[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Om någon har en idé om hur vi:

- Minskar beroendet av fossila bränslen (för klimatet samt för att slippa stötta Exv Ryssland m.fl.).
- Skapar ett driftsäkert elnät med låga avgifter där alla får den el de vill ha och industrin kan bygga vad de vill.
- ingen känner sig förfördelad eller tycker det är för dyrt.

Då får man jättegärna tipsa mig för jag är jättenyfiken!

Jag har för mig att någon i någon tråd sade att ETT av problemen med elnätet är bygglov/tillstånd att bygga nät från markägare. (det överklagas till högsta instans, vilket gör att det blir dyrt och tar tid)

- Minskar beroendet av fossila bränslen (för klimatet samt för att slippa stötta Exv Ryssland m.fl.).
- Skapar ett driftsäkert elnät med låga avgifter där alla får den el de vill ha och industrin kan bygga vad de vill.

Definiera elnät, elproduktion och eltillgång inom Sveriges gränser som rikets säkerhet. Förstatliga rubbet och finansiera kalaset via skattsedeln och ge eltillgång till invånarna för en rimlig peng 😉

Ett förslag som inte når ända fram, men en bit på vägen:
* Använd alla miljarderna som fonderats (80 miljarder and counting, 20 miljarder om året läggs till) som vi betalt för flaskhalsar till att minska flaskhalsarna. Jag vet, helt nytänkande!

* Styr upp nätägarnas prissättning så att de belönas av att göra effektiva investeringar, och att de får en rimlig intäkt. 10% EBIT är ett mer än bra resultat i en helt riskfri bransch. Det skulle öka bara Ellevios avskrivningsförmåga med närmare 2 miljarder om året. Alltså frigöra löpande investeringar i samma storleksordning varje år utan höjda priser bara i Ellevios nät. Ellevio har ca 1/6 av Sveriges elnätskunder, så runt 12 Miljarder till där. Exakt hur man styr upp detta kan nog andra bättre.

Summan är då ca 32 Miljarder om året i ökade investeringar utan att höja några priser och utan att ens använda gamla flaskhalsintäkter (som nu riskerar gå till nät i södra europa eftersom vi uppenbarligen inte behöver dem).

Tänk på det nästa gång ni får ett mail från nätägarna när de säger att de måsta höja priserna för att kunna investera i ert nät.

Nätägarna kommer klaga högljutt över detta och hur orimligt det är. Då erbjuder vi dem att köpa tillbaka näten. Det är riskfritt, för det kommer de inte vilja... konstigt va?

Men @Raggamuffin och hans kollegor får nog jobba lite övertid - flaskhalsen blir och är delvis folk som kan arbeta med detta.

Hört talas om kärnkraft?

Edit: Och jo, överbelastning och driftsäkerhet har allt med detta att göra, eftersom kärnkraft och andra icke intermittenta energikällor är stabila och inte levererar spikar.

Jo, det ligger ju helt i linje med elnätsbolagen att fakturera på alla sätt de kan. Först en avgift för säkring, för en teoretisk möjlighet till effektutyttjande. Sen en effektstraffskatt för att man faktiskt nyttjar det man betalar för. Men tänk om man gör det på natten, dvs duckar elnätsbolagens straffavgifter! Då är det helt i tangentens riktning att ta ut en avgift för att fastigheten också har utrustning som gör det möjligt att nyttja den säkring och den effektavgift som man betalar för.

Vad kommer härnäst? Ska det skapas något motsvarande Radiotjänst i kiruna dit köp av alla apparater med en effekt på över 1kW ska rapporteras vid köp? För tänk om Svensson använder både dammsugaren, vattenkokaren och vinkelslipen vid samma tidpunkt. Det kan ju inte tolereras.

Nä det handlar mer om att det som man själv orsakar ska man själv betala för. Det är ingen månadsavgift för att ha laddare, men om nätet inte skulle vara byggt för det, då får man betala anslutningsavgift för det. Precis som om man vill ha 63A eller bygger nytt hus osv, det är väl rimligt? Grannen ska inte betala för det.

Avgift för säkring är delad, dels är det vid inkoppling och sedan vid abonnemang. Jag spår att månadsavgift för 16-25A kommer att försvinna / ligga på samma nivå då effektavgiften täcker skillnaden. På större säkringar kör man generellt rena effektabonnemang sedan länge.

Effektavgifterna ska vara kostnadsneutrala för kollektivet, så priset för kWh kommer att justeras löpande hela tiden, minst en gång om året enligt föreskrift. Börjar alla vara vakna på natten så kommer priset öka. Incitamentet är på individnivå.

