[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Vi är evigt motarbetade i vår kamp för hälsan.
Japp, själv åkte jag dit i går hemma hos mamma på ett par skivor fikabröd (längd) med ungefär samma ingredienser som på bilden nedan (vaniljkräm, saffran). Oerhört svårt att motstå efter drygt en timmes promenad och sen sitta och vänta på att få mat i en timme för att det är skiatlonlopp på TV. Sen ett par pepparkakor med smör på till kvällen. Upp direkt ett hekto på vågen i morse, jämfört med dagen före. :rolleyes:

Övrigt: BMI ca. 25,6 f.n. så jag är tyvärr en av dem som drar ned statistiken för överviktiga vuxna i Sverige. Jag behöver nog sluta gå hem till mamma i samband med längre promenader och istället gå hem till mig och köra mitt eget race v.g. mat. :unsure:

1770622913331.webp

Bildkälla: https://alltombakning.se/sockerbullar-vaniljkram-saffran/

Senast ändrad:
Bra att du ställer denna fråga!

Men efts problematiken är global, (snarare än nationell), går det knappast att särskilja individ ifrån grupp. Detta även om det vore önskvärt.

Tror att dom flesta som skriver/läser på den tråden instämmer. Detta pga att många av oss, på ett eller annat sätt hamnat i fällan. Inte minst jag själv!

Jaha. Två steg fram och ett tillbaka. Har lyckats få till vanor och ätmönster hyggligt sen årsskiftet och sakta men säkert filat av några kilon övervikt. Har egentligen rätt bra koll på hur mycket jag bör äta (har legat på kaloriunderskott rätt många gånger de senaste åren för att få ner vikten) men tänkte att det kanske skulle kunna gå lite enklare eller åtminstone mer uthärdligt den här gången. Det har det inte.

Har en strategi med tre måltider per dag och ej för stora portioner. Självklart så nyttigt och allsidigt som möjligt men inget extremt. Ingen specifik "diet". Som mellanmål nån frukt på fm + em. Kaffe under dagen och brukar belöna mig med en chokladbit efter lunch (ca 30 kcal så inte hela världen). När jag fört matdagbok brukar ovanstående landa på ca 1800-2000 kcal per dag och det är ca 500 kcal under min förbrukning just nu.

Men förra veckan åkte jag (återigen) på en seg förkylning + att jag var tvungen att åka på en jobbresa i tre dagar. Väldigt trevligt visserligen men nästintill omöjligt att hålla koll på maten då. Stor frukostbuffé på hotellet, mycket fika, ut och äta med kollegor på kvällarna och en hel del alkohol (framförallt sista kvällen...) Så det blev nästan 1,5 kg upp igen efter förra veckan. Segt. Men bara på't igen nu så kan jag förhoppningsvis vända trenden även om det är lite nedslående när man får såna här bakslag. Men vi kämpar på. Heja på er andra!

Jag tror också att det är viktigt att prata om frågan ur ett kollektivt perspektiv (osäker på om den här tråden är helt rätt forum, jag upplever den mer som ett ställe där man kan på pepp när man lyckas, stöd när man tidvis inte lyckas med sina mål och när man frågar kan på tips (anekdotiska/personliga/vetenskapliga) på hur man ska nå målen lättare/långsiktigt.

Kollektivt kan man bland annat rösta på politiker som (främst nationellt och regionalt) som tänker långsiktigt.

Om jag jämför med vilka förbyggande och tidiga insatser som gjordes när jag hade en kollektiv (dvs. alla kostnader bars av de arbetsgivare som teckande försäkringen åt sina anställda) hälso- och vårdförsäkring från min arbetsgivare, kontra det som jag upplever att det allmänna (stat, region och kommun) gör för att jag ska vara frisk/inte bekosta någon annan med livsstilssjukdomar, så upplever jag att det allmänna gör väsentligt mindre.

Kanske är en stor del av problemet att det allmänna inte är tillräckligt långsiktiga och att det på riksdagsnivå/regionnivå inte finns en långsiktig strategi och överenskommelse om vad som ska göras, hur det ska mätas och kanske svårast av allt, hur det ska finansieras.

