mektabbar

mektabbar
Jo, men lagren låser sig väl inte så ofta? Skulle tro att gängvandring är vanligare, kanske? Det franskgängade vevlagret gängade ju ur sig för att det var högergängat på vänstersidan.

Ja ja, strunt samma. Vi lämnar det nu vad?
Jag kommer oavsett inte bli sur på dig för att vi har olika tankar om irrelevanta krafter på cyklar.
Jag är glad över att ha lärt mig om precessionskraften.
Och jag tror att jag skulle tycka det var trevligt att cykla i ditt sällskap. 🙂 Det är synd att du bor så långt bortom all ära och redlighet 😁

mektabbar
Jag kommer oavsett inte bli sur på dig för att vi har olika tankar om irrelevanta krafter på cyklar.
Jag är glad över att ha lärt mig om precessionskraften.
Och jag tror att jag skulle tycka det var trevligt att cykla i ditt sällskap. 🙂 Det är synd att du bor så långt bortom all ära och redlighet 😁
Vi kan säkert få till något i sommar, är ju flyttbar. Även om det känns lite off att åka åt nordost. Stockholm låg ju bra till när vi hade Finland, men.. 😉

mektabbar
Vi kan säkert få till något i sommar, är ju flyttbar. Även om det känns lite off att åka åt nordost. Stockholm låg ju bra till när vi hade Finland, men.. 😉
Det ligger ju en viss njutning i att besöka provinser som konungariket har erövrat och annekterat från dansken!
Å andra sidan cyklar jag en bongoplastraket med skivbromsar på vägen så blir kanske utslängd av den anledningen. Nästan en mektabbe för att inte tappa tråden alldeles...

mektabbar
Det ligger ju en viss njutning i att besöka provinser som konungariket har erövrat och annekterat från dansken!
Å andra sidan cyklar jag en bongoplastraket med skivbromsar på vägen så blir kanske utslängd av den anledningen. Nästan en mektabbe för att inte tappa tråden alldeles...
Ja precis, Kungsbacka var en gång Danmarks minsta stad.

Jag har också sportplastcykel nuförtiden. Men med fälgbromsar såklart.

mektabbar
angående effekten av precessionen och dess förmåga dra åt pedalernas gängor tänkte jag att det måste ha testats praktiskt av någon. genom att inte dra åt pedalerna helt, och se vad som händer.

typ mektabbe med vilje.

hittade ingen rapport om det. men den här länken var iaf rätt bra för att illustrera själva teoribygget.
.

mektabbar
Va med och hjälper en polare med sin (motor)cykel som går lite illa och hackar men ändå startar.

Följande problem uppstår när han på något sätt lyckats montera fel oljefilter för ett år sedan...

Snacka om värme och kraft för att sluta så brutalt mycket. Ingen aning varför han inte stängde av den direkt. Hursom nu leta ersättningsmotor.

Screenshot_20260311-144149_WhatsApp.webp

mektabbar
Va med och hjälper en polare med sin (motor)cykel som går lite illa och hackar men ändå startar.

Följande problem uppstår när han på något sätt lyckats montera fel oljefilter för ett år sedan...

Snacka om värme och kraft för att sluta så brutalt mycket. Ingen aning varför han inte stängde av den direkt. Hursom nu leta ersättningsmotor.

Visa bilaga 819136
de där e typiskt för oljebrist problemet e de märks inte till en början o när du väl inser nått e fel e först när nått börjar låta eller gå lite konstigt o då e de redan sen lääääääääääänge försent....
har sett betydligt värre på motorer som inte gått speciellt länge utan oljefilm.. metall mot metall nöts fruktansvärt snabbt i de varvtalen och utan den tunna oljefilmen imellan så kommer värmen direkt o metallen blir i princip mjukost direkt.
för de härdade ytterskalet på nocken e tunt o när de nötts genom har den mjukare kärnan noll motståndskraft

mektabbar
Bytte till 200mm skivor bak på de sista två cyklarna ( så att alla har samma, det gör det enklare med hjulskifte) .
Byta adaptrar och skivor perfekt, å sen idag efter ett varv på pumptracken så låg bakbromsen på !?
Vänder på cykeln och ska börja justera å märker att ena adapterns skruv var helt lös ☹️ en riktigt klantig miss att skruva fast oken ordentligt men inte adaptern.

mektabbar
angående effekten av precessionen och dess förmåga dra åt pedalernas gängor tänkte jag att det måste ha testats praktiskt av någon. genom att inte dra åt pedalerna helt, och se vad som händer.

typ mektabbe med vilje.

hittade ingen rapport om det. men den här länken var iaf rätt bra för att illustrera själva teoribygget.
.
Jag drar, som tidigare berättat, inte "åt" men helt in såklart. Och kanske en liten knyck. 5 Nm möjligen. Har aldrig tappat en pedal.

mektabbar
Jag drar, som tidigare berättat, inte "åt" men helt in såklart. Och kanske en liten knyck. 5 Nm möjligen. Har aldrig tappat en pedal.
Jag har alltid handdragit mina, med tumme och pekfinger runt axeln. Lär inte vara mycket kraft med de verktygen och jag är en svagis. Ingen pedal har lossnat (pepper peppar ta i trä).

