Cykel och Gångpassage

Otto2023

Medlem
Cykel och Gångpassage
Hur kunde konstruktören av cykelpassage enligt bilden tillåtas göra en så vansinnigt dum konstruktion? Har han inte varit ute i verkligheten utan suttit på ett fönsterlöst kontor på Transportstyrelsen med hiss rakt ner till Tunnelbanan där han troligtvis bor. Jag har erfarenhet av dessa från Jönköping där alla cykelvägar har denna konstruktionen men även från flera svenska städer.

IMG_6770.webp

Cykel och Gångpassage
Jag är övertygad om att den där inte är designad som g/c-passage utan som övergångsställe för fotgängare med ramp för barnvagn och rullstol. Sen kom de på att cyklisterna störde bilisterna och plötsligt var det en g/c-väg, ev med tillhörande passage men kanske bara ett vanligt övergångsställe där "man ska leda cykeln!!!"

Cykel och Gångpassage
Troligen en skjutjärns tjänsteman på din lokala kommun som har konstruerat GC banan och glömt att titta på vad boverket har för krav .

Cykel och Gångpassage
Sådär ser det ut nästan överallt (edit: I området där jag cyklat mest) där GC-bana övergår i övergångsställe/passage. Att trafiken är dubbelriktad är det ingen som tänkt på. Enormt korkat, för att inte tala om att kantstenarna inte fyller nån som helst funktion oavsett om man går, cyklar eller åker rullstol. De är BARA ivägen och dyrare än att ha en ramp över hela bredden.

Edit: Bara varför? Som ni säkert förstår går det inte att snöröja övergångsstället heller.

Screenshot 2026-03-15 at 12.12.52.webp

Edit: Dessutom helt inkonsekvent. Det här är 150 meter från bilden ovan.

Screenshot 2026-03-15 at 12.15.53.webp

Senast ändrad:
Cykel och Gångpassage
Sådär ser det ut nästan överallt (edit: I området där jag cyklat mest) där GC-bana övergår i övergångsställe/passage. Att trafiken är dubbelriktad är det ingen som tänkt på. Enormt korkat, för att inte tala om att kantstenarna inte fyller nån som helst funktion oavsett om man går, cyklar eller åker rullstol. De är BARA ivägen och dyrare än att ha en ramp över hela bredden.

Edit: Bara varför? Som ni säkert förstår går det inte att snöröja övergångsstället heller.

Visa bilaga 819726

Edit: Dessutom helt inkonsekvent. Det här är 150 meter från bilden ovan.

Visa bilaga 819728
Skit enkelt den ena överfarten/övergångsställe är kommunal den andra statlig så Siroccogatan är kommunal och väg 260 är statlig.

Cykel och Gångpassage
Skit enkelt den ena överfarten/övergångsställe är kommunal den andra statlig så Siroccogatan är kommunal och väg 260 är statlig.
Anser du att det är en rimlig anledning till helt olika utformning i samma område? I så fall; varför anser du det? Det gör nog ingen tänkande människa nämligen.

Edit: Vad jag kan se är båda GC-överfarterna statliga. Vägarna de passerar är däremot enskild respektive statlig.

Screenshot 2026-03-15 at 14.22.16.webp

Senast ändrad:
Cykel och Gångpassage
Anser du att det är en rimlig anledning till helt olika utformning i samma område? I så fall; varför anser du det? Det gör nog ingen tänkande människa nämligen.
Kommun och trafikverket har 2 olika syften kommunen bestämmer hur deras utformning ser ut och trafikverket följer en standard som dom har utformat så det man måste förstå var är det komunal väg och statlig väg Och där jag bor inte i Stockholm så ser GC lika dana ut som vid er så dom kommunal där ligger nog SKL bakom utformningen.

Senast ändrad:
Cykel och Gångpassage
Kommun och trafikverket har 2 olika syften kommunen bestämmer hur deras utformning ser ut och trafikverket följer en standard som dom har utformat så det man måste förstå var är det komunal väg och statlig väg Och där jag bor inte i Stockholm så ser GC lika dana ut som vid er så dom kommunal där ligger nog SKR bakom utformningen.
Dags att ändra på den idiotin snarast i så fall. Den som går och cyklar skiter ju fullständigt i om vägen är statlig eller kommunal. Finns ingen anledning att besudla överfarter med onödiga kantstenar som bara förstör.

Cykel och Gångpassage
Dags att ändra på den idiotin snarast i så fall. Den som går och cyklar skiter ju fullständigt i om vägen är statlig eller kommunal. Finns ingen anledning att besudla överfarter med onödiga kantstenar som bara förstör.
Då skall du ta upp det med ansvarig på kommunen och trafikverket.

