[OT] Byta bank, men vilken?

Sen är det problem m delat konto / fullmakt om det är nån i hushållet som köper för mycket cykeldelar

Löser inte betalning med Swish det, åtminstone till cykeldelar från svenska butiker? Swish transaktioner dyker ofta upp som helt krypterade i min bank app. Jag använder en nederländsk konto för beställningar hos tysken, så jag har ingen tips där.

På tal om att ha pengar stående på olika ställe så såg jag att ica dubblar bonusen om man slänger in 50k på deras isk alternativt månadssparar.

Löser inte betalning med Swish det, åtminstone till cykeldelar från svenska butiker? Swish transaktioner dyker ofta upp som helt krypterade i min bank app. Jag använder en nederländsk konto för beställningar hos tysken, så jag har ingen tips där.

Kanske men pengarna försvinner i alla fall. (Annars kan man bara dra på kort som inte är delat..)
Förutom swish har jag bara handlat med överföring en gång, nu precis. När jag prutat via email fick jag iban som enda alternativ...

Annars är det oftast nedrländska justice departementet som vill ha pengar....jag borde kanske ha bank där jag med

Annars är det oftast nedrländska justice departementet som vill ha pengar....jag borde kanske ha bank där jag med

Har ingen tips där heller. Jag har aldrig varit i kontakt med nederländska rättsväsende. Har haft "parkeringsböter" i Tyskland för att fram eller bakdelen av bilen stack en halv meter över linjen. Där kan man dock slippa boten genom att betala en administrativ avgift av 12,50 euro.

Om någon har en lösning där man kan handla cykeldelar, eller annat för den delen, utan att pengarna försvinner från kontot är jag nyfiken. Jag betalar gärna för sådana tips!
Köp cykelprylar för pengarna du sparar in på att inte ha SL kort samt minskat antal sjukdagar på jobbet = +-0 :unsure: 🙂 (kan iofs bero på var man bor)

Förutom swish har jag bara handlat med överföring en gång, nu precis. När jag prutat via email fick jag iban som enda alternativ...

Nu är jag i och för sig redan skild själv (två ggr dessutom) men ett nederländskt bankkonto för att dölja cykelrelaterade inköp kanske är en briljant idé, man kanske kan stämpla de förslagsvis månatliga överföringarna som "pensionssparande" eller dylikt. (y) :unsure: 🙂

Senast ändrad:
Köp cykelprylar för pengarna du sparar in på att inte ha SL kort samt minskat antal sjukdagar på jobbet = +-0 :unsure: 🙂 (kan iofs bero på var man bor)
Lysande tänk! Jag har aldrig haft ett SL-kort, det borde nästan ha sparat ihop till valrfria cyklar resten av livet! (Någon kanske tycker att det spelar roll att jag aldrig bott inom SLs område. Men det är ju uppenbart feltänkt, sparat är sparat!)

Har ingen tips där heller. Jag har aldrig varit i kontakt med nederländska rättsväsende. Har haft "parkeringsböter" i Tyskland för att fram eller bakdelen av bilen stack en halv meter över linjen. Där kan man dock slippa boten genom att betala en administrativ avgift av 12,50 euro.
Det är tufft för en svensk att hålla 100 mitt i natten på motorväg och jag har fått böter för så lite som 104 tror jag.

Det har jag fått i Sverige. Fast då räckte det med 800...

Det har jag fått i Sverige. Fast då räckte det med 800...

Men är det verkligen en administrativ avgift då?

I många (alla?) nederländska städer är (var?) inte betala parkering ett administrativ fel. Det medförde att man inte behöver betala om man uppvisa en betalning, också efteråt. Så det fanns webbsidor där man kunde sälja och köpa parkeringskvitto.

Men är det verkligen en administrativ avgift då?

I många (alla?) nederländska städer är (var?) inte betala parkering ett administrativ fel. Det medförde att man inte behöver betala om man uppvisa en betalning, också efteråt. Så det fanns webbsidor där man kunde sälja och köpa parkeringskvitto.
Nja de avgifter som privata svenska p-bolag så rundhandat och oemotsägligt delar ut kallas väl just avgifter.

