Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej dom anser att sånt är helt oviktigt. Bara vind. Lite som HEN-frågan. Oviktigt.Anger SMHI om det är med- eller motvind som har ökat?
Varsågod.var det inte sagt att det skulle blåsa och storma mer i takt med ökande koldioxidutsläpp??
Just precis så är det.var det inte sagt att det skulle blåsa och storma mer i takt med ökande koldioxidutsläpp??
Det där borde nästan in i "uttryck du hatar"tråden, jag hatar när folk skriver att de har så-o-så långt att cykla till jobbet. Tur o retur! Xxxxxx, xxxxxx. Ingen jävel säger så om bil-pendling.Och då menar ofta icke-cyklister tur och retur..
Använda fakta från en någorlunda respekterad myndighet?Dagens bästa inlägg.![]()
Ja, jag ändrar mig på rot.Använda fakta från en någorlunda respekterad myndighet?
Det borde ju vara förbjudet!
Här ska vi gissa och tycka helt fritt och helst fabulera!
"Vanligt folk" är såna j*vla kärringar nuförtiden.Jag minns att det var snyftreportage i DN med folk som inte kunde ta sig till jobbet med argumentet ”och inte kan jag cykla heller för det är nästan en MIL”…![]()
![]()
Kvinna allvarligt skadad – blev påkörd av cyklist
En kvinna i 50-årsåldern har förts till sjukhus efter att ha blivit påkörd av en cyklist i de centrala delarna av Malmö under lördagen. Sydsvenskan rapporterar att kvinnan är allvarligt skadad. Ytterligare en person, en man i 50-årsåldern, skadades i samband med olyckan men behövde inte föras...omni.se
Mao, kör man över någon med cykel döms man enligt lagen. Gör man det med bil eller lastbil är det bara att rulla på. "Vaddå, i döda vinkeln kan jag ju inte behöva ta ansvar".![]()
Kvinna ihjälkörd av cyklist– man döms
En 21-årig man döms efter en cykelolycka i Malmö med dödlig utgång, rapporterar P4 Malmöhus.www.dn.se
Att cyklisten åkte dit direkt har nog med dödsfallet att göra. Här är en bilist som gjorde samma sak men dit fick gå till hovrätten innan domen kom.Mao, kör man över någon med cykel döms man enligt lagen. Gör man det med bil eller lastbil är det bara att rulla på. "Vaddå, i döda vinkeln kan jag ju inte behöva ta ansvar".
Vårdslösheten är väl att han genade över gångväg/trottoar? Otillåten körbana eller vad det heter.Att cyklisten åkte dit direkt har nog med dödsfallet att göra. Här är en bilist som gjorde samma sak men dit fick gå till hovrätten innan domen kom.
Undrar dock varför cyklisten åkte dit för vårdslöshet också?
Just därför har jag i princip helt slutat att cykla på cykelbanan när jag tränar. Det är inte värt risken med gångtrafikanter som velar och bilister som kör ut och korsar hur som helst.Även folk som promenerar bredvid cykelfältet kan ibland tyvärr bete sig "konstigt" och susar man då förbi i 40 km/h, nej, inte helt riskfritt.
Tanken har slagit mig med. Dels att cykelbanan är hastighetsbegränsad till 30 km/h men också att cykelbanan har fler avbrott i form av utfarter där man har mindre marginal att undvika bilar som chansar/”inte ser mig”.Just därför har jag i princip helt slutat att cykla på cykelbanan när jag tränar. Det är inte värt risken med gångtrafikanter som velar och bilister som kör ut och korsar hur som helst.
Japp, otroligt vanskligt.Tanken har slagit mig med. Dels att cykelbanan är hastighetsbegränsad till 30 km/h men också att cykelbanan har fler avbrott i form av utfarter där man har mindre marginal att undvika bilar som chansar/”inte ser mig”.
Va?!Dels att cykelbanan är hastighetsbegränsad till 30 km/h
Tack. Kollade upp det och det är cykelgator jag tänkte på som uttryckligen är begränsade till 30 km/h. Cykelbanor med intilliggande väg har samma hastighetsbegränsning som vägen. Om den är fristående är det ingen hastigtsbegränsning.