Andra kan ha andra erfarenheter.

mektabbar
Hmmmmm
Tänkte skifta framdäck på Grailen förut som rehab rygg efter bilskruvande igår.
40 bak och 45 fram var tanken, färdigmonterat på cykeln så ser det ut att vara väldigt mkt frigång mot gaffeln.
Undrar om det har ngt samband med att 45mmsdäcket ännu inte är monterat🫣

mektabbar
Nållagret i den här pedalen skar nog för flera år sedan men jag hade fyllt på med tillräckligt med fett för att inte känna att det glappade. Det låg små rullar huller om buller en fettklump och bara gled runt och slipade på axeln. Hade säkert funkat en säsong till om jag inte fått för mig att helt plötsligt börja med förebyggande underhåll.

1773573935112.webp

mektabbar
Nållagret i den här pedalen skar nog för flera år sedan men jag hade fyllt på med tillräckligt med fett för att inte känna att det glappade. Det låg små rullar huller om buller en fettklump och bara gled runt och slipade på axeln. Hade säkert funkat en säsong till om jag inte fått för mig att helt plötsligt börja med förebyggande underhåll.

Visa bilaga 819731

Detta ser mycket läskigt ut… De här "lagerbanorna" måste inte finnas alls, precis som du skrev:

1773575076785.webp

Som tur är brukar nya Crankbrothers stålpedalaxlar kosta cirka en hundra för paret.

mektabbar

Visa bilaga 819136
KTM 701 med China motor vanligt fel då oljekanaler är fel borrade finns hur mycket som helst på nätet om den motorn och nergångna kamaxlar.

mektabbar
Detta ser mycket läskigt ut… De här "lagerbanorna" måste inte finnas alls, precis som du skrev:

Visa bilaga 819733

Som tur är brukar nya Crankbrothers stålpedalaxlar kosta cirka en hundra för paret.
Det blev helt nya pedaler faktiskt. Insidan av pedalkroppen såg förmodligen likadan ut. Jag har ändå klämt 10 års pendling ur de här pedalerna så de får anses ha levererat.

mektabbar
Ägnat kvällen åt att åtgärda hustruns mektabbe då hon bytte till vinterdäck bak utan att fetta in gängorna på axeln. Finns verkligen många varianter på thru axle, och dyra är dom (jämfört med en klutt fett).

mektabbar
Tjena!

Vad vill du mest behålla? Vevar eller pedaler?
Alltså båda två. Det är ju inget fel på endera komponenten just nu, de sitter bara fast vilket omöjliggör preventiv service, men de rullar säkert hela kommande säsong utan att lagren ger upp. Eventuellt går det att köpa pedalaxel som reservdel och då blir det väl till att borra ut den.

Vevarna är ju dyrare än pedalerna, om nu en måste offras.

mektabbar
Alltså båda två. Det är ju inget fel på endera komponenten just nu, de sitter bara fast vilket omöjliggör preventiv service, men de rullar säkert hela kommande säsong utan att lagren ger upp. Eventuellt går det att köpa pedalaxel som reservdel och då blir det väl till att borra ut den.

Vevarna är ju dyrare än pedalerna, om nu en måste offras.

Tjena!

Fast du behöver ju inte ta bort pedalen för att serva den? Så egentligen är det ju inte ett problem förens den dagen pedal alternativt vev havererar.

mektabbar
Jag vill ju kunna byta pedaler också. Får väl lära mig att älska magped nu då.

Hmm.

Jag lade inte upp min samma mektabbe. Mina pedalerna satt fast på vevarna på min vinterpendlare. Lagrarna på pedalerna var slut (det första som går sönder på en vanlig cykel). Fick inte lös den och inte heller en cykelbutik. Som tur var vevarna billiga (75 euro), även om det var Gates med drev till rem. Gamla drevet var nästan sliten och jag ville också har 5 mm längre vevar för att vevlagret var för högt. Det blev en bra uppgradering!

mektabbar
Jag har aldrig gjort det på pedal men förutom värme är väl den vanliga ordningen att slå riktigt jävla hårt på skruven först. vi pratat handslägga.

Och om nu hylsan höll, testa med förlängt skaft. Det finns skaft utan spärr om man annars drar sönder spärren. Tex skaft för hjulbult.

mektabbar
Visa bilaga 823706
Visa bilaga 823707

Pedalen gav inte med sig trots värme och stor brrt-brrt, verkar nog tyvärr vara en permanent installation.
Hur stor stor brrt-brrt är det? Har en 1600 Nm du kan få prova med.. Men du har antagligen rätt i att installationen är permanent.

Se det från den ljusa sidan, du kan byta till riktiga vevar och slippa den där hemska våldskrävande konstruktionen :)

mektabbar
Jag har aldrig gjort det på pedal men förutom värme är väl den vanliga ordningen att slå riktigt jävla hårt på skruven först. vi pratat handslägga.

Och om nu hylsan höll, testa med förlängt skaft. Det finns skaft utan spärr om man annars drar sönder spärren. Tex skaft för hjulbult.
Fast effekten av att slå är ju ungefär den samma som en mutterknack ger. Det bara känns mycket bättre.

Tillbaka
Topp