Intressant, haft precis noll koll på detta, tex olivolja eller smör är alltså att föredra framför "fröoljor" (tex rapsolja och solrosolja)? Gäller samma sak med växtbaserat bordsmargarin?
Ja, så tolkar jag det. Det brukar påstås att fleromättat ska vara så bra, men mängderna som finns i fröoljorna förefaller groteska. Fleromättat är essentiellt, men de mängder kroppen behöver är minimala. Dagsbehovet av lång omega3 är ca 900 mg, dagsbehovet av omega6 är okänt, men är troligen ännu mindre än omega3 siffran.
Rapsolja innehåller 30 g fleromättat och är en omtyckt frityrolja på tex hamburgerställen, där den hettas upp gång på gång och genererar förstörda fettsyror som hamnar huvudsakligen i vårt älskade pom frites. Jag äter hamburgare, men pommes hoppar jag över, liksom det mesta som är friterat. Vill du äta friterat, gör det hemma, och släng oljan efter en användning. Fråga gärna vad de har för olja på ditt favorithak, och hur ofta de byter den. Du har rätt att veta, det har du faktiskt.
Extra dåliga oljor är bla solrosolja och druvkärneolja som enbart innehåller omega6. Jordnötsolja används regelmässigt i djurexperiment på kaniner för att hasta fram åderförkalkning, så det kan man nog också avfärda. Huruvida jordnötter är bra får du gissa själv. Ett tips är att jordnöt är ingen nöt, utan en baljväxt. Äkta nötter däremot, är generellt utomordentliga, trots ett genomgående högt omega6 innehåll. Enda förbehållet är paranötter, som bara ska tas 1-2 per dag. Faktum är att nötter är ett av rätt få livsmedel med starkt stöd för god hjärthälsa.
Mättat tycks vara harmlöst, trots att det sägs höja det dåliga kolesterolet. Nyare forskning har misslyckats att koppla ihop mättat med hjärtsjukdom. Ska du steka i hög temp, this is your best bet. En ny personlig favorit är kallpressat organiskt kokosfett med svag naturlig kokossmak. Det brukar jag äta direkt ur glasburken.
Bordsmargarin? Avoid är mitt tips. Margarintillverkarna är så fega att de brukar vägra att skriva ut vilka fettkällor som använts i innehållsdeklarationen. De tycker inte att det angår konsumenten. Konstig inställning. Vad ska man med deklaration till, om inte för att deklarera vad som har gått in i produkten vid tillverkningen?
Fett i maten används bla som strukturfett i kroppens alla cellmembran, som sägs i filmen. Hur lång tid tar det att bli kvitt en dåligt fungerande omega6 molekyl i cellmembranet? Svar: 5-6 år.