Gammal ventil läcker ( eller har jag punka)

Saltpeter

Medlem
Hej !

Har en slang som är +5 år gammal, med racer/presta ventiler - har provat att dra åt dem hårt med en tång men det verkar som de läcker ofta lite i alla fall. Finns det något att göra eller ska jag byta slang ?

Senast ändrad:
Hej !

Har en slang som är +5 år gammal, med racer/presta ventiler - har provat att dra åt dem hårt med en tång men det verkar som de läcker ofta lite i alla fall. Finns det något att göra eller ska jag byta slang ?
Säker på att det är ventilen? Ge slangen ett bad.
Butylslangar åldras lååångsamt.

Har du alltid en ventilhatt på? Om inte så kan sand komma in i ventilen. Om det är fallet så kan man blåsa bort sanden.

PS: jag lärde vid körlektioner i Nederländerna att man måste kolla om ventilhatter finns på varje hjul på bilen varje gång man tar bilen

Har du alltid en ventilhatt på? Om inte så kan sand komma in i ventilen. Om det är fallet så kan man blåsa bort sanden.

PS: jag lärde vid körlektioner i Nederländerna att man måste kolla om ventilhatter finns på varje hjul på bilen varje gång man tar bilen
Stilpoliserna får ju krupp när de ser ventilhattar.
Vi andra begriper vitsen med dom.

Det finns genomskinliga att köpa!
Finns massor. Bara de skyddar ventilen.
il_680x540.5470388807_g74m.webp

Stilpoliserna får ju krupp när de ser ventilhattar.
Vi andra begriper vitsen med dom.

Jag kör bara presta. Där har jag aldrig haft problem utan hatt (har dock alltid kört med hatt i de sista decennierna). Men sonens dirt fick dirt i Schraderventilen. Obs att man måsta trycka i pinnen när man blåser, annars lossnar sanden inte.

Tror dock att ett hål i slangen är mer sannolikt.

Vid senaste installationen av ventil följde det med en ventilhatt som dubblerar som ventilnyckel. Ingen stilpolis kan väl klaga på att jag var ett verktyg på ventilen?

Nu har ett flertal däck/ventiler blivit bespottade och rensade via 6 bars tryck samt full release. Inväntar med spänning morgondagen. Fråga: Hur hårt bör man dra sin lilla skruv i racerventilen. Är fingerkraft tillräckligt ???

Däcktryck für alle

1775821552480.webp

Nu har ett flertal däck/ventiler blivit bespottade och rensade via 6 bars tryck samt full release. Inväntar med spänning morgondagen. Fråga: Hur hårt bör man dra sin lilla skruv i racerventilen. Är fingerkraft tillräckligt ???

Däcktryck für alle

Visa bilaga 824271
Det räcker väl med fingerkraft, ventilen tätar med trycket i slang/däck.

Det räcker väl med fingerkraft, ventilen tätar med trycket i slang/däck.
Skönt att höra men oxå samtidigt lite ångestfyllt och existentiellt ensamt, har under många års ödsliga cykelturer i oftast dåligt väder efter-dragit skruven med en medhavd leatherman. Helt i onödan troligen. Jag tyckte nog jag var lite käck på något sätt.

Skönt att höra men oxå samtidigt lite ångestfyllt och existentiellt ensamt, har under många års ödsliga cykelturer i oftast dåligt väder efter-dragit skruven med en medhavd leatherman. Helt i onödan troligen. Jag tyckte nog jag var lite käck på något sätt.
Skruven finns där för att inte ventilen ska öppnas oavsiktligt.
Vore ju dumt att inte kunna pumpa vid behov på ensam och ödslig väg för att ventilskruven var för hårt åtdragen...
Belastar fö ventilinfästningen i slangen i onödan. Kanske därför du har läckage?

Den där skruven missar jag med jämna mellanrum att skruva i. Den enda effekt jag har märkt är att vissa nervösa medcyklister har sagt att det måste jag skruva i med en gång! De gånger ingen har sagt något har ingenting hänt med däcktrycket. Det är som Pfaff skriver ovan trycket i däcket som håller käglan på plats och skapar en tät koppling, skruven är inte del i den konstruktionen.

Bra tänkt, börjar få ihop det nu med mina erfarenheter. Troligen har luft läckt ut under längre tid, och när trycket är lågt börjar det läcka mer eftersom "mottrycket" blir mindre.

Kommer aldrig mer dra åt skruven med tång.

Under natten har två av tre misstänkta hjul behållt trycket över 5 bar. så nu bara en kandidat kvar att inspektera närmare.

Tänk att det kan vara så här kul med ventiler.

Den där skruven missar jag med jämna mellanrum att skruva i. Den enda effekt jag har märkt är att vissa nervösa medcyklister har sagt att det måste jag skruva i med en gång! De gånger ingen har sagt något har ingenting hänt med däcktrycket. Det är som Pfaff skriver ovan trycket i däcket som håller käglan på plats och skapar en tät koppling, skruven är inte del i den konstruktionen.

Prestaventiler kan behöva "motioneras" litet, för att de ska hamna rätt i ventilröret. Mest vid pumpning man rör skruven, och som sagt är det ingen katastrof om man glömmer dra åt dem. - Med fingerkraft, enbart, ty de är litet mjuka.

Prestaventiler kan behöva "motioneras" litet, för att de ska hamna rätt i ventilröret. Mest vid pumpning man rör skruven, och som sagt är det ingen katastrof om man glömmer dra åt dem. - Med fingerkraft, enbart, ty de är litet mjuka.
Jag tänker att man även förstör packningen om muttern dras för hårt.

Det sista läckaget var en klassisk punktering, pga att slangen veckat sig lite inne i däcket. Blev lite förvånad eftersom jag inte lagat en punka på många år - punkteringsfria däck ...

Lite imponerad av racingventilernas fina funktion trots mina felgrepp.

Tillbaka
Topp