Fox stötdämpare vill ej hålla trycket uppe

På min MTB Specialized har jag en Fox dämpare (mittdämpare) försöker pumpa den men trycket vill inte gå över 5 BAR och sjunker snabbt. Vad bör jag kolla och vad är kända fel i detta fallet? även ifall någon vet någon bra cykelservice i Stockholmsområdet som jag kan lämna in den på service ifall jag inte lyckas lösa problemet själv

Tack på förhand!

//Viktor

Kolla så att ventilkäglan inuti ventilen är åtdragen, kan ta lite saliv och testa om det bildas en bubbla efter pumpning, då vet du om det läcker där.
Hör av dig till Jarla Cykel om du behöver hjälp

Nu har jag demonterat dämparen och hittar lösa delar inne i kolven samt en av packningarna upp mot ventilhuset är trasig. Axeln som går ner i kolven är dessutom böjd i spetsen. Är dämparen bortom räddning eller går det att fixa för en rimlig kostnad?

Bilagor

• IMG_5285.webp
    IMG_5285.webp
    94.9 KB · Besök: 68
Nu har jag demonterat dämparen och hittar lösa delar inne i kolven samt en av packningarna upp mot ventilhuset är trasig. Axeln som går ner i kolven är dessutom böjd i spetsen. Är dämparen bortom räddning eller går det att fixa för en rimlig kostnad?
Ett tips är att ställa frågan i den här tråden istället och kanske länka hit.
Många kunniga som återkommande kollar av den tråden, medan denna tråd snabbt drunknar och försvinner bland övriga trådar.
Med det sagt. När jag har låtit fullserva dämpare som är hela och fräscha så kostar det strax under två tusen för jobb och slitdelar. Den där skulle jag skicka i metallåtervinningen och letat en billig ersättningsdämpare i Tyskland.
Bike-Discount, Hibike, Bike24, starbike, bikeinn, alltricks och kanske bike-components brukar ha hyfsat utbud.

Den kan nog gå att fixa, men risken är att det blir samma pris som en ny.

Första tipset är att gå till en lokal verkstad. Men annars kan jag rekommendera https://mtbclassicparts.com/collections/daempfer om du ska köpa en ny. Har beställt grejer där ett par gånger, när det varit slut hos Biketoys
mtbclassicparts är kanonbra, också handlat där ett par gånger och det går att göra riktiga fynd.

Men när du skriver Biketoys så menar du biketoyz i Danmark väl som ska vara nån sorts servicecenter för Fox i Sverige och Danmark och kanske övriga Norden/Skandinavien? Du kanske är hänvisad dit som cykelmek?
Biketoyz.dk har jag knappt vågat fundera på efter allt som skrivits här på forumet. Scandinaviansuspensioncenter.dk däremot är riktigt bra och har ett bra utbud av reservdelar till Fox.

Då går jag emot alla här och säger kasta. Inte värt strulet och försöka fixa det där, och som andra säger så kommer det säkert kosta lika mycket och fixa den om man räknar med arbetskostnad och reservdelar som en bättre begagnad dämpare kostar.

Du kommer behöva köpa en ny innerdel + servicekitt med packningar och olja , Arbetskostnad plus reservdelar kommer sannolikt landa på 2 000–3 000 kr om du lämmnar in den.

På min MTB Specialized har jag en Fox dämpare (mittdämpare) försöker pumpa den men trycket vill inte gå över 5 BAR och sjunker snabbt. Vad bör jag kolla och vad är kända fel i detta fallet? även ifall någon vet någon bra cykelservice i Stockholmsområdet som jag kan lämna in den på service ifall jag inte lyckas lösa problemet själv

Tack på förhand!

//Viktor
kolla Youtube. Sök på Just din fox dämpare på Youtube. Kolla även gmbn tech. Om den sjunker snabbt kan det bero på packningar behöver bytas, o ringar mm. Ny olja behöver du garanterat. Hur många timmar har du kört med den innan dämparservice eller när genomförde du dämparservice senast?

Har för mig FOX dämpare kräver service runt 150-220 timmar användning.

kolla Youtube. Sök på Just din fox dämpare på Youtube. Kolla även gmbn tech. Om den sjunker snabbt kan det bero på packningar behöver bytas, o ringar mm. Ny olja behöver du garanterat. Hur många timmar har du kört med den innan dämparservice eller när genomförde du dämparservice senast?

Har du sett bilden längre upp i tråden? Den här dämparen behöver mer än packningar och olja.

Fox ska servas var 125 cyklad timme,
Rockshox vid 200 eller minst en gång per år.

Jag diggar att reparera grejor, men skicka den där i skroten är mitt tips.

Det kluriga blir att hitta en med rätt mått. Har du någon spec. på längd (e2e) och stroke?

Tillbaka
Topp