Eftersom fenomenet på gruppnivå är globalt och följer en liknande kurva som den ekonomiska utvecklingen i ett land är det väl ganska sannolikt att överflöd ofta leder till övervikt.

Individuellt testade jag på bio igår att köpa ganska äckligt godis, vilket ledde till att jag åt väldigt lite godis. Genialiskt.

Det enda som skulle funka på global nivå är väl världskrig eller någon depression eller liknande. Tyvärr.

Jag tror att GLP-1-läkemedel kommer göra en helt osannolik skillnad globalt under de närmsta tio åren, så länge ingen än så länge oupptäckt biverkning dyker upp.

Problemet med Viktminsknings mediciner, är att dessa riskerar leda till ett livslångt beroende.
Men kanske är detta acceptabelt!

Det är väl inte tabu, det finns ju hur mycket information som helst om varför folk går upp i vikt. Vad som är fällorna och hur man kan undvika det. Eller?
Viktminskning mha GLP-1 analoger har fler fördelar än nackdelar över tid. Men självklart behöver individerna göra en livsstilsförändring. Vad jag förstått är det rätt så jobbigt att använda medicinerna, illamående, diarré +ANNAT

Lammfärsbiffar, gräddsås med ädelost och klyftpotatis lagades till middag igår...det var mycket smarrigt. Det sista åt jag upp nyss...lite lingonsylt till.
Kanske inte det bästa i längden för en viktförändring åt det håll jag tänker mig.

Jag tänker mig veckans viktutveckling som positiv...tolka det som ni själva vill :-)

Strax iväg på spinning, så dagens fysiska blir ca 55 min promenad t/f F&S och ungefär lika i spinningtid.

På fredag morgon kan jag visa hur viktkurvan ser ut...

82,4 kg i Tisdags morse, -0,2 från förra veckan. väldigt stabil vikt sen början på December 2025. Lite små variationer per vecka.
Blir rätt enkelt komma ner till 80, eller under 80 till våren/för sommaren
Bra jobbat! Är det fortfarande promenader och uteslutning av mackor som är det vinnande konceptet?

Gick bra den här gången också. Har börjat tänka på målvikt (vilket säkert jinxar allt..) och tänker mig någonstans runt 72, vilket är hyffsat i mitten för ett sunt BMI som jag förstår. Tänker mig sen att gradvis trappa ner kontrollvägandet till varannan/fjärde vecka om jag visar att jag hålla mig inom ett +/- spann på 1kg.

1770967536801.webp

Efter en höst av tröstätande och allmän självömkan som följdes upp av en tillsägelse från diabetesläkaren har kampen börjat. Startade på drygt 102kg i mitten av januari, vägde in på 95,8 idag. Har kapat bort alla kvällsmackor, eller snarare alla mackor. Lunchlåda varje dag med protein, haricots och quinoa eller matvete.

Efter en höst av tröstätande och allmän självömkan som följdes upp av en tillsägelse från diabetesläkaren har kampen börjat. Startade på drygt 102kg i mitten av januari, vägde in på 95,8 idag. Har kapat bort alla kvällsmackor, eller snarare alla mackor. Lunchlåda varje dag med protein, haricots och quinoa eller matvete.
Det är bäst att skynda långsamt (som Björne sa
)

Blev lite mindre löpning förra året pga hopparknä och trillade upp något halvkilo i månaden, plötslig var jag norr om decitonnet igen efter att legat runt 93-94 kg. Skärpning! Ingen kvällsmat och lite mindre snask. Dock inga hemliga metoder eller trix.

