Fälgbroms eller skivbroms?

Alltså, jag vänder mig lite emot alla som tror att man inte kan cykla racer om man inte har skivbromsar och atomväxlar.

Därför har jag byggt mig en svinmullig aluracer. Med gummibromsar och allt. Och 25 mm. Bara för att jag är sån jävla surgubbe! :)

Du får väl köpa bättre fälgbromsar och bättre belägg än Shimanos.

Skivbromsar ÄR bättre.

Definiera ”bättre” ?. Och vilka belägg är bättre än Shimanos?

( jo jag har två cyklar med skivbroms och bara en med fälg. Var väldigt nöjd med skivorna nu över jul o nyår på GC. Men där är det tidvis brant utför i motsättning till Skåne?....)

( jo jag har två cyklar med skivbroms och bara en med fälg. Var väldigt nöjd med skivorna nu över jul o nyår på GC. Men där är det tidvis brant utför i motsättning till Skåne?....)
1580223322207.png

Kool stop ger bättre bromsverkan i alla väder än shimanos belägg.

Det är ett icke-problem. För mig iaf.
(PS, har du BELÄGG för ditt påstående? 😁)
Ickeproblem må så vara men frågan var "definiera bättre och vilka är bättre än shimano". Det tycker jag att jag svarat på. Beläggen är att cykeln stannar snabbare med kool stop (salmon tror jag det var) än men shimanos belägg framförallt i blött väder.
Nej jag har inte mätt varken retarderingskrafter eller stoppsträckor men stoppsträckan är (var) kortare och jag har inte bytt tillbaka sedan 2009 (ja jag har en svingammal cykel)

Har aldrig provat Kool stop men är sugen att testa. Har kört med Shimanos för kolfiber och de är ok men inte lika bra som tex Swissstop flash top Black prince. Swisstops blåa GXP för alu är helt ok också.
Men överlägset bäst är ett par korrekt inställda bromsar med Mavics Exalith. Har kört det i många år och återgår alltid till det när jag provat annat.

Edit. Självklart ska man alltid ha korrekt inställda bromsar men just Exalith beläggen är lite mer känsliga och kan höras över hela nejden om man inte får till dem rätt.

Ickeproblem må så vara men frågan var "definiera bättre och vilka är bättre än shimano". Det tycker jag att jag svarat på. Beläggen är att cykeln stannar snabbare med kool stop (salmon tror jag det var) än men shimanos belägg framförallt i blött väder.
Nej jag har inte mätt varken retarderingskrafter eller stoppsträckor men stoppsträckan är (var) kortare och jag har inte bytt tillbaka sedan 2009 (ja jag har en svingammal cykel)
Grejen är ju den att vi vanligt dödliga aldrig har möjlighet att göra en precis jämförelse utan få luta oss mot egen erfarenhet.
Efter den mycket spännande upplevelsen beskrivet ovan nånstans, med de då bäst tänkbara klossar -och dyra- på kolfiberfälg i vått före gjorde jag den värderingen att mina (två nu!) fälgbromsade cyklar gjorde sig bäst hemma i Sverige, där Shimanos och Srams vanliga bromsgummin räcker mer än väl, medan de skivbromsade får hänga med utrikes. Vid min ålder läkas köttet så förtvivlad långsamt att risktaganden minimeras i görligaste mån 🥸
Vi gör alla våra val. Förhoppningsvis rätta för det mesta.

Grejen är ju den att vi vanligt dödliga aldrig har möjlighet att göra en precis jämförelse utan få luta oss mot egen erfarenhet.
Efter den mycket spännande upplevelsen beskrivet ovan nånstans, med de då bäst tänkbara klossar -och dyra- på kolfiberfälg i vått före gjorde jag den värderingen att mina (två nu!) fälgbromsade cyklar gjorde sig bäst hemma i Sverige, där Shimanos och Srams vanliga bromsgummin räcker mer än väl, medan de skivbromsade får hänga med utrikes. Vid min ålder läkas köttet så förtvivlad långsamt att risktaganden minimeras i görligaste mån 🥸
Vi gör alla våra val. Förhoppningsvis rätta för det mesta.
Sakligt och ärligt!

Varför fastnar diskussionen (?) hela tiden i ev skillnad i bromsverkan mellan skiv- och fälgbroms?

Visa mig en racer (inte tourer, cross eller liknande) med caliperbromsar som tar 32 mm däck - t.ex https://bike.shimano.com/products/components/pdp.P-BR-R8000.html tar max 28 mm
Mina Shimanobromsar tar mer än så. Efter lite justerande tar de: ca 30mm, förutsatt att man har styva hjul.

I en tidigare tråd angavs fälgbromsar som klarade... mitt minne sviker mig, men jag har för mig att det var 38 mm. Det vill säga i grusdäcksbredd. HåkanC eller någon annan kanske sitter på kunskap i ämnet?

PS. Just på gruscykel föredrar jag skivbroms. Men för den som kör, på dålig asfalt, mixat eller mer sällan grus kan det vara en lösning. För den som söker lättmeckat, budget, eller använda befintlig äldre ramen, och den miljömedvetne kan fälgbromsen var en lösning. Men som i videon. Den som flyger med cykeln kan göra livet enklare. Och den som vill flyga upp för långa bergsvägar, kan vinna lite på den lättare fälgbromstekniken. Avslutningsvis kan jag avslöja att en god vän som var både landslags- och proffscyklist föredrar fälgbroms. Han har en hel del erfarenhet av att bromsa.
😉

Tillbaka
Topp