[1/2 OT] Lätt syntetjacka för vardagsbruk: tips?

• Trådstartare Trådstartare SIE
  • Start datum Start datum

SIE

Aktiv medlem
Hej!

Köpte en Patagonia Nano Puff-jacka på rea för några år sedan. Har varit mycket nöjd med den för användning i väder 5-10 grader, som mellanlager (mindre friktion mot skaljacka än t ex en fleece) och för lätt vardagscykling till affären t ex.

Hade dock gärna även haft en variant med huva, det är väl egentligen bara att börja spana på motsvarande Nano Hood och vänta på att någon rear ut den i rätt färg och storlek för 1500:- eller lägre. Men jag kanske missar någon motsvarande/bättre modell? Har kollat lite på Fjällräven Expedition Lätt och North Face Terra Peak, finns det någon med erfarenheter eller rekommendationer? Är 183 cm/70kg så passformen skall gärna vara smal, har inte tänkt bära någon tjock tröja under.

Alltså jag såg rubriken och tänkte tipsa om nano puff. Det är kanske den bästa jackan som finns i mina ögon.

Kan också rekommendera patagonias reparationsprogram. Har skickat dit jackor som fått revor, dragkedja pajat osv. På både min och barnens grejer. Både saker jag köpt själv och köpt 2nd hand. Får tillbaka 3-4 veckor senre, snyggt sytt och kostar inget.

Ska du ha den under skaljackan? Jag vet att Houdini Dunfri är populär, men jag tycker den verkar lite bylsig. Jag har dock inte provat den själv. Decathlon finns ju inte i Sverige längre, men jag har deras syntetjacka (tror den heter Forclaz Trek 100) och tycker den funkar bra.

Ska du ha den under skaljackan? Jag vet att Houdini Dunfri är populär, men jag tycker den verkar lite bylsig. Jag har dock inte provat den själv. Decathlon finns ju inte i Sverige längre, men jag har deras syntetjacka (tror den heter Forclaz Trek 100) och tycker den funkar bra.
Har också god erfarenhet av Decathlons grejer, Har bl a den varmaste jackan i min ägo från dem, en dunjacka med 800 fill från deras mountaineering-märke som jag köpte för tusen spänn.

Den tilltänka jackan skall dock inte bäras under skaljacka, för detta har jag befintliga Nano Puff utan huva.

Alltså jag såg rubriken och tänkte tipsa om nano puff. Det är kanske den bästa jackan som finns i mina ögon.

Kan också rekommendera patagonias reparationsprogram. Har skickat dit jackor som fått revor, dragkedja pajat osv. På både min och barnens grejer. Både saker jag köpt själv och köpt 2nd hand. Får tillbaka 3-4 veckor senre, snyggt sytt och kostar inget.
Kan på ämnet ge en shoutout till Norröna vad gäller reparationer. Lagningar pga handhavandefel (cykelvurpor på asfalt) har varit billiga, och slitage-lagningar av utslitna dragkedjor och uttorkade limningar av sömmar har varit gratis.

Senast ändrad:
Har en Endura Flipjak sedan några år för det användingsområdet. Endura verkar inte tillverka den längre så jag har lagt ett ex på lager. Den går att hitta lite här och där på nätet i olika färgscheman.

Jag är ärligt nyfiken på varför du vill ha huva på ett mellanlager.Själv skyr jag bylsiga huvor och uppfattar dem som nån klättrargrej. Räcker inte huvan på jackan har jag en mössa.

//nöjd ägare av Nano Puff Pullover, fast håller med om att den kunde vara snävare i passformen

Jag är ärligt nyfiken på varför du vill ha huva på ett mellanlager.Själv skyr jag bylsiga huvor och uppfattar dem som nån klättrargrej. Räcker inte huvan på jackan har jag en mössa.

//nöjd ägare av Nano Puff Pullover, fast håller med om att den kunde vara snävare i passformen
Nä, jag har ju en nano puff utan huva som används som bl a mellanlager. Nu vill jag ha en med huva som inte skall användas som mellanlager.

Även om tråden kan anses som stängd så fortsätter jag lite, hoppas det är ok. Det känns som en närbesläktad fråga. Jag jar en Marmot Alpha 60-jacka som utan att överdriva är det bästa plagg jag någonsin haft. Är väl en jättetunn vindjacka med Polartec Alpha-foder egentligen.

Har aldrig haft något som värmer så bra utan att bli svettigt, och som funkar till typ allt utom riktigt sportig aktivitet. Typ pendlingscykling höst-vinter-vår, allehanda promenerande och vandrande, eller bara som nödjacka som värmer bra utan att ta plats. Nu börjar den tyvärr bli väldigt sliten, och modellen finns inte längre.
Är Patagoniajackan lika bra? Alla verkar ju tycka att den är lysande, men jag tycker kanske att den verkar lite varm för det jag vill ha den till.
Eller finns det någon annan jacka som jag borde kolla på?

Ett sidospår till: Vet någon varför det verkar vara så ont om Polartec Alpha-plagg? Är det nån utfasning på gång, eller är det bara jag som är dålig på att leta? Har lite andra tröjor i det materialet och tycker att det är rysligt bra.

Även om tråden kan anses som stängd så fortsätter jag lite, hoppas det är ok. Det känns som en närbesläktad fråga. Jag jar en Marmot Alpha 60-jacka som utan att överdriva är det bästa plagg jag någonsin haft. Är väl en jättetunn vindjacka med Polartec Alpha-foder egentligen.

Har aldrig haft något som värmer så bra utan att bli svettigt, och som funkar till typ allt utom riktigt sportig aktivitet. Typ pendlingscykling höst-vinter-vår, allehanda promenerande och vandrande, eller bara som nödjacka som värmer bra utan att ta plats. Nu börjar den tyvärr bli väldigt sliten, och modellen finns inte längre.
Är Patagoniajackan lika bra? Alla verkar ju tycka att den är lysande, men jag tycker kanske att den verkar lite varm för det jag vill ha den till.

Ett sidospår till: Vet någon varför det verkar vara så ont om Polartec Alpha-plagg? Är det nån utfasning på gång, eller är det bara jag som är dålig på att leta? Har lite andra tröjor i det materialet och tycker att det är rysligt bra.
Patagonia-jackan är inte väldigt varm, den är dock vindtät vilket gör att den upplevs som varmare än den är. Jag bor i Skåne, här blåser det alltid, så för mig är det ett stort plus. Samma egenskap innebär att den inte andas särskilt bra, så något plagg för snorsporter är det inte.

Edit: för pulshöjande aktiviteter har jag för mig att Patagonia rekommenderar deras Nano Air-serie.

Jag har inte koll på din nuvarande jacka som du vill ersätta, men tunn vindtät med foder, jag gillar min Alpkit Morphosis. Du får kika om det är rätt typ?

Senast ändrad:
Bra tips alla tre, tack! Patagonia Nano air är nog mer rätt än Nano puff för min del ja.
Alpkit-jackan ser nästan ut som en kopia på Marmot-jackan som jag är så nöjd med, och till humant pris. Blir nog tvungen att pröva en sådan.

Tillbaka
Topp