Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Lite kyligt vid start och ca - 11 hemmavid.
Men bra klädd med lager på lager så var det nästan lite varmt vid ankomsten till jobbet.
Dagens bästa tillbehör - vinterskägg. Thomas Wassberg hade varit stolt!!! 😁

Fuskade lite imorse med långbyxor,
-12 hemma men ”bara” -10 inne stan .
IMG_2884.webp

10 minus och vindstilla är ju nästan idealväder, och så all cred man får av ickecyklande kollegor som grädde på moset!
Cred? Folk tycker man är dum i huvudet när jag rullar in med cykeln.. Jag brukar kontra med att folk är för bekväma. Det är bara cykla, bara man klär sig därefter.

Nu jobbar jag på en industri i Norrland så det kanske gör sitt.

Senast ändrad:
Cred? Folk tycker man är dum i huvudet när jag rullar in med cykeln.. Jag brukar kontra med att folk är för bekväma. Det är bara cykla, bara man klär sig därefter.

Nu jobbar jag på en industri i Norrland så det kanske gör sitt.
Du har det ”lite” svalare än oss här i söder 😜
Kämpa på (både mot ”folk ”och väder) snart är det vår!?

Första dagen åter på pendlarsadeln efter 8mån föräldraledighet. -14 vid start. Bister början men skönt att få tillbaka den här rutinen igen. Har cyklat mycket MTB under ledigheten men bara en handfull ggr på grushojen. Kändes lite ovant. Tung ryggsäck också med allt som skulle till kontoret. Nu kör vi!

Första dagen åter på pendlarsadeln efter 8mån föräldraledighet. -14 vid start. Bister början men skönt att få tillbaka den här rutinen igen. Har cyklat mycket MTB under ledigheten men bara en handfull ggr på grushojen. Kändes lite ovant. Tung ryggsäck också med allt som skulle till kontoret. Nu kör vi!
Har liknande start nu. Har vart föräldraledig på 50%, och då vi har ett barn som inte tycker om att sova så har pendlingen fått pausats för allas trevnad. Tungt och jävligt, men skönt när man väl står i duschen på jobbet!

Och så är glädjen av att cykla förbi köerna på Essingeleden svårslagen!

Sen, fin vinterpendling med några snöflingor i luften för extra atmosfär. Bytte till en mer sportig sadel som möjliggjorde extra säkning av styret (gaffelröret ska snart kapas). Nu ger tråkiga vinterpendlaren faktiskt körglädje! Borde har gjort det direkt efter köpet isf sex år senare.

2026-02-04-12-53-51-162.webp

Har inte kunnat vara på kontoret denna vecka och det ser mörkt ut att cykla resterande dagar pga anledning :(
Fick iaf 2 mil "pendling" till och från träningen i måndags. Minns inte när jag cyklade såhär lite under en vinter (en badrumsrenovering ställde till det lite)

Lugn och trevlig pendling, men reagerade på två saker:
1) Brukar möta en man på cykel på ungefär samma ställe. Har varit så i flera år. Alltid irriterat mig på att han inte har lampa. Svartklädd är han också. Men idag. Även en gammal hund kan lära sig nya tricks. En framlampa!
2) Närmare stan brukar jag möta en äldre kvinna (på cykel), också här på ungefär samma ställe. Dag efter dag i flera års tid. Hon har oftast sin framlampa riktat alltför högt, bländar rejält. Men idag. Ni kan väl föreställa er hur överraskad jag var när jag passerar henne vid Roslagstull. Nästan så jag ville säga åt henne att "hon cyklar ju åt fel håll" 🤣😂

Klädde mig för varmt så det var inte optimalt. Höll på att krascha på ett sån vit vägmarkering utanför Björkebyskolan, hade varit obra men jag klarade mig med lite tur. .
Ett mindre underverk att det inte går att uppfinna någon sorts yta på dessa vita markeringar (läs "fällor") som inte är rent livsfarlig på vintern (om vi nu tänker på samma sak). Det är ju utan tvekan så att de ställer till det både för gångare och cyklister på vintern med ökad belastning på sjukvården som effekt. Så länge man undviker svänga så går det väl dock oftast an...

Senast ändrad:
1) Brukar möta en man på cykel på ungefär samma ställe. Har varit så i flera år. Alltid irriterat mig på att han inte har lampa. Svartklädd är han också. Men idag. Även en gammal hund kan lära sig nya tricks. En framlampa!
2) Närmare stan brukar jag möta en äldre kvinna (på cykel), också här på ungefär samma ställe. Dag efter dag i flera års tid. Hon har oftast sin framlampa riktat alltför högt, bländar rejält. Men idag. Ni kan väl föreställa er hur överraskad jag var när jag passerar henne vid Roslagstull. Nästan så jag ville säga åt henne att "hon cyklar ju åt fel håll" 🤣😂

Jag har en farbror som jag alltid cyklar ikapp har sagt åt han att det är något fel på din baklampa den blinkar. Tror inte han fattar 😁 störande är det, tänk om alla bilar skulle åkt runt med varningsblinkers…

Det där med framlampa det är många som vinklar alldeles för högt då får man trycka på det man har i lux väg och vinkla upp när man möter, kanske dom får sig en tankeställare.

