Pakethållare Kona Sutra.

Pakethållare Kona Sutra.
Hej cykelvänner 😀

Jag har äntligen köpt mig en Kona Sutra och vill nu ha era tips på en bra pakethållare/rear rack.
Den säljs ju med pakethållare fram men jag har oftast endast en väska då jag pendlar mellan jobb och hem.

Funderar på en Tubus Logo classic men blir lite tveksam kring "övre lastplanet" är så smalt.

Nu efterlyser jag era tankar, tips och idéer kring detta 👍

Tack på förhand ☀️

Bilagor

• DSC_0326.webp
    DSC_0326.webp
    206.3 KB · Besök: 174
Pakethållare Kona Sutra.
Beroende på vart du pendlar/pendlingssträcka och har i väskan så finns det fördelar med att ha den fram. Inte kul att komma till jobbet och märka att väska med jobbdator blivit norpad vid något rödljus…
Har alltid föredragit att ha väskan fram av just den anledningen

Pakethållare Kona Sutra.
Beroende på vart du pendlar/pendlingssträcka och har i väskan så finns det fördelar med att ha den fram. Inte kul att komma till jobbet och märka att väska med jobbdator blivit norpad vid något rödljus…
Det är inte särskilt svårt att hålla koll på och alt. säkra väskan om man är rädd för det.

Pakethållare Kona Sutra.
Jag har aldrig dator då jag jobbpendlar. I nån, förmodligen avlägsen, framtid tänker jag åka på en riktigt lång cykelsemester. Förhoppningsvis jorden runt.

Planen är att köpa med utgångspunkt ifrån detta. Vad tänker ni om den smala överdelen på exempelvis tubus logo classic?

Spontant känns det som att en bredare vore bättre... 🤔

Pakethållare Kona Sutra.
Jag kan rekommendera Atran AVS pakethållare med deras adapter som man kan skruva fast på lagom stor/liten väska med hård botten. Och sedan är det bara klicka fast väskan på pakethållaren och den sitter fast ordentligt.

Bilagor

• IMG_1776.webp
    IMG_1776.webp
    402.1 KB · Besök: 63
  • IMG_1774.webp
    IMG_1774.webp
    398.6 KB · Besök: 57
Pakethållare Kona Sutra.
Här Altran Avs p-hållare med stor ryggsäck.
Fungerar mkt bra, rekommenderas.
IMG_20240319_170052122~2 (3) (1).webp

Nedan med kylbag 10L. För mat, dricka, reservdelar o verktyg.
Rundade hörn och hajliknande sidomönster för luftmoståndet !
Copyrigt_20240217_32_Foto_OlofA.webp

Senast ändrad:
Pakethållare Kona Sutra.
Intressanta tips. Jag vill kunna hänga två väskor på sidorna och lite lägre för att ha en tredjede lastplats uppepå.
Vilken hållare kan uppfylla dessa önskemål och samtidigt ha ganska brett på övervåningen.
Ursäkta mina dåliga ordval men jag hoppas ni hajar 😉

Pakethållare Kona Sutra.
Det lutar nog åt att jag köper en Tubus Logo classic men jag förstår dock inte vilken storlek jag borde köpa. Sutran är storlek 54..🤔
Jag tror det är den bästa du kan hitta, det är en klar fördel att väskorna kommer närmare hjulet och längre ned och den smala topphyllan är lätt att bredda om man behöver. Har själv Tubus Cargo och kvalitets- och konstruktionsmässigt är Tubus i topp för långturer, för pendling om cykeln alltid står ute har de dock nackdelen att de rostar där färgen skavts av.

Det finns exakta ritningar med mått att ladda ned på Tubus hemsida och få rätt storlek för cykeln.

Senast ändrad:
Pakethållare Kona Sutra.
Intressanta tips. Jag vill kunna hänga två väskor på sidorna och lite lägre för att ha en tredjede lastplats uppepå.
Vilken hållare kan uppfylla dessa önskemål och samtidigt ha ganska brett på övervåningen.
Ursäkta mina dåliga ordval men jag hoppas ni hajar 😉
Kan oxå med gott samvete rekommendera Atran velos system. Många pakethållare, väskor och andra tillbehör att välja emellan.
Pakethållare är tillverkade i aluminium, men de 2 stagen som fästs "under sadeln" är tyvärr gjorda av stål och väger onödigt mycket (~200g). Byter ut dessa mot alu-stag från tubus (D8mm) och spar c:a 150g på bytet.
Dundrat ner från många backar på dåliga skogsvägar utan att tappa mina väskor eller ens känna att systemet upplevs instabillt.
Kedjorna i väskan på bild har nu hållt i c:a 2 år.
atranvelo1.webp
atranvelo3.webp
Överlag som sagt nöjd med systemet.

Senast ändrad:
Pakethållare Kona Sutra.
Jag har en Kona Sutra Ltd från 2019.
På den har jag en Tubus Cargo Classic när jag ska ha pakethållare.
Sidoväskorna sticker upp lite ovanför "plattformen" om de är välfyllda, men i den ytan passar ett två-mannatält bra!

Pakethållare Kona Sutra.
Om du blir av med din väska från cykeln pakethållare vid ett rödljus så är jag intresserad av hur detta går till!

Pakethållare Kona Sutra.
Om du blir av med din väska från cykeln pakethållare vid ett rödljus så är jag intresserad av hur detta går till!
Nej har ju inte hänt mig eftersom som jag skrev kört med väskan framför mig så jag har uppsyn på den.

Men om folk blir ficktjuvade i tunnelbanan, väskan tagen på ett café, varför skulle det inte kunna ske i rödljuskön på Götgatan? Ända skillnaden mot trängseln i tunnelbanan är väl då möjligtvis att du har en cykel mellan benen?

Senast ändrad:
Pakethållare Kona Sutra.
Nej har ju inte hänt mig eftersom som jag skrev kört med väskan framför mig så jag har uppsyn på den.

Men om folk blir ficktjuvade i tunnelbanan, väskan tagen på ett café, varför skulle det inte kunna ske i rödljuskön på Götgatan? Ända skillnaden mot trängseln i tunnelbanan är väl då möjligtvis att du har en cykel mellan benen?

Haha, jag tänker att det är lite enklare med att reagera på om någon tar väskan vid ett rödljus jämfört med att upptäcka en ficktjuv i en full tunnelbanevagn? Har du fler inbillade faror du vill belysa?

Pakethållare Kona Sutra.
Nu beställde jag precis en Tubus Logo Evo från Bikeshop. Skulle ju få extra låg tyngdpunkt med den. Viktigt för mig som ska cykla Tour de France 😁

Hoppas leveransen går bra. Finns ju så sjukt många säljsidor nu för tiden så en borde ju bli blåst nån gång.

Pakethållare Kona Sutra.
Men det är en ju bra poäng. Balansen och säkerheten och därmed förtroendet för cyklandet ökar med låg tyngdpunkt. Dvs man kan cykla fort rätt länge innan man drar omkull. ;-)

Pakethållare Kona Sutra.
Nu beställde jag precis en Tubus Logo Evo från Bikeshop. Skulle ju få extra låg tyngdpunkt med den. Viktigt för mig som ska cykla Tour de France 😁

Hoppas leveransen går bra. Finns ju så sjukt många säljsidor nu för tiden så en borde ju bli blåst nån gång.
Nu börjar det lukta blåsning med pakethållaren. Har ännu inte skickats.. Bikeshops, förvisso trevliga, kundtjänstrobot säger att den inte finns i deras lager... 🤔

Pakethållare Kona Sutra.
Kan oxå med gott samvete rekommendera Atran velos system. Många pakethållare, väskor och andra tillbehör att välja emellan.
Pakethållare är tillverkade i aluminium, men de 2 stagen som fästs "under sadeln" är tyvärr gjorda av stål och väger onödigt mycket (~200g). Byter ut dessa mot alu-stag från tubus (D8mm) och spar c:a 150g på bytet.
Dundrat ner från många backar på dåliga skogsvägar utan att tappa mina väskor eller ens känna att systemet upplevs instabillt.
Kedjorna i väskan på bild har nu hållt i c:a 2 år.
Visa bilaga 811860Visa bilaga 811861Överlag som sagt nöjd med systemet.
Kör du alltid med låst dämpare, eller hur funkar det med den främre pakethållaren?

Pakethållare Kona Sutra.
Haha, jag tänker att det är lite enklare med att reagera på om någon tar väskan vid ett rödljus jämfört med att upptäcka en ficktjuv i en full tunnelbanevagn? Har du fler inbillade faror du vill belysa?
Inbillad?

Exakt detta förekom i min hemstad Göteborg. För några (många?) år sen började det komma rapporter om stölder från cyklister.

Blev tom en riksnyhet (nja)

Pakethållare Kona Sutra.
Igår fick jag min efterlängtade pakethållare, Tubus Logo Evo från Bikeshop, det tog nästan två månader.

Tyvärr behöver jag nåt slags adapter då den inte passar på fästena strax söder om sadeln.

Avståndet mellan dessa båda fästen får enligt monteringsanvisningen ej överstiga 40 millimeter men det är cirka en decimeter på Sutran.. 🤔

Nån som vet vilket slags adapter som skulle kunna funka?

Önskar er alla en härlig lill-lördag ✌️

Pakethållare Kona Sutra.
Avståndet mellan dessa båda fästen får enligt monteringsanvisningen ej överstiga 40 millimeter
de stagen som går framåt är gjorda i solid alu och är ganska böjbara. jag hade valt att tolka "max 40 mm" som "max avstånd som konstruktionen tillåter utan att böja stagen" och sen försiktigt böja till dem så de passar fästena på ramen. så har jag gjort med minst fyra tubus-pakethållare som jag kommer på.

den här installationen har misshandlats över alla tubus gränser i 7 år nu:
20260311_083036.webp

(fråga mig inte varför jag inte skruvade dem på inre positionen i ramens fästen, jag tror att jag kanske tänkte mig att det skulle bli stadigare om de gick mer diagonalt.)

men det går att köpa en sadelklämmor med pakethållarfäste om du inte vågar böja.

Pakethållare Kona Sutra.
de stagen som går framåt är gjorda i solid alu och är ganska böjbara. jag hade valt att tolka "max 40 mm" som "max avstånd som konstruktionen tillåter utan att böja stagen" och sen försiktigt böja till dem så de passar fästena på ramen. så har jag gjort med minst fyra tubus-pakethållare som jag kommer på.

den här installationen har misshandlats över alla tubus gränser i 7 år nu:
Visa bilaga 819089
(fråga mig inte varför jag inte skruvade dem på inre positionen i ramens fästen, jag tror att jag kanske tänkte mig att det skulle bli stadigare om de gick mer diagonalt.)

men det går att köpa en sadelklämmor med pakethållarfäste om du inte vågar böja.
Aha okej. Då får jag tuffa till mig och testa liknande förfarande som du gjort.

Tack för snabbt svar 👍

Tillbaka
Topp