Hur man fördelar mellan zonerna påverkas ju av hur mycket man tränar oxå. Elitsnubbar som tränar 20h / vecka måste ha en stor andel z2 för att inte bränna ut sig. En amatör som tränar 8 timmar i veckan får bättre utdelning med en stor andel sweetspot.
Riktigt höintensiv träning/tävling brukar ge en bump i ftp:n. Men det håller bara 6-8 veckor, sen måste man tagga ner igen för att inte bränna ut sig.
För min del brukar jag lyfta ftp:n med 20 watt tex när jag börjar köra zwiftrejs i dec-januari efter ett block grundträning med mkt sweetspot. Sen är jag utbränd lagom till utomhussäsongen- :)
Jag har aldrig fått SweetSpot att funka. Körde TrainerRoad för många år sedan men brände ut mig istället för att det skulle ge något.
Nu efter 4 år av ingen och mycket lite träning körde jag igång i mitten av januari igen.
11:e januari Intervals.icu estimerad FTP 162W
15:e januari Intervals.icu estimerad FTP 168W
20:e januari TrainerRoad ramp-test 196W.
3:e februari Intervals.icu estimerad FTP 203W
3:e mars första utepasset 270W FTP utifrån analys av flertal AI
10:e mars Intervals.icu estimerar 266W efter fullgjort pass men här har jag redan ändrat till 280W FTP efter samråd med AI
17:e mars VO2Max-pass perfekt linjerat med 280W FTP.
Receptet?
1 VO2Max-pass i veckan resterande Z2 (faktisk Z2 både puls och effekt) med träningstid successivt ökad från 2h/veckan till 10,5h nu när det är majoritet utepass. TSS från 190 till över 500 men det är lite vilseledande och mest korrekt från senaste veckorna när jag faktiskt har rätt siffror. Samtidigt ligger jag på ca. 1700kcal/dag och kroppskompositionen jobbar för fulla muggar med att inte göra sig av med alla musklerna denna gången, jag gick ner 46kg på 9 månader 2017 men tappade extremt mycket muskelmassa på vägen. Så under tiden jag ökat ca. 80W i FTP har jag också gått ner ca. 7kg.
Kan ju också vara värt att nämna att jag 2020/2021 troligtvis låg en bra bit över 300W FTP på 68,5kg. Så där är en del att hämta åter och tappa så att säga.