I december mötte jag ganska ofta en lirare nånstans mellan Malmö-Lund. Utan lampor. Helt svartklädd. Hann aldrig vrida på full ljusstyrka själva eftersom han kom i 45 knyck!

Vet inte om det är bättre nu, men iaf annorlunda då han skaffat sig en blinkande röd lampa. Framåt 😱

Idag och igår så måste jag nog säga att vindarna har varit gynnsamma på hemvägen, sida och sida medvind , har kränkt elhojar (otrimmade såklart) på löpande band , grymt skön känsla när man cyklar heldämpat och fulldubbat , iofs så har min syreupptagning tydligen blivit markant bättre än förra året oxå enligt senaste hälsokontrollen 😃👍.

Ganska ordinär pendling senaste dagarna.
Hyfsat bra klädd, lite kall i början och rätt varm i slutet.
De gamla vanliga irritationsmomenten med andra cyklister i varierande grad av avsaknad av lyse.
Taxibilar som tycker att cykelbanan är ett bra ställe att parkera på.
Idag var nog det bästa jag sett på länge. Kommer Götgatan söderut och när vi cyklister får grönt så har en taxi parkerat för att släppa av passagerarna och därmed blockerar nästan helt och hållet hela södergående körbanan efter Folkungagatan! Förstår inte hur en del tänker!

Ett mindre underverk att det inte går att uppfinna någon sorts yta på dessa vita markeringar (läs "fällor") som inte är rent livsfarlig på vintern (om vi nu tänker på samma sak). Det är ju utan tvekan så att de ställer till det både för gångare och cyklister på vintern med ökad belastning på sjukvården som effekt. Så länge man undviker svänga så går det väl dock oftast an...
Vi tänker nog på samma. Speciellt såna vita vägmarkeringar som är lite extra tjockt målade är spännande! Borde gå att blanda i smågrus eller nåt liknande så ytan blir som ruggad istället.

Kallt i partiet med bar hud runt ögon och näsa. Jag har börjat bli sugen att testa hjälm med visir. Är det någon som har några tips och erfarenheter att dela med sig av?

Tredje dagen till kontoret. Har funkat bra odubbat genom Nacka. Sopsaltningen verkar vara tillräckligt bra för att jag ska fortsätta, några partier med svallis men de kan jag rulla över.
Isande kallt i pannan idag, måste byta vinterkepsen till mössa och en ovan röv verkar inte gilla att sitta sadel utan bibs så får väl dra på mig ett par under skidbyxorna nästa vecka.

Jag har en farbror som jag alltid cyklar ikapp har sagt åt han att det är något fel på din baklampa den blinkar. Tror inte han fattar 😁 störande är det, tänk om alla bilar skulle åkt runt med varningsblinkers…

Det där med framlampa det är många som vinklar alldeles för högt då får man trycka på det man har i lux väg och vinkla upp när man möter, kanske dom får sig en tankeställare.
Bäst är kanske fast sken men jag har satt min på "långsamt" blink. Tycker faktiskt att man syns bättre så. Dessutom sparar det batteri väldigt bra. Men en modern led-lampa kan blända rätt bra så även bakljuset måste riktas rätt.

Bäst är kanske fast sken men jag har satt min på "långsamt" blink. Tycker faktiskt att man syns bättre så. Dessutom sparar det batteri väldigt bra. Men en modern led-lampa kan blända rätt bra så även bakljuset måste riktas rätt.
Blinkande ljus kan göra dig lättare att upptäcka under vissa omständigheter. Det kan dock göra dig svårare att se och följa i andra. Särskillt i riktigt mörker uppplever jag att blinkade ljus förlorar sin fördel då man har svårt att följa en mörk cyklist mellan blinkningarna. I ljus, eller "grått" (vinter/höst, molnigt, solen på väg upp eller ner) hjälper blink att upptäcka cyklisten.

Tänk på att lagen* påbjuder minst 200 blink/minut. Långsammare än så är otillåtet.

* Antagligen trafikförordninge...

Köpte en billig baklampa med två funktioner. Av och på. Batterierna räcker hela säsongen, lyser tillräckligt bra. Det står inte i manualen men den har en repellerande effekt mot gökar som tillhör släktet IsMBBliFt. (Insatsstyrkan mot blinkande baklampa i fjollträsk)

Nu är det inte så mycket cyklister där jag bor så hänger inte upp mig så mycket på det. Men där GC banor används flitigt och om alla cyklar med blinkande lampor. Tyvärr jag hade tyckt det var störande.

Senast ändrad:
Uppfödaren inviger nya dragkälken i -32, så det var bara att ge sig iväg för egen del också. Höll på att landa bland strörenarna efter flytten! Fick lirka igång händerna några gånger.
Pigga och glada, när jag och hund kikade in hos veterinär på hemvägen.
2465.webp

Tillbaka
Topp