Nu 15 kg lättare vilket är mindre än de senaste 15-20 åren, 86 pannor i snitt senaste 7 dagarna, och igång ordentligt med löpning och styrketräning. Ska cykla lite när det blir väder för det igen :-)

1770972666406.webp

Jag har varit mer noggrann med kosten, inte småäta eller ta en extra macka. Försöker ha frukt hemma istället om suget faller på.
Har ökat fiberintaget en del sen i höstas så mycket vätska ligger bundet. Men senaste dagarna tycker jag det ser lite bättre ut även om vikten är samma. Har nyss börjat med kreatin igen så ev nedgång kan mörkas där tänker jag.
Nu ska jag undvika att baka åt mig, inte köpa hem ost när gamla tog slut samtidigt som sista frallan togs ur frysen.
Så nu kan jag knappt småäta även om jag vill.

Jag har varit mer noggrann med kosten, inte småäta eller ta en extra macka.

Det är det som är tricket. Jag har några små knep, när sötsuget sätter in brukar jag dricka en eller två klunkar juice, det dödar suget med ganska få kalorier. Sen vänjer man sig ju rätt snabbt vid att vara lite hungrig, det dör man inte av.

Men konstigt nog är min mage i stort sett kvar trots att resten av kroppen är markant smalare. Den har nog krympt en del iofs, ett par hål mindre i bältet är det :-)

Bra jobbat! Är det fortfarande promenader och uteslutning av mackor som är det vinnande konceptet?
Tack! Det bidrar väl, men är väl helheten som för det då. Och slutade med bregott innan jag slutade med mackor i Augusti. Äter smör till mina ostskivor ibland. Dricker extremt lite alkohol. Äter en del lchf luncher och middagar, fastar 24 tim 1 dag per vecka mm. Är det nåt man ska undvika är det fröoljor, och bregott har det.

Är det nåt man ska undvika är det fröoljor, och bregott har det.
Vill man undvika fröoljor kan det ev löna sig mer att dissa Arlas Smör & Rapsolja på gul flaska än bregott. Lite svårt att tyda siffrorna men antingen har den 67 eller 83% rapsolja, vilket innebär att varunamnet är ett rent bedrägeri. Ett hederligt namn hade varit "Rapsolja med smörsmak".

Och blodsockermässigt är det bättre att äta en brödskiva med än utan smör. Den senare ger nämligen en spik på cgm mätaren, vilket inte den förra gör.

Varför ska man undvika fröoljor? Finns det något stöd för det påståendet?
Jag undviker dom inte, men det är väl rätt tråkiga kemikalier som används vid tillverkning.

Intressant, haft precis noll koll på detta, tex olivolja eller smör är alltså att föredra framför "fröoljor" (tex rapsolja och solrosolja)? Gäller samma sak med växtbaserat bordsmargarin?

Ja, Kolla denna t ex
Jag är ingen expert utan får som lekman gå på vad jag läser på nätet. I korthet verkar källor som baserar sig på forskning säga att fröoljor inte är problematiska, när många av de som inte hänvisar till någon forskning utan enbart gör påståenden säger allt möjligt farligt om dem. Jag vet vilken sida jag lutar mig mer mot när det gäller vad jag då antar stämmer.

Intressant, haft precis noll koll på detta, tex olivolja eller smör är alltså att föredra framför "fröoljor" (tex rapsolja och solrosolja)? Gäller samma sak med växtbaserat bordsmargarin?
Ja, så tolkar jag det. Det brukar påstås att fleromättat ska vara så bra, men mängderna som finns i fröoljorna förefaller groteska. Fleromättat är essentiellt, men de mängder kroppen behöver är minimala. Dagsbehovet av lång omega3 är ca 900 mg, dagsbehovet av omega6 är okänt, men är troligen ännu mindre än omega3 siffran.

Rapsolja innehåller 30 g fleromättat och är en omtyckt frityrolja på tex hamburgerställen, där den hettas upp gång på gång och genererar förstörda fettsyror som hamnar huvudsakligen i vårt älskade pom frites. Jag äter hamburgare, men pommes hoppar jag över, liksom det mesta som är friterat. Vill du äta friterat, gör det hemma, och släng oljan efter en användning. Fråga gärna vad de har för olja på ditt favorithak, och hur ofta de byter den. Du har rätt att veta, det har du faktiskt.

