Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag är kanske konspiratorisk men allt som MAHA-rörelsen och tillhörande influencers spottar ur sig tror jag drivs av rent kapitalistiska motiv. Dvs fröoljor är dåligt för att kött & mejeriprodukter är det som väljs bort.Nej
Vad som däremot länkas till är resultatet av välkänd svensk forskning om vad som händer i verkligheten med vanliga svenskar när de äter olika typer av fetter, tex solrosolja
Läs mer själv i #6.782
Fortsätter dokumentera min progress. Fortsatt nedåt och nu -6kg på lika många veckor. Det går fortsatt ganska enkelt. Har ju inte satt upp några förbud utan det går främst ut på lite mindre och lite bättre. Så jag kan ju inte fuska per se men har ”fuskat” en del sista tiden; semmelveckan, mancold-tröstgodis, mm. Men det fortsätter ju nedåt så det är ju bara bra att man kan unna sig lite och ändå ha ett hållbart koncept. Nu har jag ju bara några få kilo kvar, sen måste jag hitta en plan för att hålla en stabil vikt som jag kan hålla lång tid framöver.Så, den inritat snabba nedgången har gått över till mer långsam men stadig takt. Idag vägde jag in på -4 kg, och senaste årets viktökning är i år i princip borta. Känns riktigt nice.
Dessutom klev jag ner under 25 i BMI så appen säger standard istället för överviktig, känns skönt även om det nästan är irrelevant.
Snyggt jobbat "erolwi"!Fortsätter dokumentera min progress. Fortsatt nedåt och nu -6kg på lika många veckor. Det går fortsatt ganska enkelt. Har ju inte satt upp några förbud utan det går främst ut på lite mindre och lite bättre. Så jag kan ju inte fuska per se men har ”fuskat” en del sista tiden; semmelveckan, mancold-tröstgodis, mm. Men det fortsätter ju nedåt så det är ju bara bra att man kan unna sig lite och ändå ha ett hållbart koncept. Nu har jag ju bara några få kilo kvar, sen måste jag hitta en plan för att hålla en stabil vikt som jag kan hålla lång tid framöver.
Nästa löning måste gå till livrem har jag insett!
53 år är inte gammalt, BMI under 25 är väl helt ok vid denna ålder, vad är problemet, förutom att du är mkt sjuk då.Bara att gratulera er som har en utveckling som går åt rätt håll. Bra jobbat. För egen del går det väl sådär. Har åkt på galet många förkylningar den här vintern och den senaste har hållit i sig i nästan en månad. Hade en period för ca 10 år sen med liknande problem och då berodde det nog sannolikt på att jag helt enkelt körde slut på kroppen (och immunförsvaret) genom en ohälsosam kombination av hög arbetsbelastning, småbarn och rätt intensiv maratonsatsning. Gick inget vidare och kändes som att jag var sjuk jämt. Nu vette tusan vad det beror på. Visst är det lite småstressigt på jobbet (när är det inte det?) men träningen har mer eller mindre legat nere i två månader och barnen är ju stora. Svårt att veta vad jag ska skylla på?
Kopplingen till vikten är att jag gärna tycker lite extra synd om mig själv när jag är sjuk och tröstäter en del men nu har jag ändå lyckats ligga still under en dryg månad. Lite segt att det inte rör sig neråt (med tanke på att jag ändå är relativt noggrann med kosten och är hungrig rätt ofta). Men det går åtminstone inte åt fel håll. Alltid något.
Sen börjar jag undra om jag inte kräver lite för mycket av min gamla gubbkropp. Är ändå 53 bast (fyller 54 i år) och har ett BMI på 24 och en fettprocent som numera ligger runt 19%. Inte superlågt kanske och betydligt högre än jag legat de senaste åren (var nere på 13% som lägst). Men kanske får jag vara nöjd så. Lite kula längst ner på magen men i övrigt är det väl hyfsat ok. Är ju ändå ingen som bryr sig om jag har ett sexpack (utom jag själv) så kanske lika bra att tagga ner och acceptera att även jag har blivit gammal...
Nedan är min viktutveckling från slutet av 2020 tills nyligen. Inte så farligt än så länge men prognosen är ju inte så god...
Visa bilaga 817452
Bra jobbat att gå från 30 till 26 i BMI på 18 månader! Imponerande.53 år är inte gammalt, BMI under 25 är väl helt ok vid denna ålder, vad är problemet, förutom att du är mkt sjuk då.
Själv är jag 66 (blir 67 i år) och har ett BMI på ca 26,5 och är nöjd med det. Hade över 30 för 18 månader sedan.
Trevlig Helg!
Mäns ”häslozon” för kroppsfett brukar påstås vara i intervallet 12-20%. Så du ligger ju inom det, precis som för BMI.. Är ändå 53 bast (fyller 54 i år) och har ett BMI på 24 och en fettprocent som numera ligger runt 19%. Inte superlågt kanske och betydligt högre än jag legat de senaste åren (var nere på 13% som lägst). Men kanske får jag vara nöjd så.
Nedgången har planat ut lite nu.Efter en höst av tröstätande och allmän självömkan som följdes upp av en tillsägelse från diabetesläkaren har kampen börjat. Startade på drygt 102kg i mitten av januari, vägde in på 95,8 idag. Har kapat bort alla kvällsmackor, eller snarare alla mackor. Lunchlåda varje dag med protein, haricots och quinoa eller matvete.
Imponerande. Massor av lycka med din färd mot Vättern och hoppas du får en triumfartad resa runt sjön.Okej, jag delar min resa!
När jag började cykla, för ganska exakt ett år sedan, då vägde jag 126 kilo.
Jag inledde med att cykla och inte göra något med kosten. Jag landade stabilt på ~118 kilo.
I oktober förra året började jag på crossfit, och har kört 1-2 pass i veckan där. Där fick jag möjlighet att göra en kroppsanalys på sån våg som skickar elektriska signaler genom kroppen.
Januari började jag på en diet, och nu i slutet på februari visar vågen 114 kilo och jag har gått från 31 procent kroppsfett till 25.
Min kropp svarar extremt bra på min träningsmängd, mitt blodtryck har gått från högt till strax över normalvärden, vilopuls är nere på 44 som bäst, 46 i snitt om nätterna.
Fortsätter neråt till ~2 veckor före vätternrundan, där jag lägger mig kalorineutralt för att bunkra glykogen 3 dagar inför.
Inte långt kvar tills det känns bekvämt att cykla långpass utomhus. Det ser jag verkligen fram emot :)
En väldigt stabil utveckling du visar upp. Min kurva svänger mycket mer än så. Hur gör du, väger du dig vid samma tidpunkt varje gång? Jag har senaste veckorna vägt mig varje morgon efter toabesök men har ju upp till 1 kg svängningar mellan två efterföljande mornar. Var vaken lite i natt och var på toa och vägde mig för skojs skull. Sen vägde jag mig igen i morse och hade fyra hg lägre vikt sisådär fem timmar senare. Eller har jag dålig våg?Mer vatten på kvarnen att det bästa är att inte träna. Har varit förkyld och allmänt seg, inte gymat eller ens cyklat till jobbet 2 av 3 dar, men har tagit det lite lugnt med kolhydrater (främst kring middagstid) och hamnar på historiskt lågt! Vid 74 så blir belöningen en månads bastuabonnemang.
Visa bilaga 818316
Vågen vågar jag inte uttala mig om, men under fem timmar sömn så andas man ut en hel del koldioxid och vatten. Dessutom så svettas man lite också. 0,4 kg låter inte som en helt orimlig siffra.Var vaken lite i natt och var på toa och vägde mig för skojs skull. Sen vägde jag mig igen i morse och hade fyra hg lägre vikt sisådär fem timmar senare. Eller har jag dålig våg?
Kalkon/kycklingbröst, kvarg och keso är väl de vanliga byggartipsen, av god anledning.Har ni tips på livsmedel som är kalorisnåla så får ni gärna langa fram dem.
Håller på med samma resa, dock har jag nästan kapat bort all potatis, ris och sånt. Blir istället mycket havreris och haricots och fokus på ganska mycket protein.Jag började på 102,8kg i December (början av månaden). Har som mål att väga 90kg den 25/4 när jag ska försöka mig på Mallorca 312. Försöker gymma 3-4 gånger i veckan och har som mål att ligga kring 8-10h/cykling per vecka fram till resan. Väger mig i födelsedräkten varje fredag morgon efter att gårdagens dryck och föda har hamnat i kommunens avloppssystem.
Progress so far:
9/1: 100,1kg
16/1: 99,8kg
23/1: 99,5kg
30/1: 98,8kg
6/2: 97,8kg
13/2: 97,1kg
20/2: 96,1kg
27/2: 96,1kg (åt för mycket godsaker)
6/3: 95,4kg
Träning:
Cykling januari (i timmar): 13,5h fördelat på 9 pass - Flyttade och blev lat.
Cykling i februari (i timmar): 12h fördelat på 8 pass - Fokuserat mer på gymmet.
Styrketräning i Januari (antal pass á 50-70min):12
Styrketräning i Februari (antal pass á 50-70min): 20
Jag äter cirka 1800 kalorier i ren mat fördelat på 3 mål med mål att landa totalt på 2200-2400 kcal. Cirka 170-200g protein.
- Ca 500kcal med 50g protein på morgonen.
- Cirka 6-700kcal per mål för lunch och middag.
Resterande 5-600 kalorierna per dag spenderar jag (eller sparar lite) till godsaker. Ett tips är buffalo hot wings i airfryern. Ca 170kcal/23g protein per 100g (enligt näringsvärde på förpackningen). Mealpreppar för nästkommande veckan på helgen. Lagar 3 olika maträtter så att jag kan variera lite.
Frukost: Overnight oats med: 1dl havregryn, 1dl vaniljkvarg, 1,5dl lättmjölk, 1/2 Royal Gala, en tsk kanel, 1dl kasein gammaldags vanilj (Tyngre)
Lunch exempelmåltid: 300g potatis, 150g kyckling, 40g 10% Apetina vitost, lite lök. = ca 55g protein, 500kcal. Tips är att blanda vanlig och sötpotatis för lite trevligare smakupplevelse.
Exempelmåltid 2 (per portion): 100g Jasminris (okokt vikt), 150g kycklingfärs, yakitorisås (116kcal/100g). Ca 200g yakitorisås räcker till 1000g kycklingfärs.
Tror inte man ska ta 12-20% alltför allvarligt, beror en hel del på hur mycket man tränar samt lever i övrigt, kroppsbyggnadstypen etc.Mäns ”häslozon” för kroppsfett brukar påstås vara i intervallet 12-20%. Så du ligger ju inom det, precis som för BMI.
Jag brukar göra den här resan varje år nästan kring den här tiden. Jag väger mig alltid på fredag morgon innan jag går in i duschen för att det ska vara så rättvist som möjligt (om jag väger mig varje dag så känner jag att jag börjar foka lite fel och har alltid lite liiite ångest, jag har en ganska bra känsla nuförtiden hur det ligger till).En väldigt stabil utveckling du visar upp. Min kurva svänger mycket mer än så. Hur gör du, väger du dig vid samma tidpunkt varje gång? Jag har senaste veckorna vägt mig varje morgon efter toabesök men har ju upp till 1 kg svängningar mellan två efterföljande mornar. Var vaken lite i natt och var på toa och vägde mig för skojs skull. Sen vägde jag mig igen i morse och hade fyra hg lägre vikt sisådär fem timmar senare. Eller har jag dålig våg?
Hoppas att det går bra på Mallorca 312Lunch exempelmåltid: 300g potatis, 150g kyckling, 40g 10% Apetina vitost, lite lök. = ca 55g protein, 500kcal. Tips är att blanda vanlig och sötpotatis för lite trevligare smakupplevelse.
Exempelmåltid 2 (per portion): 100g Jasminris (okokt vikt), 150g kycklingfärs, yakitorisås (116kcal/100g). Ca 200g yakitorisås räcker till 1000g kycklingfärs.
EPO och OZEMPIC ligger ganska bra i munnen när man säger det samtidigt....Hoppas att det går bra på Mallorca 312
Du äter ju redan en del potatis och jag vet inte om du redan känner till SI,
dvs mättnadsindex ”The Satiety index” (SI), där kokt potatis skall vara det bästa.
Mättnadsindex har varit uppe här tidigare, kolla tex #4.090
Nu är det fredag, eller?EPO och OZEMPIC ligger ganska bra i munnen när man säger det samtidigt....
Kalkon, kyckling och kvarg är regelbundet en del av mina maträtter :)Kalkon/kycklingbröst, kvarg och keso är väl de vanliga byggartipsen, av god anledning.
Det visste jag inte, men jag hade det på känn. 100g ris vs 400g potatis (ungefär samma kalorier) är inte likvärdiga.Hoppas att det går bra på Mallorca 312
Du äter ju redan en del potatis och jag vet inte om du redan känner till SI,
dvs mättnadsindex ”The Satiety index” (SI), där kokt potatis skall vara det bästa.
Mättnadsindex har varit uppe här tidigare, kolla tex #4.090
Inte hänt så mycket på viktfronten utan utplaningen har fortsatt.Nedgången har planat ut lite nu.
I morse vägde jag in på 93,5kg.
Ganska nöjd att det fortsätter enligt plan trots att det blev en vecka i Spanien nyss.
Nä, oseriösare och tramsigare än någonsinJaha hur går det här då? Fortfarande lika oseriösa eller?
Har tyvärr sänkt tempot en del men är nere på 91,2 kg nu så missade under 90 men går åt rätt håll fortfarande.Var inte långt från mitt mål då jag efter 2 veckor med all inclusive semester på en liten ö utan några bra träningsmöjligheter vägde in på 95 blankt idag. Så ett par dagar efter nyåret men känns helt ok med tanke på att december är en månad med rätt bra fokus på mat och sötsaker. Ska försöka komma igång igen nu i januari med lite högre tempo.
Resultat nu är
Start 2025-10-09: 103,4 kg
Nuläge: 2026-01-04: 95,0 kg
Resultat: -8,4 kg på 12,5 veckor
Nästa delmål är under 90 kg till slutet av februari
Jahapp, idag var det invägning. Jag har fuskat många gånger den här veckan.Jag började på 102,8kg i December (början av månaden). Har som mål att väga 90kg den 25/4 när jag ska försöka mig på Mallorca 312. Försöker gymma 3-4 gånger i veckan och har som mål att ligga kring 8-10h/cykling per vecka fram till resan. Väger mig i födelsedräkten varje fredag morgon efter att gårdagens dryck och föda har hamnat i kommunens avloppssystem.
Progress so far:
9/1: 100,1kg
16/1: 99,8kg
23/1: 99,5kg
30/1: 98,8kg
6/2: 97,8kg
13/2: 97,1kg
20/2: 96,1kg
27/2: 96,1kg (åt för mycket godsaker)
6/3: 95,4kg
Träning:
Cykling januari (i timmar): 13,5h fördelat på 9 pass - Flyttade och blev lat.
Cykling i februari (i timmar): 12h fördelat på 8 pass - Fokuserat mer på gymmet.
Styrketräning i Januari (antal pass á 50-70min):12
Styrketräning i Februari (antal pass á 50-70min): 20
Jag äter cirka 1800 kalorier i ren mat fördelat på 3 mål med mål att landa totalt på 2200-2400 kcal. Cirka 170-200g protein.
- Ca 500kcal med 50g protein på morgonen.
- Cirka 6-700kcal per mål för lunch och middag.
Resterande 5-600 kalorierna per dag spenderar jag (eller sparar lite) till godsaker. Ett tips är buffalo hot wings i airfryern. Ca 170kcal/23g protein per 100g (enligt näringsvärde på förpackningen). Mealpreppar för nästkommande veckan på helgen. Lagar 3 olika maträtter så att jag kan variera lite.
Frukost: Overnight oats med: 1dl havregryn, 1dl vaniljkvarg, 1,5dl lättmjölk, 1/2 Royal Gala, en tsk kanel, 1dl kasein gammaldags vanilj (Tyngre)
Lunch exempelmåltid: 300g potatis, 150g kyckling, 40g 10% Apetina vitost, lite lök. = ca 55g protein, 500kcal. Tips är att blanda vanlig och sötpotatis för lite trevligare smakupplevelse.
Var i fjällen på sportlovet och åt som förr ungefär. Både för att testa lite, för att ha semester samt att orka åka skidor hela dagarna. Gick upp en hel del och det tog nästan två veckor att få ner det igen. Idag vägde jag dock in mig på nytt lägsta sen april -23. Nästan 7kg nedgång nu och jag är snart på någon slags målvikt. Känner mig grymt nöjd med mig själv.Fortsätter dokumentera min progress. Fortsatt nedåt och nu -6kg på lika många veckor. Det går fortsatt ganska enkelt. Har ju inte satt upp några förbud utan det går främst ut på lite mindre och lite bättre. Så jag kan ju inte fuska per se men har ”fuskat” en del sista tiden; semmelveckan, mancold-tröstgodis, mm. Men det fortsätter ju nedåt så det är ju bara bra att man kan unna sig lite och ändå ha ett hållbart koncept. Nu har jag ju bara några få kilo kvar, sen måste jag hitta en plan för att hålla en stabil vikt som jag kan hålla lång tid framöver.
Nästa löning måste gå till livrem har jag insett!