Vi har en lag som säger att nätbolaget måste leverera el och en som säger att man ej får neka solceller. Den nya skrivelsen är egentligen inget nytt utan mer ett förtydligande (man har alltid behövt rapportera förändringar som kan påverka nätet) och som jag ser det en förberedande maktförflyttning för att i framtiden eventuellt få säga nej. Politiken bakbinder näten att bygga för framtiden så då vill man ha en möjlighet att säga emot. Min personliga reflektion.

Så små apparater behöver inte rapporteras för effekt-avgiften tar hand om det. Elnätet har ansvar för sin anläggning, vet man inte om vad som hämtas ut i andra änden så blir det omöjligt att dimensionera för att anläggningen ska vara säker.

Så då borde jag ha fått tillbaka pengar när jag tog bort min elpanna som låg på 11kW?

(nä, jag tror inte det är du som hittat på det hela :-) )

Hehe, ja ring och be dem gräva upp kabeln och förlägga en ny tunnare. Tror dock du går back :)

Även förr skulle man anmäla vid "väsentlig förändring av elanläggning". Hade vi varit lika skitigt på det förr så hade det kunnat bli så när man valde att installera en elpanna så fick man betala för en ny större kabel.

Ett förslag som inte når ända fram, men en bit på vägen:
* Använd alla miljarderna som fonderats (80 miljarder and counting, 20 miljarder om året läggs till) som vi betalt för flaskhalsar till att minska flaskhalsarna. Jag vet, helt nytänkande!

* Styr upp nätägarnas prissättning så att de belönas av att göra effektiva investeringar, och att de får en rimlig intäkt. 10% EBIT är ett mer än bra resultat i en helt riskfri bransch. Det skulle öka bara Ellevios avskrivningsförmåga med närmare 2 miljarder om året. Alltså frigöra löpande investeringar i samma storleksordning varje år utan höjda priser bara i Ellevios nät. Ellevio har ca 1/6 av Sveriges elnätskunder, så runt 12 Miljarder till där. Exakt hur man styr upp detta kan nog andra bättre.

Summan är då ca 32 Miljarder om året i ökade investeringar utan att höja några priser och utan att ens använda gamla flaskhalsintäkter (som nu riskerar gå till nät i södra europa eftersom vi uppenbarligen inte behöver dem).

Tänk på det nästa gång ni får ett mail från nätägarna när de säger att de måsta höja priserna för att kunna investera i ert nät.

Nätägarna kommer klaga högljutt över detta och hur orimligt det är. Då erbjuder vi dem att köpa tillbaka näten. Det är riskfritt, för det kommer de inte vilja... konstigt va?

Men @Raggamuffin och hans kollegor får nog jobba lite övertid - flaskhalsen blir och är delvis folk som kan arbeta med detta.

En del av flaskhalspengarna får ni tillbaka i skrivande stund, men inte alla nätbolag har kommunicerat det gissar jag. Det kommer som en sänkning eller en mindre höjning av nätavgiften än vad som tänkt (sic!), ja jag vet lol men det är faktiskt så :P.

Till 2028 kommer en ny modell där vi kikar på under 2%.

Det klagas, av olika anledningar sannolikt. Vissa vill ha vinst och vissa vill ha in pengar så det går att investera.

Jag har hittills aldrig varit med om ett år då jag inte behövt söka dispens för övertid. Det behövs många fler.

Nä det handlar mer om att det som man själv orsakar ska man själv betala för. Det är ingen månadsavgift för att ha laddare, men om nätet inte skulle vara byggt för det, då får man betala anslutningsavgift för det. Precis som om man vill ha 63A eller bygger nytt hus osv, det är väl rimligt? Grannen ska inte betala för det.
Men det är ju därför det ska införas effektavgifter. Om man måste betala för att nätet ska stärkas upp pga laddaren behövs inte effektavgiften, eftersom nätet då har dimensionerats för laddaren.

En del av flaskhalspengarna får ni tillbaka i skrivande stund, men inte alla nätbolag har kommunicerat det gissar jag. Det kommer som en sänkning eller en mindre höjning av nätavgiften än vad som tänkt (sic!), ja jag vet lol men det är faktiskt så :P.
"Hej kära kunder. I fjol hade vi stackars pensionärer bara 40% vinst på våra ynkliga 9miljarder i omsättning, detta för att vi är så snälla och investerat så mycket. Nästa år tänkte vi vara lika snälla och investera kanske tom liiiite mer. Men för att säkerställa att vi behåller våra marginaler kramar vi fysiskt ut allt vi kan ur era pungar tills de är helt snustorra. Vi plockar dessutom in lite av era pengar som ni betalt i överavgift tidigare. Med vänlig hälsning Ellevio"

Nja, det håller inte va? Tror jag förstår varför de inte varit så tydliga. Eller rent konkret: tveksam till om de pengarna går till investeringar.

