japp, det tror jag också. Motionen lär knappt påverka vikten, men det gör att man håller sig frisk och kry.
Kanske ord-förbistringar, men varför skulle inte motion (som ju förbränner energi) påverka?

Edit: reservation för att jag inte orkat läsa ikapp i tråden, utan hoppade in idag då det börjar bli dag att ta tag i förfallet.

Kanske ord-förbistringar, men varför skulle inte motion (som ju förbränner energi) påverka?
De senaste rönen visar, så vitt jag vet, att det är i princip ”omöjligt” att träna sig smal. Kroppen ökar bara energiintaget eller, om man lyckas stå emot, går över i ett slags energibesparingsläge.

Motion och träning är bra för nästan allt, men inte för att gå ned i vikt. Till slut är det klart att man börjar minska i vikt om man tränar jättemycket och äter alldeles för lite, men då lär det ta styggt på muskler och annat.

Jag är verkligen ingen expert på detta, men har läst på en del, och det tycks vara konsensus bland forskare (för tillfället) om kopplingen mellan misslyckade försök till viktminskning och träning.

Anekdotisk bevisföring: Jag försökte träna mig smal och det gick dåligt. Gick på diet under flera månader i princip helt utan träning och det fick önskat resultat (-15 kilo).

De senaste rönen visar, så vitt jag vet, att det är i princip ”omöjligt” att träna sig smal. Kroppen ökar bara energiintaget eller, om man lyckas stå emot, går över i ett slags energibesparingsläge.

Motion och träning är bra för nästan allt, men inte för att gå ned i vikt.
Ok. Nåja, jag kan bara utgå från mig själv, och på mig fungerar det iaf. Från April/maj när träningslustan gör att jag kommer ut 5-7 dagar i veckan på cykeln eller löpspåret, så tappar jag vikt påtagligt. Så har det fungerat för mig sedan jag blev "gammal". (Typ sedan 35-40-årsåldern) Före det så fastnade inte kalorierna på kroppen på samma vis oavsett energi-intag respektive uttag. Jag bryr mig om rön och forskning, men fullskaleprov som är självupplevda är svåra att snacka bort.....

Edit: men tack för att du dämpar mitt samvete för att jag sätter mig framför datorn i detta nu istf att ta mig ut och motionera.... :)

Ok. Nåja, jag kan bara utgå från mig själv, och på mig fungerar det iaf. Från April/maj när träningslustan gör att jag kommer ut 5-7 dagar i veckan på cykeln eller löpspåret, så tappar jag vikt påtagligt. Så har det fungerat för mig sedan jag blev "gammal". (Typ sedan 35-40-årsåldern) Före det så fastnade inte kalorierna på kroppen på samma vis oavsett energi-intag respektive uttag. Jag bryr mig om rön och forskning, men fullskaleprov som är självupplevda är svåra att snacka bort.....
Undantaget som bekräftar regeln. 😉

Motion och träning är bra för nästan allt, men inte för att gå ned i vikt. Till slut är det klart att man börjar minska i vikt om man tränar jättemycket och äter alldeles för lite, men då lär det ta styggt på muskler och annat.

Jag är verkligen ingen expert på detta, men har läst på en del, och det tycks vara konsensus bland forskare (för tillfället) om kopplingen mellan misslyckade försök till viktminskning och träning.

Anekdotisk bevisföring: Jag försökte träna mig smal och det gick dåligt. Gick på diet under flera månader i princip helt utan träning och det fick önskat resultat (-15 kilo).
Enda energisparläget som finns är väl det som går ut på att bränna mindre energi genom att röra sig mindre, på samma sätt som motorn i min bil endast kommer dra mindre soppa om den används mindre. Och visst, kör jag ett jobbigt pass på förmiddagen så kommer jag vara ganska restriktiv med vardagsaktivitet resten av dagen, kanske nästa dag med!

Sen finns det ju olika grejer som triggar hungern för olika personer. Jag blir t ex inte direkt hungrig av att springa en halvmara, men jag blir jäkligt hungrig av att cykla i två timmar.

