Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Håller med! Sommartid is the shit.Normaltid = Normaltid året runt, håll det så!
Fast tvärtom då!Håller med! Sommartid is the shit.
Va? Jag trodde du tyckte att sommartid är skit.Fast tvärtom då!
Precis! Jag vill ha normaltid året om!Va? Jag trodde du tyckte att sommartid är skit.
Fast då är du väl överens med @miyatafarfar som ju skrev att sommartid var skiten?Precis! Jag vill ha normaltid året om!
Undrar om alliteration verkligen är en bra princip att basera beslut på.Våga vägra vintertid allitererar bättre
Man kan stänga ute solen själv genom massor av knep, mörkläggningsgardiner, persienner osv. Men man kan inte få fram den när den väl gått ned. Jag förstår inte varför folk hatar D-vitamin efter jobbet så mycket? Varför ska man ha mer sol under tiden man ändå sitter instängd inne på kontoret?Kan nån släcka lampan?
Obehagligt ljust så här sent på kvällen...
Ja, sommartid infördes återigen 1980 vad jag vet...Det hade varit extremt onormalt att behöva ha det på sommaren för mig som är född efter att sommartiden infördes.
Är man tillräckligt gammal för att komma ihåg hur det var utan sommartid är man ju ändå på pensionsstrecket och så spelar det ingen roll vad klockan är längre, så finns ingen anledning att sabba för oss som ska förhålla oss till den länge till.
Har du inget lyse på hojen?Nu kan man äntligen cykla efter jobbet!
Våga vägra batteri!Har du inget lyse på hojen?
Har du inget lyse på hojen?
Sommartid (Daylight Saving Time) rubbar dygnsrytmen genom att tvinga fram en timme tidigare uppvaknande än kroppens biologiska klocka, vilket leder till akut sömnbrist
. Denna obalans mellan klocktid och soltid kan ta veckor att justera, vilket orsakar trötthet, sämre sömnkvalitet och ökade hälsorisker.
Hur sommartid påverkar dygnsrytmen:
- Melatonin-störning: Dygnsrytmen styrs av hormonet melatonin. När klockan ställs fram, utsätts vi för ljusare kvällar, vilket skjuter upp melatoninproduktionen och gör det svårare att somna.
- Social Jetlag: Kroppen förblir "vintertidsanpassad" (normaltid) medan samhället byter tid. Detta skapar en konflikt mellan den inre klockan och det sociala schemat.
- Fysiska reaktioner: Första dagarna efter omställningen ökar risken för hjärtinfarkter med upp till 24%, stroke med 8% och självmord med 6%.
- Prestationsförmåga: Sömnbristen leder till sämre uppmärksamhet, humörsvängningar och ökad risk för trafikolyckor.
Problemet ligger ju i att vi byter till vintertid senare på året. Slutar vi med det kommer sommartid att vara nyttigare för oss i Norden.Sommartid (Daylight Saving Time) rubbar dygnsrytmen genom att tvinga fram en timme tidigare uppvaknande än kroppens biologiska klocka, vilket leder till akut sömnbrist
. Denna obalans mellan klocktid och soltid kan ta veckor att justera, vilket orsakar trötthet, sämre sömnkvalitet och ökade hälsorisker.
Hur sommartid påverkar dygnsrytmen:
- Melatonin-störning: Dygnsrytmen styrs av hormonet melatonin. När klockan ställs fram, utsätts vi för ljusare kvällar, vilket skjuter upp melatoninproduktionen och gör det svårare att somna.
- Social Jetlag: Kroppen förblir "vintertidsanpassad" (normaltid) medan samhället byter tid. Detta skapar en konflikt mellan den inre klockan och det sociala schemat.
- Fysiska reaktioner: Första dagarna efter omställningen ökar risken för hjärtinfarkter med upp till 24%, stroke med 8% och självmord med 6%.
- Prestationsförmåga: Sömnbristen leder till sämre uppmärksamhet, humörsvängningar och ökad risk för trafikolyckor.
Nej, jag gillar normaltid.Är du bara allmänt motvalls, eller har ett jobb där du börjar tidigt på morgonen, eller vad är det du inte gillar med sommartid?
Lycka till!Våga vägra batteri!
Källa på det?Fysiska reaktioner: Första dagarna efter omställningen ökar risken för hjärtinfarkter med upp till 24%, stroke med 8% och självmord med 6%.
Är det för att kortet blir för stort för att passa i floppy-diskfacket när du ska föra över pengarna?... att företag har slutat perforera inbetalningskortet...
Man flyttar ju inte fram klockan på sommaren. Man flyttar fram klockan i mars.normaltid är i en majoritet av sveriges yta motsatsen till sommartid, dvs det finns en assymetri som gör det mörkare på eftermiddagarna.
större delen av jorden väljer tidszon där det är tvärtom, dvs ljus på eftermiddagarna prioriteras. visas i rött på den här kartan, och som jag har visat tidigare. sverige, polen, chad och några få länder till prioriterar mörker på eftermiddagarna.
det är för övrigt ett bakvänt resonemang att flytta fram klockan just på sommaren, när oavsett ändå är ljust på kvällarna. det är på vintern man i första hand skulle ha nytta av 'sommartid'.
.
Visa bilaga 822264
Så jävla nice att inte ha sovit bort en massa soltimmar!Nu är klockan egentligen 06.46
ville bara säga det
Exakt sommartid året om vill jag också ha.Precis! Jag vill ha normaltid året om!
Skulle man markera befolkningstyngdpunkten i varje territorium så skulle det tvärtom visa sig att det bara är Argentina, Libyen, Frankrike, Spanien och stora delar av f.d. Sovjetunionen som har valt "rött".normaltid är i en majoritet av sveriges yta motsatsen till sommartid, dvs det finns en assymetri som gör det mörkare på eftermiddagarna.
större delen av jorden väljer tidszon där det är tvärtom, dvs ljus på eftermiddagarna prioriteras. visas i rött på den här kartan, och som jag har visat tidigare. sverige, polen, chad och några få länder till prioriterar mörker på eftermiddagarna.
det är för övrigt ett bakvänt resonemang att flytta fram klockan just på sommaren, när oavsett ändå är ljust på kvällarna. det är på vintern man i första hand skulle ha nytta av 'sommartid'.
.
Visa bilaga 822264
Jag tror det är kontorsarbetare som gillar att vara utomhus på fritiden.Har funderat lite på detta, kan det vara så att dom som förespråkar sommartid är kvällsmänniskor?
Jag är morgonpigg och gillar ljuset på morgonen, men vill man ha ljusa kvällar måste väl sommartid vara toppen?
Det spelar ingen roll för mig vilken "tid" man väljer för sin tidszon, så vitt man håller fast vid valet året om.kan det vara så att dom som förespråkar sommartid är kvällsmänniskor?
normaltid är i en majoritet av sveriges yta motsatsen till sommartid, dvs det finns en assymetri som gör det mörkare på eftermiddagarna.
.
Visa bilaga 822264
Det är ju ingenting att ställa om klockan +/- 1 timme som i Sverige när man kollar kartan och ser att Australien och delar av Ryssland/Kina osv ställer om med upp till 10 timmar+..Skulle man markera befolkningstyngdpunkten i varje territorium så skulle det tvärtom visa sig att det bara är Argentina, Libyen, Frankrike, Spanien och stora delar av f.d. Sovjetunionen som har valt "rött".