Men det är ju därför det ska införas effektavgifter. Om man måste betala för att nätet ska stärkas upp pga laddaren behövs inte effeltavgiften, eftersom nätet då har dimensionerats för laddaren.

Det är på olika nivåer.
Man behöver inte bygga en ny transmissionsledning från Harsprånget till Vallentuna för att du ska ladda en XC40. Men du behöver kanske en ny kabel in från gatan.

Så till viss del kommer ändå anslutningen för din laddare betalas av kollektivet när man når upp till SvKs nivå.

"Hej kära kunder. I fjol hade vi stackars pensionärer bara 40% vinst på våra ynkliga 9miljarder i omsättning, detta för att vi är så snälla och investerat så mycket. Nästa år tänkte vi vara lika snälla och investera kanske tom liiiite mer. Men för att säkerställa att vi behåller våra marginaler kramar vi fysiskt ut allt vi kan ur era pungar tills de är helt snustorra. Vi plockar dessutom in lite av era pengar som ni betalt i överavgift tidigare. Med vänlig hälsning Ellevio"

Nja, det håller inte va? Tror jag förstår varför de inte varit så tydliga. Eller rent konkret: tveksam till om de pengarna går till investeringar.

Jag förstår att det inte märks om man bor på Ellevio, därav jag skrev som jag gjorde.
Det är en fast summa, när pengarna är slut så är de slut.

Det är på olika nivåer.
Man behöver inte bygga en ny transmissionsledning från Harsprånget till Vallentuna för att du ska ladda en XC40. Men du behöver kanske en ny kabel in från gatan.
Men om huset redan har en 3x25A-anslutning så ska ju kablarna redan vara dimensionerade för den lasten. Om inte måste ju nätägaren ha fuskat/sparat in på chans när ledningen lades ner första gången.

Så till viss del kommer ändå anslutningen för din laddare betalas av kollektivet när man når upp till SvKs nivå.
Men som sagt, det är ju exakt detta som används som argument för effektavgiften. Så att det krävs ytterligare en avgift för att täcka exakt samma behov visar ju bara hur puckat det är.

Men om huset redan har en 3x25A-anslutning så ska ju kablarna redan vara dimensionerade för den lasten. Om inte måste ju nätägaren ha fuskat/sparat in på chans när ledningen lades ner första gången.
Skillnaden är väl att förr kunde man det. Alla hus i kvarteret drog inte 25A på alla tre faser samtidigt.
Nu, med kvartspris, hoppar alla elbilsladdare igång samma minut när priset sänkts...

Men som sagt, det är ju exakt detta som används som argument för effektavgiften. Så att det krävs ytterligare en avgift för att täcka exakt samma behov visar ju bara hur puckat det är.

Ja jag skrev inte att du alltid fick en. Måååånga hus har bara en 6 kvadrat in till huset idag. Har du en 25a så är det lugnt.

Älskar den avreglerade elmarknaden. 🥰
Elmarknaden tror jag egentligen fungerar alldeles utmärkt, för där finns konkurrens. Elnäten not so much.

@Raggamuffin , jag tror du tidigare antytt att elnäten betalats dyrt, eftersom det inte finns så mycket koppar kvar, allt måste bytas.
Finns det något, förutom ett litet kassaproblem, som hindrar mig från att starta ett eget elnätsbolag, gräva ner mina kablar parallellt med Ellevio, och erbjuda inkoppling? Om inte Ellevio fått en massa till skänks borde det ju gå att få ihop ekonomiskt?

Sen antar jag att man kan sälja 20A till 100 hus utan att kunna leverera 100x3x20A samtidigt.

Vår gata blev i alla fall väldigt svajig ungefär när alla skaffade två elbilar var. Det fanns färre 1972 när det byggdes. Nu har de bytt sladd

Jag har 3x20A i huvudsäkring, jag får öka till 25. Vad Ellevio matar radhuslängan med vet jag inte, men radhuset är avsäkrat med 3x63 på 5 lägenheter, dvs 12,6 per lägenhet. Samfälligheten som äger den sträckan.
Vi är två som laddar bil, några har fjärrvärme. En 63a har gått två gånger. Stor delorsak är nog en dålig propphållare, som nu är utbytt.

Elmarknaden tror jag egentligen fungerar alldeles utmärkt, för där finns konkurrens. Elnäten not so much.
En kvasimarknad, precis som tågmarknaden, då alla använder samma infrastruktur. Verklig konkurrens skulle innebära att alla operatörer drog egna kablar in i husen, och så kunde kunden välja vilken som skulle kopplas in vid vilket tillfälle.

