[ot] Våga Vägra Sommartid!

om ljuset vore huvudsaken att styra biologiska klockan vore liv ovan polcirkeln sommar som vinter en svårlöst rebus. omöjligt rentav.

jag vet däremot vad som huvudsakligen styr min egen klocka, och det är tiden för intag av lunchen. t ex efter en sen frukost på helgen t ex återställer man klockan med lunch i rätt tid. den behöver inte vara mer än sparsam, men är den där är det mission accomplished.

att kunna nollställa klockan på det sättet är också ett värdefullt tips t ex vid en fyradagars resa fram och åter till usa. man ställer om klockan utan bekymmer både dit och hem. men är det såpass många tidzoner att överbrygga gäller dessutom att ransonera sömnen.

ingen sömn vid resa västerut, och högst ett par tre timmar vid resa österut. då är man lagom trött för en hel natts sömn när det är läggdags på resmålet.

en timmas tidsomställning är i sammanhanget poc, och styrs som sagt lätt och effektivt med lunchmålet.
Hur skulle mänskligheten ha överlevt om biologiska klockan styrdes av matintaget? Man kunde gå flera dagar utan mat innan man lyckades fälla ett stort djur. Självklart är det ljuset som styr vår biologiska klocka. Men här i Norden har vi svårt att följa naturen, och bara för att rött ljus triggar melatoninpåslaget betyder det inte att man kommer somna ståendes bara för att man sett en solnedgång. Men man var heller inte ute och plogade åkern efter solnedgång mitt i nattsvart vinter förr. Dagarna var kortare och man sov också mer.

Väldigt många verkar vilja ha sommartid som vår normaltid.
Men inte alla! :sneaky:
Jag tror det är bäst att vi har kvar sommar och vintertid. Då får båda som dom vill. Skönt då att gringubbarna får ha sin vintertid på just vintern när allt ändå bara är mörkt och förjävligt. Och att vi livsnjutare får njuta av sköna varma långa kvällar med sol, god mat, goda viner och gott sällskap! Då vet vi att gringubbarna redan gått och lagt sig och ligger och vrider sig i sängen och plågas över att dom inte kan somna trots två lager soppåsar tejpade över fönstret.

2928E62B-E7ED-48E4-8A7B-E24BABE92D15.webp

Jag tror det är bäst att vi har kvar sommar och vintertid. Då får båda som dom vill. Skönt då att gringubbarna får ha sin vintertid på just vintern när allt ändå bara är mörkt och förjävligt. Och att vi livsnjutare får njuta av sköna varma långa kvällar med sol, god mat, goda viner och gott sällskap! Då vet vi att gringubbarna redan gått och lagt sig och ligger och vrider sig i sängen och plågas över att dom inte kan somna trots två lager soppåsar tejpade över fönstret.

Visa bilaga 822545
På sommaren behövs ju ingen sommartid...Normaltid funkar precis lika bra då.

Hur skulle mänskligheten ha överlevt om biologiska klockan styrdes av matintaget? Man kunde gå flera dagar utan mat innan man lyckades fälla ett stort djur. Självklart är det ljuset som styr vår biologiska klocka. Men här i Norden har vi svårt att följa naturen, och bara för att rött ljus triggar melatoninpåslaget betyder det inte att man kommer somna ståendes bara för att man sett en solnedgång. Men man var heller inte ute och plogade åkern efter solnedgång mitt i nattsvart vinter förr. Dagarna var kortare och man sov också mer.
det räcker inte med endast ljus för att effektivt styra om dygnsrytmen. det krävs omställning av en rad andra hormoner än det ljuskänsliga melatoninet, varav ett flertals styrs av matintaget.

men ljus anger periodens längd. den varierar i förhållande till dygnets längd hos olika människor, och de i ytterkanterna kan få en del problem.

att begrunda är att det inte är värst länge sedan vårt klot roterade såpass mycket snabbare så att det var 400 dygn på ett år.

det är som en dubbel sommartidsomställning varje dygn.

Mycket känslor, teorier och sköna råd (gå upp kl 04 och cykla och ät middag!) i tråden. Jag lyckades i alla fall cykla 2 timmar efter jobbet i dagsljus idag, något som varit omöjligt om vi inte hade ställt om klockan i helgen. Så jag är väldigt nöjd och glad för det. 🙂

Mycket känslor, teorier och sköna råd (gå upp kl 04 och cykla och ät middag!) i tråden. Jag lyckades i alla fall cykla 2 timmar efter jobbet i dagsljus idag, något som varit omöjligt om vi inte hade ställt om klockan i helgen. Så jag är väldigt nöjd och glad för det. 🙂
Jag hann bara med 1,5. Borde såklart klämt in första halvtimmen innan jobbet 🤦‍♂️

Varför plogar man en åker? För att det kommit snö innan man hunnit plöja den?

Skulle säga att ”freebasea” istället för ”freestylea” är vanligare. Men nu var det ingen annan än Ooms som missuppfattade inlägget.
Jag tror inte att Ooms missuppfattade inlägget. Jag tror att han helt enkelt såg bollen ligga på straffpunkten samtidigt som målvakten var och köpte korv. Det är svårt att låta bli när det är öppet mål ibland.

Jag tror inte att Ooms missuppfattade inlägget. Jag tror att han helt enkelt såg bollen ligga på straffpunkten samtidigt som målvakten var och köpte korv. Det är svårt att låta bli när det är öppet mål ibland.
Jo, han trodde att han såg en felsägning när det inte fanns någon. Med andra ord var han alltså nere i omklädningsrummet och spelade hockey med det jamaikanska landslaget medan bollen ligger orörd framför målet.

