miyatafarfar
Aktiv medlem
[ot] Våga Vägra Sommartid!
Hur skulle mänskligheten ha överlevt om biologiska klockan styrdes av matintaget? Man kunde gå flera dagar utan mat innan man lyckades fälla ett stort djur. Självklart är det ljuset som styr vår biologiska klocka. Men här i Norden har vi svårt att följa naturen, och bara för att rött ljus triggar melatoninpåslaget betyder det inte att man kommer somna ståendes bara för att man sett en solnedgång. Men man var heller inte ute och plogade åkern efter solnedgång mitt i nattsvart vinter förr. Dagarna var kortare och man sov också mer.om ljuset vore huvudsaken att styra biologiska klockan vore liv ovan polcirkeln sommar som vinter en svårlöst rebus. omöjligt rentav.
jag vet däremot vad som huvudsakligen styr min egen klocka, och det är tiden för intag av lunchen. t ex efter en sen frukost på helgen t ex återställer man klockan med lunch i rätt tid. den behöver inte vara mer än sparsam, men är den där är det mission accomplished.
att kunna nollställa klockan på det sättet är också ett värdefullt tips t ex vid en fyradagars resa fram och åter till usa. man ställer om klockan utan bekymmer både dit och hem. men är det såpass många tidzoner att överbrygga gäller dessutom att ransonera sömnen.
ingen sömn vid resa västerut, och högst ett par tre timmar vid resa österut. då är man lagom trött för en hel natts sömn när det är läggdags på resmålet.
en timmas tidsomställning är i sammanhanget poc, och styrs som sagt lätt och effektivt med lunchmålet.