[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Fusion 360 har ganska tydliga regler.
Det ska inte vara din huvudsakliga arbetsuppgift.
Det får inte generera mer än 1000 $ i intäkter .

I övrigt känns det uppenbart att dom är ok med all sorts hobby verksamhet. Som att sälja en cykel med ett 3d printat go pro fäste etc .

Free CAD kanske är bra nu, men den var länge en ganska oslipad produkt. Dom stora proffs programmen har ett välgenomtänkt arbetsflöde.

Men, om molnlagring eller oro för ändrade vilkor är ett problem , kör på free CAD

Mer exakt skriver de:
Special Terms and conditions for use: For personal, non-commercial projects only. Limited to individuals generating less than $1,000 USD annually and not for use in primary employment, company environments, or commercial training.
Så det får inte användas i "företagsmiljö" alls. Sen är frågan vad non-commercial faktiskt betyder. I Sverige så räknas till exempel något man gör på uppdrag av någon annan inte som hobbyverksamhet.

Att sälja någon enstaka cykel som råkar ha ett 3d printat fäste är ok. Men om man jobbar som snickare och vill designa någon typ av verktyg?

Det är inte helt tydligt. FreeCAD däremot är glasklart.

[OT] Visa din 3D-print
Mer exakt skriver de:

Så det får inte användas i "företagsmiljö" alls. Sen är frågan vad non-commercial faktiskt betyder. I Sverige så räknas till exempel något man gör på uppdrag av någon annan inte som hobbyverksamhet.

Att sälja någon enstaka cykel som råkar ha ett 3d printat fäste är ok. Men om man jobbar som snickare och vill designa någon typ av verktyg?

Det är inte helt tydligt. FreeCAD däremot är glasklart.
Ganska glasklart, inte göra det på arbetstid inom ramen för ett företag. Men om du vill förenkla ditt jobb, installerar den på en privat dator och säljer privat för mindre än $1000 är det ok.
Men FreeCAD kanske också är bra, vad vet jag.

[OT] Visa din 3D-print
Ganska glasklart, inte göra det på arbetstid inom ramen för ett företag. Men om du vill förenkla ditt jobb, installerar den på en privat dator och säljer privat för mindre än $1000 är det ok.
Så det är ok att använda till sitt arbete så länge man säger att man använder det utanför arbetstid? Är det verkligen så?

[OT] Visa din 3D-print
FreeCAD är bra, och man slipper riskera att drabbas av enshittification i framtiden. En fördel med open source är helt klart att man kan vara säker på att det bara kommer bli bättre med tiden, men om man använder en kommersiell molntjänst finns alltid en risk att de kommer införa begränsningar och försämringar senare när de fått in tillräckligt många användare. Och så inför man en premiumtjänst som man kan prenumerera på. Det verkar ju vara en inte alltför ovanlig affärsmodell nuförtiden i alla fall.

[OT] Visa din 3D-print
Vad gör man, när man inser att man totalt glömt allt om cad de senaste 20åren då? :p
Då frågar du en AI-bot. Freecad är egentligen mest bara en väldigt bra eller väldigt dålig python-editor, jag vet inte själv riktigt.

Resulterar i all fall att tex claude är et okej bollplank. De caddar jättedåligt i alla fall den gången jag testade

[OT] Visa din 3D-print
Jag använder SketchUp mot bättre vetande, för det är det jag kan. Gäller att göra tillräckligt många sidor på cirklar och kurvor bara annars blir det kantigt.

Går att exportera direkt till STL.

[OT] Visa din 3D-print
Lyckades slå ihop loggan med resten.

Men lite kvalitets brister med trådning i kanten.

Bilagor

• 20260404_115743.webp
    20260404_115743.webp
    321.5 KB · Besök: 29
  • 20260404_115747.webp
    20260404_115747.webp
    157.6 KB · Besök: 30
[OT] Visa din 3D-print
Tjena!

Är det någon som tror att polisen knackar på om ni använder det i jobbet? Det handlar ju bara om ens egna moral.
Nej, polisen kommer inte att knacka på. Troligtvis är det bara mot deras ToS och inte mot svensk lag.

Min poäng är egentligen bara att om man använder FreeCAD så behöver man inte fundera på sin moral. Man kan använda det precis hur man vill för alltid.

[OT] Visa din 3D-print
Jobbar vidare med att lära mig fusion 360.
Försökte mig på ett riktställ i två delar, för att få plats i min print volym.

Ganska nöjd med resultatet.
Ville testa på att skriva ut aktiva delar med, så jag gjorde en mätpinne för centrering som är fjäderbelastad av en printad fjäder.
20260405_162203.webp

[OT] Visa din 3D-print
Hur torkar ni era filament?
Airfryer? Ugn? Hårfön? 6 ton silicagel?