Jo, han trodde att han såg en felsägning när det inte fanns någon. Med andra ord var han alltså nere i omklädningsrummet och spelade hockey med det jamaikanska landslaget medan bollen ligger orörd framför målet.
Nja alltså, ploga gör man för att ta bort snö med en snöplog eller annat lämpligt redskap. Plöjer gör man på åkrar med en plog för jordbruk. Att säga att man plogar en åker blir lite tokigt. Jag har aldrig hört talas om någon som plogar en åker.

Spelar väl ingen roll om bonden vill ploga eller plöja sin åker. Hen kommer ändå inte göra det i mörkret på vintern.

Nja alltså, ploga gör man för att ta bort snö med en snöplog eller annat lämpligt redskap. Plöjer gör man på åkrar med en plog för jordbruk. Att säga att man plogar en åker blir lite tokigt. Jag har aldrig hört talas om någon som plogar en åker.
Jo, jag vet. Det var precis det jag menade som jag också skrev. Läs igen och läs mitt svar till Ooms. Annars är du också nere och spelar hockey när vi andra lirar fotboll.

Spelar väl ingen roll om bonden vill ploga eller plöja sin åker. Hen kommer ändå inte göra det i mörkret på vintern.
Båda är lika dumt. Men som @Apotekarnes var inne på är den ena mer absurd än den andra vilket också var hela poängen. Dock väldigt vanligt på internet att anta att andra gör misstag när man helt enkelt bara inte förstår själv.

Förstår inte varför somliga ska komma dragandes med en massa browsience som dom ändå inte begriper sig på. Det är väl skit samma vad någon påhittad bilogisk klocka säger. Blir livet behagligare före eller efter omställnigen måste väl vara det som har betydelse. För mig är livet bättre nu än i förra veckan. Många ljusa timmar kvar av dygnet när jag slutar jobba kl 17 är en riktig boost för måendet. Om det på något sätt skulle ge mig 1 promilles högre risk för någon kärlsjukdom enligt någon flummig studie kunde jag inte bry mig mindre om.

Jo, jag vet. Det var precis det jag menade som jag också skrev. Läs igen och läs mitt svar till Ooms. Annars är du också nere och spelar hockey när vi andra lirar fotboll.

Tycker dina svar mer är att när du står och skall köpa korv så slår det dig "attans", och så rusar du tillbaka och försöker desperat rädda på mållinjen.

Mitt liv, visualisering av ett år med start i januari.

Med växling normaltid/sommartid:
[äta/jobba/sova] 3 månader
GLÄDJESKUTT
[äta/jobba/sova] 1,5 månader
[äta/jobba/cykla/sova] 3 månader (solskenscyklist)
[äta/jobba/sova] 1,5 månader
PUNGSPARK
[äta/jobba/sova] 3 månader

Utan växling normaltid/sommartid:
[äta/jobba/sova] 4,5 månader
[äta/jobba/cykla/sova] 3 månader (solskenscyklist)
[äta/jobba/sova] 4,5 månader

Ni ser själva, utan växling normaltid/sommartid känns livet ganska mediokert, så grymt enahanda.

Mja, jämförelsen med semester blir ganska skev tycker jag. För det första är semester nåt man väljer själv, och i regel går denna till en plats med fler soltimmar. Man åker rimligen inte på semester utomlands för att det är en negativ upplevelse som någon annan påtvingat en. Dessutom är det under en mycket begränsad tid och man har oftast inga tider att passa utan kan sova hur länge man vill.
Inte gift förstår jag ;)

Mmmm, tycker man livet knappt är värt att leva om vi inte hade haft sommartid, då undrar jag om det inte är nått
annat som felar en? :unsure:

Mmmm, tycker man livet knappt är värt att leva om vi inte hade haft sommartid, då undrar jag om det inte är nått
annat som felar en? :unsure:
Å andra sidan. Om man begår självmord pga övergången till sommartid (ref till någon studie i tråden) så har man nog också en hel del andra problem?

Min livskvalitet som utomhusaktiv cyklist ökar iaf markant i april och augusti/september pga sommartiden. 🙂

Å andra sidan. Om man begår självmord pga övergången till sommartid (ref till någon studie i tråden) så har man nog också en hel del andra problem?

Min livskvalitet som utomhusaktiv cyklist ökar iaf markant i april och augusti/september pga sommartiden. 🙂
Det är inte pga övergången utan pga avsaknaden av ljus på morgonen under nov-feb.

Hur påverkar sommartiden vad som händer i nov-feb?

edit: och det är inte bara morgonen som har brist på ljus...
Det är ifall det skulle bli verklighet med sommartid året runt som det blir mörkare morgnar under vintern, detta skulle få negativa konsekvenser på den psykiska hälsan – på populationsnivå. Detta då ljus på morgonen är viktigare för välmåendet – återigen, på populationsnivå – än ljus på kvällen.

I inlägg #153 i den här tråden hävdades att "Första dagarna efter omställningen ökar risken för hjärtinfarkter med upp till 24%, stroke med 8% och självmord med 6%."
Två saker kan vara sanna samtidigt.

1 tidsomställningen i sig är jobbig för vissa individer på en sådan nivå att det ökar dödligheten.
2 mindre ljus på morgonen under den mörka tiden på året ökar den psykiska ohälsan.

Tillbaka
Topp