Använda wattmätare för MTB?

Wåhlis

Aktiv medlem
Tjena, försökt läsa runt lite men hittar inte jättemycket synpunkter på mina funderingar så tänker jag startar en ny tråd.

Sommartid cyklar jag istortsett bara mtb på stig och grusväg. Vintertid swift där man tränat mycket med watt sista åren. Därav har jag börjat fundera på om wattmätare på mtb skulle ge mig något.

Ni som har de, har de gett er något? Lägga upp pass efter watt är ju en grej, iaf på grusväg. Lite roliga stamina funktioner i garmin kanske är en? Ger de något för statistik på dinna pass som är värt de? Kanske mer jämförelser mellan inomhussäsongen och utomhussäsongen? Eller är de bara kul för stunden sen skiter man i de?

Kör med en garmin 840, så kan ju få lite live funktioner jag inte kan se just nu.

Ni som har mätare. Vilken sort och vad håller bäst? Vevarm? Pedaler? Jag skulle inte ha behov av och flytta den om jag skulle köpa.

Lyssnar gärna på era erfarenheter och hur ni använder wattmätarna och isåfall datan ni får ☺️

Jag kör emtb och där ingår det ju så att säga om man har en motor av bättre kvalitet. Just för emtb så håller det väl mig rätt ärlig och uppmuntrar att inte använda för mycket assistans. Men för ren stigcykling så kan det ofta bli missvisande då kraften man lägger i pedalerna bara är en del av arbetsinsatsen. Man kan vara rätt körd i kroppen av ett pass som inte haft så höga watt-tal då stigen är teknisk.
För mig blir det mest en klapp på axeln att man rört på sig (även om happyeliten hävdar motsatsen) men det är inget jag skulle sakna på en vanlig cykel.

Jag har, såklart, effektmätare även på mtbn och såklart för att kunna köra strukturerade pass på ex grusväg lika som på alla andra cyklar.
Sigeyi axo ,eller liknande namn, spindel på veven.

Var köpte du Sigeyi? Kan typ bara hitta för shimano direkt från leverantören i kina
Oklart vart jag köpte och ser att dom kostar 350-ish $ nu.
Beroende på vad du har för grupp/vev så hade jag gått på Quarq idag när dom inte kostar guld längre.

Edit:
Har inget emot Segeyi och har kunnat kalibrera lika alla andra osv men kina är kina.....

Oklart vart jag köpte och ser att dom kostar 350-ish $ nu.
Beroende på vad du har för grupp/vev så hade jag gått på Quarq idag när dom inte kostar guld längre.

Edit:
Har inget emot Segeyi och har kunnat kalibrera lika alla andra osv men kina är kina.....
Har shimano deore m6120 direkt mount, inte hittat någon quarg som passar. Däremot denna:

Nått att ha eller skit?

Har shimano deore m6120 direkt mount, inte hittat någon quarg som passar. Däremot denna:

Nått att ha eller skit?

Verkar inget vidare, kan inte öppna filmen men texten är tillräckligt. Googla mer om du har tänkt köpa.

Screenshot_20260228_102436_Samsung Internet.webp

Någon mer som kan dela med sig av hur ni använder effektmätaren för mtb ni som redan har?
Hur vi använder den? Jag cyklar.

När det gäller MTB så skulle jag ge rådet att strunta i effekten. Cykla det segment/intervallet du ska köra i skogen och kolla effekten när du kommer hem i analysen. Alternativt mellan varven/intervallerna. Men att ha varningar eller annat under skogsturen är vansinne. Behöver du köra strukturerat så gör det inne eller på grus/landsväg.

Jag kör för övrigt med en Quarq XX1 Eagle som är några år gammal. Har tejpat med eltejp och satt på skyddsskor så vevarna är i nyskick fortfarande. Supernöjd med den då den är extremt pålitlig.