Cykel och Gångpassage
Nej. Det bör ansvariga på kommunen och Trafikverket kunna utan min hjälp. Det ska inte sitta klåpare och bestämma om sånt här.
Kommunen använder troligen Markama och SKL och när det gäller trafikverket så är Boverket inblandad och när det gäller TRV GC banor så skall vem som helst kunna ta sig fram utan HINDER på trafikverkets GC banor.
DU får väl ta kontakt med någon ansvarig i den kommun det gäller och se om du får något svar eller så får du väl vråla ur din frustration på någon vid kommunen.

Cykel och Gångpassage
Kommunen använder troligen Markama och SKL och när det gäller trafikverket så är Boverket inblandad och när det gäller TRV GC banor så skall vem som helst kunna ta sig fram utan HINDER på trafikverkets GC banor.
DU får väl ta kontakt med någon ansvarig i den kommun det gäller och se om du får något svar eller så får du väl vråla ur din frustration på någon vid kommunen.
Jag vet inte om du märkt det än, men den här tråden handlar om just detta problem. Att säga att det beror på att kommunen och trafikverket gör olika är bara att bekräfta problemet. Det är liksom inget argument.

Meningslös diskussion med andra ord. Goafton.

Cykel och Gångpassage
Jag vet inte om du märkt det än, men den här tråden handlar om just detta problem. Att säga att det beror på att kommunen och trafikverket gör olika är bara att bekräfta problemet. Det är liksom inget argument.

Meningslös diskussion med andra ord. Goafton.
Det är nog bäst att inte fortsätta att diskutera för då kommer antagligen proppen att gå på dig om du fick reda på hur det ligger till i verkligheten så jag skall inte posta det jag grävde fram i från Trafikverket.:ROFLMAO:

Cykel och Gångpassage
Oj, oj, oj. Ett för mänskligheten existentiellt problem och diskussionen har inte blivit längre. 😎
Jag förstår inte problemet. Det borde inte vara så svårt att hålla sig till den delen som är avsedd för cyklister och om det nu är omöjligt hur svårt är det då att lyfta lite på framhjulet? Om man inte fixar det ska man inte vara ute på en cykel.

Cykel och Gångpassage
Oj, oj, oj. Ett för mänskligheten existentiellt problem och diskussionen har inte blivit längre. 😎
Jag förstår inte problemet. Det borde inte vara så svårt att hålla sig till den delen som är avsedd för cyklister och om det nu är omöjligt hur svårt är det då att lyfta lite på framhjulet? Om man inte fixar det ska man inte vara ute på en cykel.
Oavsett kan man jag undra lite om den eventuella vinsten, vad den nu är, verkligen är så stor att det är värt att göra en mer komplicerad och rimligen dyrare och potentiellt mer underhållskrävande konstruktion jämfört med att ha en "slät asfaltsyta".

Cykel och Gångpassage
Fast när jag kommer på min elsparkcykel som väger 40 kilo så är det jättesvårt att lyfta på framhjulet. Tur att jag är van att köra mot färdriktiningen så att jag ligger till vänster.

En sån där kant kan ju dessutom göra att min sotarmössa lyfter och då har man ju inget skydd för skallen.

Cykel och Gångpassage
Första bilden är så beskuren att min inte ser om det är G-, GC- eller C-bana. Eftersom det inte är zebraränder, så borde det inte vara ett övergångsställe där. Verkligen märkligt att en del har kantsten och en del saknar.
Annars tycker jag lösningen i @Makten's andra bild är bra, förutom att en hel del gångtrafikanter irrar på cykeldelen. Den passagen nyttjar jag under min pendling och det funkar bra så länge man har kontakt med bilister, cyklister och fotgängare. Även om jag inte nyttja den andra passage i @Makten's inlägg, så skulle jag kunna tänka mig att göra det en gång bara för att felanmäla i Nacka kommuns app. Har tidigare anmält potthål på Gillevägen samt löv och sand på GC vid Ältavägen med gott resultat.

Cykel och Gångpassage
Hur kunde konstruktören av cykelpassage enligt bilden tillåtas göra en så vansinnigt dum konstruktion? Har han inte varit ute i verkligheten utan suttit på ett fönsterlöst kontor på Transportstyrelsen med hiss rakt ner till Tunnelbanan där han troligtvis bor. Jag har erfarenhet av dessa från Jönköping där alla cykelvägar har denna konstruktionen men även från flera svenska städer.