Ett typiskt naturligt monopol, helt enkelt.

Ja jag skrev inte att du alltid fick en. Måååånga hus har bara en 6 kvadrat in till huset idag. Har du en 25a så är det lugnt.
Dåså. Då är vi ju tillbaka på att det är huvudsäkringens storlek som ska styra och elnätsbolagen ska ge fan i att addera ytterligare kostnader bara för att de har monopol.

Har man betalat för huvudsäkringen har man betalat för möjligheten att nyttja nätet. Och med effektavgiften så tvingas man nu också betala för att man faktiskt nyttjar effektmöjligheten.

Har jag bara 3x20 A så spelar väl inte det heller någon roll. För man har ju betalat en avgift för att ledningarna ska tåla 3x20A.

Sen köper jag helt att nätet på aggregerad nivå inte klarar att alla drar maxlast samtidigt men det löser man ju inte med effektavgifterna. Det löser man med individuella timpriser där effektavgiften är inbakad. Då kan du lastbalansera på riktigt och kunderna har 100% transparens och kan själv styra sin förbrukning proaktivt och intuitivt istället för ett tvåvariabelsystem där optimeringen mellan variablerna visar sig först i slutet av varje månad.

Senast ändrad:
Porslinssäkringarna går dessutom att överlasta rätt rejält. Har aldrit skjutit nån av våra huvudsäkringar (3x16A) men ligger ändå över 20A ibland. Säkert korta stunder men ändå. Och det är jämnt fördelat, alla faserna ligger på överlast nån gång under varje månad :-)

...
Det löser man med individuella timpriser där effektavgiften är inbakad. Då kan du lastbalansera på riktigt och kunderna har 100% transparens och kan själv styra sin förbrukning proaktivt och intuitivt istället för ett tvåvariabelsystem där optimeringen mellan variablerna visar sig först i slutet av varje månad.
Det är optimistiskt att tro att marknadsprisets osynliga hand skulle styra så att inte många likväl låter maskinerna i hemmet gå som de vill, och så har man 14 hus som drar igång 250A ihop samtidigt, och en matarstation får överbelastning. En trevlig idé, men jag förstår om nätbolagen inte vågar hoppas på att det skulle lösa sig naturligt.

Det är optimistiskt att tro att marknadsprisets osynliga hand skulle styra så att inte många likväl låter maskinerna i hemmet gå som de vill, och så har man 14 hus som drar igång 250A ihop samtidigt, och en matarstation får överbelastning. En trevlig idé, men jag förstår om nätbolagen inte vågar hoppas på att det skulle lösa sig naturligt.
Men om man ändå skiter i det så lär ju inte effektavgiften göra skillnad heller.

Mitt incitament att skaffa timprisstyrning har fullkomligt eliminerats med effektavgiftens intåg. Det enda jag kommer göra är att lägga en tidsstyrning på billaddarna. I övrigt kommer jag inte påverka min elanvändning på något sätt och glatt fortsätta med månadssnitt på elen.

Vi har laddad elbil hemma i 4 år på en fas. Max 3 kw och vi har aldrig behövt mer än så. Kanns bra nu med med effektariffer.

Fast effektavgiften ändrar inte så mycket på det, vilket ju är det konstiga. Jag är ganska säker på att jag är långt över medel vad gäller koll och styrning. Inte i denna tråden, men i samhället. Och det enda jag styr för effektavgift är billaddare. Barnen vill ha mat samma tid, och accepterar inte ett "vi äter en timme tidigare i dag för sen skall jag dammsuga och mamma bada".
Och effektavgift går på hel timme. Så vad blir effekten? (Höhö). Jo, när elen blir billigare drar alla kvarterets billaddare igång och belastar till max. Samma max som utan effektavgift. Sen halvtimme två har många förbrukat nära taket och laddarna minskar/slås av. Tills det blir ny timme, och alla går igång igen.
Hur det är bättre för elnätet än att alla bara laddar jämnt har jag inte knäckt.

Fast det måste ju vara massiv överbokning. Kollade hela vår förenings effektutnyttjande (bara lägenheterna, inte elbilsladdning) nu vid middagslagningstid. Det är alltså 32 lägenheter som alla har 3x16A. Kök och torktumlare/tvättmaskin i alla lägenheter, men fjärrvärme.

Inkommande service är 2x120A trefas om jag inte minns helt fel.

1771262526252.webp

Vi har laddad elbil hemma i 4 år på en fas. Max 3 kw och vi har aldrig behövt mer än så. Kanns bra nu med med effektariffer.