För ren stigcykling säger effekten nästan ingenting så där har man inte så mycket nytta av att kunna mäta. Jag använder min för att köra intervaller på samma vis som på landsväg eller inomhus. Nu kör jag ytterst lite strukturerat sedan ett bra tag tillbaks, men annars fungerar det precis lika bra att köra intervaller på mtb som på någon annan cykel - nästan ännu bättre då man kommer lite kortare på samma tid = man behöver inte jättelång "bra" väg för att hinna med intervallen om det är stökig terräng. Jag har ofta kört en stigtur och med jämna mellanrum klämt en intervall på en brant grusbacke eller så.

Blev pepp på att ut och träna nu! :D

Är en rolig grej från början men med åldern bryr man sig mindre och man är mest glad för att komma ut och cykla.

Nu kör jag LVG med wattmätare men ska jag vara ärlig är det inget jag skulle lägga pengar på idag. Men såklart vill man köra strukturerat så är det kanon.

Senaste månaderna har har det sålts en hel effektmätarvevar här på Köp&Sälj

Varför vet jag inte, men jag gissar att många byter till effektmätarpedaler
och då särskilt ngn Favero Assioma Pro-modell

ONE SPINDLE. THREE PEDAL BODIES FOR ANY TASTE
favero_3_bodies-webp.817877

https://happyride.se/forum/threads/favero-assioma-dubbel-eller-ensidig.3703807/post-4733821
Slog faktiskt till själv på sådana då de kändes lättast och minst ombyggnad av cykeln. Verkar fått bra kritik för stöttåligget mm också så kändes prisvärt. 4300 för ensidig mätning. Tänker mig ha dem för lägga in intervaller på mina turer, på grusväg mm. En träningsform som är kul på trainer så tänker jag kommer gilla de ute med och då mer kontrollerat med wattmätaren

Slog faktiskt till själv på sådana då de kändes lättast och minst ombyggnad av cykeln. Verkar fått bra kritik för stöttåligget mm också så kändes prisvärt. 4300 för ensidig mätning. Tänker mig ha dem för lägga in intervaller på mina turer, på grusväg mm. En träningsform som är kul på trainer så tänker jag kommer gilla de ute med och då mer kontrollerat med wattmätaren
Om du inte öppnat dem ännu hade jag bytt till dubbelsidig. Enkelsidigt är verkligen ingenting att ha!

Sorry för bryskt inlägg, men minsta insteget till effektmätare är åtminstone dubbelsidig imho.

Om du inte öppnat dem ännu hade jag bytt till dubbelsidig. Enkelsidigt är verkligen ingenting att ha!

Sorry för bryskt inlägg, men minsta insteget till effektmätare är åtminstone dubbelsidig imho.
Läst en hel del och ser faktiskt inte någon användning av de. Lite mer exakt om jag är ojämnt stark, och lite mer data. Men för att intervallträna mot watt så är jag tvek de behövs. Men fina är ju att de går att uppdatera favero om man vill och slå till på en pedal till längre fram

Läst en hel del och ser faktiskt inte någon användning av de. Lite mer exakt om jag är ojämnt stark, och lite mer data. Men för att intervallträna mot watt så är jag tvek de behövs. Men fina är ju att de går att uppdatera favero om man vill och slå till på en pedal till längre fram
Det som för mig får mig att tveka på nyttan med min ensidiga mätning är ojämnheten i ojämnheten. Dvs det okända om hur ojämn jag är mellan benen vid olika effektuttag. Hade det varit 48/52 konstant, inga problem, det visar 4% fel konstant över skalan = jag kan fortsatt köra med "mina egna värden". Men iom att det för många verkar kunna vara att de kanske har 45/55 vid lågt uttag, 50/50 vid mellanhögt, och 53/47 vid max, så blir det för stora felmarginaler för att planera träning baserat på det (i mina ögon).