Visa bilaga 819713

Det som har hänt här är två olyckliga beslut i följd som vart och ett beror på vanlig avsaknad av kompetens.

1. Man har byggt en GC-bana.
2. Man har bestämt sig för att tillgänglighetsanpassa korsningen trots att själva GC-banan inte är tillgänglig och användbar för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Om ni undrar vad det är ni ser så är det till höger i bild en rad med vita kupolplattor (kontrasthöjande för synnedsatta, taktilt kännbar för den som använder teknikkäpp) och ett kantstöd med några centimeters visning (taktilt kännbar för den med teknikkäpp så att gångriktning kan tas ut vinkelrätt mot kantstödet), till vänster i bild en 0,9 meter (kvalificerad gissning) bred ramp utan kantstöd för rullstolsburna.

Så här tokigt blir det när man inte förstår att gående och cyklande är två olika trafikslag med olika behov.

Utformningen har inget att göra med kommunal eller statlig huvudman och är inte baserad på någon typritning från SKL/SKR. Tillgänglighetsanpassningen av korsningen är, såvitt jag kan se, korrekt enligt handböcker och rekommendationer från handikapporganisationerna, men ska över huvud taget inte förekomma på cykelinfrastruktur. Och omvänt ska cykeltrafik över huvud taget inte förekomma på en gångbana.

Cykel och Gångpassage
Din uppfattning om vem som "ska vara ute på cykel" är helt befängd. Skulle tippa på att 9 av 10 som pendlar till jobbet inte har en susning om hur man lyfter lite på framhjulet.

Gissar i övrigt att du aldrig befunnit dig i en tätort. Hur tror du det går när cyklister OCH fotgängare är på övergångsstället samtidigt, i båda riktningar? Går det bara att plötsligt byta sida för att det är en kantjävel ivägen som inte fyller nån som helst funktion annat än att förstöra, om det kommer cyklister i motsatt riktning samtidigt? :rolleyes:

Cykel och Gångpassage
Nu tänker många i detta forum med all rätt som cyklister och då är kanten ett otyg, men för synskadade är det en livräddare i trafiken. Kanten säger tydligt var körbanan börjar och slutar när man känner sig fram med käppen. Utan kantsten, farligare för synskadade fotgängare.

Cykel och Gångpassage
Man kan ju gerillaklippa buskar som växer ut över cb har vi sett.
Kan man inte även gerillagräva bort lite kantstenar där på första bilden i 1a inlägget? Och så grusa övet några spadar ifall man inte har en hink asfalt till hands.

Cykel och Gångpassage
Jag försökte hitta ett exempel på hur det ska göras någorlunda korrekt. https://maps.app.goo.gl/nCttctw6DsGnZmXV9

I denna korsning ser vi följande:

- Separat cykeldel helt utan nivåskillnader.
- Separat gångdel där ena halvan är utan nivåskillnad och andra halvan är med ledstråk, kupolplattor och kantstöd med låg visning.

Utformningen upprepas sedan i mittrefugen, men notera att den saknar kantstödet med låg visning eftersom det är ett övergångsställe och den som har börjat korsa det ena körfältet förväntas kunna korsa det andra körfältet utan att behöva göra uppehåll i mitten och därför är behovet att kunna ta ut ny gångriktning från mittrefugen begränsat.

Pollaren har en taktilt kännbar figur på toppen som visar visar gångriktningen och "ett körfält i ena riktningen, mittrefug, ett körfält i andra riktningen".

Om man har en GC-bana och tvunget måste tillgänglighetsanpassa korsningen så måste man först bredda korsningen till en separat cykeldel och en separat gångdel så att alla åtgärder med ledstråk, plattor och kantstöd kan göras i gångdelen. Det är sämre än att ha en separat gångbana och en separat cykelbana men bättre än att göra tillgänglighetsanpassningen mitt i cykeltrafikens färdväg.

(Om man vänder sig i vyn så ser man att anpassningen på andra sidan har ett sämre utförande. Inte ens Malmö lyckas vara konsekventa i båda ändarna av en passage.)

Cykel och Gångpassage
Din uppfattning om vem som "ska vara ute på cykel" är helt befängd. Skulle tippa på att 9 av 10 som pendlar till jobbet inte har en susning om hur man lyfter lite på framhjulet.