Fast du tappar rätt mycket effektivitet, framför allt på vintern när 1-2kW kan gå åt till att hålla batteriet varmt nog. Är det tillräckligt kallt kanske inte ens laddningen kommer igång. Skillnaden mellan antalet kWh du betalar för och hur mycket då får in i batteriet kommer var större än med 11kW trefasladdning.

Med det sagt, jag körde med 10A enfas i ett år ungefär jag också, ger mindre utrymme för att glömma stoppa i sladden men det fungerade absolut bra. Speciellt om man alltid stoppade i sladden när man kom hem så batteriet redan var lite varmt.

Kabeln i gatan grävdes ner samtidigt som gatan anlades för ca 50 år sedan.
För kabeln vill EON fortfarande ca 1000 kr/månad såhär 50 år senare.
För just gatan är det lite oklart vad jag betalar kommunen.
Hade det inte varit lämpligt att kommunen äger det "kommunala elnätet" och sen upphandlar driften enlig LOU?

Senast ändrad:
Fast du tappar rätt mycket effektivitet, framför allt på vintern när 1-2kW kan gå åt till att hålla batteriet varmt nog. Är det tillräckligt kallt kanske inte ens laddningen kommer igång. Skillnaden mellan antalet kWh du betalar för och hur mycket då får in i batteriet kommer var större än med 11kW trefasladdning.

Med det sagt, jag körde med 10A enfas i ett år ungefär jag också, ger mindre utrymme för att glömma stoppa i sladden men det fungerade absolut bra. Speciellt om man alltid stoppade i sladden när man kom hem så batteriet redan var lite varmt.
Ja det känns ju lite dumt att elda för kråkorna på vintern. Hade varit bra att kunna se hur många % som hamnar i batteriet.

Väldigt lite idag. Men på ett litet nät så får man rycka in där det behövs.

Dåså. Då är vi ju tillbaka på att det är huvudsäkringens storlek som ska styra och elnätsbolagen ska ge fan i att addera ytterligare kostnader bara för att de har monopol.

Har man betalat för huvudsäkringen har man betalat för möjligheten att nyttja nätet. Och med effektavgiften så tvingas man nu också betala för att man faktiskt nyttjar effektmöjligheten.

Har jag bara 3x20 A så spelar väl inte det heller någon roll. För man har ju betalat en avgift för att ledningarna ska tåla 3x20A.

Sen köper jag helt att nätet på aggregerad nivå inte klarar att alla drar maxlast samtidigt men det löser man ju inte med effektavgifterna. Det löser man med individuella timpriser där effektavgiften är inbakad. Då kan du lastbalansera på riktigt och kunderna har 100% transparens och kan själv styra sin förbrukning proaktivt och intuitivt istället för ett tvåvariabelsystem där optimeringen mellan variablerna visar sig först i slutet av varje månad.

Elnätsbolagen kan inte styra på timpris, många har inte elhandel alls. Det är lag på att elnätsbolaget om de säljer el ej får nyttja kund-kunskapen från elnätet för att nyttja i elhandeln. Hur man säkerställer detta rapporteras varje år till EI. Timpris och effektbehov följer inte varandra på det sättet.

Effektavgiften är inte ett påhitt av elnätsbolagen, de flesta hade gärna sluppit.

Många har bara betalt för 16A i sin anslutningsavgift. Som tidigare, har du betalt för 25 kan du ha 25. Men man ska rapportera vad man ändrar.

Samtidigt måste man elsäkerhetsmässigt räkna aggregerat med. Det missar politiken helt när man hittat på detta.

Samtidigt måste man elsäkerhetsmässigt räkna aggregerat med. Det missar politiken helt när man hittat på detta.
Det är ju just det... Vad jag förbrukar är ointressant i sammanhanget, ändå är det den man styr på. Och styrmedel som inte går på det man faktiskt vill åt är aldrig klokt.
När det infördes trängselavgifter gjorde man det med varierande avgift under dygnet. Kör du bör det är jättetrångt blir det dyrt, för du klockan 06 en söndag är det gratis.
Men jag får betala full trängselavgift i elnätet kl 06 en söndag.

Elnätsbolagen kan inte styra på timpris, många har inte elhandel alls. Det är lag på att elnätsbolaget om de säljer el ej får nyttja kund-kunskapen från elnätet för att nyttja i elhandeln. Hur man säkerställer detta rapporteras varje år till EI. Timpris och effektbehov följer inte varandra på det sättet.
Med andra ord har man lagstiftat bort möjligheten att få en riktigt effektiv effektstyrning?

