Hör upp, cykel i media-tråden

var det inte sagt att det skulle blåsa och storma mer i takt med ökande koldioxidutsläpp??
Varsågod.
1774537987308.webp

var det inte sagt att det skulle blåsa och storma mer i takt med ökande koldioxidutsläpp??
Just precis så är det.

Ja, det är väl så som människor och samhället fungerar rent generellt? Folk bryter mot lagar och trafikregler hej vilt, men dör någon hanteras det annorlunda. Det behöver tyvärr ibland gå rakt åt h-vete innan det sker en förändring tyvärr.

Men det gäller att se upp så klart. Det är ju kutym nu att människor korsar och springer över övergångsställ lite hur som helst och förväntar sig att alla tvärbromsar samt bugar för dem. Missförstånd kan tyvärr bli ödesdigra. Gäller att man har koll på folk i "närheten", man vet aldrig med 100% säkerhet var de tar vägen och det kan gå snabbt. Även folk som promenerar bredvid cykelfältet kan ibland tyvärr bete sig "konstigt" och susar man då förbi i 40 km/h, nej, inte helt riskfritt.

Nu har jag för dålig koll på just denna hemska tragiska olycka, jag bara svamlar som vanligt.

Mao, kör man över någon med cykel döms man enligt lagen. Gör man det med bil eller lastbil är det bara att rulla på. "Vaddå, i döda vinkeln kan jag ju inte behöva ta ansvar".
Att cyklisten åkte dit direkt har nog med dödsfallet att göra. Här är en bilist som gjorde samma sak men dit fick gå till hovrätten innan domen kom.

Undrar dock varför cyklisten åkte dit för vårdslöshet också?

Även folk som promenerar bredvid cykelfältet kan ibland tyvärr bete sig "konstigt" och susar man då förbi i 40 km/h, nej, inte helt riskfritt.
Just därför har jag i princip helt slutat att cykla på cykelbanan när jag tränar. Det är inte värt risken med gångtrafikanter som velar och bilister som kör ut och korsar hur som helst.

Just därför har jag i princip helt slutat att cykla på cykelbanan när jag tränar. Det är inte värt risken med gångtrafikanter som velar och bilister som kör ut och korsar hur som helst.
Tanken har slagit mig med. Dels att cykelbanan är hastighetsbegränsad till 30 km/h men också att cykelbanan har fler avbrott i form av utfarter där man har mindre marginal att undvika bilar som chansar/”inte ser mig”.

Tack. Kollade upp det och det är cykelgator jag tänkte på som uttryckligen är begränsade till 30 km/h. Cykelbanor med intilliggande väg har samma hastighetsbegränsning som vägen. Om den är fristående är det ingen hastigtsbegränsning.

Kan också finnas områdesföreskrifter som då även gäller cykelbanan. Tex max 40 km/h.

Tack. Kollade upp det och det är cykelgator jag tänkte på som uttryckligen är begränsade till 30 km/h. Cykelbanor med intilliggande väg har samma hastighetsbegränsning som vägen. Om den är fristående är det ingen hastigtsbegränsning.

Kan också finnas områdesföreskrifter som då även gäller cykelbanan. Tex max 40 km/h.
Fristående cykelbana 50 inom tätort, 70 utanför.

Fristående cykelbana 50 inom tätort, 70 utanför.
Om man ska vara petig:
”För fristående cykelbanor finns ingen hastighetsbegränsning, men eftersom cykel är ett fordon, så gäller Trafikförordningens regler för bashastighet:

3 kap 17 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.

Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet).”

Exakt, jag kör gärna på cykelbanor om det är säkert,
men där jag vet att det är farligare tar jag risken för en 500ing genom att köra på "bilvägen"

Cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II får dock om särskild försiktighet iakttas använda körbanan i stället för cykelbanan om
1. den cyklande fyllt 15 år, och
2. den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är högst 50 kilometer i timmen och i övrigt när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.

Cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II får dock om särskild försiktighet iakttas använda körbanan i stället för cykelbanan om
1. den cyklande fyllt 15 år, och
2. den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är högst 50 kilometer i timmen och i övrigt när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
Precis. Läget.

Vanliga Svenne Banan tror att han är i fara på gatan och i säkerhet på cykelbanan. Inget kunde vara mer felaktigt. Jag har sett helt horribla saker på cykelbanan. Det är otäckt att bevittna folk bli ihjälkörda på cykelbanan, men det botar i alla fall den största naiviteten. Jag är alltid vaksam och alert på cykelbanan och är lika fokuserad där som när jag kör bil på motorvägen, om inte mer. Önskar att de andra hade vart det också.

Vanliga Svenne Banan tror att han är i fara på gatan och i säkerhet på cykelbanan. Inget kunde vara mer felaktigt. Jag har sett helt horribla saker på cykelbanan. Det är otäckt att bevittna folk bli ihjälkörda på cykelbanan, men det botar i alla fall den största naiviteten. Jag är alltid vaksam och alert på cykelbanan och är lika fokuserad där som när jag kör bil på motorvägen, om inte mer. Önskar att de andra hade vart det också.
Det finns en del studier på området som visar att cyklister är mer uppmärksamma i trafiken än bilister. Det är ju inget konstigt att du är mer alert när du cyklar på en cykelbana än när du kör bil på en motorväg. Motorvägen är ju utformad för att förare inte ska behöva vara vaksamma – inga tvära kurvor, planskilda korsningar, breda och flera körfält, viltstängsel etc. Cykelbanor, not so much …

Det finns en del studier på området som visar att cyklister är mer uppmärksamma i trafiken än bilister. Det är ju inget konstigt att du är mer alert när du cyklar på en cykelbana än när du kör bil på en motorväg.
Du menar att man inte kan dra några slutsatser alls av observationer och incidenter på 22,000 km pendling under 6 år på uteslutande cykelbanor, utan istället ska jag förlita mig på dina studier som du inte ens har orkat namnge?

Jag pratade om Svenne Banan och inte elitpendlarna som hänger här inne. De som inte är intresserade av cykling som sport och hobby utan bara cyklar för att de måste eller att det är enkelt. De som har dålig uppmärksamhet, dålig uppsikt framåt, dålig närvaro då de antingen lyssnar på musik eller pratar i telefon.

Högertrafik har de ingen aning om vad det är. Hålla en rak linje och låta bli att drifta över i fel fil när de tittar på nåt intressant vid sidan av vägen är det få som klarar. Nödbromsa effektivt och snabbt få ner farten vid kollisionstillbud är det ingen som kan, cyklarna har ju inga frambromsar, och bakbromsarna saknar effekt om de ens fungerar.

Alla mina allvarliga tillbud, oftast frontalkrockstillbud under den här perioden har skett på cykelbana, inget har skett på gata eller landsväg.

Du menar att man inte kan dra några slutsatser alls av observationer och incidenter på 22,000 km pendling under 6 år på uteslutande cykelbanor, utan istället ska jag förlita mig på dina studier som du inte ens har orkat namnge?

Jag pratade om Svenne Banan och inte elitpendlarna som hänger här inne. De som inte är intresserade av cykling som sport och hobby utan bara cyklar för att de måste eller att det är enkelt. De som har dålig uppmärksamhet, dålig uppsikt framåt, dålig närvaro då de antingen lyssnar på musik eller pratar i telefon.

Högertrafik har de ingen aning om vad det är. Hålla en rak linje och låta bli att drifta över i fel fil när de tittar på nåt intressant vid sidan av vägen är det få som klarar. Nödbromsa effektivt och snabbt få ner farten vid kollisionstillbud är det ingen som kan, cyklarna har ju inga frambromsar, och bakbromsarna saknar effekt om de ens fungerar.

Alla mina allvarliga tillbud, oftast frontalkrockstillbud under den här perioden har skett på cykelbana, inget har skett på gata eller landsväg.
Anektdotisk bevisföring ≠ fakta. Trodde du visste det.

En studie

Och en till

Motorvägen är ju utformad för att förare inte ska behöva vara vaksamma – inga tvära kurvor, planskilda korsningar, breda och flera körfält, viltstängsel etc.
Så man behöver ingen vaksamhet när man byter fil eller kör upp på en motorväg? Eller närmar sig en påfart som är så trafikerad att du måste byta fil? Behöver inte hålla utkik efter stillastående fordon, som kör i 30, som håller 200, utan fungerande belysning, utryckningsfordon, fordon som kör i fel färdriktning? Behöver inte hålla koll på vad som händer i motsatt färdriktning, där det skulle kunna komma en Säpo Range Rover med Lars Wilk som lite oväntat hoppar över till din färdriktning och landar på dig?

Så man behöver ingen vaksamhet när man byter fil eller kör upp på en motorväg? Eller närmar sig en påfart som är så trafikerad att du måste byta fil? Behöver inte hålla utkik efter stillastående fordon, som kör i 30, som håller 200, utan fungerande belysning, utryckningsfordon, fordon som kör i fel färdriktning? Behöver inte hålla koll på vad som händer i motsatt färdriktning, där det skulle kunna komma en Säpo Range Rover med Lars Wilk som lite oväntat hoppar över till din färdriktning och landar på dig?
Jag tror faktiskt du, precis som jag, förstår vad @Peth menar.

Tror att studierna handlar om att man i biltrafik intuitivt förstår, utifrån infrastrukturens utformning, vem som har väjningsplikt, åt vilket håll trafiken färdas, var farorna är och hur man ska placera sig i trafiken för att undvika olyckor med andra motorfordon.
Det är mycket mindre intuitivt i infrastrukturen för cykel- och gångtrafik, vilket kräver att man håller koll överallt, hela tiden, på en helt annan nivå. Det är ju oftast cyklisten/fotgängaren som det går illa för om någon missar att ha uppsikt, så därför tvingas de ha mer koll.

Men jag kan ha tolkat forskningen fel då jag inte lusläst den.

Kanske inte direkt handlar om cykel (OT?) men ställer mig ändå frågan om det här kanske leder till en ny cykelboom i Sverige isåfall?

Kanske inte direkt handlar om cykel (OT?) men ställer mig ändå frågan om det här kanske leder till en ny cykelboom i Sverige isåfall?
Jag tror det när jag ser det.

Folk kan väl ändå börja med att samåka?

Man kommer i håg bensin ransonering 1973 har investerat i billigaste elmotorsåg men den är nog fast i transporten lager kör de vist inte med inte för troligen är mer en batteri leksak föredrar bensin som finns men är tillgången dålig räknar jag med att el finns ladda upp batteriet och till sladd sågen med också till ved kapning hemma.

Tillbaka
Topp