UCI överväger airbag

UCI överväger airbag
Intressant! Airbag funkar ju grymt bra på mc. Är ett krav inom roadracing numera. Med tanke på hur Bergsetapperna ser ut på TDF och andra race och hur frekvent det kraschas så fruktar jag att det blir fler allvarliga olyckor. Tyvärr är risken att vi får vänta till dagen en lite större stjärna dör eller skadas allvarligt innan det ändras. Krav på airbag kanske kan göra att den dagen inte kommer? Man kan hoppas i alla fall.

UCI överväger airbag
Eventuellt.
1772299930268.webp

UCI överväger airbag
Hur många skador skulle den förhindrat senaste åren?

Lite intressant att den antagligen är en aerodynamisk fördel, samtidigt som uci försöker få ner farten med andra åtgärder.

Jag hoppas att det kommer en variant likt hövding, så att jag kan cykla utan hjälm..

UCI överväger airbag
Hur många skador skulle den förhindrat senaste åren?

Lite intressant att den antagligen är en aerodynamisk fördel, samtidigt som uci försöker få ner farten med andra åtgärder.

Jag hoppas att det kommer en variant likt hövding, så att jag kan cykla utan hjälm..
Använd hjälm kompis, har fortfarande men efter att ha använt min för snart 3 år sen...

20230713_111917.webp

UCI överväger airbag
Jag är tillräckligt gammal att komma ihåg att ingen cyklade med en hjälm, förutom några få med en ’korvhjälm’.
Efter de dödliga olyckor med Cassartelli och Kivilev blev det ett krav att ha hjälm och nu känns det helt fel att cykla utan.
Men när diskussionen började på allvar var reaktionerna likadana som jag ser på detta forum.
Fakta är att det diskuteras på alvar inom UCI.

UCI överväger airbag
Jag är tillräckligt gammal att komma ihåg att ingen cyklade med en hjälm, förutom några få med en ’korvhjälm’.
Efter de dödliga olyckor med Cassartelli och Kivilev blev det ett krav att ha hjälm och nu känns det helt fel att cykla utan.
Men när diskussionen började på allvar var reaktionerna likadana som jag ser på detta forum.
Fakta är att det diskuteras på alvar inom UCI.
Hade Casartellis dödsfall verkligen så mkt inverkan på hjälmkravet? Var ju närmare ett decennium tidigare. Mitt minne säger att Kivilievs död däremot hade en tydlig påverkan.

UCI överväger airbag
Vad jag minns började diskussionen efter Cassartelli men blev det ett krav 2003 efter Kivilev dog i Paris-Nice.
Då var det tillåten att ta av hjälmen om målen var mer än 5 km uppförsbacke.
Det kostade Axel Merckx en tour-etappe eftersom han missuppfattade att målet var 4 km uppförsbacke, slängde hjälmen, vann men blev DQ-ed.
Från och med 2005 togs undantagen bort.

UCI överväger airbag
För sportens skull är det nog bra, tänker jag, eftersom allvarliga skador och dödsfall alltid inverkar menligt på ryktet. Känns ju bra att det inte påverkar cykeln heller, jag hade ingen aning om hur airbags för tvåhjulingar fungerar och trodde ett ögonblick att vi skulle få små krutampuller instoppade i styrstammen. ”Åh nej, ännu dyrare cyklar” hann jag tänka.. 😅

UCI överväger airbag
Mm, skall bli intressant att se om dom lyckas få ner hastigheterna på något sätt.

Tittade lite på Omloop från igår, en massa krasher. Och krasher blir mer och mer frekventa har man ju läst. Min spaning är att det främst beror på ökad konkurrens och inte så mycket på materialet, mao även om man tvingat alla att cykla på 70-tals cyklar så hade man inte fått 70-tals hastigheter.

UCI överväger airbag
får Uci som dom vill så kommer det väl att se ut så här i framtiden.

Bilagor

• 2026-03-01_113322.webp
    2026-03-01_113322.webp
    53.9 KB · Besök: 18
UCI överväger airbag
Jag har ingen aning vad om vilken typ av airbags det finns, men den på videon på bikeradar ser ut att bara skydda ryggen och framdelen av kroppen. Skulder sticker ut så jag ser inte att det skulle hjälpa där.