Gissar i övrigt att du aldrig befunnit dig i en tätort. Hur tror du det går när cyklister OCH fotgängare är på övergångsstället samtidigt, i båda riktningar? Går det bara att plötsligt byta sida för att det är en kantjävel ivägen som inte fyller nån som helst funktion annat än att förstöra, om det kommer cyklister i motsatt riktning samtidigt? :rolleyes:
Om du läser det jag skrev så finns det två alternativ till att det ska vara OK att cykla. Jag tror att 9 av 10 pendlare kan hålla sig till rätt sida.
Tätort en liten by med ca 1 miljon invånare, räknas det?

Cykel och Gångpassage
Om du läser det jag skrev så finns det två alternativ till att det ska vara OK att cykla. Jag tror att 9 av 10 pendlare kan hålla sig till rätt sida.
Tätort en liten by med ca 1 miljon invånare, räknas det?
Hur har du tänkt hålla dig på rätt sida när kantstenen tvingar dig över på fel sida, om du råkar komma från ena hållet? GC-banan före och efter överfarten har alltså ingen delningslinje.

Edit: Om man nu nödvändigtvis måste separera fotgängare och cyklister just bara på övergångsstället, så borde fotgängarna ha kanterna och cyklisterna mitten. Men istället tvingar man cyklisterna över på ena sidan, vilket är rakt emot hur man beter sig på övriga GC-banan. Som gjort för kollisioner och allmänt elände.

Cykel och Gångpassage
Man kan ju gerillaklippa buskar som växer ut över cb har vi sett.
Kan man inte även gerillagräva bort lite kantstenar där på första bilden i 1a inlägget? Och så grusa övet några spadar ifall man inte har en hink asfalt till hands.
Kan och kan. Man kan nog göra rätt mycket. Frågan är väl om det är lagligt eller om man riskerar att åka dit på sabotage eller annat och hängs ut som funkishatare i lokaltidningen?

Cykel och Gångpassage
Hur har du tänkt hålla dig på rätt sida när kantstenen tvingar dig över på fel sida, om du råkar komma från ena hållet? GC-banan före och efter överfarten har alltså ingen delningslinje.

Edit: Om man nu nödvändigtvis måste separera fotgängare och cyklister just bara på övergångsstället, så borde fotgängarna ha kanterna och cyklisterna mitten. Men istället tvingar man cyklisterna över på ena sidan, vilket är rakt emot hur man beter sig på övriga GC-banan. Som gjort för kollisioner och allmänt elände.
Fel sida enligt vem? Svensk trafiklagstiftning har i alla fall ingen höger- eller vänstertrafik på gång och cykelvägar.

Cykel och Gångpassage
Fel sida enligt vem? Svensk trafiklagstiftning har i alla fall ingen höger- eller vänstertrafik på gång och cykelvägar.
”Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.”

Cykel och Gångpassage
”Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.”

Tråkigt när man får svar direkt på ett så tvärsäkert uttalande. 👌🏻

Självklart går man till vänster på kombinerad gång- och cykelbana, det vet väl varenda människa?

Cykel och Gångpassage
Du är tyvärr i gott sällskap om att inte ha en aning om vad som gäller. Ridå.

Edit: Fast det är väl som vanligt, bara ute efter att bråka för bråkandets skull. Vad ansåg du annars med det du skrev tidigare?

"Jag tror att 9 av 10 pendlare kan hålla sig till rätt sida."

Finns det eller finns det inte en "rätt sida"?

Cykel och Gångpassage

Jag skrev svensk lagstiftning. Transportstyrelsen stiftar inte lagar och bara några rader ovanför ditt citat finns det en text med lite annan lydelse.

Cykel och Gångpassage
Jag skrev svensk lagstiftning. Transportstyrelsen stiftar inte lagar och bara några rader ovanför ditt citat finns det en text med lite annan lydelse.
Sedan 2018 står det i Trafikförordningen att du ska hålla vänster som gående på kombinerad gång- och cykelbana. En förordning preciserar det som står i gällande lagstiftning. Regeringen utfärdar förordningar medan riksdagen stiftar lagar, men de kompletterar varandra.

Cykel och Gångpassage
Hej på er, jag är en gammal man som älskar att cykla och har problem med att stiga av cykeln vid varje övergång. Att då sikta på den smala "cykelrampen" och att ha koll å trafiken är inte alltid helt enkelt. Hade det inte fungerat lika bra för alla parter typ cyklister, gångare, synskadade och handikappade om man sänker ner de vassa stenarna till gatunivå? Jag har svårt att förstå vad den högre kanten för gångaren har för funktion för konstruktionen.
Tack för att ni engagerar er.
OTTO

Cykel och Gångpassage
Vet inte om det finns lag/krav som reglerar på vilken sida cykelpassagen ska vara. Normalt börjar vi väl vara vana vid att cykelpassagen är närmast "bilvägen"/rondellen/korsningen. Typ som här (koordinater: 59°35'00.5"N 17°53'49.0"E). För att sedan vara det motsatta några hundra meter tidigare, här, eller några hundra meter senare här.
Första gången jag passerade en av de cykelpassagen "på fel sida" så körde jag nästa ut i diket...