Förenklat är det väl så att kommun och polis utfärdar böter för att du parkerar fel i förhållande till trafikregler och lokala trafikförordningar. De privata nasarna utfärdar kontrollavgift för att du brutit mot deras hemmasnickrade regler.

Förenklat är det väl så att kommun och polis utfärdar böter för att du parkerar fel i förhållande till trafikregler och lokala trafikförordningar. De privata nasarna utfärdar kontrollavgift för att du brutit mot deras hemmasnickrade regler.
Japp!
Jag brukar kolla o ffa betala p-avgiften. Det blir billigare i längden.
I just detta fall hade jag uppenbart parkerad utanför en nästan osynlig ruta - just den platsen ska rivas så den underhålls inte. Utom av Apcoa då.
Men bråka med så'na är utsiktslöst.

Japp!
Jag brukar kolla o ffa betala p-avgiften. Det blir billigare i längden.
I just detta fall hade jag uppenbart parkerad utanför en nästan osynlig ruta - just den platsen ska rivas så den underhålls inte. Utom av Apcoa då.
Men bråka med så'na är utsiktslöst.
P-bolag är ett intressant släkte. Men cred till Göteborgs stads P-bolag. De har avskrivit två böter till oss. I ena fallet hade jag rätt men kunde inte bevisa det, i det andra fallet var det frun som hade gjort fel men de avskrev ändå (hon kunde visa att hon betalt fast för en annan bil). Solklart att de hade haft rätt att ta ut avgift.
De ser alltså straffavgiften som en metod att hålla ordning, inte som en intäkt. Tänk om det funnits fler såna.

Ah, har Resurs Banks sparkonto (det utan uttagsbegränsningar) högre ränta än Lysa?

Det är ändå lite mystiskt det hela kan jag tycka. Om storbankerna vägrar gå under listräntan för bolån jämfört med "de mindre" som tex LF Bank, SBAB, Skandia samt ICA och allt vad de nu heter så misstänker jag att det mera handlar om att man har en dålig bankkontakt?

Det är exakt det som är grejen med iaf SBAB och Skandia. Man behöver ingen bankkontakt och maan behöver inte förhandla. Man får en klart konkurrenskraftig ränta ändå. Det är ju bara att kolla på snitträntorna om inte annat. Och inga rabatter som smygs bort efter ett år osv.

Istället för sparränta tycker jag ni ska öppna konto på Montrose (typ Avanza, fast bra) och köpa deras montdiv utdelande etf. Siktar på 6% utdelning (man får SEK en gång i månaden i utdelning). En etf kan man även sälja när som under börsens öppettider :)
Har ni mer kapital kan ni få marknadens kanske bästa ränta på billån tex om ni använder värdepapperskredit.
NakedSplitInverted ger premium gratis i tre månader. Inget jag tjänar på då jag redan har premium men kan dela med mig så kanske nån annan kan spara en slant.

Istället för sparränta tycker jag ni ska öppna konto på Montrose (typ Avanza, fast bra) och köpa deras montdiv utdelande etf. Siktar på 6% utdelning (man får SEK en gång i månaden i utdelning). En etf kan man även sälja när som under börsens öppettider :)
Har ni mer kapital kan ni få marknadens kanske bästa ränta på billån tex om ni använder värdepapperskredit.
NakedSplitInverted ger premium gratis i tre månader. Inget jag tjänar på då jag redan har premium men kan dela med mig så kanske nån annan kan spara en slant.
Vad är vitsen med en utdelande ETF? Om man tror på den får man ju bättre tillväxt om de återinvesterar vinster/utdelningar. Och eftersom det är en ETF kan man ändå sälja för cash när man behöver ny cykel.