Det som för mig får mig att tveka på nyttan med min ensidiga mätning är ojämnheten i ojämnheten. Dvs det okända om hur ojämn jag är mellan benen vid olika effektuttag. Hade det varit 48/52 konstant, inga problem, det visar 4% fel konstant över skalan = jag kan fortsatt köra med "mina egna värden". Men iom att det för många verkar kunna vara att de kanske har 45/55 vid lågt uttag, 50/50 vid mellanhögt, och 53/47 vid max, så blir det för stora felmarginaler för att planera träning baserat på det (i mina ögon).
Möjligt! Är de något jag stör mig på och upplever stor skillnad mot watten jag mäter på trainern får man väl uppdatera framöver. Men efter en första tur känner jag mig just nu nöjd med 4300 spenderat istället för 8k+ ☺️

Slog faktiskt till själv på sådana då de kändes lättast och minst ombyggnad av cykeln. Verkar fått bra kritik för stöttåligget mm också så kändes prisvärt. 4300 för ensidig mätning.
Bra pris, 4.494 SEK är bästa pris nu enl Prisjakt.
Var köpte du dem?
Men fina är ju att de går att uppdatera favero om man vill och slå till på en pedal till längre fram
Behövs det verkligen en hel (höger effektmätar-)pedal för det?
Jag har tidigare frågat här om ngn vet om det inte räcker med enbart effektmätaraxeln,
men inget svar än så länge
Uppgradering av Favero Pro 1 => 2

Bra pris, 4.494 SEK är bästa pris nu enl Prisjakt.
Var köpte du dem?

Behövs det verkligen en hel (höger effektmätar-)pedal för det?
Jag har tidigare frågat här om ngn vet om det inte räcker med enbart effektmätaraxeln,
men inget svar än så länge
Uppgradering av Favero Pro 1 => 2
Vet faktiskt inte. Känner än sålänge inte att jag behöver uppdatera heller. Köpte dem på TMC cykel, kom över en ask som va retunerad. :)

Möjligt! Är de något jag stör mig på och upplever stor skillnad mot watten jag mäter på trainern får man väl uppdatera framöver. Men efter en första tur känner jag mig just nu nöjd med 4300 spenderat istället för 8k+ ☺️
Du kan ändra offset på din effektmätare så den stämmer överens med din trainer. Samma effekt är det viktigaste när det gäller effektmätning. Annars är det ju alltid fel.

Jag har effekt mätare (enkelsidig vev) på mtb och en lvg, samt dubbelsidig pedal på en lvg.
I princip har jag bara nytta av det genom Trainer road, som använder det för att anpassa passen åt mig. Själv gör jag inga analyser.

Kört 2 säsonger med assioma mx pro, enkelsida funkar kanon. Väldigt robusta körde en säsong på mtb, får ju en del smällar på stigarna. I fjol på grus cykeln. Bra att få tss mm, analyserar huvudsakligen efteråt, i intervals.icu Sen kikar man ju lite om man kör ett hårt pass eller laddar på nåt segment. De har förlängt batteritiden rejält på de nu oxå. Super nöjd, ser inget behov av dubbelsidiga, de pengarna kan man ju lägga på däck, cykelresor eller nåt annat kul.

Kört 2 säsonger med assioma mx pro, enkelsida funkar kanon. Väldigt robusta körde en säsong på mtb, får ju en del smällar på stigarna. I fjol på grus cykeln. Bra att få tss mm, analyserar huvudsakligen efteråt, i intervals.icu Sen kikar man ju lite om man kör ett hårt pass eller laddar på nåt segment. De har förlängt batteritiden rejält på de nu oxå. Super nöjd, ser inget behov av dubbelsidiga, de pengarna kan man ju lägga på däck, cykelresor eller nåt annat kul.
Gnager det inte liiiiite lite att du kanske kör glädjesiffror eftersom du mäter ditt starka ben, eller att du egentligen är en elitcyklist utan att veta om det för att du mäter ditt svaga ben...?😘

Tillbaka
Topp