Cykel och Gångpassage
Vet inte om det finns lag/krav som reglerar på vilken sida cykelpassagen ska vara. Normalt börjar vi väl vara vana vid att cykelpassagen är närmast "bilvägen"/rondellen/korsningen. Typ som här (koordinater: 59°35'00.5"N 17°53'49.0"E). För att sedan vara det motsatta några hundra meter tidigare, här, eller några hundra meter senare här.
Första gången jag passerade en av de cykelpassagen "på fel sida" så körde jag nästa ut i diket...
Jag, som är en sjuk människa, har funderat på det här. När jag joggade (”löptränade” är inte rätta ordet) som mest undrade jag hur anläggarna hade tänkt. En gång trodde jag att i nord- och västlig riktning på kombinerad gång- och cykelbana låg cykelpassagen till höger och gångpassagen till vänster, men det tog ju bara två kilometer till för att motbevisa den tesen.

Verkar vara lite ”hur som happ”. Känns helt fel för en svensk - finns det ingen reglering?!

Cykel och Gångpassage
Hej på er, jag är en gammal man som älskar att cykla och har problem med att stiga av cykeln vid varje övergång. Att då sikta på den smala "cykelrampen" och att ha koll å trafiken är inte alltid helt enkelt. Hade det inte fungerat lika bra för alla parter typ cyklister, gångare, synskadade och handikappade om man sänker ner de vassa stenarna till gatunivå? Jag har svårt att förstå vad den högre kanten för gångaren har för funktion för konstruktionen.
Tack för att ni engagerar er.
OTTO
Tydligen att det hjälper vissa synskadade att lättare veta var dom befinner sig? Håller annars med!

Cykel och Gångpassage
Jag, som är en sjuk människa, har funderat på det här. När jag joggade (”löptränade” är inte rätta ordet) som mest undrade jag hur anläggarna hade tänkt. En gång trodde jag att i nord- och västlig riktning på kombinerad gång- och cykelbana låg cykelpassagen till höger och gångpassagen till vänster, men det tog ju bara två kilometer till för att motbevisa den tesen.

Verkar vara lite ”hur som happ”. Känns helt fel för en svensk - finns det ingen reglering?!
Den reglering som finns är Plan- och bygglagen 8 kap. 12 § vilken i sin tur hänvisar till Boverkets föreskrifter 2011:5 (ALM) vilka är bindande genom bemyndigandet i PBL 16 kap. 5 § och det vidare bemyndigandet i Plan- och byggförordningen 10 kap. 9 §. Observera att ALM bara gäller i detaljplanelagt område.

ALM säger inget om vilken sida en gångpassage ska ligga på, däremot säger ALM att det i princip är förbjudet att blanda gångtrafik och fordonstrafik i detaljplanelagt område. (Snabbkurs i myndighetsföreskrifter: ett krav anger vad som ska uppnås, ett allmänt råd anger hur detta ska uppnås. Ett allmänt råd är bindande om man inte kan visa att kravet kan uppfyllas på ett annat sätt.)

ALM används i praktiken aldrig och den bristfälliga tillämpningen av ALM har aldrig prövats rättsligt trots att föreskrifterna har gällt sedan 2004.

Utanför detaljplanelagt område har Trafikverket ålagt sig själva att följa ALM men också valt att skriva egna krav- och rådstexter i sitt interna styrdokument VGU som i praktiken undantar statens vägar från ALM.

Cykel och Gångpassage
Jag skrev svensk lagstiftning. Transportstyrelsen stiftar inte lagar
Accepterar du Trafikförordningen?
7 kap. Bestämmelser för gående på väg
1 §
"Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."

<REDIGERAT>
Jag var, än en gång, för sen. @Kashmirsocialist hade redan skrivit vad som gäller i #38
</REDIGERAT>
och bara några rader ovanför ditt citat finns det en text med lite annan lydelse.
Menar du det här?
"Det finns inga generella regler för vilken sida du som är gående ska använda på en gångbana eller gångväg."
De viktiga orden där är förstås: "gångbana eller gångväg"
alltså inte: "vägren, körbana eller en gemensam gång- och cykelbana"

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp