Köpråd Gravel

Köpråd Gravel
Hej!
Skulle behöva lite hjälp såhär innan affären stänger för påsk.
Skulle kunna få en bra deal på en Orbea Terra H30, dubbelklinga fram, grx, 38mm-däck osv. Jag har redan en Allebike mb31 med någorlunda liknande spec, dock singelklinga fram och vassare däck, cinturato 40, och singel funkar nog ganska bra för mig. MEN, Orbean är så hiskeligt snygg tycker jag, speciellt om en skulle smälla på ett par tanwalls. Tänker att Allebiken säkert är en bra hoj men jag blir inte så nämnvärt glad av den. Vad får ni för tankar?
Skulle gissa att bytet skulle kosta mig runt 4-5k om jag säljer Allebiken och köper Orbean. Orbean dock inte hopskruvad i affären och det är lite problematiskt för jag hade gärna provcyklat den innan köp. Är strl S och jag är 166cm, något osäker på innerbenslängd.
Är ingen van gravelcyklist, cyklar ffa landsväg men vill ha något för lite skogsvägar, och ffa något för dåligt väder, blir nog ganska blandat asfalt och skog.
Tacksam för all hjälp!

Köpråd Gravel
Orbean är så hiskeligt snygg tycker jag, speciellt om en skulle smälla på ett par tanwalls. Tänker att Allebiken säkert är en bra hoj men jag blir inte så nämnvärt glad av den. Vad får ni för tankar?
Att det självklart är viktigt, åtminstone för dig och din cykling, att du har en cykel du tycker är snygg och som både gör dig sugen på, och glad av, att använda den.

Är ingen van gravelcyklist, cyklar ffa landsväg men vill ha något för lite skogsvägar, och ffa något för dåligt väder, blir nog ganska blandat asfalt och skog.
Då kan det vara bra att ha en cykel som både klarar breda däck, vilket idag är uppemot 55mm (eller mer!), och skärmar.
Detta kan självklart vara en omöjlig kombination, du får kompromissa så att du du blir nöjd.

Köpråd Gravel
Att det självklart är viktigt, åtminstone för dig och din cykling, att du har en cykel du tycker är snygg och som både gör dig sugen på, och glad av, att använda den.

Då kan det vara bra att ha en cykel som både klarar breda däck, vilket idag är uppemot 55mm (eller mer) och skärmar.
Detta kan självklart vara en omöjlig kombination, du får kompromissa så att du du blir nöjd.
Tack för svar. Orbean klarar 45, tror inte jag kommer gå bredare än så men en vet ju aldrig.

Tillbaka
Topp