Fristående cykelbana 50 inom tätort, 70 utanför.Tack. Kollade upp det och det är cykelgator jag tänkte på som uttryckligen är begränsade till 30 km/h. Cykelbanor med intilliggande väg har samma hastighetsbegränsning som vägen. Om den är fristående är det ingen hastigtsbegränsning.
Kan också finnas områdesföreskrifter som då även gäller cykelbanan. Tex max 40 km/h.
Om man ska vara petig:Fristående cykelbana 50 inom tätort, 70 utanför.
Exakt, jag kör gärna på cykelbanor om det är säkert,Just därför har jag i princip helt slutat att cykla på cykelbanan när jag tränar. Det är inte värt risken med gångtrafikanter som velar och bilister som kör ut och korsar hur som helst.
Det är inte olagligt om du bedömer det olämpligt att cykla på cykelbanan av anledningar.Exakt, jag kör gärna på cykelbanor om det är säkert,
men där jag vet att det är farligare tar jag risken för en 500ing genom att köra på "bilvägen"
Precis. Läget.Cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II får dock om särskild försiktighet iakttas använda körbanan i stället för cykelbanan om
1. den cyklande fyllt 15 år, och
2. den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är högst 50 kilometer i timmen och i övrigt när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
Det finns en del studier på området som visar att cyklister är mer uppmärksamma i trafiken än bilister. Det är ju inget konstigt att du är mer alert när du cyklar på en cykelbana än när du kör bil på en motorväg. Motorvägen är ju utformad för att förare inte ska behöva vara vaksamma – inga tvära kurvor, planskilda korsningar, breda och flera körfält, viltstängsel etc. Cykelbanor, not so much …Vanliga Svenne Banan tror att han är i fara på gatan och i säkerhet på cykelbanan. Inget kunde vara mer felaktigt. Jag har sett helt horribla saker på cykelbanan. Det är otäckt att bevittna folk bli ihjälkörda på cykelbanan, men det botar i alla fall den största naiviteten. Jag är alltid vaksam och alert på cykelbanan och är lika fokuserad där som när jag kör bil på motorvägen, om inte mer. Önskar att de andra hade vart det också.
Du menar att man inte kan dra några slutsatser alls av observationer och incidenter på 22,000 km pendling under 6 år på uteslutande cykelbanor, utan istället ska jag förlita mig på dina studier som du inte ens har orkat namnge?Det finns en del studier på området som visar att cyklister är mer uppmärksamma i trafiken än bilister. Det är ju inget konstigt att du är mer alert när du cyklar på en cykelbana än när du kör bil på en motorväg.
Anektdotisk bevisföring ≠ fakta. Trodde du visste det.Du menar att man inte kan dra några slutsatser alls av observationer och incidenter på 22,000 km pendling under 6 år på uteslutande cykelbanor, utan istället ska jag förlita mig på dina studier som du inte ens har orkat namnge?
Jag pratade om Svenne Banan och inte elitpendlarna som hänger här inne. De som inte är intresserade av cykling som sport och hobby utan bara cyklar för att de måste eller att det är enkelt. De som har dålig uppmärksamhet, dålig uppsikt framåt, dålig närvaro då de antingen lyssnar på musik eller pratar i telefon.
Högertrafik har de ingen aning om vad det är. Hålla en rak linje och låta bli att drifta över i fel fil när de tittar på nåt intressant vid sidan av vägen är det få som klarar. Nödbromsa effektivt och snabbt få ner farten vid kollisionstillbud är det ingen som kan, cyklarna har ju inga frambromsar, och bakbromsarna saknar effekt om de ens fungerar.
Alla mina allvarliga tillbud, oftast frontalkrockstillbud under den här perioden har skett på cykelbana, inget har skett på gata eller landsväg.
Samma artikel, och den handlar ju om att cykelinfrastrukturen kräver mer uppmärksamhet, inte att cyklister är mer uppmärksamma.Anektdotisk bevisföring ≠ fakta. Trodde du visste det.
En studie
Attentional requirements on cyclists and drivers in urban intersections
vti.diva-portal.org
Och en till
Den där handlar om traveling on the same roads, vilket inte var det jag pratade om, och varför länkar du samma studie 2 ggr?Anektdotisk bevisföring ≠ fakta. Trodde du visste det.