Ingen insättningsgaranti hos Montrose, om man tycker sånt kan vara lugnande. :)

Ingen insättningsgaranti hos Montrose, om man tycker sånt kan vara lugnande. :)
Trams. Klart Montrose har insättningsgaranti.

Senast ändrad:
Vad är vitsen med en utdelande ETF? Om man tror på den får man ju bättre tillväxt om de återinvesterar vinster/utdelningar. Och eftersom det är en ETF kan man ändå sälja för cash när man behöver ny cykel.
... Istället för att ha pengarna på något udda sparräntekonto hos en bank man aldrig har hört (för 1-3% eller vad det ligger på nu i denna räntemiljö) så menar jag att det är väl kanske bättre deal att köpa utdelande ETFer istället :)

... Istället för att ha pengarna på något udda sparräntekonto hos en bank man aldrig har hört (för 1-3% eller vad det ligger på nu i denna räntemiljö) så menar jag att det är väl kanske bättre deal att köpa utdelande ETFer istället :)
Då hävdar jag att en ännu bättre deal är att köpa ej utdelande fonder/ETFer. Men det förutsätter att man kan/vill riska pengarna

Då hävdar jag att en ännu bättre deal är att köpa ej utdelande fonder/ETFer. Men det förutsätter att man kan/vill riska pengarna
... Personer som har pengarna på sparräntekonto söker noll risk eller möjlighet att "använda pengarna i närtid" och brukar inte ha viljan att riskera pengarna :) Annars håller jag helt med dig.

Men även dina utdelande ETFer faller bort då. Eller har de garanterat att man får tillbaka pengarna?
OK, glöm det jag sade. Köp dina fonder och ta full risk utan eventuell utdelning :) Det måste ju vara det ABSOLUT sämsta om man föredrar pengarna på ett sparkonto i vanliga fall.
Mondtiv har gått plus 1,15% på 6 månader (ex utdelning), -0,37% i år och tyvärr -6,23% sedan start. Det var ju precis i tulloron... Så visst early adopters ligger ju säkert plus minus noll (om man köpte när den lanserades).

Happy i ett nötskal. Allt ska vridas runt och tolkas runt.

OK, glöm det jag sade. Köp dina fonder och ta full risk utan eventuell utdelning :)

Happy i ett nötskal.
Jag försöker bara förstå vilken risk du slipper med dina ETFer. Jag kanske missar något. Har du alltså mindre risk med dem, och hur fungerar det i så fall?
Mina fonder ger utdelning, men den syns bara inte som utdelning.

Edit: jag har inte mycket fonder, utan investerar hellre direkt i utdelande aktier. Men det rekommenderar jag inte till den som hatar risk eller inte vill lägga tid på investeringarna.

Trams. Klart Montrose har insättningsgaranti.
Okej, då for sidan men jämförelse mellan Avanza och Montrose med osanning.

Okej, då for sidan men jämförelse mellan Avanza och Montrose med osanning.

Ja den jämförelsen kräver en del kunskap av läsaren, annars luras den. Känns lite oseriöst.
Är man inte insatt kommer man tex tolka den som att fondavgifter är högre på Montrose. Eller att de inte har insättningsgaranti... (Man måste klicka på info-i:et för att se att de har insättningsgaranti men inte i eget namn)

Jag försöker bara förstå vilken risk du slipper med dina ETFer. Jag kanske missar något. Har du alltså mindre risk med dem, och hur fungerar det i så fall?
Mina fonder ger utdelning, men den syns bara inte som utdelning.

Edit: jag har inte mycket fonder, utan investerar hellre direkt i utdelande aktier. Men det rekommenderar jag inte till den som hatar risk eller inte vill lägga tid på investeringarna.
Precis, buffert på sparkonto har man ju just för att slippa hålla koll på marknaden och veta att pengarna kortsiktigt finns där. Den där Montrose ETF:en verkar ju inte vara nåt annat än en utdelande fond som mycket riktigt följer marknaden. Dvs har man otur minskar pengarna i värde på kort sikt, vilket syns tydligt om man kollar på dess historiska avkastningskurva.