Vad är favorit materialet?
Köpte du p2s utan ams 2?
Jag torkar i ams 2 eller i en enkel separat tork från creality. Långsiktigt haller jag på att bygga ett torkskåp av ett trasigt kylskåp.
Jag tror inte man kan torka fuktigt filament med endast silicagel. Man måste ha värme tyvärr. Man kan dock förhindra torrt filament från att suga åt sig fukt. Pla har jag inte behövt torka alls. Petg däremot har jag märkt stor skillnad på kvaliteten. Nylon och tpu är väl också duktiga på att bli fuktiga.

[OT] Visa din 3D-print
Klart du kan torka utan värme, så länge omgivande luft har låg luftfuktighet kommer det jämna ut sig. Men det tar väl längre tid.

Men det är det här mecket som gjort att jag bara printar med PLA än så länge. Har en oöppnad rulle med PETG som jag ska använda vid något högtidligt tillfälle.

[OT] Visa din 3D-print
Mattork funkar väldigt bra att torka filament med. Dessutom utmärkt att torka mat i till cykel och vandringsturer.

Silica gel finns att få tag på billigt i kvantitet i form av viss kattsand. Bra till av drybox. Dock behöver den torkas innan användning.

[OT] Visa din 3D-print
Köpte du p2s utan ams 2?
Jag torkar i ams 2 eller i en enkel separat tork från creality. Långsiktigt haller jag på att bygga ett torkskåp av ett trasigt kylskåp.
Jag tror inte man kan torka fuktigt filament med endast silicagel. Man måste ha värme tyvärr. Man kan dock förhindra torrt filament från att suga åt sig fukt. Pla har jag inte behövt torka alls. Petg däremot har jag märkt stor skillnad på kvaliteten. Nylon och tpu är väl också duktiga på att bli fuktiga.
Ja har ams2 pro. Men lite segt att torken inte kör när man printar.

Jag torkar i min ganska stora mattork istället. Den står mest där ändå :D

[OT] Visa din 3D-print
Mattork funkar väldigt bra att torka filament med. Dessutom utmärkt att torka mat i till cykel och vandringsturer.

Silica gel finns att få tag på billigt i kvantitet i form av viss kattsand. Bra till av drybox. Dock behöver den torkas innan användning.
Beställde en dunk silica från amazon.

Printat/printar behållare til både Ams 2 och till lådorna för material.

[OT] Visa din 3D-print
Klart du kan torka utan värme, så länge omgivande luft har låg luftfuktighet kommer det jämna ut sig. Men det tar väl längre tid.

Men det är det här mecket som gjort att jag bara printar med PLA än så länge. Har en oöppnad rulle med PETG som jag ska använda vid något högtidligt tillfälle.
Inom formsprutningsindustrin där jag spenderat många år torkar man granulatet med värme. Det hade man absolut inte gjort om det hade gått att torka billigare pa en rimlig tid med torr luft. Man vänder på varje öre där. Tippar på att det tar flera dagar med en passiv torkning jämfört med några timmar i en aktiv tork.

[OT] Visa din 3D-print
Ja, jag säger inte emot. Det sparar förstås tid med värme. Men för en hobbyist som kan förvara lufttätt med låg fuktighet så tror jag inte värme behövs.

Sen finns det väl "in line"-torkar också.

(Jag har faktiskt också tillbringat en del tid i formusprutningsindustri, sommarjobbade i den branschen i många år. Kan dock inte minnas att de torkade granulatet det beror säkert på vilka plaster man jobbar med!)

[OT] Visa din 3D-print
Ja, jag säger inte emot. Det sparar förstås tid med värme. Men för en hobbyist som kan förvara lufttätt med låg fuktighet så tror jag inte värme behövs.

Sen finns det väl "in line"-torkar också.

(Jag har faktiskt också tillbringat en del tid i formusprutningsindustri, sommarjobbade i den branschen i många år. Kan dock inte minnas att de torkade granulatet det beror säkert på vilka plaster man jobbar med!)
PP, pe och PS verkar klara sig nästan utan torkning. Men övriga vanliga material torkas noggrant.

[OT] Visa din 3D-print
Ska bli intressant att testa Bambu Lab P1S med AMS 2. Tycker nog att dom hade kunnat lösa det så att den torkar även när man skriver eftersom det finns andra som har lyckats lösa det. Gissar på att det kan räcka långt med silicagel. Ska nog printa ut dom boxarna som någon har tagit fram för ändamålet.

[OT] Visa din 3D-print
Blir printarna verkligen lufttäta? De jag sett som printat rc-båtar har alltid blivit tvungna att lägga på glasfiber eller lacka för att det ska bli tätt. Jobbigt med vatten in mellan ytlagren.

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Man måste även torka sin silica gel eftersom den blir mättad. Så då kan man lika gärna torka filamentet också. Det blir lite meningslöst att torka silica gel för att sedan använda den för att torka filament väldigt långsamt.