En studie
Attentional requirements on cyclists and drivers in urban intersections
vti.diva-portal.org
Och en till
Så man behöver ingen vaksamhet när man byter fil eller kör upp på en motorväg? Eller närmar sig en påfart som är så trafikerad att du måste byta fil? Behöver inte hålla utkik efter stillastående fordon, som kör i 30, som håller 200, utan fungerande belysning, utryckningsfordon, fordon som kör i fel färdriktning? Behöver inte hålla koll på vad som händer i motsatt färdriktning, där det skulle kunna komma en Säpo Range Rover med Lars Wilk som lite oväntat hoppar över till din färdriktning och landar på dig?Motorvägen är ju utformad för att förare inte ska behöva vara vaksamma – inga tvära kurvor, planskilda korsningar, breda och flera körfält, viltstängsel etc.
Jag tror faktiskt du, precis som jag, förstår vad @Peth menar.Så man behöver ingen vaksamhet när man byter fil eller kör upp på en motorväg? Eller närmar sig en påfart som är så trafikerad att du måste byta fil? Behöver inte hålla utkik efter stillastående fordon, som kör i 30, som håller 200, utan fungerande belysning, utryckningsfordon, fordon som kör i fel färdriktning? Behöver inte hålla koll på vad som händer i motsatt färdriktning, där det skulle kunna komma en Säpo Range Rover med Lars Wilk som lite oväntat hoppar över till din färdriktning och landar på dig?
Fullständigt galen ide! Jag blev precis en fan av Jacquelin!!!![]()
Skidskytte: Skidskytten Emilien Jacquelin uppfyller barndomsdröm – blir proffscyklist
Emilien Jacquelin avslutade världscupsäsongen förra helgen efter att bland annat fått med sig ett OS-guld och ett brons från Antholz. Nu byter han ut gevär och skidor mot cykel i ett halvår för att bli proffscyklist.www.svt.se
Tror att studierna handlar om att man i biltrafik intuitivt förstår, utifrån infrastrukturens utformning, vem som har väjningsplikt, åt vilket håll trafiken färdas, var farorna är och hur man ska placera sig i trafiken för att undvika olyckor med andra motorfordon.Så man behöver ingen vaksamhet när man byter fil eller kör upp på en motorväg? Eller närmar sig en påfart som är så trafikerad att du måste byta fil? Behöver inte hålla utkik efter stillastående fordon, som kör i 30, som håller 200, utan fungerande belysning, utryckningsfordon, fordon som kör i fel färdriktning? Behöver inte hålla koll på vad som händer i motsatt färdriktning, där det skulle kunna komma en Säpo Range Rover med Lars Wilk som lite oväntat hoppar över till din färdriktning och landar på dig?
Jag tror det när jag ser det.![]()
Då hotar ransonering vid svenska mackar
Riksbankschefen Erik Thedéen varnar för ett utdraget krig – och stigande drivmedelspriser. Finansminister Elisabeth Svantesson utesluter inte ransonering av olja. – För varje dag som går så närmar vi oss en sådan situation, säger råvaruexperten Christian Kopfer.www.expressen.se
Kanske inte direkt handlar om cykel (OT?) men ställer mig ändå frågan om det här kanske leder till en ny cykelboom i Sverige isåfall?
Folk kan väl ändå börja med att samåka?![]()
Riksbankschefen Erik Thedéen varnar för ett utdraget krig – och stigande drivmedelspriser. Finansminister Elisabeth Svantesson utesluter inte ransonering av olja. – För varje dag som går så närmar vi oss en sådan situation, säger råvaruexperten Christian Kopfer.www.expressen.se
Kanske inte direkt handlar om cykel (OT?) men ställer mig ändå frågan om det här kanske leder till en ny cykelboom i Sverige isåfall?
Sa min granne om asfaltering av vägen hemma. Passar bra här med.Jag tror det när jag ser det.
Ännu bättre gå på IAE:s linje och införa direktiv om hemarbete. Pandemin visade att det funkar bra, men nu har ju många arbetsgivare tvingat tillbaks sina anställda till kontoren.Folk kan väl ändå börja med att samåka?
Man kommer i håg bensin ransonering 1973 har investerat i billigaste elmotorsåg men den är nog fast i transporten lager kör de vist inte med inte för troligen är mer en batteri leksak föredrar bensin som finns men är tillgången dålig räknar jag med att el finns ladda upp batteriet och till sladd sågen med också till ved kapning hemma.![]()