[ot] Våga Vägra Sommartid!

Kan nån släcka lampan?
Obehagligt ljust så här sent på kvällen...
Man kan stänga ute solen själv genom massor av knep, mörkläggningsgardiner, persienner osv. Men man kan inte få fram den när den väl gått ned. Jag förstår inte varför folk hatar D-vitamin efter jobbet så mycket? Varför ska man ha mer sol under tiden man ändå sitter instängd inne på kontoret?

Det hade varit extremt onormalt att behöva ha det på sommaren för mig som är född efter att sommartiden infördes.

Är man tillräckligt gammal för att komma ihåg hur det var utan sommartid är man ju ändå på pensionsstrecket och så spelar det ingen roll vad klockan är längre, så finns ingen anledning att sabba för oss som ska förhålla oss till den länge till.
Ja, sommartid infördes återigen 1980 vad jag vet...
Det hade testats 1916 första gången, men då var det ingen som ville ha det...
De var klokare förr i tiden!

Senast ändrad:
Sommartid (Daylight Saving Time) rubbar dygnsrytmen genom att tvinga fram en timme tidigare uppvaknande än kroppens biologiska klocka, vilket leder till akut sömnbrist
. Denna obalans mellan klocktid och soltid kan ta veckor att justera, vilket orsakar trötthet, sämre sömnkvalitet och ökade hälsorisker.
Hur sommartid påverkar dygnsrytmen:
  • Melatonin-störning: Dygnsrytmen styrs av hormonet melatonin. När klockan ställs fram, utsätts vi för ljusare kvällar, vilket skjuter upp melatoninproduktionen och gör det svårare att somna.
  • Social Jetlag: Kroppen förblir "vintertidsanpassad" (normaltid) medan samhället byter tid. Detta skapar en konflikt mellan den inre klockan och det sociala schemat.
  • Fysiska reaktioner: Första dagarna efter omställningen ökar risken för hjärtinfarkter med upp till 24%, stroke med 8% och självmord med 6%.
  • Prestationsförmåga: Sömnbristen leder till sämre uppmärksamhet, humörsvängningar och ökad risk för trafikolyckor.

Sommartid (Daylight Saving Time) rubbar dygnsrytmen genom att tvinga fram en timme tidigare uppvaknande än kroppens biologiska klocka, vilket leder till akut sömnbrist
. Denna obalans mellan klocktid och soltid kan ta veckor att justera, vilket orsakar trötthet, sämre sömnkvalitet och ökade hälsorisker.
  • Melatonin-störning: Dygnsrytmen styrs av hormonet melatonin. När klockan ställs fram, utsätts vi för ljusare kvällar, vilket skjuter upp melatoninproduktionen och gör det svårare att somna.
  • Social Jetlag: Kroppen förblir "vintertidsanpassad" (normaltid) medan samhället byter tid. Detta skapar en konflikt mellan den inre klockan och det sociala schemat.
  • Fysiska reaktioner: Första dagarna efter omställningen ökar risken för hjärtinfarkter med upp till 24%, stroke med 8% och självmord med 6%.
  • Prestationsförmåga: Sömnbristen leder till sämre uppmärksamhet, humörsvängningar och ökad risk för trafikolyckor.

EDIT: Kom på bättre tankar.

Det där är mycket från person till person. En del lider säkert medan enda bekymret för andra är att behöva ställa om en del klockor.

Senast ändrad:
Problemet ligger ju i att vi byter till vintertid senare på året. Slutar vi med det kommer sommartid att vara nyttigare för oss i Norden.

Förresten så ger AI svar efter hur man frågar. Här vände jag på frågan istället.

”Problemet med vintertid (normaltid) handlar främst om det minskade dagsljuset under eftermiddagen, vilket påverkar människors hälsa och energibalans.
Här är de främsta problemen och effekterna:
  • Mörkare eftermiddagar och kvällar: När klockan vrids tillbaka i slutet av oktober blir det mörkt betydligt tidigare på dagen. Detta upplevs av många som tungt och begränsar möjligheten till utomhusaktiviteter i dagsljus efter jobb eller skola.
  • Påverkan på biologisk klocka och humör:När dagsljuset minskar påverkas kroppens dygnsrytm och hormonproduktion. Detta kan leda till trötthet, sämre humör och ökat sömnbehov, även hos friska personer.
  • Risk för säsongsbunden nedstämdhet: Det ökade mörkret är en bidragande orsak till att vissa upplever vinterdepressioner eller trötthet, ibland kallat för "hösttrötthet".
  • Omställningen: Även om vi får sova en timme längre vid bytet till vintertid, kan själva omställningen störa sömnen för en del, även om effekterna är mildare än vid bytet till sommartid.
  • Elförbrukning: Vissa förespråkare för permanent sommartid menar att vintertiden bidrar till högre elförbrukning på grund av att vi tänder lampor tidigare på eftermiddagen.”

Fysiska reaktioner: Första dagarna efter omställningen ökar risken för hjärtinfarkter med upp till 24%, stroke med 8% och självmord med 6%.
Källa på det?

Min vinterdepression som i princip drabbar mig varje år när klocka ställs om till vintertid skulle förlängas med minst två månader.

normaltid är i en majoritet av sveriges yta motsatsen till sommartid, dvs det finns en assymetri som gör det mörkare på eftermiddagarna.

större delen av jorden väljer tidszon där det är tvärtom, dvs ljus på eftermiddagarna prioriteras. visas i rött på den här kartan, och som jag har visat tidigare. sverige, polen, chad och några få länder till prioriterar mörker på eftermiddagarna.

det är för övrigt ett bakvänt resonemang att flytta fram klockan just på sommaren, när oavsett ändå är ljust på kvällarna. det är på vintern man i första hand skulle ha nytta av 'sommartid'.

.
IMG_2774.webp

Om man definierar fm-em-skevhet som | tFm - tEm | där

tFm = tid från soluppgång till kl 12
tEm = tid från kl 12 till solnedgång

och sen medelvärdesbildar detta över årets dagar och de platser där folk bor i landet gissar jag att skevheten är större med sommartid än med normaltid.

normaltid är i en majoritet av sveriges yta motsatsen till sommartid, dvs det finns en assymetri som gör det mörkare på eftermiddagarna.

större delen av jorden väljer tidszon där det är tvärtom, dvs ljus på eftermiddagarna prioriteras. visas i rött på den här kartan, och som jag har visat tidigare. sverige, polen, chad och några få länder till prioriterar mörker på eftermiddagarna.

det är för övrigt ett bakvänt resonemang att flytta fram klockan just på sommaren, när oavsett ändå är ljust på kvällarna. det är på vintern man i första hand skulle ha nytta av 'sommartid'.

.
Visa bilaga 822264
Man flyttar ju inte fram klockan på sommaren. Man flyttar fram klockan i mars.

.
Visa bilaga 822264
Skulle man markera befolkningstyngdpunkten i varje territorium så skulle det tvärtom visa sig att det bara är Argentina, Libyen, Frankrike, Spanien och stora delar av f.d. Sovjetunionen som har valt "rött".

Har funderat lite på detta, kan det vara så att dom som förespråkar sommartid är kvällsmänniskor?
Jag är morgonpigg och gillar ljuset på morgonen, men vill man ha ljusa kvällar måste väl sommartid vara toppen?

.
Visa bilaga 822264

Känns som lite förenklat resonemang. Att vi har CET tid i Sverige är inte för att vi "prioriterar mörker på eftermiddagarna", utan det är för att det är just CET (Central European Time). Det sågs som en fördel en gång i tiden, och är fortfarande anser nog dom flesta bizznizmen. Och tittar man på tidszonerna så är det den mest naturliga zonen.

För övrigt så "prioriteras" det ljus på eftermiddagarna, hur Stockholmare och övriga norrlänningar ser på det saknar relevans.

Samma för Polen antar jag. En del länder får tänja på det för att tillhöra CET, Spanien jobbar verkligen, men till slut brister det vid Portugal, dom orkar liksom inte tänja på det mer.

Det här med att det skulle vara mer mening att flytta fram klockan på vintern, nja. Meningen med sommartid är att bättre ta till vara dom ljusa timmarna, ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Det skulle ändå i stort sett vara mörkt vid arbetsdagens start och slut på vintern (kontorstid), och då få 1 timma mörkare på förmiddagen, nej tack, det är eländigt nog som det är.

Och som @NAnders skriver, om man ser på befolkningstyngdpunkten i Sverige så det mer rött än blått.
Här har jag dragit en linje som är typ mitt i våran tidszon, hade varit väldigt märkligt att välja samma tidszon som Finland.

1774854937920.webp

Skulle man markera befolkningstyngdpunkten i varje territorium så skulle det tvärtom visa sig att det bara är Argentina, Libyen, Frankrike, Spanien och stora delar av f.d. Sovjetunionen som har valt "rött".
Det är ju ingenting att ställa om klockan +/- 1 timme som i Sverige när man kollar kartan och ser att Australien och delar av Ryssland/Kina osv ställer om med upp till 10 timmar+..

Tillbaka
Topp