Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Blev prejad av högersvängande bil för tredje gången den här veckan. Tappade det lite och var av cykeln och på väg att förstöra två personers fredagskväll innan jag hann räkna till 1.
Bilisten, som var en yngre man, insåg att inget gott skulle komma ur situationen och smet iväg.
På Rörstrandsgatan kommer ingen undan så jag övervägde efterföljande men då hade hjärnan hunnit ikapp och igenom adrenalin och kortisol, så jag fortsatte hemåt istället,

Överväger att helt enkelt anse cykelbanan på s:t eriksgatan som olämplig och hoja på vägen istället.

Jobb istället för 200 km rando idag. Skänkte kämparna en tanke på vägen in. Fortfarande rätt mycket glas kvar på cykelbanan efter Corvettens framfart i Hökis.

Tillägg. Pyspunka blev resultatet märkte jag sen.

Senast ändrad:
Helt jävla död av pollen, men riktigt fint imorse.
PXL_20260328_044351456.MP.webp

Blev prejad av högersvängande bil för tredje gången den här veckan. Tappade det lite och var av cykeln och på väg att förstöra två personers fredagskväll innan jag hann räkna till 1.
Bilisten, som var en yngre man, insåg att inget gott skulle komma ur situationen och smet iväg.
På Rörstrandsgatan kommer ingen undan så jag övervägde efterföljande men då hade hjärnan hunnit ikapp och igenom adrenalin och kortisol, så jag fortsatte hemåt istället,

Överväger att helt enkelt anse cykelbanan på s:t eriksgatan som olämplig och hoja på vägen istället.
Du får skaffa något hårt i metall som sticker ut så att bilar blir repade om dom kör in i dig!

Haha, jag har googlat på nithandskar, tänkte att någon rockaffär saluför dylika. Kan säkert behövas när Bygg-Olé ska tala om för mig om vad han tycker om att jag cyklar mitt i gatan.
Just att googla på saker innan man ämnar göra något otillåtet eller omoraliskt brukar, efter vad jag förstått, vara rätt dumt…..

Trångt i ökända tunnelpassagen i Stureby, alla tog det piano men mötande lådcykeln skulle bara köra om så jag fick hålla ut till buskarna. Verkar som många elmotorfordonsförare helst inte vill bromsa. "Det flyter ju på så bra va, kan ni inte bara flytta på er va." Det rimmar ju rätt bra med att de helst inte vill trampa så mycket heller.

Trångt i ökända tunnelpassagen i Stureby, alla tog det piano men mötande lådcykeln skulle bara köra om så jag fick hålla ut till buskarna. Verkar som många elmotorfordonsförare helst inte vill bromsa. "Det flyter ju på så bra va, kan ni inte bara flytta på er va." Det rimmar ju rätt bra med att de helst inte vill trampa så mycket heller.
Man håller så klart stumt 25 km/h (eller vad motorn nu hjälper till). Det är ju vad man betalat för att kunna göra.

Det var fan amatörerans morgon i biltrafiken. En bil på Ågestavägen ruttnar på att det är kö och kör upp på gc-banan för att gena en bil och komma fram till högersvängen ut på Huddingevägen, inte skitlångt bort från en krasch där.
Sen i Örby är det en bil som står på en tvärgata bredvid gc-banan som helt plötsligt får feeling och kör fram och ställer sig på densamma när jag och en till cyklist kommer åkande. Magiskt.
I övrigt rätt trevligt, lite optimistiskt med korta handskar men i övrigt funkade kortärmat, kortbent med knävärmare och vidjacka ypperligt. Medvind tror jag också och inte så blött som jag trodde det skulle vara

Vädret är omöjligt att klä sig för. Nollgradigt på morgonen men ändå hoodie-väder. Funkade inte alls på hemvägen. Insett att folk inte kan cykla heller och att många gör livsfarliga omkörningar på cykelbanan, tex omkörning med lång el-lådcykel till höger utan att ge någon signal eller rawbike-cyklister som försöker köra om elitpendlare men inte tar sig förbi så dom bara ligger tvåfiligt och skiter i att dom får möte. Den gemensamma nämnaren är väl elmotorn ändå.

Ändå en fin dag idag trots allt. Mycket glada miner och faktiskt lite härliga pratstunder också vid rödljus. Kanske är sommartiden som gör folk på gott humör igen.

Har Robert Aschberg verkligen uppfunnit denna?

Jag tänkte mig mer nåt sånt här, på tal om Aschberg och pinnar ändå:
Kanske inte men han å Gert Fylking gjorde lite experiment i trafiken bla stingpinnen ,
en barnvagn fylld med tomflaskor å provade zebralagen om den hette så på den tiden…?

Schemalagd udda tid idag så blev avfärd lite efter det normala, uppskattas då det generellt är rätt lugnt om man slipper öset runt 08. Allt rullade på bra, kroppen har kommit ikapp och det enda man nu får av klockan är recovery, recovery, recovery.

Kanske dags att dra på ett 15 drev istället för det bekväma 19 som man haft över vintern...

Just det, såg den här sköna i morse också. Är det inte fantastiskt att det finns gång och cykelbana man kan stå på så man slipper stå på kundens uppfart eller råka förstöra gräset? Så blockerar man inte den så viktiga bilvägen heller 😍🖕

Visa bilaga 822548
Perfekt tillfälle att öva lite cykel-trial!
IMG_3970.webp

Just det, såg den här sköna i morse också. Är det inte fantastiskt att det finns gång och cykelbana man kan stå på så man slipper stå på kundens uppfart eller råka förstöra gräset? Så blockerar man inte den så viktiga bilvägen heller 😍🖕

Visa bilaga 822548
Hade den stått på vägen och lyft över cykelbana/trottoar vetefan om jag hade velat cykla under last ändå.

Dagens hempendling var oväntat trevlig, vinden hade vänt lite så det blev typ medvind hem också. Någon form av trimmad elcykel var helvetes hetsig vid rödlyset vid Lidl på Huddingevägen och blev sen sjukt stressad av att jag lyckades surfa efter honom i dryga 30 :D
Just idag var jag stark!

Frostigt och aningen svalt men härlig soluppgång idag.
På väg hem igår såg jag ett barn i 6/8-årsåldern som stod med sin cykel uppochnedvänd. Jag stannade så klart för att fråga om barnet behövde hjälp. Det visade sig att kedjan hoppat av och låg nästan dubbla varv kring vevaxeln och dessutom hade lagt sig innanför kassetten.
Fyra minuter senare kunde vi båda cykla iväg åt varsitt håll ☀️

Två situationer som kunde blivit till mycket värre om jag inte ansett mig vara en rätt så rutinerad pendlare vid det här laget som ser faror på långt håll.

1) Värtahamnen. Kommer längs med cykelväg till en rondel. Stor och hög lastbil kör på vägen i samma riktning. Vi kommer till rondellen samtidigt. Jag ska över. Lastbilen blinkar inte men tycker den tar en "linje" som skulle tyda på att den ska svänga ut ur rondellen. Jag har förkörsrätt med osäker på om lastbilen a) sett mig samt b) ska svänga ut ur rondellen, bromsar jag in.
JAPP, lastbilen kör rakt (svänger höger) ut utan att använda blinkers. Hade jag inte bromsat hade det blivit pankaka deluxe av mig.

2) Utanför Skansen. En buss har kört om mig i backen innan. Nu har jag rullat ikapp nerför. Cykelfilen går mellan "bilvägen" samt trottoaren. Tycker bussen kör lite väl sakta. Dock blinkar den inte heller för att svänga. Jag anar oråd och väljer att stanna bakom bussen.
JAPP, bussen svänger till höger utan att använda blinkers. Hade jag fortsatt på cykelfilen hade det blivit pankaka deluxe av mig.

Ett barn hade knappast agerat på samma sätt som jag idag.

Två situationer som kunde blivit till mycket värre om jag inte ansett mig vara en rätt så rutinerad pendlare vid det här laget som ser faror på långt håll.

1) Värtahamnen. Kommer längs med cykelväg till en rondel. Stor och hög lastbil kör på vägen i samma riktning. Vi kommer till rondellen samtidigt. Jag ska över. Lastbilen blinkar inte men tycker den tar en "linje" som skulle tyda på att den ska svänga ut ur rondellen. Jag har förkörsrätt med osäker på om lastbilen a) sett mig samt b) ska svänga ut ur rondellen, bromsar jag in.
JAPP, lastbilen kör rakt (svänger höger) ut utan att använda blinkers. Hade jag inte bromsat hade det blivit pankaka deluxe av mig.

2) Utanför Skansen. En buss har kört om mig i backen innan. Nu har jag rullat ikapp nerför. Cykelfilen går mellan "bilvägen" samt trottoaren. Tycker bussen kör lite väl sakta. Dock blinkar den inte heller för att svänga. Jag anar oråd och väljer att stanna bakom bussen.
JAPP, bussen svänger till höger utan att använda blinkers. Hade jag fortsatt på cykelfilen hade det blivit pankaka deluxe av mig.

Ett barn hade knappast agerat på samma sätt som jag idag.
Tittar man på hur många resonerar i andra social media runt cykling stämmer den sista även in på många vuxna. Man måste anse att alla andra är idioter för att överleva.

Sen rapport pga anledning.

Kortbyxpremiär på hempendlingen idag - Nice!
Däremot tyckte jag att den envisa motvinden inte var lika trevlig.
Många cyklister på väg genom stan samtidigt som mig, och som många andra skrivit redan - med en van cykelpendlares instinkter ligger man oftast steget före och kan förutse sådant som skulle kunna ha blivit en värre situation.
Cykla försiktigt därute!

Tillbaka
Topp