Extra dåliga oljor är bla solrosolja och druvkärneolja som enbart innehåller omega6. Jordnötsolja används regelmässigt i djurexperiment på kaniner för att hasta fram åderförkalkning, så det kan man nog också avfärda. Huruvida jordnötter är bra får du gissa själv. Ett tips är att jordnöt är ingen nöt, utan en baljväxt. Äkta nötter däremot, är generellt utomordentliga, trots ett genomgående högt omega6 innehåll. Enda förbehållet är paranötter, som bara ska tas 1-2 per dag. Faktum är att nötter är ett av rätt få livsmedel med starkt stöd för god hjärthälsa.

Mättat tycks vara harmlöst, trots att det sägs höja det dåliga kolesterolet. Nyare forskning har misslyckats att koppla ihop mättat med hjärtsjukdom. Ska du steka i hög temp, this is your best bet. En ny personlig favorit är kallpressat organiskt kokosfett med svag naturlig kokossmak. Det brukar jag äta direkt ur glasburken.

Bordsmargarin? Avoid är mitt tips. Margarintillverkarna är så fega att de brukar vägra att skriva ut vilka fettkällor som använts i innehållsdeklarationen. De tycker inte att det angår konsumenten. Konstig inställning. Vad ska man med deklaration till, om inte för att deklarera vad som har gått in i produkten vid tillverkningen?

Fett i maten används bla som strukturfett i kroppens alla cellmembran, som sägs i filmen. Hur lång tid tar det att bli kvitt en dåligt fungerande omega6 molekyl i cellmembranet? Svar: 5-6 år.

Senast ändrad:
Apropå jordnötter...För ett par år sen sas det i Fråga Lund att det livsmedel som förlängde livet mest var naturella jordnötter och det som förkortade det mest var korv med bröd. Minns ej vilka källor som angavs, eller seriositeten. Sånt här är nog inte så lätt att bevisa.

Jag är ingen expert utan får som lekman gå på vad jag läser på nätet. I korthet verkar källor som baserar sig på forskning säga att fröoljor inte är problematiska, när många av de som inte hänvisar till någon forskning utan enbart gör påståenden säger allt möjligt farligt om dem. Jag vet vilken sida jag lutar mig mer mot när det gäller vad jag då antar stämmer.
Det finns välkänd forskning som visar hur olika typer av fetter påverkar helt vanliga svenskar
"Det är den första studien på människa som visar att matens fettsammansättning inte bara påverkar blodets kolesterolhalt och risken för hjärtkärlsjukdom, utan också reglerar var i kroppen fettet lagras."

Ett annat citat från en dansk studie från 2010 lyder:
"En person som byter 5 % av sitt energiintag i mättat fett mot snabba kolhydrater, ökar risken för hjärtinfarkt med 33 %."

Ur Annals of Nutrition and Metabolism 2009:
"Intaget av mättade fettsyror var inte signifikant kopplat till död i kranskärlssjukdom."

Ur The American Journal of Clinical Nutrition 2010:
"En metaanalys av prospektiva epidemiologiska studier visade att det inte finns några signifikanta bevis för att dra slutsatsen att mättat fett i kosten är kopplat till en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom."

Ett annat citat från en dansk studie från 2010 lyder:

Ur Annals of Nutrition and Metabolism 2009:

Ur The American Journal of Clinical Nutrition 2010:
Kan det vara så att Livsmedelsverket löpande utvärderar senaste forskningen och inte värderar just dessa åldrade studier, utan gör en samlad bedömning som är ungefär precis tvärt om det narrativ du driver?

Kan det vara så att Livsmedelsverket löpande utvärderar senaste forskningen och inte värderar just dessa åldrade studier, utan gör en samlad bedömning som är ungefär precis tvärt om det narrativ du driver?
Tyvärr är inte LMV särskilt duktiga på att utvärdera den senaste forskningen, och jag ser inget större fel i att referera till forskning från 2010. Du får gärna kontra med nyare studier, men LMV är inte nån bra källa till relevant kunskap imo. De hamnar högt i sökresultatet när man googlar, men det är inte nåt starkt bevis för att det är en bra källa. Från runt 2012 säger tex LMV:s Irene Mattisson följande:

"Det är inte så att vetenskapen svängt. Forskare runt om i världen är eniga om att mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Man ska byta till fleromättade fetter."

