Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Vad tror ni om denna:

Vad tror ni om denna:

Är inte det där en amerikansk lösning? De har helt andra anordningar så passar inte här i så fall.

Ett VeloCompact 3 funkar helt OK - så länge man kör 2 cyklar. Ska man ha på fler är det ett rejält pusselpyssel. Och vi kommer behöva få på en fjärde vi med så småningom..

Jag hoppar in i tråden efter att ha läst mig halvt förvirrad, någon kanske kan hjälpa mig. Jag vill ha ett ställ som klarar 4 cyklar som det är hyfsat brett emellan så man slipper ramskav bland cyklarna. Har idag ett Thule velo compact för 4 cyklar, men det är ett jävelskap att få fast cyklarna med de där armarna. 🫤

Mycket tacksam för svar och stället finns till en peng för den som vill ha det. Finns i Östergötland.
Kolla då in Thules nya Epos eller Outpace, 23-25cm mellan cyklarna istället för dina 19cm och Thule verkar nu införa svängbara armar utan cykelbåge, förenklar nog lastningen lite!
1772539095748.webp

Kolla då in Thules nya Epos eller Outpace, 23-25cm mellan cyklarna istället för dina 19cm och Thule verkar nu införa svängbara armar utan cykelbåge, förenklar nog lastningen lite! Visa bilaga 817939
Men båda tar max tre cyklar och har inte vad jag kan se möjlighet att hänga på en fjärde. Det är nog så enkelt att "långt avstånd mellan cyklarna" != "4 cyklar bakom bilen", det blir helt enkelt för långt för att bli praktiskt hanterbart. Tror jag.

Outpace 3 för 6799kr. Vad är nackdelen med det stället?
Är det sämre vid montage av två eller fler cyklar jämfört Epos?

Senast ändrad:
Finns kanske lite info om skillnaderna på en site inte jättelångt bort.

Finns kanske lite info om skillnaderna på en site inte jättelångt bort.
Jo läste där men tyckte åsikterna divergerade och kanske fler som har hunnit prova lite mer.

Om du inte kör amerikansk bil i USA är de varken funkis eller lagliga tyvärr.
Nåja, funkis är det givetvis om du bara monterar en 2" tow hitch på bilen. Det finns till många europeiska bilar om de sålts i USA också.

Sen huruvida det är godkänt är en annan femma, där är det nog sämre.

Generellt tycker jag de verkar ha designer som är bättre för både cyklar, användare och plånbok där borta och att inga av dem lyckats hitta hit och hota Thules prissättning är för mig ett mysterium. Att hålla på och klämma i ramen när hjulen tål det mycket bättre är ingen bra lösning.

Nåja, funkis är det givetvis om du bara monterar en 2" tow hitch på bilen. Det finns till många europeiska bilar om de sålts i USA också.
Javisst kan man bygga om bilen, men inte många som vill ha en sån här.
Sen huruvida det är godkänt är en annan femma, där är det nog sämre.

Generellt tycker jag de verkar ha designer som är bättre för både cyklar, användare och plånbok där borta och att inga av dem lyckats hitta hit och hota Thules prissättning är för mig ett mysterium. Att hålla på och klämma i ramen när hjulen tål det mycket bättre är ingen bra lösning.
Prissättningen är ju galen ja. Men med mitt Epos fäster jag bara i hjulen så den delen är löst sen ett tag.

Ja, armarna på Outpace är placerade på ett lite annat sätt än på Epos, vilket gör att flexibiliteten minskar rejält. Se diskussionen mellan mig och redaktören i den länkade tråden. Tyckte först Outpace verkade vara ett billigare och smidigt alternativ till Epos, men ändrade mig efter det testet.

Är på jakt efter ett ställ för fyra cyklar. En av cyklarna kommer vara en E-mtb på nästan 25kg och en hjulbas på 1275mm. Utöver den kommer det att vara en 29" mtb och två 20" mtb.

Har kollat en del på Buzzrack Wing 4 som finns till ett bra pris, och där man kan flytta däckskenorna så de passar en längre hjulbas. Frågan är om man vågar lasta på en cykel på 25kg. Den är specad för totalt 60kg eller 15kg/cykel.

Vad säger ni som äger en? Känns det som att det pallar vikten?

Jag äger inget, men sen när betyder det att man inte får lägga sig i diskussionen ändå på Happy? :-) Bidrar med två cent.

Den första centen, jag skulle ju inte chansa. Det är ju många tiotusentals kronor (plus ev skador på bil) som ryker om det inte håller. Köp ett ställ som är specat för mer, även om det blir mycket dyrare i inköp.