Enda energisparläget som finns är väl det som går ut på att bränna mindre energi genom att röra sig mindre, på samma sätt som motorn i min bil endast kommer dra mindre soppa om den används mindre. Och visst, kör jag ett jobbigt pass på förmiddagen så kommer jag vara ganska restriktiv med vardagsaktivitet resten av dagen, kanske nästa dag med!

Sen finns det ju olika grejer som triggar hungern för olika personer. Jag blir t ex inte direkt hungrig av att springa en halvmara, men jag blir jäkligt hungrig av att cykla i två timmar.
Jag tycker mig minnas att kroppen minskar förbränningen i vila om man tränar mycket utan att tillföra energi i tillräcklig mängd. Man bränner alltså mindre i fåtöljen än vad man annars skulle ha gjort i fåtöljen.

Jag har hört det där med att cykling driver hunger men har inte riktigt råkat ut för det själv annat än på kvällen efter ett tufft lopp eller så, men då har jag kanske bränt mellan 2500 och 5000 kcal.

Självklart går man upp i vikt om man överkompenserar, dvs om träningen hela tiden leder till brutalhunger så att man äter mer än vad man gör av med. Bara för att vissa har denna typ av problem betyder det dock inte att alla har det? :unsure: :unsure:

Senast ändrad:
Självklart går man upp i vikt om man överkompenserar, dvs om träningen hela tiden leder till brutalhunger så att man äter mer än vad man gör av med. Bara för att vissa har denna typ av problem betyder det dock inte att alla har det?
Som sagt, jag refererar bara till det jag läst. Och då är det inte en framgångsväg att träna för att gå ned i vikt, ”kosten är kilo och träning är gram” sade min dietist.

Så som jag har förstått det är det inte alls fråga om något svullande, utan att man automatiskt och över tid anpassar energiintaget till energiåtgången. Jag såg någon studie som visade att en elitidrottare egentligen inte bränner mer än en vanlig motionär per dag, sett till respektive träningsmängd. Kroppen anpassar sig helt enkelt. Så att ”äta som vanligt” samtidigt som man börjar träna brukar leda till att man.. inte äter som vanligt längre.

Senast ändrad:
Själv lade jag om kosten och började motionera/träna 5-7 dagar i veckan från ingen träning alls på flera år och gick ner 20 kg på mindre än ett år. Så det går att träna o gå ner i vikt.

Nja.

Samma som1888. Vägde 85 i mars 1982 då jag började träna som en tok från ingen träning alls. Var nere i 72 runt jul. Började träna ännu mer 1983. Kom igång med uteträningen 15/3 och tränade hårt fram till 15/5. Vaknade på morgonen 16/5 och stank aceton. Stapplade mig mot kylskåpet, ramlade över en byrå och svimmade. Bodde i landstingsdublett utan telefon då, fick pallra mig ner en våning till en telefonautomat för att ringa till jobbet och sjukskriva mig. Det var upptaget och jag svimmade igen och ropade på hjälp. En tjej dök upp, bad henne ringa ambulans. Räcker det inte med en taxi undrade hon, kanske hon trodde jag full eller nåt. En taxi kom och jag hamnade på akuten och sedan på hjärtintensiven då jag även hade hjärtstörningar. Vägde 69 kg då 184 lång. Vid midnatt i en sal med några gamla gubbar så drog Hesa Fredrik igång och vi undrade så klart vad som kan ha hänt. Det var ett åskoväder som utlöst HF. På kvällen dagen efter blev jag friskförklarad och fick rådet att ta det lite lugnt med träningan. Ett råd jag var dålig på att följa.
Skärmavbild 2026-02-02 kl. 19.10.57.webp

Nja.
Tack för länken. Har lyssnat - intressant. (Särskilt som dessa herrar i ett annat avsnitt är överens om att träning inte ger någon vidare effekt på vikten.)

Däremot pekar fortfarande de flesta studier på att kosten är nyckeln till viktnedgång, inte träning. De flesta tenderar ju att lägga om kosten samtidigt som de börjar träna, då är det nog det som ger de största resultaten.

Samtidigt är antalet ”vältränade tjockisar” ganska stort, tycker jag mig märka, men det är absolut ingenting jag har några belägg för utan bara något jag har observerat. Finns en hel del sådana på gymmet där min käresta tränar, exempelvis. Om man tränar fem-sex dagar i veckan torde man inte kunna behålla sin övervikt utan att verkligen vräka i sig kalorier. Möjligt att alla de gör det, vad vet jag.

Och självklart ska alla ni som tror på träning som recept på viktnedgång fortsätta träna! Jag ville egentligen mest påpeka att det inte verkar vara någon särskilt effektiv metod.

Träning är väl framförallt en del av en hälsosammare livsstil som kan hjälpa en att behålla sin nya, lägre vikt?

Senast ändrad:
Jag tycker mig minnas att kroppen minskar förbränningen i vila om man tränar mycket utan att tillföra energi i tillräcklig mängd. Man bränner alltså mindre i fåtöljen än vad man annars skulle ha gjort i fåtöljen.
Jag tror det skall tolkas som att man kan sitta ”still” i fåtöljen på olika nivåer. Den som har tränat sitter mer still medans den mindre trötte väljer att växla mellan raka och korsade ben, rätta till positionen, går och sätter på kaffe etc. Över en dag blir det en kaloridiff där den som tränat bränner snäppet mindre.

Lite lägre idag än igår, fast det betyder ingenting speciellt.

Ska bli lite mer aktiv här i tråden...februari ska jag känna mig nöjd med, alltså viktutvecklingen.

Däremot pekar fortfarande de flesta studier på att kosten är nyckeln till viktnedgång, inte träning. De flesta tenderar ju att lägga om kosten samtidigt som de börjar träna, då är det nog det som ger de största resultaten.

Träning är väl framförallt en del av en hälsosammare livsstil som kan hjälpa en att behålla sin nya, lägre vikt?
Hmmm, jag går inte ner vikt av att träna, utan främst genom att vara medveten om vad jag petar i mig. Tränar jag så äter jag mer. Jag behöver äta bättre och mindre.

Eftersom jag inte hanterat intaget speciellt bra så ser kurvan ut enligt nedan. Men, jag vet vad jag gjort och vet vad jag borde göra. Nu ska jag ned på kurvan igen. Det får ta den tid det tar. Jag behöver ju äta, träna, jobba och må bra. Vardagen behöver fungera.
1770097615816.webp

Kurvans lutning är 0,5 kg/vecka...rimligt på flera sått.

När februari är slut ska jag vara på kurvan igen, gärna lite under den, men det är det långsiktiga som betyder någonting.

Jag reviderar nog mitt löpmål, då det inte finns mental vilja att genomföra det jag tänkt mig. Ska istället satsa på bra och regelbunden löpträning som är utvecklande både avseende uthållighet och styrka i kuperad terräng. Återkommer om det.
Cykelträningen...ja, blir fortsatta spinningpass tills jag känner att jag vill ut på riktigt.

Kaloriunderskott...det enda som betyder någonting för en förändrad vikt. Det vet vi. Ändå är det ibland så svårt.

Samma som1888. Vägde 85 i mars 1982 då jag började träna som en tok från ingen träning alls. Var nere i 72 runt jul. Började träna ännu mer 1983. Kom igång med uteträningen 15/3 och tränade hårt fram till 15/5. Vaknade på morgonen 16/5 och stank aceton. Stapplade mig mot kylskåpet, ramlade över en byrå och svimmade.

På kvällen dagen efter blev jag friskförklarad och fick rådet att ta det lite lugnt med träningan. Ett råd jag var dålig på att följa.
Det är när man vilar som man bygger upp kroppen. Ska man gå ned i vikt är det väl bara att köra på...och hamna på akuten...
Tränar man mycket ska man äta mycket.
Fast det här är inte rocket science, och ibland svårt att följa...jag vet det också.

Jag kan inte träna mig smal, men visst det är skillnad på max cykelträning 7 dagar i veckan och 20min i trappmaskin.

Nu tror jag inte alla medelålders fetto håller för den typen av träning.

Tack för länken. Har lyssnat - intressant. (Särskilt som dessa herrar i ett annat avsnitt är överens om att träning inte ger någon vidare effekt på vikten.)

Samtidigt är antalet ”vältränade tjockisar” ganska stort, tycker jag mig märka, men det är absolut ingenting jag har några belägg för utan bara något jag har observerat. Finns en hel del sådana på gymmet där min käresta tränar, exempelvis. Om man tränar fem-sex dagar i veckan torde man inte kunna behålla sin övervikt utan att verkligen vräka i sig kalorier. Möjligt att alla de gör det, vad vet jag.

Och självklart ska alla ni som tror på träning som recept på viktnedgång fortsätta träna! Jag ville egentligen mest påpeka att det inte verkar vara någon särskilt effektiv metod.

Att kosten är nyckeln till viktnedgång är nog de allra flesta överens om. Frågan är väl mer: hjälper träning, lite, inget alls eller en hel del?

I detta avsnitt diskuteras väl framför allt huruvida kroppen kompenserar helt eller delvis för ja ganska lite träning. Folk som tränar många timmar i veckan använder betydligt mer energi än inaktiva personer det tror jag är ganska säkert. Tränar man lite kan då kroppen kompensera för detta genom att spara övrig tid? Verkar ganska oklart efter att jag lyssnat på det avsnittet. Om det nu är rätt avsnitt jag tänker på.

Att kosten är nyckeln till viktnedgång är nog de allra flesta överens om. Frågan är väl mer: hjälper träning, lite, inget alls eller en hel del?

I detta avsnitt diskuteras väl framför allt huruvida kroppen kompenserar helt eller delvis för ja ganska lite träning. Folk som tränar många timmar i veckan använder betydligt mer energi än inaktiva personer det tror jag är ganska säkert. Tränar man lite kan då kroppen kompensera för detta genom att spara övrig tid? Verkar ganska oklart efter att jag lyssnat på det avsnittet. Om det nu är rätt avsnitt jag tänker på.
Lite eller moderat träning ser till att kroppen mår bra. Så ser jag det. Man orkar med vardagen. Nedbrytningen minskar. Man mår bra...kanske så man ska se på det.

Om man däremot planerar att orka hålla på längre eller bli starkare behöver man träna mer. Då är det viktigare att äta bra, se till att man får i sig såväl kolhydrater som protein...och fett såklart.

Jag förstod inte vad du menar med "spara övrig tid"? Kroppen sparar egentligen inte på något speciellt sått bara för att man tränar. Enda sättet att få kroppen "att spara" är når det är kris och svält. Då blir basalomsättningen en annan. Där vill vi inte hamna.

Intressant...

I mitten av januari checkade jag in på livsstilsjukdom nr2. Tidigare diabetes typ 2 och var kolesterol LDL tydligen för högt, ligger inom normala spannet men som diabetiker ska den tydligen ligga lägre.
Men det blev en morot att se över kosten igen.
Chockat kroppen med att lägga om dieten.
Mycket av mättnaden kommer från haricots verts och kapat bort det mesta av bröd, potatis, ris och pasta. Dvs inga fler kvällsmackor och filmjölk med flingor/fruktmusli.
Betydligt mer fibrer och protein och fokus på kolhydrater med lågt GI än tidigare.
Var på 100,8 för 2,5 vecka sen och checkade in på 97,1 i morse.
Börjar även att komma igång med träningen igen efter sommarens storkrasch.

Lite eller moderat träning ser till att kroppen mår bra. Så ser jag det. Man orkar med vardagen. Nedbrytningen minskar. Man mår bra...kanske så man ska se på det.

Om man däremot planerar att orka hålla på längre eller bli starkare behöver man träna mer. Då är det viktigare att äta bra, se till att man får i sig såväl kolhydrater som protein...och fett såklart.

Jag förstod inte vad du menar med "spara övrig tid"? Kroppen sparar egentligen inte på något speciellt sått bara för att man tränar. Enda sättet att få kroppen "att spara" är når det är kris och svält. Då blir basalomsättningen en annan. Där vill vi inte hamna.

Intressant...
Det som diskuterades ovan och framför allt i det länkade podavsnitteet var som jag ser det följande: Kompenserar kroppen ett träningspass genom att omsätta mindre energi övrig tid? Det kan ske dels genom mindre spontan rörelse, typ at man rör på benen eller reser sig ur stolen eller ja, jag vet inte vad men såna grejer. Eller mer "magiska" effekter.

Jag kan inte se att det verkar finnas något bra svar. Och rent praktiskt spelar det väl ingen roll men lite intressatn fråga.

Dagens frulle.Äggröra på tre ägg, en halv fetaost och två Vasa sport med leverpastej.
IMG_2280.webp

Står mig ett tag på detta.

Frukosten kör jag med overnights gjort på 1 dl berikat havregryn, 1 dl naturell kvarg, 2 msk chiafrön, 1/2 dl proteinpulver och lagom med vatten.
Brukar lägga på lite nötter/solrosfrön och kanel vid servering.
Står mig riktigt bra på det.

Sant. Jag tänkte nog annorlunda: Om man har som mål att träna sig smal, då tränar man nog mer än lite, och det verkar vara en svår metod att lyckas med då kroppen på olika sätt tycks kompensera för detta (mindre rörelse, större energiintag över tid m.m.).

Jag tänker att det är superbra att träna också under en diet, om man orkar. Jag orkade inte men låg på ett ganska lågt kaloriintag, typ 1300-1500 kcal om dagen. Inga problem, men fanns inte mycket att ”ta av” vid träning. Jag kände mig rätt svag under den perioden.

Mycket av mättnaden kommer från haricots verts och kapat bort det mesta av bröd, potatis, ris och pasta. Dvs inga fler kvällsmackor och filmjölk med flingor/fruktmusli.
Betydligt mer fibrer och protein och fokus på kolhydrater med lågt GI än tidigare.
Utöver GI kanske du även bör kolla på SI, dvs mättnadsindex ”The Satiety index” (SI),
där kokt potatis skall vara det bästa.
Mättnadsindex har varit uppe här tidigare, kolla tex #4.090

Var på 100,8 för 2,5 vecka sen och checkade in på 97,1 i morse.
Börjar även att komma igång med träningen igen efter sommarens storkrasch.
Det verkar som du har hittat en bra väg framåt.

Träna som många gör här när man jagar watt per kilo och löptider är inget effektivt. Men om du är en person som inte motionerar alls, skulle styrketräning och lätta promenader eller cykelrundor göra under tillsammans med en diet.

Gå ner i vikt klarar ändå de flesta väldigt bra, min åsikt är att steget tillbaka att äta familjens mat och leva livet med bibehållen låg vikt som är det svåra. Alla klarar inkuberingen men få utsläppet, för där saknas plan.

En sak jag gjort nu senaste tiden är att utvärdera med hjälp av AI. Gör det inte varje dag, men jag för tillsammans med den tränings och kostdagbok och försöker hitta dom lägst hängande frukterna och bra alternativ till dom.

Jag har försökt agera som jag gör på jobbet, fokusera inte på stora problem och grandiosa avancerade planer. Lös de enklaste problemen först, dom som ger mest utdelning och jobba faktabaserat med det man förklara.

Stora skillnaden är nu att jag generellt äter mer, försöker ligga steget före inom ramarna för att inte gå så lågt att jag attackerar ungarnas godislådor. Tar även in mer energi under träning, mest för att få ut mer av passen men även för att slippa ligga utslagen halva helgen på soffan och vara ett asocialt bonkmonster.

Senast ändrad:

Tränar man ca 50-70 timmar kondition/månad på årsbasis så förbränner man ju en hel jäkla massa mer jämfört med någon som hmmm "lever annorlunda".

Självklart behövs då mer energi (och man måste äta mer), men det är en skillnad på att äta mycket samt bra jämfört med att kontinuerligt äta mer än vad kroppen gör av med. Man kan ju inte generalisera och påstå att nästan alla som tränar mycket överkompenserar för det är ju inte sant för fem jäkla ören. Samtidigt finns det visst en del som överkompenserar lite för ofta samt att det verkar skilja en hel del mellan människor hur mycket man förbränner.

Personligen grovgissar jag att det största problemet är att många har problem med kontinuiteten/regelbundenhet i sin konditionsträning av olika orsaker (tex familj, jobb, skador, sjukdomar, tidsstress, motivationsbrist). Som någon nämnde kan det vara enklare sagt än gjort att ha sin egen "diet" när man lever ett hektiskt familjeliv. Om man kontinuerligt har av och på perioder med sin träning är det nog väldigt lätt att äta för mycket under av-perioderna.

Tycker personligen att man krånglar till det hela alldeles för mycket.

Senast ändrad:
Tränar man ca 50-70 timmar kondition/månad på årsbasis så förbränner man ju en hel jäkla massa mer jämfört med någon som hmmm "lever annorlunda".
Ja, självklart, och det är bra! Men det är inte alls säkert att man går ned i vikt. Det är inte överkompensation utan att kroppen anpassar intaget till förbränningen (som jag har förstått det). Du måste ligga på underskott om du ska få en större viktnedgång, som många här verkar vara ute efter. Och då är det svårt att träna 50-70 timmar kondition i månaden. Framförallt blir man nog väldigt mycket ”sämre”, alltså orkar inte lika mycket och får inte lika goda resultat vilket är mentalt dränerande (tycker jag).

Ja, självklart, och det är bra! Men det är inte alls säkert att man går ned i vikt. Det är inte överkompensation utan att kroppen anpassar intaget till förbränningen (som jag har förstått det). Du måste ligga på underskott om du ska få en större viktnedgång, som många här verkar vara ute efter. Och då är det svårt att träna 50-70 timmar kondition i månaden. Framförallt blir man nog väldigt mycket ”sämre”, alltså orkar inte lika mycket och får inte lika goda resultat vilket är mentalt dränerande (tycker jag).
Har du träffat många personer som tränar kondition i snitt 50-70 timmar/månad på årsbasis som lider av övervikt? :unsure:

Har du träffat många personer som tränar kondition i snitt 50-70 timmar/månad på årsbasis som lider av övervikt? :unsure:
Några. Typ på gymmet. Framförallt kvinnor som tränar maniskt mycket spinning och sådant.

Men jag tror att det är väldigt ovanligt att träna så mycket och inte ändra sin kost samtidigt.

Två timmar träning om dagen varje dag året runt och lider av övervikt?
Nja, där tvekar jag...
Ok. 👌🏻

Det här är ju ett hypotetiskt scenario, och allt som har med förbränning, energiupptag och annat att göra är ändå individuellt. Det är svårt att översätta studier gjorda på befolknings- eller kohortbasis till vilka effekter det har för individen, självklart finns det mängder av undantag. Men vad forskningen säger, just nu, är att vill man gå ned i vikt, är det inte träning man ska satsa på, utan kostförändringar. Så är det, även om du har andra erfarenheter och satsar på andra sätt att gå ned i vikt.

Senast ändrad:
Några. Typ på gymmet. Framförallt kvinnor som tränar maniskt mycket spinning och sådant.

Men jag tror att det är väldigt ovanligt att träna så mycket och inte ändra sin kost samtidigt.
...kvinnor...spinning och sådant...

Vet inte vad jag tycker om inlägget. eller, jag tycker inte om inlägget. det var det jag skulle säga.

Så pass stora träningsmängder ökar energianvändningen betydligt det tror jag nog är ganska odiskutabelt. Frågan för mig var väl mer om 8 h innebandy i månaden gör någon skillnad eller ingen alls.

...kvinnor...spinning och sådant...

Vet inte vad jag tycker om inlägget. eller, jag tycker inte om inlägget. det var det jag skulle säga.
Kvinnor tränar inte spinning eller andra pass? Det är inte fler kvinnor än män på de flesta sådana pass? Min erfarenhet av att det framförallt är kvinnor som tränar maniskt mycket kondition på gymmet är helt fel? Förstår överhuvudtaget inte vad som skulle vara kränkande med vad jag skrev. Man måste nog vara extremt känslig för att se något olämpligt där.

Kashmiren blir anklagad för att inte vara PK, det var nytt?
Glidande skala, men jag är väldigt mycket mindre pk än många andra med liknande politisk uppfattning, vad nu pk betyder. Det kan ju vara en extremt känslighet för andras språk och att aktivt leta fel hos vissa grupper, typ heterosexuella gubbar? Och att ”inte vara pk” brukar väl innebära att förfäkta sin rätt att säga ”negerboll”, ”bögmusik” och ”kvinnor kan inte köra bil”?

Jag är varken det ena eller det andra, hoppas jag.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp