(99% OT) Köpa bostadsrätt

Varför har man lån i en bostadsrättsförening? Är det inte bättre att bostadsrättsinnehavarna lånar själv och får ränteavdrag?
Så bli det om man köper andelslägenhet. Inte så vanligt i Sverige, men det "normala" i många andra länder.
Det vore intressant att veta varför BRF blivit grejen just i Sverige?

Så bli det om man köper andelslägenhet. Inte så vanligt i Sverige, men det "normala" i många andra länder.
Det vore intressant att veta varför BRF blivit grejen just i Sverige?
Andelslägenheter tror jag kommer öka sakta men säkert i Sverige

Alternativt möjligen att vissa gamla regler för bostadsrättsföreningar förändras/moderniseras/justeras lite

Tex andrahandsuthyrning och sådant är ju ofta ett jäkla krångel om man bor i en brf

Tex andrahandsuthyrning och sådant är ju ofta ett jäkla krångel om man bor i en brf
På gott och ont, jag tycker största nackdelen med just ägarlägenheter verkar vara att det är just väldigt fritt. Trevligt för en själv kanske men värre om man har fel grannar.

Det går ju inte att behandla ett flerfamiljshus riktigt lika som fristående intilliggande enfamiljshus eftersom man inte har sitt space på samma sätt. Beroende på hur husen är byggda och hur lyhört det är osv då givetvis.

På gott och ont, jag tycker största nackdelen med just ägarlägenheter verkar vara att det är just väldigt fritt. Trevligt för en själv kanske men värre om man har fel grannar.

Det går ju inte att behandla ett flerfamiljshus riktigt lika som fristående intilliggande enfamiljshus eftersom man inte har sitt space på samma sätt. Beroende på hur husen är byggda och hur lyhört det är osv då givetvis.
Ja men samtidigt är det här 2026, världen blir (oavsett vad nu vissa partier tycker om det) alltmer global och internationell med folk som under perioder arbetar i andra länder etc. Iofs kan möljigen den nuvarande "jobba hemifrån" trenden motverka detta behov något, fungerar bättre än förr att sitta hemma och uggla.

Senast ändrad:
Jag har pratat med BRF medlemmar som på riktigt förnekar att de har ett inneboende lån utifrån deras andelstal i föreningen. De har inte förstått.

Har för mig jag läste nyligen att BRF fått kritik eftersom många köpare inte förstår vad man köper och de risker som följer med ett köp.
Så är det helt klart. Många som köper utan att förstå. Har man tur sitter det vettigt folk i styrelsen, då löser det sig. Men inte alla har tur.
Det är lite jobbigt när BRFen går i konkurs...

Sen kan det finnas politiska ambitioner att göra det lättare att dela på den bostadsyta som finns i sverige. Ju lättare att hyra ut, ju fler kan "dela" på ytan och därmed göra den bättre utnyttjad.

Sen kan det finnas politiska ambitioner att göra det lättare att dela på den bostadsyta som finns i sverige. Ju lättare att hyra ut, ju fler kan "dela" på ytan och därmed göra den bättre utnyttjad.
Jag uppfattar det nog mer som ett arbete mot ett stärkt privat ägande från politiskt håll, men visst är mer effektivt nyttjande en bra sak i grunden. Så lite variation i ägandeformer är nog bra. Men ägarlägenhet har funnits ett tag nu och jag uppfattar inte att det blivit så många, sen vad det beror på vet jag inte.

Jag uppfattar det nog mer som ett arbete mot ett stärkt privat ägande från politiskt håll, men visst är mer effektivt nyttjande en bra sak i grunden. Så lite variation i ägandeformer är nog bra. Men ägarlägenhet har funnits ett tag nu och jag uppfattar inte att det blivit så många, sen vad det beror på vet jag inte.
Jag TROR bankerna har varit ovilliga att låna ut till andelslägenheter. Varför har jag ingen aning om.
Bankerna har numer krav på en BRF har minst X lägenheter för att BRF ska få lån.
Varför det är så har jag heller ingen aning om.
Det borde ha att göra med ngn form av riskbedömning?

Har för mig jag läste nyligen att BRF fått kritik eftersom många köpare inte förstår vad man köper och de risker som följer med ett köp.
Framförallt förstår de inte att de blir medlem i en förening, och att man bör engagera sig lite, sätta sig in i saker och ting, vara beredd att ta på sig ansvar, osv. Väldigt många verkar tro att de köper ett boende, och sen kan skita i allt förutom när det blir nåt problem, då klagas det på ”föreningen”. Såna människor ska inte äga sitt boende, de ska bo i hyresrätt.

Jag TROR bankerna har varit ovilliga att låna ut till andelslägenheter. Varför har jag ingen aning om.
Bankerna har numer krav på en BRF har minst X lägenheter för att BRF ska få lån.
Varför det är så har jag heller ingen aning om.
Det borde ha att göra med ngn form av riskbedömning?
Om någon i Brf med fyra medlemmar får ekonomiska trångmål kollapsar 25% av Brf, men i en förening med 50 kollapsar bara 2% vilket nog ses som bättre förutsättningar och spridd risk.

Små föreningar (vet faktiskt inte var gränsen går men vi har 32 lgh och inga problem med det) kan ha svårt att ränteförhandla för att de helt enkelt är för små för att andra banker än den de redan har vill ha dem som kunder.

Vi har vid de senaste omsättningarna av lån fått rätt dåligt bud från nuvarande bank först, sen tagit in fler anbud och i slutänden har de alltid matchat dem + lite till. Plus att vi har amorteringsfritt på nuvarande bank (amorterar ändå men inte varje månad utan en gång om året en klumpsumma, ger lite mera frihet och trygghet).

Ett tips är annars att köpa lgh i en förening utan hissar, för jävlar (ursäkta) vad det kostar pengar när dom strular. Och ta ALLTID in offert från flera och var påläst för allt för många försöker blåsa BRF:er med skampriser. Vi har turen att ha en medlem från byggbranchen i styrelsen dessutom som ser rätt snabbt vad som är rimligt och ej.

Jag tror formen av Brf är bättre än 3-dimensionell fastighetsbildning (som det nog i regel handlar om när vi pratar om helt enskilt ägande av lägenheter i flerbostadshus).
Jag får för mig att det öppnar för mer juridiska tvister och knepiga tolkningar med 3-dimensionellt fastighetsägande, särskilt mellan privatpersoner.

I grunden är det ju oftast bättre om människors pengar går till annat än jurister, imho. (Ursäkta alla jurister på forumet om ni känner att jag missunnar er något.)

Ett tips är annars att köpa lgh i en förening utan hissar, för jävlar (ursäkta) vad det kostar pengar när dom strular. Och ta ALLTID in offert från flera och var påläst för allt för många försöker blåsa BRF:er med skampriser. Vi har turen att ha en medlem från byggbranchen i styrelsen dessutom som ser rätt snabbt vad som är rimligt och ej.
Min hissanekdot:
Jag var på en visning av en lägenhet som ägdes av en hisstekniker och hen hade installerat en egen hissknapp inuti lägenheten.
Hen tryckte på knappen tog på sig skor och jacka gick ut i trapphuset och då var hissen där!
Men det blev inget köp och nu bor jag i en BRF utan hissar och duktigt folk från byggbranschen i styrelsen.

Min hissanekdot:
Jag var på en visning av en lägenhet som ägdes av en hisstekniker och hen hade installerat en egen hissknapp inuti lägenheten.
Hen tryckte på knappen tog på sig skor och jacka gick ut i trapphuset och då var hissen där!
Men det blev inget köp och nu bor jag i en BRF utan hissar och duktigt folk från byggbranschen i styrelsen.
Hissar är lurigt, även för branschfolk. Även "rätt pris" är liksom stora pengar vid en investering/grundinstallation, och det kan vara lurigt att veta vilken kvalitet man får för pengarna när man ska ställa alternativ mot varandra. Och sedan är ju kostnaderna för fortlöpande kostnader (service/underhåll och besiktningar) en inte helt oäven peng heller.

Vi hade problem med frekvensomriktaren (??) till en av hissarna, fick offert på en ny för 100k+ och typ 10 timmars arbete. Tack vare en av styrelsemedlemmarnas kontakter fick vi istället skickat iväg den trasiga på renovering (med garanti som på en ny) för halva pengen och klart färre timmar.

Jag tror formen av Brf är bättre än 3-dimensionell fastighetsbildning (som det nog i regel handlar om när vi pratar om helt enskilt ägande av lägenheter i flerbostadshus).
Jag får för mig att det öppnar för mer juridiska tvister och knepiga tolkningar med 3-dimensionellt fastighetsägande, särskilt mellan privatpersoner.

I grunden är det ju oftast bättre om människors pengar går till annat än jurister, imho. (Ursäkta alla jurister på forumet om ni känner att jag missunnar er något.)
Absolut, så ser jag på det också. Det är en helt annan typ av engagemang i en brf. Folk bryr sig helt enkelt mer om hela huset och allt runtomkring. Ägarlägenheter verkar vara ett upplägg som säljs in som en investering. Köparna hoppas alltså på att få sin lägenhet uthyrd till en vinst. Det är väl även helt fritt fram för juridiska personer att köpa en ägarlägenhet vs att bli medlem och äga en bostadsrätt. Det öppnar upp för att tex företag kan sluka upp lägenheter och har råd att betala mer än privatpersoner, tänk typ läget i USA och Tyskland/resten av Europa (även Danmark?) där Blackrock och andra investeringsfonder köper upp bostäder och dammsuger marknaden. Priserna drivs upp och lägenheterna/husen hyrs ut till överpriser. Dina grannar är vem som helst. För att inte nämna advokatfirmor som köper upp lägenheter för att husera sina gängkriminella klienter. Nej, jag tror de flesta vill ha koll på vem man har som granne och ha kontakt med dessa. Iallafall om man jämför med alternativet.

Har dessutom hört skräckhistorier från bekanta som haft bekanta som köpt ägarlägenhet. Det blir väldigt snabbt stökigt att driva en sorts samfällighetsförening i ett lägenhetshus där ingen riktigt bryr sig om något annat än sin egna lägenhet. Uteblivna sophämtningar, undermålig städning och underhåll osv. Det blir ju skillnad i en brf med krav på att medlemmarna ska bo där också. Då ser man och reagerar direkt på att avtalen man skrivit med föreningen inte hålls. Jag tror att samfällighetsföreningar fungerar för villaområden eftersom det är ett mycket mer begränsad gemensamhet man delar på, och man känner ändå sina grannar oftast.

För att inte tala om att det är dyrare för plånboken att också betala pantbrev och lagfart. Fastighetsskatten kan också ändras och påverka kostnaden för ägarlägenheter men inte bostadsrätter.

Länge leve den svenska modellen med bostadsrätter!

Det är både en nackdel och en fördel med beroendet av grannarna i BRF. Där vi bor nu är det bra engagemang, det var lite dalande en period när de som var nyblivna pensionärer och sålt villan flyttade in när det var nybyggt plötsligt var 80+ (även om en del är otroligt pigga) men nu har det kommit in lite nya krafter.

Kollade idag en lägenhet totalt mittemot den förra (som inte är bortdömd).
Renoverad överallt förutom badrummet, men det såg ändå helt ok ut.
Gammal förening med god ekonomi med mycket renoveringar gjorda.
Låg kostnad per lgh i skuld. Hyfsad hyra.
Lägre utropspris än den förra.
Stor hall med perfekt utrymme för cyklar :giggle:
MEN, ligger inne i Staden och kanske 100m till västra stambanan o ganska nära E20 ut ur staden.
Bra fönster så stängt var det det tyst inne.......

Tufft att vara köpare

MEN, ligger inne i Staden och kanske 100m till västra stambanan o ganska nära E20 ut ur staden.

Tufft att vara köpare
Tomträtt?

Det blir snabbt skitiga fönster nära stora vägar, och lika skitigt inne när man öppnar dom.
Jag har det så, men bor nära markplan, finns det någon lägsta våning att bo på för att slippa detta?

Tufft att vara köpare
Stambanan är lugnt. Det är alltid signalfel eller spårarbete i den trakten. Det har alla utom SJ lärt sig, de blir lika förvånade varje gång.
Men mer seriöst: vad gäller ljudet kommer gäster höra det. Du/ni som bor i lägenheten hör det inte längre efter två veckor. Men luftkvaliteten kan ju vara värre.

Det blir snabbt skitiga fönster nära stora vägar, och lika skitigt inne när man öppnar dom.
Jag har det så, men bor nära markplan, finns det någon lägsta våning att bo på för att slippa detta?
Nej, säger jag som jobbat i en 16 våningar hög kåk intill en motorväg rätt många år. Blir ju givetvis smutsigare nertill när det rinner i regn, men knappast rent upptill.

Tillbaka
Topp