Resonemanget håller nog inte. Dels så schablonbeskattas fondsparande i "vanliga" depåer, just för att staten skall få en del av utdelningen. Tror det var Mats Odell som drev igenom det när fonder slutade att dela ut sina utdelningar. Del så kommer återinvesteringen att beskattas som vinst den dag du säljer fonden. (Om man inte tänker sälja så blir det lite meningslöst att spara). Så i praktiken blir det en dubbelbeskattning.
Jag tror det är fördelaktigare att fondspara i ISK än i vanlig depå, med de regler som gäller, ISK skatten, och den starka börsutveckling vi har haft.
AI är sjukt effektivt/smidigt för olika typer av ekonomiska simuleringar också (men det gäller att man har koll på att den gör "rätt" och ej missförstår promptarna/frågorna).
OK. Detta inlägg är inte för den som inte vill nörda ner sig :-)
Vi tittar på vanligt aktiespar, inte ISK. Reserverar mig för felräkningar!
Ansatser:
100000 sätts in år 0.
Fondens utdelning 6%
Utveckling 4%
Spread vid återinvestering av innehavaren 0,13%
Courtage 0
Schablonskatt på fondinnehav 0,12% (0,4% schablonintäkt)
Riskfri bankränta 2%
Vid uttag eller utdelning skattas 30% av vinsten bort
3 case (som alla förutsätter 10 års sparande och att innehavaren inte plockar ut pengar under tiden):
* Fondinvesterad utdelning
* Egeninvesterad utdelning (fonden delar ut, innehavaren skattar för utdelningen och återinvesterar resten)
* Utdelning sätts in på bank med 2% ränta
Kurvan över hur mycket man kan plocka ut, efter att skatten är betald, ser då ut så här:
Om fonden investerar utdelningen har man efter 10 år 249638 kr
Om innehavaren själv gör samma sak försvinner en del i skatt som inte får utveckling, samt spread och ev courtage. Ränta-på-ränta-effekt på det så har man kvar 212515 kr
37000 kr har alltså "försvunnit" i att man själv fick återinvestera. Därför är jag skeptisk till den delen av upplägget.
På ISK blir det betydligt mindre dåligt, eftersom skatten inte faller ut på utdelningen. Där kan man alltså återinvestera allt, förlusten blir spread och ev. courtage. samt ränta-på-ränta på det.
Men det bygger ju på att fonden i sig inte skattar på utdelningen, vilket jag ju inte trodde. Utan det är schablonskatten som skall täcka det. Har jag fel får någon gärna rätta mig.
Slutsats: Att betala skatt så sent som möjligt ger en ränta-på-ränta-effekt som inte skall underskattas.