Om man inte torkar sin silica gel så skapar man en fuktig atmosfär istället för en torr. För mig tar det någon månad innan silica gelén slutar hjälpa. Har en liten zigbee fukt sensor i min dry box.

[OT] Visa din 3D-print
Man måste även torka sin silica gel eftersom den blir mättad. Så då kan man lika gärna torka filamentet också. Det blir lite meningslöst att torka silica gel för att sedan använda den för att torka filament väldigt långsamt.

Om man inte torkar sin silica gel så skapar man en fuktig atmosfär istället för en torr. För mig tar det någon månad innan silica gelén slutar hjälpa. Har en liten zigbee fukt sensor i min dry box.

Fast torkar man med silica? Jag tänker att man använder det för att minska fukten som når rullarna.

[OT] Visa din 3D-print
Fast torkar man med silica? Jag tänker att man använder det för att minska fukten som når rullarna.
Ja. Förvaras rulle tillsammans med silica gel i en sluten påse kommer den även dra ut fukt ur rullen via diffusion. Men det tar sin lilla tid. Och det krävs mer gel än den futtiga lilla påsen som kom med filamentet. Jag kör 3-5 50g påsar tillsammans med varje rulle.

För sällanbruk är det en enkel lösning med en bunt står påsar silica gel och rulle förvarad i en tätslutande påse. När gelen är mättad kör man påsarna i micron tills de är nere på ursprungsvikten. Skönt att slippa ha ytterligare en apparat som bara klarar en sak och bara står och samlar damm 98% av tiden. Tyst är det också.

Printar man däremot mycket och byter runt mellan ett stort antal filament så behöver man en snabb lösning och då är en tork självklar.

[OT] Visa din 3D-print
Ja. Förvaras rulle tillsammans med silica gel i en sluten påse kommer den även dra ut fukt ur rullen via diffusion. Men det tar sin lilla tid. Och det krävs mer gel än den futtiga lilla påsen som kom med filamentet. Jag kör 3-5 50g påsar tillsammans med varje rulle.

För sällanbruk är det en enkel lösning med en bunt står påsar silica gel och rulle förvarad i en tätslutande påse. När gelen är mättad kör man påsarna i micron tills de är nere på ursprungsvikten. Skönt att slippa ha ytterligare en apparat som bara klarar en sak och bara står och samlar damm 98% av tiden. Tyst är det också.

Printar man däremot mycket och byter runt mellan ett stort antal filament så behöver man en snabb lösning och då är en tork självklar.

Bra poäng. Jag har köpt större påsar Silica, ska börja lägga de i vakumpåsarna!

[OT] Visa din 3D-print
Jag köpte 500g-påsar en gång i tiden, de borde jag ju kunna dela upp i mindre. Var hittar man bra täta lådor för filament? Jag borde våga börja använda annat än PLA! :D

[OT] Visa din 3D-print
Petg verkar ju vara bättre på alla sätt än pla. Eller missar jag något?

Jag tänkte ha mitt filament i smart store lådor eller vsd de heter. Lite täta iallafall.
Torkar i mattorken / ams. Sen stor burkar med silica i lådan/lådorna.

Kan slänga ner hygrometers i lådorna med. Homey får hålla koll på det sen.

[OT] Visa din 3D-print
Ikeas 365 lådor funkar nästan perfekt. Fattas 1cm för att ställa dom på andra hållet och få plats med 3 rullar per låda.
Nu får jag bara in två.

Men , dom är rimligt prissatta och är helt täta , smart store, utan tätningalist, inte täta nog.
Jag fick samma luftfuktighet i lådan som i rummet, trots väl tilltaget med silica.

Ikea lådorna får jag runt 15% oavsett rummsfuktuhhet
20260406_211306.webp

[OT] Visa din 3D-print
Ikeas 365 lådor funkar nästan perfekt. Fattas 1cm för att ställa dom på andra hållet och få plats med 3 rullar per låda.
Nu får jag bara in två.

Men , dom är rimligt prissatta och är helt täta , smart store, utan tätningalist, inte täta nog.
Jag fick samma luftfuktighet i lådan som i rummet, trots väl tilltaget med silica.

Ikea lådorna får jag runt 15% oavsett rummsfuktuhhetVisa bilaga 823590
Är det 10,6 liters lådan?

[OT] Visa din 3D-print

Jag tänkte ha mitt filament i smart store lådor eller vsd de heter. Lite täta iallafall.

PCTG är ännu bättre. Starkaste, aningen lättare att printa och ungefär samla pris

[OT] Visa din 3D-print

PLA är styvare och böjer sig mindre vid utskrift om man har större grejer som ligger mot byggplattan. Att pla inte klarar utemiljö verkar dessutom vara väldigt överdrivet och snarast en myt som tillverkarna förmedlat för att man skall tro att PLA är miljövänligt =) PLA funkar dock inte alls i en varm bil.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp