Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Vad tror ni om denna:

Vad tror ni om denna:

Är inte det där en amerikansk lösning? De har helt andra anordningar så passar inte här i så fall.

Ett VeloCompact 3 funkar helt OK - så länge man kör 2 cyklar. Ska man ha på fler är det ett rejält pusselpyssel. Och vi kommer behöva få på en fjärde vi med så småningom..

Jag hoppar in i tråden efter att ha läst mig halvt förvirrad, någon kanske kan hjälpa mig. Jag vill ha ett ställ som klarar 4 cyklar som det är hyfsat brett emellan så man slipper ramskav bland cyklarna. Har idag ett Thule velo compact för 4 cyklar, men det är ett jävelskap att få fast cyklarna med de där armarna. 🫤

Mycket tacksam för svar och stället finns till en peng för den som vill ha det. Finns i Östergötland.
Kolla då in Thules nya Epos eller Outpace, 23-25cm mellan cyklarna istället för dina 19cm och Thule verkar nu införa svängbara armar utan cykelbåge, förenklar nog lastningen lite!
1772539095748.webp

Kolla då in Thules nya Epos eller Outpace, 23-25cm mellan cyklarna istället för dina 19cm och Thule verkar nu införa svängbara armar utan cykelbåge, förenklar nog lastningen lite! Visa bilaga 817939
Men båda tar max tre cyklar och har inte vad jag kan se möjlighet att hänga på en fjärde. Det är nog så enkelt att "långt avstånd mellan cyklarna" != "4 cyklar bakom bilen", det blir helt enkelt för långt för att bli praktiskt hanterbart. Tror jag.

Outpace 3 för 6799kr. Vad är nackdelen med det stället?
Är det sämre vid montage av två eller fler cyklar jämfört Epos?

Senast ändrad:
Finns kanske lite info om skillnaderna på en site inte jättelångt bort.

Finns kanske lite info om skillnaderna på en site inte jättelångt bort.
Jo läste där men tyckte åsikterna divergerade och kanske fler som har hunnit prova lite mer.

Om du inte kör amerikansk bil i USA är de varken funkis eller lagliga tyvärr.
Nåja, funkis är det givetvis om du bara monterar en 2" tow hitch på bilen. Det finns till många europeiska bilar om de sålts i USA också.

Sen huruvida det är godkänt är en annan femma, där är det nog sämre.

Generellt tycker jag de verkar ha designer som är bättre för både cyklar, användare och plånbok där borta och att inga av dem lyckats hitta hit och hota Thules prissättning är för mig ett mysterium. Att hålla på och klämma i ramen när hjulen tål det mycket bättre är ingen bra lösning.

Nåja, funkis är det givetvis om du bara monterar en 2" tow hitch på bilen. Det finns till många europeiska bilar om de sålts i USA också.
Javisst kan man bygga om bilen, men inte många som vill ha en sån här.
Sen huruvida det är godkänt är en annan femma, där är det nog sämre.

Generellt tycker jag de verkar ha designer som är bättre för både cyklar, användare och plånbok där borta och att inga av dem lyckats hitta hit och hota Thules prissättning är för mig ett mysterium. Att hålla på och klämma i ramen när hjulen tål det mycket bättre är ingen bra lösning.
Prissättningen är ju galen ja. Men med mitt Epos fäster jag bara i hjulen så den delen är löst sen ett tag.

Ja, armarna på Outpace är placerade på ett lite annat sätt än på Epos, vilket gör att flexibiliteten minskar rejält. Se diskussionen mellan mig och redaktören i den länkade tråden. Tyckte först Outpace verkade vara ett billigare och smidigt alternativ till Epos, men ändrade mig efter det testet.

Är på jakt efter ett ställ för fyra cyklar. En av cyklarna kommer vara en E-mtb på nästan 25kg och en hjulbas på 1275mm. Utöver den kommer det att vara en 29" mtb och två 20" mtb.

Har kollat en del på Buzzrack Wing 4 som finns till ett bra pris, och där man kan flytta däckskenorna så de passar en längre hjulbas. Frågan är om man vågar lasta på en cykel på 25kg. Den är specad för totalt 60kg eller 15kg/cykel.

Vad säger ni som äger en? Känns det som att det pallar vikten?

Jag äger inget, men sen när betyder det att man inte får lägga sig i diskussionen ändå på Happy? :-) Bidrar med två cent.

Den första centen, jag skulle ju inte chansa. Det är ju många tiotusentals kronor (plus ev skador på bil) som ryker om det inte håller. Köp ett ställ som är specat för mer, även om det blir mycket dyrare i inköp.

Den andra centen, kör bara kör. En 25kilos klump längst in och två lättare barncyklar längst ut? Du kommer knappt upp i 60 kilo totalt? Brytkrafterna borde bli lägre än om du hade fyra 15 kilos cyklar på kroken. Det ska fungera.

Varsågod! :-)

Är på jakt efter ett ställ för fyra cyklar. En av cyklarna kommer vara en E-mtb på nästan 25kg och en hjulbas på 1275mm. Utöver den kommer det att vara en 29" mtb och två 20" mtb.

Har kollat en del på Buzzrack Wing 4 som finns till ett bra pris, och där man kan flytta däckskenorna så de passar en längre hjulbas. Frågan är om man vågar lasta på en cykel på 25kg. Den är specad för totalt 60kg eller 15kg/cykel.

Vad säger ni som äger en? Känns det som att det pallar vikten?
De 2 inre platserna är speccade för 20kg. Väger hojen så mycket även utan batteri?

813.webp

Screenshot_20260330_193031_Drive.webp

Har själv en Buzzwing 4 på väg hem. Varit väldigt nöjd med Thule men de har inget bra alternativ för 4 cyklar. Dessutom känns 3599:- svårslaget. Min plan är också att vända på 2 av skenorna för min och sambons cyklar även om det tydligen inte behövs enligt nedan källa.

Letade länge och väl efter bra material på nätet. Hittade till slut några Youtubeklipp där en engelsman använder ett sådant rack och han är toknöjd tydligen. Lastar 4st Propain Enduro/DH cyklar och åker land och rike runt så det känns gediget.

Unboxing/montering

Recension med svar på lite frågor jag hade.

I början på detta klipp ser man hur han lastat 4 hojar.

Tillbaka
Topp