UCI överväger airbag
Jag börjar undrar på en fråga som:
Om det nu kommer att bli obligatorisk, hur är det då efter en crash? Får man inte fortsätta efter en crash eftersom man har ingen skydd?
Tänk i så fall Pogacar i Strada 2025, Pogacar i Milan-San Remo 2026 och det finns massor med fler exempel

UCI överväger airbag
Jag börjar undrar på en fråga som:
Om det nu kommer att bli obligatorisk, hur är det då efter en crash? Får man inte fortsätta efter en crash eftersom man har ingen skydd?
Tänk i så fall Pogacar i Strada 2025, Pogacar i Milan-San Remo 2026 och det finns massor med fler exempel
Mm, för man kan ju inte ha fler airbags i bilarna? Bryter man lopp pga punka idag? Men beroende på allvarligheten i olyckan är det nog ändå bra med en läkarundersökning innan man eventuellt fortsätter.

UCI överväger airbag
Jag har inget minne om en läkarundersökning på Pog i Paris Roubaix 2025, Strada 2025 eller Milan SAN Remo 2026 eller van der Poel, eller etc etc.
Vad jag menar är att regelverket säger idag att du ska ha en duglig hjälm på dig. Krachsar du och är din hjälm trasig och finns det ingen i bilen får du inte fortsätta i tävlingen. Låter logiskt att det blir detsamma här.

UCI överväger airbag
Jag håller med, men i Strada gick han rejäl omkull, och detsamma i Milan-san Remo.
Men hur som helst handler det inte om Pog men om principfrågan.

UCI överväger airbag
Jag håller med, men i Strada gick han rejäl omkull, och detsamma i Milan-san Remo.
Men hur som helst handler det inte om Pog men om principfrågan.
Jag tyckte bara det var lite konstigt att ta med PR-vurpan då den ju är helt annorlunda än de två andra och i sammanhanget inte så intressant.

Frågan är vem, hur och när det ska avgöras om hjälmen är ok eller inte. Har lite svårt att se hur man ska hantera det utan att det kommer att uppstå "struliga" situationer.

UCI överväger airbag
Nu skrev jag bara ”Men beroende på allvarligheten i olyckan” och inte att Pogi borde ha undersökts av läkare innan han fortsatte efter vurpa i lopp XYZ. Ramlar någon tex utför ett stup och blöder men ändå ställer sig upp och vill fortsätta så är nog en läkarkoll bra först, även om dom skulle ha både airbag och hjälm på sig. Typ som i boxning när någon uppenbart har fått en hjärnskakning men ändå vill fortsätta så säger läkaren nej efter att ha lyst på pupillerna.

UCI överväger airbag
Men med dessa airbags är det annorlunda. Systemet aktiveras när någon ramlar. Då sitter cyklisten med en uppblåst skjorta, IMHO är det då slut.

UCI överväger airbag
Nu skrev jag bara ”Men beroende på allvarligheten i olyckan” och inte att Pogi borde ha undersökts av läkare innan han fortsatte efter vurpa i lopp XYZ. Ramlar någon tex utför ett stup och blöder men ändå ställer sig upp och vill fortsätta så är nog en läkarkoll bra först, även om dom skulle ha både airbag och hjälm på sig. Typ som i boxning när någon uppenbart har fått en hjärnskakning men ändå vill fortsätta så säger läkaren nej efter att ha lyst på pupillerna.
Mitt intryck är att de blivit bättre på att se till att cyklister som har befarade hjärnskakningar inte fortsätter.

UCI överväger airbag
Vet inte hur detta system är tänkt att fungera. Men kan tänka något liknande som tävlande på Mc kör. Då trycker man i en ny kolsyrepatron så är systemet laddat igen

UCI överväger airbag
Men med dessa airbags är det annorlunda. Systemet aktiveras när någon ramlar. Då sitter cyklisten med en uppblåst skjorta, IMHO är det då slut.
Men man kan välja hur fort airbagen töms. Borde vara en smal sak att se till att den töms efter typ 10 sek.
Vet inte hur detta system är tänkt att fungera. Men kan tänka något liknande som tävlande på Mc kör. Då trycker man i en ny kolsyrepatron så är systemet laddat igen
Och systemet kan ha flera patroner så man kan fortsätta med samma utrustning efter en krasch. Man ser ju ofta att roadracingförarna kör vidare med samma ställ igen och förlitar sig på kolsyrepatron nr 2. (Om man skulle utveckla ett system för cykel kan det dock leda till problem tänker jag mig eftersom det måste vara en helt lufttät del som blåses upp och den hinner man rimligen inte rulla ihop igen på egen hand utan man måste väl köra vidare med nån slags plast mot kroppen efter en krasch. Kanske görbart i nödfall för all del?) eller så skulle airbagen bara skydda rygg och nacke så den inte stör så mycket?

Senast ändrad:
UCI överväger airbag
Jag tror absolut det måste vara återanvändbart och inte kräva ombyte. Man vill ju inte se någon krascha och tappa några minuter för att vänta på service och ombyte

UCI överväger airbag
No comments som de säger.

Tillbaka
Topp