På lång sikt har man naturligtvis pengarna i aktier eller fonder.

Vad är bäst för sparkonto bundet till 3 år nu? Ca 3,4%, stämmer det eller finns det högre? Fungerar det att göra månatliga insättningar till ett dessa typ av konton som är bundna till (tex) 3 år eller behöver man gå in med klumpsumma?

Den där Montrose ETF:en verkar ju inte vara nåt annat än en utdelande fond som mycket riktigt följer marknaden.

"Följer marknaden", du menar att det är som en typ av utdelande indexfond?

Vad är bäst för sparkonto bundet till 3 år nu? Ca 3,4%, stämmer det eller finns det högre? Fungerar det att göra månatliga insättningar till ett dessa typ av konton som är bundna till (tex) 3 år eller behöver man gå in med klumpsumma?
Kolla på compricer, där kan du jämföra sparkonton. Fasträntekonton brukar kräva insättning av klumpsumma, eller så är de öppna typ en vecka eller månad för insättning, sedan är det låst både in och ut.
Så tolkar jag det, ja.

Också nyfiken - även på andra tidshorisonter :)

Hmm man kan alltså binda sparkonto med högre ränta än vad huslånet har med samma bindningstid? Måste kolla upp det. Då är det ju dumt att amortera...
Det verkar så

Global exponering med MSCI World Index​

Finns det någon som ger ens över 3% idag oavsett tidshorisont. Och ja, normalt så är ju kontot låst för insättning och uttag. Vissa har ju uttag mot avgift även om du bundit, finns även några som erbjuder "flex" som tillåter vissa uttag

Finns det någon som ger ens över 3% idag oavsett tidshorisont. Och ja, normalt så är ju kontot låst för insättning och uttag. Vissa har ju uttag mot avgift även om du bundit, finns även några som erbjuder "flex" som tillåter vissa uttag
Ja på Compricer finns det faktiskt någon som ger 3,20% vid 3 år. Det blir ju intressant eftersom huslånet har lägre ränta. "Multitude Bank" har jag dock aldrig hört talas om, känns ju sådär.
Edit: Maltesisk insättningsgaranti verkar gälla, samma belopp som svensk om jag förstår det rätt.

Ja på Compricer finns det faktiskt någon som ger 3,20% vid 3 år. Det blir ju intressant eftersom huslånet har lägre ränta. "Multitude Bank" har jag dock aldrig hört talas om, känns ju sådär.
Edit: Maltesisk insättningsgaranti verkar gälla, samma belopp som svensk om jag förstår det rätt.
Att spara på bundna räntekonton med lång bindningstid verkar var sådär. Nätt och jämnt att man efter skatt klarar inflation. Och fonder/välbalanserade aktieportföljer slår 3% per år med råge på några års sikt. Som ooms säger, på lång sikt har man naturligtvis pengarna i aktier eller fonder.

Det är ju en hel del av nischbankerna som har utländsk insättningsgaranti, Bank Norwegian har ju norsk t.ex. Är nog ingen issue, däremot ska man nog kolla om de drar skatt och rapporterar till Skatteverket. För nåt år sedan kollade jag på Saldo Bank som då erbjöd bäst ränta, där var man tvungen att själv se till att betala in skatten, så jag avstod det för att slippa krångel.

Tex Zaver erbjuder 3,2% för tre år men jag känner inte till företaget (ok lite AI sökningar nedan), syftar på "Zaver Fix" för 3 år.
1771577530544.webp

1771578018770.webp

1771578044978.webp

Senast ändrad:
Man kan ju bara själv låna ut sina pengar till någon som regelbundet tar SMS-lån och erbjuda dem 5 % ränta. De lär nappa direkt, och så har man dubbel ränta in jämfört med räntan ut till banklånet. Rent krasst kan man ju öka på huslånet för att kunna låna ut ännu mer till desperata människor.

Svinbra!

Tillbaka
Topp