Den andra centen, kör bara kör. En 25kilos klump längst in och två lättare barncyklar längst ut? Du kommer knappt upp i 60 kilo totalt? Brytkrafterna borde bli lägre än om du hade fyra 15 kilos cyklar på kroken. Det ska fungera.

Varsågod! :-)

Är på jakt efter ett ställ för fyra cyklar. En av cyklarna kommer vara en E-mtb på nästan 25kg och en hjulbas på 1275mm. Utöver den kommer det att vara en 29" mtb och två 20" mtb.

Har kollat en del på Buzzrack Wing 4 som finns till ett bra pris, och där man kan flytta däckskenorna så de passar en längre hjulbas. Frågan är om man vågar lasta på en cykel på 25kg. Den är specad för totalt 60kg eller 15kg/cykel.

Vad säger ni som äger en? Känns det som att det pallar vikten?
De 2 inre platserna är speccade för 20kg. Väger hojen så mycket även utan batteri?

813.webp

Screenshot_20260330_193031_Drive.webp

Har själv en Buzzwing 4 på väg hem. Varit väldigt nöjd med Thule men de har inget bra alternativ för 4 cyklar. Dessutom känns 3599:- svårslaget. Min plan är också att vända på 2 av skenorna för min och sambons cyklar även om det tydligen inte behövs enligt nedan källa.

Letade länge och väl efter bra material på nätet. Hittade till slut några Youtubeklipp där en engelsman använder ett sådant rack och han är toknöjd tydligen. Lastar 4st Propain Enduro/DH cyklar och åker land och rike runt så det känns gediget.

Unboxing/montering

Recension med svar på lite frågor jag hade.

I början på detta klipp ser man hur han lastat 4 hojar.

IMG_5571.webp

Fästet till mitt Thule Epos 3 har börjat bli rätt ärgat och det är lite av en kamp att få den att glida på kulan. Kan man smörja den på något sätt?

Om mitt usecase är följande:

Oftast en, ibland två, landsvägs/gravelhojar. Kolfiberram/hjul, 8-10 kg styck. Så lasten är inte tung men vill inte klämma sönder ett sprött rör. Och egentligen inte lägga onödigt mycket pengar.

Om mitt usecase är följande:

Oftast en, ibland två, landsvägs/gravelhojar. Kolfiberram/hjul, 8-10 kg styck. Så lasten är inte tung men vill inte klämma sönder ett sprött rör. Och egentligen inte lägga onödigt mycket pengar.
Thule hang on är verkligen smidigt. Lätt och tillräckligt litet för att ha i bagaget hela sommaren. Vi har ett sånt och ett rejälare man ställer cyklarna i. Väljer alltid hang on om det inte skall fraktas mer än två cyklar eller tunga elcyklar.

Vi har varianten för 4 cyklar. Man kan i alla fall få plats med två normala endurohojar

Vad har ni för erfarenheter av Epos till lvg som har både tunnare ramar och däck?
Funkar spännena bra?

Vad har ni för erfarenheter av Epos till lvg som har både tunnare ramar och däck?
Funkar spännena bra?
Har transporterat många "tunna" ramar (i diameter), både kolfiber och stål på Epos för två cyklar, visserligen mtb, men ändå.
Själva ramens tjocklek är aldrig något problem, de går att dra åt så de blir väldigt små skulle jag säga.
Ramfästena är skonsamma, fälgfästena har inte samma gummdämpning, men om man är extra rädd kan man trä på cykelslang där, borde funka bra.

Har just nu lite beslutsångest ang vilken cykelhållare man ska köpa... Är inne på en Thule VeloCompact för 3 cyklar och köpa till hållaren för en till cykel när man kan få med sig dottern. Har en Trek Top Fuel i L, frugan en Scott Spark i S, sedan 2st HT i S, (kommer nog bli en till FS vartefter i typ M. Oftast kommer det fraktas 2-3 cyklar på den o vid enstaka tillfällen ytterligare en. Går det få på 3st FS-hojar i dom storlekarna med lite trixande? Känner att vi inte kan lägga mer pengar än så på en cykelhållare... Några andra alternativ?
Känner att en Buzzrack nästan blir onödigt stor då man måste ha en för 4 cyklar.

Vad tror ni om denna:

Jag har också kollat på detta och gillar lösning att cyklarna hålls fast i däcken.

Har just nu lite beslutsångest ang vilken cykelhållare man ska köpa... Är inne på en Thule VeloCompact för 3 cyklar och köpa till hållaren för en till cykel när man kan få med sig dottern. Har en Trek Top Fuel i L, frugan en Scott Spark i S, sedan 2st HT i S, (kommer nog bli en till FS vartefter i typ M. Oftast kommer det fraktas 2-3 cyklar på den o vid enstaka tillfällen ytterligare en. Går det få på 3st FS-hojar i dom storlekarna med lite trixande? Känner att vi inte kan lägga mer pengar än så på en cykelhållare... Några andra alternativ?
Känner att en Buzzrack nästan blir onödigt stor då man måste ha en för 4 cyklar.
Jag var inne på en Velocompact för tre med option för extraskenan för länge sedan, men körde då oftast bara två cyklar. Jag ville dock ha möjligheten att ta hela familjens vid behov och slippa montera hållare på taket och minska risken för den stora fasan; att trött vid hemkomst råka köra in i garaget (har som tur är inte hänt än...)
Mekonomen hade kampanj, så vi svängde förbi där med de vanliga två cyklarna på taket på väg till skogen och frågade om vi fick rulla in dem och provlasta på hållaren de hade i butiken.
De var väldigt tillmötesgående (cyklarna var ju inte leriga än...) och vi labbade en god stund och testade alla möjliga håll och positioner.
Jag tycker verkligheten var helt oöverträffad alla reviews och tester jag läst....
Mitt råd är att se till att få provlasta en Velocompact och prova att bära/flytta på den även om du bara har 1.5 meter att släpa den i garaget.

Jag hade ett Velocompact 3 tidigare, det funkade ok för två moderna MTB, men det krävdes att mittenplatsen var tom. Utvecklingen har sprungit ifrån den modellen skulle jag säga, inklusive pusslandet med armarna som behöver monteras genom de innersta cyklarna.

Jag var inne på en Velocompact för tre med option för extraskenan för länge sedan, men körde då oftast bara två cyklar. Jag ville dock ha möjligheten att ta hela familjens vid behov och slippa montera hållare på taket och minska risken för den stora fasan; att trött vid hemkomst råka köra in i garaget (har som tur är inte hänt än...)
Mekonomen hade kampanj, så vi svängde förbi där med de vanliga två cyklarna på taket på väg till skogen och frågade om vi fick rulla in dem och provlasta på hållaren de hade i butiken.
De var väldigt tillmötesgående (cyklarna var ju inte leriga än...) och vi labbade en god stund och testade alla möjliga håll och positioner.
Jag tycker verkligheten var helt oöverträffad alla reviews och tester jag läst....
Mitt råd är att se till att få provlasta en Velocompact och prova att bära/flytta på den även om du bara har 1.5 meter att släpa den i garaget.
Det blir svårt för oss att prova tyvärr då vi inte bor i närheten av butiken. Vad landade ni i för beslut, funkade det att lasta på så många cyklar eller vad blev det för hållare?

Jag hade ett Velocompact 3 tidigare, det funkade ok för två moderna MTB, men det krävdes att mittenplatsen var tom. Utvecklingen har sprungit ifrån den modellen skulle jag säga, inklusive pusslandet med armarna som behöver monteras genom de innersta cyklarna.
Gick det inte alls, eller går det med trixande? Oftast kommer den användas till 2 st, men ibland för 3 och vid några tillfällen för 4.

Gick det inte alls, eller går det med trixande? Oftast kommer den användas till 2 st, men ibland för 3 och vid några tillfällen för 4.
Oavsett vad som GÅR att göra, efter att ha ägt båda varianterna åker allt som innebär att trä armar genom ramen i soptunnan om den skall bära två eller fler FS. Det kan funka i dag med trixande, helt plötsligt byter någon cykel så är det kört. Eller kompisen skall åka med. Är det två går det nog oftast att lösa, pratar vi tre eller fyra är det nog stor risk att ok lösningar saknas. Man behöver lite marginal för rörelser också.
Mao, 2+ FS -> cykelställ där man inte drar armar genom ramen.

Jag skulle nog vilja påstå att det inte går, men det kanske går att trolla dit det på något sätt. Moderna cyklar är bredare än vad som får plats på det gamla stället. Det funkar bra för 10-15 år sedan, men cyklarna har sedan dess blivit bredare.

Oavsett vad som GÅR att göra, efter att ha ägt båda varianterna åker allt som innebär att trä armar genom ramen i soptunnan om den skall bära två eller fler FS. Det kan funka i dag med trixande, helt plötsligt byter någon cykel så är det kört. Eller kompisen skall åka med. Är det två går det nog oftast att lösa, pratar vi tre eller fyra är det nog stor risk att ok lösningar saknas. Man behöver lite marginal för rörelser också.
Mao, 2+ FS -> cykelställ där man inte drar armar genom ramen.
+1
Vill man då komma billigare undan är det gamla hederliga Thule RideOn ett bättre val. Man får ha lite rörisolering redo om cyklarna tar i varandra men det går ändå betydligt fortare att lasta olika udda heldämpade cyklar än det gör på ett ställe där man ska trä armar genom ramar.

+1
Vill man då komma billigare undan är det gamla hederliga Thule RideOn ett bättre val. Man får ha lite rörisolering redo om cyklarna tar i varandra men det går ändå betydligt fortare att lasta olika udda heldämpade cyklar än det gör på ett ställe där man ska trä armar genom ramar.
Har ni annars något förslag på annat ställ? Man kanske måste gå på ett för 4 cyklar? Något från Buzzrack som är vettigt och som är tillräckligt rymligt?

Har ni annars något förslag på annat ställ? Man kanske måste gå på ett för 4 cyklar? Något från Buzzrack som är vettigt och som är tillräckligt rymligt?
Av de jag provat är Epos (dyrt) eller RideOn (billigt) de bästa två. Lastar ledigt 3 heldämpade båda två utan krångel. Men har inte provat t ex något från Buzzrack.

Visa bilaga 8346913st fs i xl på mitt velocompakt 927. Vridit styret på yttersta cykeln och har rörisolering på gaffelbenen. På väg hem från Nesbyen nu. Va inga problem att lasta heller
Nu ser jag inte exakt, men det stora problemet uppstår väl egentligen bara om man har två-tre cyklar som den som ser ut att stå ytterst: Lågt slope:at överrör och tvärmonterad dämpare i triangeln. I medium istället för L/XL. Då är det väldigt pyssligt att få till alla armar. Så länge man har såna cyklar som den närmast med stora tomma framtrianglar är det lugnt och såna hållare funkar toppenbra!

Det blir svårt för oss att prova tyvärr då vi inte bor i närheten av butiken. Vad landade ni i för beslut, funkade det att lasta på så många cyklar eller vad blev det för hållare?
Då landade jag i att fortsätta med takhållare.
Något år senare köpte jag ett beg Easyfold XT2. Funktar bra för 2st L FS, men man får optimera lite och det där med en arm genom den första till den andra kan vara meckigt ffa första gången med en ny kombo.
Men i övrigt har jag gillat Easyfold, för den går i alla fall att bära själv och tar inte våldsamt stor plats att förvara.
Hade jag köpt nu hade det blivit Epos för att slippa armar genom ramarna.
Men numera är det sällan jag behöver transportera mer än två cyklar och händer det får någon åka på taket.

Av de jag provat är Epos (dyrt) eller RideOn (billigt) de bästa två. Lastar ledigt 3 heldämpade båda två utan krångel. Men har inte provat t ex något från Buzzrack.
Jag har ett Buzzrack E-hornet för 3 cyklar. Det är inte like lätt och smidigt att stuva undan eller ha i skuffen som ställ från t.ex. thule men det är väldigt stadigt och har tillräckligt med plats mellan cyklarna för att kunna köra t.ex. DH-cyklar utan att behöva vaddera gafflar och liknande. Väldigt prisvärt.

Jag gick nyligen från Velocompact till Atera Forza L. https://www.atera.de/en/products/forza-l-022801 Den tar tre cyklar och en fjärde med tilläggshållare och har rejäl avstånd (21cm) mellan skenorna. Den har armarna men de är väldigt flexibla och har remmar istället för klor. Har inte kört fulllastad med fyra cyklar än men det blir långresa ner till Tjeckien och Tyskland i sommar.

Jag tycker thule outpace funkar bra som "budget"-alternativ till Epos för 2 eller 3 cyklar. Ganska brett mellan cyklarna, största nackdelen är att hela stället är ganska högt upp i luften, så lite tyngre att lyfta på cyklarna och högre luftmotstånd.

Jag köpte ett Buzzrack eazzy 3 eller vad det heter. Mycket smidigt att använda men klart ett epos är bättre (och kostar minst tvådubbla iofs).
Tre stora FS blir lite krångligt på buzzrack, men det går.

Ett tips om man vill testa ett ställ lite mer skarpt är att hyra ett genom exempelvis Hygglo. Då slipper man hoppas på att en snäll handlar ska ha ett inne, och kan testa det i lugn och ro. Det blir ju en hyreskostnad, men det blir ju billigare än att köpa något som visar sig inte funkar som man har tänkt. Eftersom ställen är ganska dyra är det många som hyr ut dessa, i alla fall i Stockholmsområdet där det finns gott om ställ från både Thule och Buzzrack ute.

Tillbaka
Topp