Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Påminner mig om en trip i sällskap till Antibes för ett bra tag sedan, April. Lång historia men jag och ett gäng norrmän körde längs kusten till Menton och sen upp i bergen. Alla klädda i kort, kort. Uppe vid col de Braus var det snöstorm……. Därifrån ner till Nice …… då hade långbent suttit som en smäck. Fan vad vi frös den dagen……Är ganska övertygad om att folk hade skrattat lite lätt om du kört långbent i Nice.
Nja, det kan nog vara en del som vill göra det på morgonpendlingen i Nice imorgon.Är ganska övertygad om att folk hade skrattat lite lätt om du kört långbent i Nice.
Men bättre än inget alls, ibland får man vara glad för det lilla :)Dagens pendling 2x2,5 km. Inte mycket att skriva hem om…
Dessvärre inte ovanligt där. Bussarna har normalt koll men andra förare kollar mest på Nynäsvägens trafik och missar helt cyklisterna.Ingen ovanlig pendling till jobbet i morse, men på hemvägen undrar jag vad det är för fel på folk?
Varför har vissa människor så dålig koll på omgivningen?
Hann inte mer än nån km från jobbet så möter jag inte mindre än tre stycken andra cyklister som kort mellanrum ska envisas med att göra omkörningar trots att det kommer möte (jag!)
I höjd med busstorget vid Gullmarsplan är det en SUV som kommer från Globenhållet och ska ut södergående på Nynäsvägen. Jag kommer på cykelbanan och ska över på den rödmarkerade överfarten och har koll åt höger där bilen kommer ifrån. Föraren visar ingen tendens att sakta ned men gör en tvärnit när den är nästan ute på själva överfarten. Jag har redan insett att det skulle bli närmare än jag var bekväm med och gjorde en gir ut i körbanan åt vänster, för att sen stanna och hoppa upp på cykelbanan efter korsningen.
Behöver jag nämna att det är väjningsplikt för fordon som ska ut på Nynäsvägen, INNAN den rödmarkerade överfarten...
Visa bilaga 823981
Eller var det du som gick in i kvinnan och hade din fot där den andra kvinnan skulle gå?Efter tidig hemgång och hemfärd tog jag buss till tunnelbanan pga anledning. På perrongen gick en kvinna med barn rakt in i mig. Nån minut senare går samma kvinna in i mig igen fast från motsatt håll…….
Ytterligare nån minut senare trampar en annan kvinna rakt på min fot. Ingen av de två noterar, än mindre ber om ursäkt.
Det inte bara till cykel man möter idioter…..
Med risk för att trampa i klaveret. Väjningspliktsskylten syftar ju på övergångsstället. Verkar sedan vara blixtlåsprincipen som gäller enligt nästa skylt för bilar dvs. Vägmärke för cykelöverfart saknas alltså är det en cykelpassage. Det rödmålade området är en cykelpassage alltså har du väjningsplikt så länge du sitter på cykeln och inte leder den över övergångsstället.Ingen ovanlig pendling till jobbet i morse, men på hemvägen undrar jag vad det är för fel på folk?
Hann inte mer än nån km från jobbet så möter jag inte mindre än tre stycken andra cyklister som kort mellanrum ska envisas med att göra omkörningar trots att det kommer möte (jag!)
I höjd med busstorget vid Gullmarsplan är det en SUV som kommer från Globenhållet och ska ut södergående på Nynäsvägen. Jag kommer på cykelbanan och ska över på den rödmarkerade överfarten och har koll åt höger där bilen kommer ifrån. Föraren visar ingen tendens att sakta ned men gör en tvärnit när den är nästan ute på själva överfarten. Jag har redan insett att det skulle bli närmare än jag var bekväm med och gjorde en gir ut i körbanan åt vänster, för att sen stanna och hoppa upp på cykelbanan efter korsningen.
Behöver jag nämna att det är väjningsplikt för fordon som ska ut på Nynäsvägen, INNAN den rödmarkerade överfarten...
Visa bilaga 823981
Jag tolkar det som att Mediokern ska över den högra cykelpassagen i bilden, om jag inte förstått det fel så se punkt 13 i Den uppdaterade guiden till vem som har väjningsplikt (Cyklistbloggen). Men ja, själv hade jag inte satt mig i situationen att jag behövt väja ut i körbanan, och alla gånger bilister lämnar företräde trots att de inte behöver överväger de fåtal när de gör fel.Med risk för att trampa i klaveret. Väjningspliktsskylten syftar ju på övergångsstället. Verkar sedan vara blixtlåsprincipen som gäller enligt nästa skylt för bilar dvs. Vägmärke för cykelöverfart saknas alltså är det en cykelpassage. Det rödmålade området är en cykelpassage alltså har du väjningsplikt så länge du sitter på cykeln och inte leder den över övergångsstället.
Oftast är ju billister schyssta och släpper förbi en ändå så tråkigt att det blev en obekväm situation hursomhelst.
Vet inte vem dom konverserar med i det blogginlägget men är konstigt att dom inte tar upp det här om så är fallet: https://www.transportstyrelsen.se/s...kregler/generella-trafikregler/cykeloverfart/Jag tolkar det som att Mediokern ska över den högra cykelpassagen i bilden, om jag inte förstått det fel så se punkt 13 i Den uppdaterade guiden till vem som har väjningsplikt (Cyklistbloggen). Men ja, själv hade jag inte satt mig i situationen att jag behövt väja ut i körbanan, och alla gånger bilister lämnar företräde trots att de inte behöver överväger de fåtal när de gör fel.
Iskall medvind. Rullade lugnt i nån typ av "active recovery" tempo men gick endå rätt så fort in.
Få medcyklister. Alla är väl i Åre nu?
Fanken också. Bådar inte gått för mina Skistar aktier...Jag är i Åre, men det är ovanligt lite folk här. Vet inte riktigt var de håller hus.
Jo, men det är exakt de dagarna då vi är på semester!Kan det aldrig vara 16 grader på morgonen nån gång i det här jävla landet?
Jag har också PTSD av rullgrus så jag förstår dig, men går det inte att köra på vanliga vägen på dom partierna? Eller bara utmana ödet lite. Det är så värt det!Kallt! Väntar fortf på att de ska ta bort det sista gruset i närområdet så man kan ta någon av cyklarna som inte är dödstrist :p
Tyvärr grus överallt i början, har smala och rätt risiga däck på alla mina roliga cyklar så jag får vänta lite till!Jag har också PTSD av rullgrus så jag förstår dig, men går det inte att köra på vanliga vägen på dom partierna? Eller bara utmana ödet lite. Det är så värt det!
Ja, Oakley Kato står på min lista. Iallafall någon modell med Prizm Road som ska öka kontrasten just för asfalt och göra cyklingen lite säkrare. Är ju enklare att byta linser på dom glasögonen också istället för att köpa ett helt nytt par.Gick konstigt fort imorse. Medvind?
Njuter lite extra dagar som idag, ljummet väder och sol gör mycket. Mina billiga CHPO glajjer har nu fått en spricka som kommer döda dem inom kort. Är det värt att punda ut för Oakleys eller liknande?
Låter som misärtråden...Oerhört less. Ingen cykling på länge! Stora problem med balansen - pågående utredning. Ovanpå det dubbelsidig lunginflammation, med 40 graders feber och en snabbsänka på 210. Förhoppningsvis kan jag återuppta cykelpendlingen på måndag!
Den övergången är absolut smått farlig. Kör där dagligen… tycker ändå generellt bussarna är bra på att lämna företräde men taxibilar och privatbilister inteIngen ovanlig pendling till jobbet i morse, men på hemvägen undrar jag vad det är för fel på folk?
Visa bilaga 823981