Vilka då fleromättade fetter? Ska man byta från mättat till omega6? Det vore vansinne. Ska man byta till omega3? Som jag skrev tidigare, dagsbehovet är ca 900 mg. Några andra fleromättade fetter känner jag inte till.

Mycket info om fettet.
Kan man koka ned fakta till konkreta saker?
Vad ska jag ha på frukostmackan?
Vad ska jag steka i?
Vad är bra fett överlag?

Samt såklart: Vad ska jag undvika?

Mycket info om fettet.
Kan man koka ned fakta till konkreta saker?
Vad ska jag ha på frukostmackan? Nyckelhålsmärkta fetter
Vad ska jag steka i?
Vad är bra fett överlag?

Samt såklart: Vad ska jag undvika?
1. https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/kostrad-vuxna/matfetter/
2. Nyckelhålsmärkt matfettsblandning, så lite som möjligt
3. Rapsolja eller Olivolja
4. Vi har ett väldigt litet behov av fett, får i oss det vi behöver med vanlig mat. Större problem på andra hållet med mängden än att vi inte skulle få i oss rätt typ eller mängd.

Segt. Tror jag börjar bli sjuk igen. Är det bara jag som har ENORMA problem att hålla igen på både mat, onyttigheter så fort jag får den minsta infektion? Är fan helt hopplöst då. Är jag frisk (och kan träna normalt) brukar jag oftast kunna motivera mig att hålla ett rätt strikt ätande. Men så fort jag blir sjuk är det som att all viljestyrka försvinner. Den här vinterns har dessutom varit rätt hopplös med den ena infektionen efter den andra (tror jag är inne på 4:e eller 5:e förkylningen sen okt...). Vill mest bara gå och lägga mig i några veckor och vakna upp när jag är frisk igen.

Intressant artikel om solrosolja som beskrivs som livsfarligt här i tråden. Verkar både ha sina fördelar samt nackdelar men hur som helst kanske det inte är en optimal olja att steka i om jag tolkar det rätt? Sedan är väl kallpressad bättre än varmpressad. Hur livrädd man ska vara för att solrosolja innehåller Omega 6 måste väl rimligen (rent logiskt) bero på hur man äter i övrigt?

Senast ändrad:
Segt. Tror jag börjar bli sjuk igen. Är det bara jag som har ENORMA problem att hålla igen på både mat, onyttigheter så fort jag får den minsta infektion? Är fan helt hopplöst då. Är jag frisk (och kan träna normalt) brukar jag oftast kunna motivera mig att hålla ett rätt strikt ätande. Men så fort jag blir sjuk är det som att all viljestyrka försvinner. Den här vinterns har dessutom varit rätt hopplös med den ena infektionen efter den andra (tror jag är inne på 4:e eller 5:e förkylningen sen okt...). Vill mest bara gå och lägga mig i några veckor och vakna upp när jag är frisk igen

För egen del är jag omotiverad att äta öht när jag är sjuk (som nu med förkylning, feber, bihåleinflammation jävla hosta ) Ingen aptit, inget är gott. Går nog ner ett par kg den här veckan. Om jag överlever.

Kikar in i den här tråden efter en längre frånvaro till förmån för "Hur många semlor har du käkat idag-tråden".

Har inte vågat ställa mig på vågen under februari, och i förnekelse hållit mig ifrån denna tråden.
Men nu får det bli bot och bättring.
Ganska okej utgångsläge i år dock, utifrån gissning att utgångsläget nu är gissningsvis ca 75 kg, och målet är 70 kg.

20260219_200355176_iOS.webp

Semlorna knäckte mig, nästa vecka 5 dar i backen och då vill man kanske unna saj och som alla som läser den här tråden vet - för viktkurvan finns det inget farligare än att sporta! Vi får se hur det ser ut nästa veckas fredag 🙀

1771572635495.webp

Tillbaka
Topp