[OT] Byta bank, men vilken?

Att spara på bundna räntekonton med lång bindningstid verkar var sådär. Nätt och jämnt att man efter skatt klarar inflation. Och fonder/välbalanserade aktieportföljer slår 3% per år med råge på några års sikt. Som ooms säger, på lång sikt har man naturligtvis pengarna i aktier eller fonder.
Ja, det är nog inget för mig. Men å andra sidan, om man kan sätta in pengarna och få högre ränta än vad bolånet har är det onekligen dumt att amortera ner bolånet. Det lönar sig helt enkelt att belåna mer och sätta in pengarna på fastränta.
Att belåna mer för att investera i fonder/aktier är ju en heeelt annan risknivå.

Om skillnaden sen är så stor att det är värt besväret är väl upp till var och en.

Tex Zaver erbjuder 3,2% för tre år men jag känner inte till företaget, syftar på "Zaver Fix".
Det poppar upp ett antal nya nischbanker per år. Zaver är en av de nya, har funnits några månader. De flesta erbjuder obundna räntekonton med mycket högre ränta än våra storbanker. Bra för sparande till exempel för bostadsköp i närtid. Då vet man att pengarna finns där när det behövs, samtidigt som man får en liten avkastning. De erbjuder även bundna räntekonton med allt från 3 månaders bindningstid till 3 års bindningstid, men för långa bindningstider känns inte bra. Om man behöver pengarna innan bindningstiden går ut kostar det ganska mycket att bryta sparandet, om det ens går.

Man kan ju bara själv låna ut sina pengar till någon som regelbundet tar SMS-lån och erbjuda dem 5 % ränta. De lär nappa direkt, och så har man dubbel ränta in jämfört med räntan ut till banklånet. Rent krasst kan man ju öka på huslånet för att kunna låna ut ännu mer till desperata människor.

Svinbra!
Ja att lägga moraliska aspekter på vad banken använder de låsta pengarna till kan man ju göra. Inte alltid det är möjligt bara.

Att låna ut pengar till desperata människor får nog ses som en risknivå jämförbart med obligationer och certifikat :-)

Ja, det är nog inget för mig. Men å andra sidan, om man kan sätta in pengarna och få högre ränta än vad bolånet har är det onekligen dumt att amortera ner bolånet. Det lönar sig helt enkelt att belåna mer och sätta in pengarna på fastränta.
Att belåna mer för att investera i fonder/aktier är ju en heeelt annan risknivå.

Om skillnaden sen är så stor att det är värt besväret är väl upp till var och en.
Ja, nu börjar det bli en "intressant" diskussion... ;-) här gissar jag att folk gör väldigt olika helt enkelt.

Oftast (nästan alltid?) är det väl mera lönsamt att spara/investera jämfört med aggressiv amortering. Men om man i framtiden tänkt sig att detta sparande ska användas för att betala av lånet kan det krävs en viss disciplin att inte använda det för annat? Alternativet "aggressiv amortering": Man blir så klart lite mindre känslig mot svängningar i räntan med en lägre låneskuld samt att det kanske ger en "skön" mental effekt med lägre låneskuld, att man får lite mera kontroll kanske. Räntekostnaden för lånet går så klart ner snabbare över tid med "aggressiv amortering" vilket ger lite lägre boendekostnad. Möjligen kan lämplig strategi man väljer ha att göra med ålder och vilken situation man är i också.

Senast ändrad:
Ja, nu börjar det bli en "intressant" diskussion... ;-) här gissar jag att folk gör väldigt olika helt enkelt.

Oftast är det väl mera lönsamt att spara/investera jämfört med aggressiv amortering. Men om man i framtiden tänkt sig att detta sparande ska användas för att betala av lånet kan det krävs en viss disciplin att inte använda det för annat? Alternativet "aggressiv amortering": Man blir så klart lite mindre känslig mot svängningar i räntan med en lägre låneskuld samt att det kanske ger en "skön" mental effekt med lägre låneskuld, att man får lite mera kontroll kanske. Möjligen kan lämplig strategi man väljer ha att göra med ålder och vilken situation man är i också.
Det är ju helt olika vilken risknivå man kan ta. Det beror på vilka marginaler man har, vilka marginaler man behöver i livet (gammalt hus? osäkert jobb? osv), och allmänt hur man hanterar pengar, vinster och förluster.
Vi som har bolån eller andra lån investerar ju i princip alltid med lånade pengar.

Det är ju helt olika vilken risknivå man kan ta. Det beror på vilka marginaler man har, vilka marginaler man behöver i livet (gammalt hus? osäkert jobb? osv), och allmänt hur man hanterar pengar, vinster och förluster.
Vi som har bolån eller andra lån investerar ju i princip alltid med lånade pengar.
Ja, en lägre risknivå samt ökad trygghet kostar oftast pengar, visst är det så. Jag menar iofs inte att man skulle gå helt bananas i sina besparingar/investeringar utan kanske en blandning av räntebärande samt fonder etc. Går ju också göra en kompromiss, dvs att man amorterar "medelmycket" men också sparar en summa varje månad (i syftet att så småningom betala av mer av lånet om man nu vill det). En annan nackdel med aggressiv amortering är så klart att du binder väldigt mycket av ditt kapital i boendet, det kan bli lite krångligare att få ut det för "oväntade utgifter" (läs: svindyra cyklar eller tex en bil). Visst, sedan när man går i pension kan man känna sig jättelycklig över sin tidigare aggressiva amortering och att man då kanske är låne/skuldfri men i värsta fall lever man enbart några år till eller blir dement? :cry: Jag tror också att det är nyttigt att vara lite självisk här i livet (eftersom man lever sannolikt tyvärr enbart en gång). Vad jag försöker säga är väl att man ska tänka sig lite för gällande amorteringsstrategi. Extremt personligt också, en del människor mår rent dåligt av lån (även av bolån menar jag) medan andra bryr sig inte och lever glatt vidare.

Senast ändrad:
Vad jag försöker säga är att väl att man ska tänka sig lite för gällande amorteringsstrategi.
Precis. Om man vet med sig att pengarna på kontot lätt omvandlas till cykeldelar kan det ju vara smartare långsiktigt att amortera än att "spara". Cykeldelar är sällan en bra investering ekonomiskt sett (men det finns andra värden i livet).

"Följer marknaden", du menar att det är som en typ av utdelande indexfond?
Läste på lite mer. Det är en fond som investerar motsv globalindex, men kompletterar med att ställa ut täckta säljoptioner på sitt innehav. Det är helt enkelt ett sätt att garantera vinst (på den enskilda affären), men på bekostnad av att man missar större uppgångar av innehaven.
Om jag tänker rätt blir resultatet sammantaget en ganska trygg fond som kommer svänga mindre än underliggande index, på gott och ont, men kunna ge viss vinst på optionsupplägget. Låg risk helt enkelt (men fortfarande ingen ersättning till sparkonto).
Upplägget låter inte dumt, men jag hade hellre sett att man återinvesterade utdelningen i fonden. Om jag återinvesterar utdelningen själv åker jag på en liten förlust till bankens stora nöje.

Om någon nu läste "garanterad vinst" och "optioner" och blev lockad är tipset att läsa på väldigt noga innan ni börjar roa er med sånt på egen hand. Börjar man ställa ut optioner gäller det verkligen att förstå vad man sysslar med. Råkar man slarva eller inte tänka sig för är förlustmöjligheten obegränsad, och stannar inte vid 100% av insatsen.

Senast ändrad:
Vad är vitsen med en utdelande ETF? Om man tror på den får man ju bättre tillväxt om de återinvesterar vinster/utdelningar. Och eftersom det är en ETF kan man ändå sälja för cash när man behöver ny cykel.
Det har väl att göra med vem som skall skatta för avkastningen i fonden. Genom att flytta den till andelsägaren, så har den möjlighet att göra avdrag för utdelningen istället för att fonden betalar skatt på beloppet. Det är olika regler på olika länder och marknader.

Det har väl att göra med vem som skall skatta för avkastningen i fonden. Genom att flytta den till andelsägaren, så har den möjlighet att göra avdrag för utdelningen istället för att fonden betalar skatt på beloppet. Det är olika regler på olika länder och marknader.
Aha, sånt har jag ingen koll på. Levde nog i tron att "fonden" inte betalar skatt på utvecklingen utan det görs hos innehavaren vid vördeförändring eller utdelning/försäljning beroende på ISK/kapitalförsäkring eller vanlig aktiesparar.
Men internationella skatteregler har jag ingen som helst koll på...

För den som har vanligt fondspar (inte ISK) är ju automatisk återinvestering annars extra fördelaktig, för skatten faller ut på utdelning. Delas pengar ut så försvinner alltså 30% av beloppet som kan återinvesteras... Vilket på sikt blir jättejåttedåligt om fonden utvecklas positivt.

Senast ändrad:
Aha, sånt har jag ingen koll på. Levde nog i tron att "fonden" inte betalar skatt på utvecklingen utan det görs hos innehavaren vid vördeförändring eller utdelning/försäljning beroende på ISK/kapitalförsäkring eller vanlig aktiesparar.
Men internationella skatteregler har jag ingen som helst koll på...

För den som har vanligt fondspar (inte ISK) är ju automatisk återinvestering annars extra fördelaktig, för skatten faller ut på utdelning. Delas pengar ut så försvinner alltså 30% av beloppet som kan återinvesteras... Vilket på sikt blir jättejåttedåligt.
Resonemanget håller nog inte. Dels så schablonbeskattas fondsparande i "vanliga" depåer, just för att staten skall få en del av utdelningen. Tror det var Mats Odell som drev igenom det när fonder slutade att dela ut sina utdelningar. Del så kommer återinvesteringen att beskattas som vinst den dag du säljer fonden. (Om man inte tänker sälja så blir det lite meningslöst att spara). Så i praktiken blir det en dubbelbeskattning.
Jag tror det är fördelaktigare att fondspara i ISK än i vanlig depå, med de regler som gäller, ISK skatten, och den starka börsutveckling vi har haft.

Resonemanget håller nog inte. Dels så schablonbeskattas fondsparande i "vanliga" depåer, just för att staten skall få en del av utdelningen. Tror det var Mats Odell som drev igenom det när fonder slutade att dela ut sina utdelningar. Del så kommer återinvesteringen att beskattas som vinst den dag du säljer fonden. (Om man inte tänker sälja så blir det lite meningslöst att spara). Så i praktiken blir det en dubbelbeskattning.
Jag tror det är fördelaktigare att fondspara i ISK än i vanlig depå, med de regler som gäller, ISK skatten, och den starka börsutveckling vi har haft.
Intressant fråga tycker jag. Återkommer med en simulering när jag är vid Excel...

AI är sjukt effektivt/smidigt för olika typer av ekonomiska simuleringar också (men det gäller att man har koll på att den gör "rätt" och ej missförstår promptarna/frågorna).
OK. Detta inlägg är inte för den som inte vill nörda ner sig :-)

Vi tittar på vanligt aktiespar, inte ISK. Reserverar mig för felräkningar!

Ansatser:
100000 sätts in år 0.
Fondens utdelning 6%
Utveckling 4%
Spread vid återinvestering av innehavaren 0,13%
Courtage 0
Schablonskatt på fondinnehav 0,12% (0,4% schablonintäkt)
Riskfri bankränta 2%
Vid uttag eller utdelning skattas 30% av vinsten bort

3 case (som alla förutsätter 10 års sparande och att innehavaren inte plockar ut pengar under tiden):
* Fondinvesterad utdelning
* Egeninvesterad utdelning (fonden delar ut, innehavaren skattar för utdelningen och återinvesterar resten)
* Utdelning sätts in på bank med 2% ränta

Kurvan över hur mycket man kan plocka ut, efter att skatten är betald, ser då ut så här:
1771599242362.webp

Om fonden investerar utdelningen har man efter 10 år 249638 kr
Om innehavaren själv gör samma sak försvinner en del i skatt som inte får utveckling, samt spread och ev courtage. Ränta-på-ränta-effekt på det så har man kvar 212515 kr

37000 kr har alltså "försvunnit" i att man själv fick återinvestera. Därför är jag skeptisk till den delen av upplägget.

På ISK blir det betydligt mindre dåligt, eftersom skatten inte faller ut på utdelningen. Där kan man alltså återinvestera allt, förlusten blir spread och ev. courtage. samt ränta-på-ränta på det.

Men det bygger ju på att fonden i sig inte skattar på utdelningen, vilket jag ju inte trodde. Utan det är schablonskatten som skall täcka det. Har jag fel får någon gärna rätta mig.

Slutsats: Att betala skatt så sent som möjligt ger en ränta-på-ränta-effekt som inte skall underskattas.

Senast ändrad:
Intressant fråga tycker jag. Återkommer med en simulering när jag är vid Excel...
Jag är intresserad av resultatet, så du får gärna dela med dig. Enligt skatteverket så skall 0.4 procent av fondvärde tas upp som schablonintäkt. Ett löst antagande, en genomsnittlig utdelning till en aktiefond ligger på 2 - 3 procent. Det bör innebära att ca 15 - 20 procent av utdelningen beskattas årligen, för att sedan beskattas igen vid försäljning. Så det blir en form av dubbelbeskattning.

Jag är intresserad av resultatet, så du får gärna dela med dig. Enligt skatteverket så skall 0.4 procent av fondvärde tas upp som schablonintäkt. Ett löst antagande, en genomsnittlig utdelning till en aktiefond ligger på 2 - 3 procent. Det bör innebära att ca 15 - 20 procent av utdelningen beskattas årligen, för att sedan beskattas igen vid försäljning. Så det blir en form av dubbelbeskattning.
Kolla ovan :-)

Du hann före. Skall se om jag kan skriva ett program som gör motsvarande. Då kan man labba med lite mer parametrar. Jag är lite förvånad att det inte är lönsammare att ta emot utdelning och återinvestera själv.
Jag tycker att det intressanta dock är att simulera ISK kontra vanlig depå. Nu när räntan/schablonskatten på ISK sjunkit, och börser går som tåget borde det vara förmånligare att spara i en ISK.

Du hann före. Skall se om jag kan skriva ett program som gör motsvarande. Då kan man labba med lite mer parametrar. Jag är lite förvånad att det inte är lönsammare att ta emot utdelning och återinvestera själv.
Det är lönsamt. Problemet är ju att 30% försvinner i skatt (detta var ju inte ISK). Dvs du återinvesterar bara 70% av utdelningen. Mao återinvesterar du 4% jämfört med att sätta in på banken med 2% ränta.
Jag har antagandena som parametrar så jag kan ändra lite hur som helst.
Jag tycker att det intressanta dock är att simulera ISK kontra vanlig depå. Nu när räntan/schablonskatten på ISK sjunkit, och börser går som tåget borde det vara förmånligare att spara i en ISK.
Ja, det är förmånligare i ISK om du har en utveckling bättre än 3,55% (ignorerat grundavdraget). Om du dessutom återinvesterar utdelningen blir skillnaden mindre, för med ISK kan du ju återinvestera allt. Men man får väl räkna med att ta ut från ISK löpande för att betala schablonskatten om det skall bli rättvist.

Det är lönsamt. Problemet är ju att 30% försvinner i skatt (detta var ju inte ISK). Dvs du återinvesterar bara 70% av utdelningen. Mao återinvesterar du 4% jämfört med att sätta in på banken med 2% ränta.
Jag har antagandena som parametrar så jag kan ändra lite hur som helst.

Ja, det är förmånligare i ISK om du har en utveckling bättre än 3,55% (ignorerat grundavdraget). Om du dessutom återinvesterar utdelningen blir skillnaden mindre, för med ISK kan du ju återinvestera allt. Men man får väl räkna med att ta ut från ISK löpande för att betala schablonskatten om det skall bli rättvist.
Det intressanta är väl vad du har kvar efter en försäljning av fonden. Om man inte tänker sälja så blir ju sparandet lite meningsglöst. Då sparar man till dödsboet, och de får samma problemställning. Vad får de kvar efter försäljning. Oklart om din kalkyl beräknar värdet efter en försäljning!? 30% av värdeökningen försvinner ju vid en försäljning.

Det intressanta är väl vad du har kvar efter en försäljning av fonden. Om man inte tänker sälja så blir ju sparandet lite meningsglöst. Då sparar man till dödsboet, och de får samma problemställning. Vad får de kvar efter försäljning. Oklart om din kalkyl beräknar värdet efter en försäljning!? 30% av värdeökningen försvinner ju vid en försäljning.
Jag försökte vara tydlig med det
Kurvan över hur mycket man kan plocka ut, efter att skatten är betald, ser då ut så här

Jag har alltså vid respektive tidpunkt tittat hur mycket man skulle få ut om man sålde allt och betalade 30% på vinsten i skatt. Återigen, så har jag tänkt. Det är ingen garanti för att jag lyckats GÖRA exakt så.

Edit: På ISK får jag det så här.
1771602561440.webp

Här ligger kurvorna på varandra, för det skiljer ca 200 kr mellan om användaren återinvesterat eller fonden gjort det. Här är det viktigt att Courtaget verkligen är noll, annars håller det inte. Så skillnaden är liten men fortfarande till nackdel för utdelning från fonden.

Edit 2: När jag frågar AI om skillnaden påpekar den en effekt som jag missat, att man inte kan köpa för exakt hela utdelningen pga kvantifieringseffekter. Så jag har varit lite snäll. AI säger ang valet mellan utdelande eller ackumulerande fonder:

Slutsats
Välj en ackumulerande ETF (ofta markerad med "Acc" i namnet). Då undviker du att betala spreaden på 0,13 % flera gånger och du slipper risken att pengarna blir liggande utanför marknaden. Skillnaden i slutvärde efter 10 år kan röra sig om några tusenlappar till fördel för den ackumulerande fonden på grund av de upprepade transaktionskostnaderna.

Senast ändrad:
Det känns lite som att de utdelande (och framförallt månads eller kvartalsutdelande instrumenten) har blivit en större grej i samband med FIRE och "dina pengar skall jobba åt dig" och så vidare. Dvs att man vill bygga ett kapital där utdelning är något man vill ha ut för att leva/konsumera. Skall man spara på sikt sen sälja för att få loss sitt kapital då kan ju utdelning lika gärna återinvesteras direkt av fonden.

Det känns lite som att de utdelande (och framförallt månads eller kvartalsutdelande instrumenten) har blivit en större grej i samband med FIRE och "dina pengar skall jobba åt dig" och så vidare. Dvs att man vill bygga ett kapital där utdelning är något man vill ha ut för att leva/konsumera. Skall man spara på sikt sen sälja för att få loss sitt kapital då kan ju utdelning lika gärna återinvesteras direkt av fonden.
Ja det är väl den tillämpningen jag kan se. De siktar på 6%, så om man räknar med 4% utdelning och det ger en månatlig inkomst som man lever gott på, då är jag all in! Men för sparande och oss som inte uppnår FIRE är det inte lika käckt.

Skillnaden mot att sälja av 6% istället för att få 6% utdelning kan inte vara mer än psykologisk
Nänänä det är ju flera knapptryck också. Har du uppnått FIRE skall du ju inte bry dig. Utdelning månadsvis, automatisk överföring till ett "lönekonto" så dyker där magiskt upp finansiering till en ny cykel i månaden.
Men ekonomiskt sett du så klart rätt.

Skillnaden mot att sälja av 6% istället för att få 6% utdelning kan inte vara mer än psykologisk
Underskatta aldrig det psykologiska. Sälja fonder, det gör jag typ aldrig, men aktier och ibland ETF-er sitter det inte så hårt inne med... Men samtidigt måste man ju få ut lite dollars ibland om man ska handla cykelprodukter :)

Låga räntor så kanske avgifterna är höga.
Fundera på om ni i samband med nytt lån kan bli av med gamla, dyrare. Ofta är eller var det en "framräkningsavgift", som långivare tog ut när lånen betalades av snabbare än kalkylerat, men att slippa dyra lån är ändå på lång sikt bättre.

Tillbaka
Topp