Effektavgiften är inte ett påhitt av elnätsbolagen, de flesta hade gärna sluppit.
Så varför gör de det så himla krångligt och dyrt i Sverige jämfört med Finland? Samma lagstiftning i grunden.

Många har bara betalt för 16A i sin anslutningsavgift. Som tidigare, har du betalt för 25 kan du ha 25. Men man ska rapportera vad man ändrar.
Det känns inte som att vi når varandra. Jag menar att har du betalat för din huvudsäkring så har du betalat för möjligheten att nyttja den. Om du sen gör det med en elbilsladdare eller ett bastuaggregat är väl helt irrelevant. Och om dina matningsledningar är underdimensionerade och inte tål lasten som fastigheten är avsäkrad för så har ju elnätsbolaget fuskat när de byggt nätet.

Ett vinstdrivande aktiebolag som väljer att fuska genom att underdimensionera sina ledningar och därmed ta ut en högre vinst under åren som ledningen defacto inte nyttjats så som den borde ha kapacitet att nyttjas, ska inte kunna fakturera en andra gång om kunden sedan faktiskt börjar nyttja sin anslutning.

Det finns ju inget hinder att sätta en elbilsladdare även på 3x16 A huvudsäkring. Men om man väljer att säkra upp är det så klart en annan fråga. Men då är det ju fortfarande huvudsäkringen som styr.

Elnätsbolagen kanske borde ägna sin lobbyverksamhet till att få fram robusta och driftsäkra nät istället för att driva på för vinstmaximering.

Senast ändrad:
Med andra ord har man lagstiftat bort möjligheten att få en riktigt effektiv effektstyrning?

Ja så kan man se det, lagstiftat / avreglerat för att sen behöva motverka monopolet man skapat.

Så varför gör de det så himla krångligt och dyrt i Sverige jämfört med Finland? Samma lagstiftning i grunden.

Jag vet inte hur nät-uppbyggnaden ser ut i Finland tyvärr, men ja de går rakt mot EIs tolkning. EI säger att avgiften ska spegla hur det ser ut just där den verkar.

Det känns inte som att vi når varandra. Jag menar att har du betalat för din huvudsäkring så har du betalat för möjligheten att nyttja den. Om du sen gör det med en elbilsladdare eller ett bastuaggregat är väl helt irrelevant. Och om dina matningsledningar är underdimensionerade och inte tål lasten som fastigheten är avsäkrad för så har ju elnätsbolaget fuskat när de byggt nätet.

Den fasta säkringsstorlekens kostnad ska bli mindre när du får effektavgift, man delar så en del fast och en del rörligt.

Nej det är inte irrelevant för förbruknings-mönstret skiljer sig helt mellan en elbilsladdare och en elpanna t ex.
Om kabeln grävdes ner 1977 så fanns inte elbilsladdare med att ta hänsyn till.

Vi sammanlagrar när vi dimensionerar - precis som i ett hus. Du har säkert 21 st 10A säkringar hemma men inte 210A säkring i fasadskåpet. Man sammanlagrar efter koefficient för att få en sannolik bild av hur stor kapacitet man behöver. Skulle man inte sammanlagra skulle kostnaderna bli helt absurda.

1771311414510.webp

En typisk Tibberkund med elbilsladdare, full fart när timpriset är nere. Snittet är inte så högt men man behöver dimensionera nätet för dessa toppar. När man räknar på sammanlagringen så kräver ett sådant här förbrukningsmönster ett nät som till vardags ligger med mycket mer luft. Vem som betalar för luften kan man ha en effektavgift för att försöka styra.

Har du 25A och anmäler elbilsladdare så menar jag inte att du ska behöva en ny anslutningsavgift. Det kan ske om man tidigare bara betalt för 16A, eller 10A. Det finns hus som bara har 1-fas in fortfarande t ex.

Men det är relevant för oss att veta för vi behöver kanske ändra något längre upp i nätet. Den kostnaden tas från abonnemangen. Så där får grannen vara med och betala.

Ett bostadsområde på 40 hus har alla serviskablar som tål ovan belastning. Men transformatorn i nätstationen t ex behöver dimensioneras annorlunda om samtliga hus har elbilsladdare eller om det inte finns en enda. Trots alla har samma säkringsstorlek.

Ett vinstdrivande aktiebolag som väljer att fuska genom att underdimensionera sina ledningar och därmed ta ut en högre vinst under åren som ledningen defacto inte nyttjats så som den borde ha kapacitet att nyttjas, ska inte kunna fakturera en andra gång om kunden sedan faktiskt börjar nyttja sin anslutning.

Anslutningsavgiften täcker projektering, beredning, grävning, återställning, förläggning, kabel, asfalt, administration, vägavstängning, grävtillstånd mm. Det är bara att du faktiskt får en kabel in i huset.
Det är inte en kostnad som täcker vad du sen får överföra för energi i månaden.

Ingen underdimensionerar skulle jag säga, men man kan bara bygga på det man vet. För 20 år sen fanns inte dagens problem ens i fantasin.

Det finns ju inget hinder att sätta en elbilsladdare även på 3x16 A huvudsäkring. Men om man väljer att säkra upp är det så klart en annan fråga. Men då är det ju fortfarande huvudsäkringen som styr.
Nej det går bra, men vi önskar veta det då vår sammanlagring behöver justeras.

Elnätsbolagen kanske borde ägna sin lobbyverksamhet till att få fram robusta och driftsäkra nät istället för att driva på för vinstmaximering.

Det är många elnätsbolag som är ekonomiska föreningar, vår lobbyverksamhet ser inte alls likadant ut som t ex de stora vargarnas. Det är inte en homogen grupp.

Visa bilaga 816142

En typisk Tibberkund med elbilsladdare, full fart när timpriset är nere. Snittet är inte så högt men man behöver dimensionera nätet för dessa toppar. När man räknar på sammanlagringen så kräver ett sådant här förbrukningsmönster ett nät som till vardags ligger med mycket mer luft. Vem som betalar för luften kan man ha en effektavgift för att försöka styra.
Och som typisk Tibberkund med elbilsladdare vill jag då påpeka att det ser nästan exakt likadant ut efter effektavgiften. Topparna är exakt lika höga, men ibland lite kortare då effekten stryps pga effektavgiften. Och topparna samordnas perfekt med grannarna som kommer köra exakt samma mönster. Mao blir skillnaden för din dimensionering av nätet noll.
De som INTE låter Tibber eller motsvarande styra, utan i stället sprider ut laddningen, är de som får betala. Inte jag som ibland använder alla mina 25A på alla faser. Eftersom effektavgiften är feltänkt från grunden. (Edit: Åtminstone Ellevios och flera andra. Finns det någon som använder topparna på riktigt, inte entimmesmedel?)

Ditt tålamod är imponerande @Raggamuffin och det är synd att du får klä skott för elbolagen, det är inte meningen. Det låter ju dessutom som att du/ert bolag kanske fungerar lite annorlunda än Ellevio mfl.

Exemplet på Tibberstyrda elbilsladdare ser ju ut att vara en följd av timstyrning snarare än laddaren (laddaren innebär dock att timstyrningen får större konsekvens). Och som Fattiglapp skriver ovan så är jag tveksam till hur stor den faktiska förändringen blir på folks användande. Viss skillnad kommer det säkert bli, men risken är stor att man får en ny peak vid exakt det klockslaget där effektavgiften minskar/sluta gälla, när precis hela landets armada av laddare aktiveras på full effekt samtidigt.

Och att förtroendet för elnätsbolagen är i botten är inte heller ditt fel, men det är något du får leva med. Bolagen har ju en väldigt lång och väldokumenterad historia av att gynna sig själva och plocka absurda vinster på en dåligt reglerad monopolmarknad.

Prisstyrningen får ju sådana effekter. Vi har på föreningens effektabonnemang en höglasttaxa på överföringsavgiften, då kostar överföringen drygt 50 öre extra + moms per kWh. Höglasttaxan är nov-mars och 06-22.

De flesta av våra användare har schemalagt sin laddning till att starta kl 22, då går vi i princip dagligen från 3-4kW (gatu- och trapphusbelysning mest) i last till 22kW, sen dalar det vart efter fler och fler bilar blir klara. Inte effekten de strävar efter misstänker jag, men så blir det ju.

Senast ändrad:
Och som typisk Tibberkund med elbilsladdare vill jag då påpeka att det ser nästan exakt likadant ut efter effektavgiften. Topparna är exakt lika höga, men ibland lite kortare då effekten stryps pga effektavgiften. Och topparna samordnas perfekt med grannarna som kommer köra exakt samma mönster. Mao blir skillnaden för din dimensionering av nätet noll.
De som INTE låter Tibber eller motsvarande styra, utan i stället sprider ut laddningen, är de som får betala. Inte jag som ibland använder alla mina 25A på alla faser. Eftersom effektavgiften är feltänkt från grunden. (Edit: Åtminstone Ellevios och flera andra. Finns det någon som använder topparna på riktigt, inte entimmesmedel?)

Jag tror inte där är någon nu som kör annat än klocktimme, det blir väl svårt med dygnsbrytet skulle jag tro. Ingen kör kortare tid än en timme, gud låt ingen börja med att köra på kvart här med. Det är redan alldeles för avancerat =P
Så taktiken att köra en halvtimme per timme funkar ju bra, men det hjälper inte nätet.

Prisstyrningen får ju sådana effekter. Vi har på föreningens effektabonnemang en höglasttaxa på överföringsavgiften, då kostar överföringen drygt 50 öre extra + moms per kWh. Högeffekttaxan är nov-mars och 06-22.

De flesta av våra användare har schemalagt sin laddning till att starta kl 22, då går vi i princip dagligen från 3-4kW (gatu- och trapphusbelysning mest) i last till 22kW, sen dalar det vart efter fler och fler bilar blir klara. Inte effekten de strävar efter misstänker jag, men så blir det ju.

Ringhals kommer blinka till klockan 22 efter nyår =)

Ditt tålamod är imponerande @Raggamuffin och det är synd att du får klä skott för elbolagen, det är inte meningen. Det låter ju dessutom som att du/ert bolag kanske fungerar lite annorlunda än Ellevio mfl.

Exemplet på Tibberstyrda elbilsladdare ser ju ut att vara en följd av timstyrning snarare än laddaren (laddaren innebär dock att timstyrningen får större konsekvens). Och som Fattiglapp skriver ovan så är jag tveksam till hur stor den faktiska förändringen blir på folks användande. Viss skillnad kommer det säkert bli, men risken är stor att man får en ny peak vid exakt det klockslaget där effektavgiften minskar/sluta gälla, när precis hela landets armada av laddare aktiveras på full effekt samtidigt.

Och att förtroendet för elnätsbolagen är i botten är inte heller ditt fel, men det är något du får leva med. Bolagen har ju en väldigt lång och väldokumenterad historia av att gynna sig själva och plocka absurda vinster på en dåligt reglerad monopolmarknad.

:) Jag försöker bara sprida ljus över hur det fungerar och hur politiken styr hur vi måste tänka. Vi har 170 nätbolag i Sverige varav runt 30 är ekonomiska föreningar vars vinst är det vi tänkt investera nästa år.
Det är en helt annat värld än de stora vargarna, som jag tyvärr själv bor på. Men samma regelverk.
Så länge det fortfarande var billigt så var monopolet inte ett problem, nu när det skenat så är man lite sen på bollen. Avreglering var inte bra här heller, precis som med allt annat man avreglerat.

Skillnaden blir om man kör med samma mönster fast när effektavgiften är gällande, så kommer det bli väldigt dyrt. Man får flytta det där laddningsbeteendet till natt när det inte är effektavgift (förutom den reglervidriga hos big E).

Alla nät har redan den där peaken vid morgon och kväll, vissa även mitt på dagen. Man vill att dessa ska ha gått över innan nästa peak som då t ex laddning blir kommer att ta vid.

Vissa nät kommer ha effektavgift till och från mer än en gång per dag. För så ser det ut hos dem.

Man ska inte ha effektavgift när man inte har hög last i nätet. Tittar man hos oss så från kl 5 till kl 7 så ökar vår effekt med nästan en tredjedel. Klockan 19 börjar den gå ner och 22 är vi nere på samma som vi hade klockan 5.
Mellan 22 och 5 har vi inte hög last i nätet och vi ska inte ha effektavgift - ladda på.

Ja helt klart, jag har inget förtroende för de stora heller. Vi har inga future change managers som läst om AI i en artikel från Bryssel när man var nere på ett seminarium om hur man kan smalare kablar och digitala lösningar istället för att gräva upp aluminium.

Viss skillnad kommer det säkert bli, men risken är stor att man får en ny peak vid exakt det klockslaget där effektavgiften minskar/sluta gälla, när precis hela landets armada av laddare aktiveras på full effekt samtidigt.
Inte enbart billaddare utan i princip allt annat eldrivet och tidsstyrt
  • Uppvärmning av ackumulatortank
  • Varmvattenberedare
  • Tvättmaskin
  • Diskmaskin
  • Osv, osv...
+1

Hört talas om kärnkraft?

Edit: Och jo, överbelastning och driftsäkerhet har allt med detta att göra, eftersom kärnkraft och andra icke intermittenta energikällor är stabila och inte levererar spikar.
Icke intermittent sa Bull:
Troligen vinklad källa men allt är inte guld och gröna skogar med kärnkraft heller.

Icke intermittent sa Bull:
Troligen vinklad källa men allt är inte guld och gröna skogar med kärnkraft heller.
Ser ändå ut kunna leverera ganska bra nu när det är kallt och produktionen behövs som mest…
IMG_4137.webp

Tillbaka
Topp