Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du får väl köpa bättre fälgbromsar och bättre belägg än Shimanos.
Skivbromsar ÄR bättre.
Definiera ”bättre” ?. Och vilka belägg är bättre än Shimanos?
( jo jag har två cyklar med skivbroms och bara en med fälg. Var väldigt nöjd med skivorna nu över jul o nyår på GC. Men där är det tidvis brant utför i motsättning till Skåne?....)
Det gäller att planera sin framfart.Sånt händer väl mest på pendlare som rullar i ur och skur.
/har bromsat ner en fälg till fallerande, inte mindre än två ggr.
Du kan satsa ner till Ransvik.
Kör bara mtb dit.Du kan satsa ner till Ransvik.
Fegis!Kör bara mtb dit.
Kool stop ger bättre bromsverkan i alla väder än shimanos belägg.Definiera ”bättre” ?. Och vilka belägg är bättre än Shimanos?
( jo jag har två cyklar med skivbroms och bara en med fälg. Var väldigt nöjd med skivorna nu över jul o nyår på GC. Men där är det tidvis brant utför i motsättning till Skåne?....)
Det är ett icke-problem. För mig iaf.Kool stop ger bättre bromsverkan i alla väder än shimanos belägg.
Ickeproblem må så vara men frågan var "definiera bättre och vilka är bättre än shimano". Det tycker jag att jag svarat på. Beläggen är att cykeln stannar snabbare med kool stop (salmon tror jag det var) än men shimanos belägg framförallt i blött väder.Det är ett icke-problem. För mig iaf.
(PS, har du BELÄGG för ditt påstående?)
Grejen är ju den att vi vanligt dödliga aldrig har möjlighet att göra en precis jämförelse utan få luta oss mot egen erfarenhet.Ickeproblem må så vara men frågan var "definiera bättre och vilka är bättre än shimano". Det tycker jag att jag svarat på. Beläggen är att cykeln stannar snabbare med kool stop (salmon tror jag det var) än men shimanos belägg framförallt i blött väder.
Nej jag har inte mätt varken retarderingskrafter eller stoppsträckor men stoppsträckan är (var) kortare och jag har inte bytt tillbaka sedan 2009 (ja jag har en svingammal cykel)
Sakligt och ärligt!Grejen är ju den att vi vanligt dödliga aldrig har möjlighet att göra en precis jämförelse utan få luta oss mot egen erfarenhet.
Efter den mycket spännande upplevelsen beskrivet ovan nånstans, med de då bäst tänkbara klossar -och dyra- på kolfiberfälg i vått före gjorde jag den värderingen att mina (två nu!) fälgbromsade cyklar gjorde sig bäst hemma i Sverige, där Shimanos och Srams vanliga bromsgummin räcker mer än väl, medan de skivbromsade får hänga med utrikes. Vid min ålder läkas köttet så förtvivlad långsamt att risktaganden minimeras i görligaste mån
Vi gör alla våra val. Förhoppningsvis rätta för det mesta.
Och vilken kategori ska tråden ligga i?Vilket är bäst, skivbroms eller fälgbroms?
det var nog mer fart i denna..?Happys bästa tråd.![]()
Mina Shimanobromsar tar mer än så. Efter lite justerande tar de: ca 30mm, förutsatt att man har styva hjul.Varför fastnar diskussionen (?) hela tiden i ev skillnad i bromsverkan mellan skiv- och fälgbroms?
Visa mig en racer (inte tourer, cross eller liknande) med caliperbromsar som tar 32 mm däck - t.ex https://bike.shimano.com/products/components/pdp.P-BR-R8000.html tar max 28 mm
Grymt bra! Gott om plats, nästan för en Boing 747 till och med.Min över 10 år gamla Addict Sl kör jag med 30mm däck som mäter något över 30mm.
Visa bilaga 818549
En del plats kvar så ett par 32mm som mäter det skulle lätt gå i.
Tror det finns rätt många ramar som funkar om man bara vågar prova.Eller hur. Räcker ju med rätt ram