Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dashcam!Inte minst med tanke på hur mobilförbudet efterlevs eller kontrolleras.
Fast åas så är en 1,5 metersregel ändå bättre än ingen.
Finns det någon vettig dashcam som ger en rättvis bild av fordon som passerar på sidan? Tycker dom flesta har så pass mycket vidvinkel så att en bil som passerar 1,5m från säkerligen skulle se ut som om den vore betydligt längre bort.Dashcam!
Då lär du nog få fortsätta på Teneriffa.Som man längtat, inte en dag för sent!
Cyklar mycket på Teneriffa och det är som en annan planet
Typ…))Skillnaden i upplevelse mellan att cykla på Teneriffa och i Svedala kan även bero på andra faktorer…
Om bilar åker runt med 1,5 meter långa pinnar åt sidan lär nog lvg-cyklingen dö rätt fort. Vem tusan vill behöva hoppa ner i diket så fort en bil närmar sig bara för att slippa riskera att få ett rapp av en pinne när någon klantskalle kör förbi inom 1,5 meter från en? Jag tror i alla fall att risken för missbedömning i avståndet i sidled är större än risken för regelrätt påkörning.Kan man inte använda 1,5 meter långa s k stingpinna? Om det är bilen eller cykeln som ska ha slikt vet jag inte.
Sunt förnuft och trafikvett har inte uppstått spontant under de hundra år vi haft bilar på vägarna, så det kan ju vara läge att prova lite försiktig lagstiftning och ser hur det landar innan man bestämmer sig för att det inte går att göra någonting.Sunt förnuft och trafikvett lär det knappast gå att korrigera med lagstiftning.
Öka gärna på konfliktytorna istället för att skapa koncensus mellan grupperingarna. Kanske inte det mest lyckade konceptet. Cykla i Västerås har ett ganska bra koncept där dom lägger upp lite, Cykelskola. Allmänna tips till folk som befinner sig i trafiken, även om det främst riktar sig till cyklister. Vill man skapa något positivt så kanske man kan börja med att skpa löpande trafikutbildning i skolorna.Sunt förnuft och trafikvett har inte uppstått spontant under de hundra år vi haft bilar på vägarna, så det kan ju vara läge att prova lite försiktig lagstiftning och ser hur det landar innan man bestämmer sig för att det inte går att göra någonting.
Jag förstår inte riktigt. Menar du att det skulle vara ett problem att inte få köra om närmare än 1,5 meter från en cyklist?Öka gärna på konfliktytorna istället för att skapa koncensus mellan grupperingarna. Kanske inte det mest lyckade konceptet. Cykla i Västerås har ett ganska bra koncept där dom lägger upp lite, Cykelskola. Allmänna tips till folk som befinner sig i trafiken, även om det främst riktar sig till cyklister. Vill man skapa något positivt så kanske man kan börja med att skpa löpande trafikutbildning i skolorna.
Finns gott om lågpresterande i trafiken. En del håller i en ratt och en del håller i ett styre. Att öka förståelsen löser troligen problemen betydligt effektivare än dessa lagstiftningarna. Vad ska bli nästa steg efter 1,5m?
Det är exakt den här typen av tolkningar som bevisar mitt påstående :)Jag förstår inte riktigt. Menar du att det skulle vara ett problem att inte få köra om närmare än 1,5 meter från en cyklist?
Det går faktiskt alldeles utmärkt att bara svara sakligt på en ärligt ställd fråga.Det är exakt den här typen av tolkningar som bevisar mitt påstående :)
Hur kunde du få till den tolkningen?
Förklara gärna vad det är som du inte vill förstå i den här texten. En ganska grundlig förklaring, om man nu inte absolut vill förstå.Det går faktiskt alldeles utmärkt att bara svara sakligt på en ärligt ställd fråga.
Sista meningen skulle kunna indikera att du ser en 1,5-metersregel som ett problem. En möjlighet skulle vara att du anser att det finns situationer där en undre gräns på 1,5 meter skulle ställa till framkomlighetsproblem. Jag är rätt säker på att sådana personer finns och jag känner inte dig och föredrog därför att ställa en fråga för att bättre förstå vad du menade.
Du verkar dock inte så intresserad av att förklara vad det är du menar så jag lägger ner försöket att förstå.
Nej. Förutsatt att cyklisten håller till ungefär i mitten av det 1,5 meter breda fältet så skulle det bara innebära ännu mindre avstånd till omkörande bilar. Dessutom får inte vägren plats på många befintliga vägar.1.5 meter vägren och heldragen spärrlinje problemet löst.
Tro det eller ej. Men för en gångs skull håller jag med dig.Nej. Förutsatt att cyklisten håller till ungefär i mitten av det 1,5 meter breda fältet så skulle det bara innebära ännu mindre avstånd till omkörande bilar. Dessutom får inte vägren plats på många befintliga vägar.
Använd hjärnan och kör om i mötande fil istället, eller sakta in rejält och smyg förbi om sådan möjlighet inte finns. Det är helt oproblematiskt om man inte har attitydproblem.
Edit: I tätort eller på andra sträckor där det är 50 eller mindre håller jag däremot med. Betydligt bättre än undanstoppade cykelbanor som "dyker upp från ingenstans" och har helt andra rutiner för snöröjning, samt trafikljus där cyklister måste trycka på knappen och vänta medan bilarna bredvid har grönt
vad gör du om det är vinglande cyklister med hörlurar som är totalt borta förbjuda hörlurar pods det borde vara lag på att det skulle vara förbjudet att bara sådana attiraljer under färd ungefär som samtal i mobiltelefon under färd med bil vilket dom flesta skiter i för det jag ser på en vecka kör ungefär ca 125 mil i veckan så ser man ganska mycket hur trafikanter uppför sig både cyklister och bilister och oftast så är mobilen framme det kan ha hänt något på dom sociala medierna som måste kollas av och i regel så har dom noll koll på omgivningen .Använd hjärnan och kör om i mötande fil istället, eller sakta in rejält och smyg förbi om sådan möjlighet inte finns. Det är helt oproblematiskt om man inte har attitydproblem.
U can't fix stupid.vad gör du om det är vinglande cyklister med hörlurar som är totalt borta förbjuda hörlurar pods det borde vara lag på att det skulle vara förbjudet att bara sådana attiraljer under färd ungefär som samtal i mobiltelefon under färd med bil vilket dom flesta skiter i för det jag ser på en vecka kör ungefär ca 125 mil i veckan så ser man ganska mycket hur trafikanter uppför sig både cyklister och bilister och oftast så är mobilen framme det kan ha hänt något på dom sociala medierna som måste kollas av och i regel så har dom noll koll på omgivningen .
Tyvärr så är det den verkliga verkligheten så som det ser ut .U can't fix stupid.
Bättre att styra upp för de som sköter sig, resten tar Darwin hand om.
Jag förstår inte hur detta är ett argument mot 1,5 m lag/ helt filbyte vid omkörning, men det kanske mer var tänkt att släppa ut lite frustration? Kan tänka mig att du ser en hel del dåligt trafikbeteende på 125 mil i trafiken varje vecka!Tyvärr så är det den verkliga verkligheten så som det ser ut .
Jag ser även cyklister med sina spandex fullproppade av reklam som har AirPods in tryckta i öronen och vad är uppmärksamheten då bakåt noll.
Det jag menar är att det kommer att ta år innan ens en sån regel kommer att ske då det skall malas i trafik utskott och diverse instanser så funkar allt i Sverige i dag så ha en förhoppning om en period på 0- 10 år innan det kommer att hända om det ens kommer att hända så en Forums riksdag kommer inte ens till tröskeln i sin klagan då är det bättre att få cykel organisationer att börja att jobba vid trafikutskottet.Jag förstår inte hur detta är ett argument mot 1,5 m lag/ helt filbyte vid omkörning, men det kanske mer var tänkt att släppa ut lite frustration? Kan tänka mig att du ser en hel del dåligt trafikbeteende på 125 mil i trafiken varje vecka!
Är det på fyllan på väg hem en lördags morgon.I reglerna nu, Vägtrafikkungörelsen, körkortsboken eller liknande, står det väl "vingelutrymme". Känns som om vingelutrymme är litet smalare än 1,5 meter. Vad jag tänkte mer på är, dock, att vilken regel som gäller är oväsentligt, om den inte efterlevs, kontrolleras och har sanktioner som följd.
33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.Vägtrafikkungörelsen, körkortsboken eller liknande, står det väl "vingelutrymme".
Läs då fordon som omnämns i hela lag texten och inte bara i paragraf 33.33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.
![]()
Trafikförordning (1998:1276)
www.riksdagen.se
Jag har aldrig sett en vinglande cyklist med hörlurar trots att jag kör +70 mil i veckan. Och skulle jag göra det så vore det en ännu bättre anledning att köra om i mötande fil. En cyklist med hörlurar kan omöjligen utsätta mig för större risker än alla hjärndöda jubelidioter i bil som tycker det är en bra idé att ligga 5 meter bakom en i 100 km/t. Händer i stort sett varje dag.vad gör du om det är vinglande cyklister med hörlurar som är totalt borta förbjuda hörlurar pods det borde vara lag på att det skulle vara förbjudet att bara sådana attiraljer under färd ungefär som samtal i mobiltelefon under färd med bil vilket dom flesta skiter i för det jag ser på en vecka kör ungefär ca 125 mil i veckan så ser man ganska mycket hur trafikanter uppför sig både cyklister och bilister och oftast så är mobilen framme det kan ha hänt något på dom sociala medierna som måste kollas av och i regel så har dom noll koll på omgivningen .
Fordon är saker (på hjul) som rör sig litet av sig självt. Inte fotgängare och hästarLäs då fordon som omnämns i hela lag texten och inte bara i paragraf 33.
Jag har aldrig sett en vinglande cyklist med hö
Häst med vagn/kärra är ett fordon.Fordon är saker (på hjul) som rör sig litet av sig självt. Inte fotgängare och hästar
Även häst med ryttare(på) är fordon enligt trafikförordningen.Häst med vagn/kärra är ett fordon.
Bifoga gärna vilken regel det tillhör länkÄven häst med ryttare(på) är fordon enligt trafikförordningen.
Bifoga gärna vilken regel det tillhör länk
Vad du gör i sovrummet är nog mer din ensak, så länge du har fått samtycke.Så om man kommer ridande på en gris eller en väl inriden höna så räknas det som ett fordon.![]()
Nej! https://sv.wikipedia.org/wiki/TidelagVad du gör i sovrummet är nog mer din ensak, så länge du har fått samtycke.![]()
Till vänster kan man gärna vara men till häst är det höger sida om vägen som gäller. Allt enligt Transportstyrelsen ovan. Du får ta ett allvarligt snack med ditt oförsiktiva minne.På häst ska du vara till vänster, säger mitt oförsiktiva minne.
På en gris är viktigt du har blicken bakåt, så du inte missar knorren på slutet.