jarek996
Aktiv medlem
RR - Pamir Highway (plus)
För att jag (och min nära kompis) fyller snart 60 (jag i april, han i augusti), bestämde vi oss, att göra nåt speciellt mellan våra födelsedagar!
Efter ganska korta diskussioner valde vi PAMIR HIGHWAY som födelsedagspresent. Från början hade vi plan, att cykla i ALLA länder som slutar på STAN. Jag planerade redan hela resan från Almaty till Islamabad, (men tyvärr utan Turkmenistan - problem att komma in och röra sig fritt i landet). Nu (tyvärr) Pakistan är i krig med Afghanistan, så vi snabbt ändrade igen till det ni har på kartan (+ vi planerar dagsutflykt till Afghanistan!):
mapy.com
Sammanlagt 32-33 dagar, men bara 28-29 av det på sadel. Vi landar i Almaty 1 juli (har redan biljetter). Innan vi anländer i Kazakhstan, stannar vi 2 dagar i Georgien (utan att röra cyklar).
Resten ser ni på kartan. Dagarna inte märkta på listan (höger), åker vi tåg (dag 1: Almaty - Otar, dag 8: Andijon - Toshkent, dag 9: Toshkent - Samarkand, dag 10: Samarkand - Denov). Vet inte om vi klarar (jag klarar
) cykla resten. Gör vi inte det, tar vi bus, marshrutka eller annat. Allt beror på, om vi ska dricka mycket, eller lagom
. Vi hamnar MÅNGA ggr på höjder 4000m +, och jag vill inte ens veta HUR många höjdmeter blir det (MÅNGA!)
. Temperaturer från 40+ (till 5+ uppe på höjder). Trots det ska jag försöka klara mig med minsta möjliga bagage! Inga tält ETC. Det är BILLIGA länder + vi vill uppleva deras kultur och sova hos folk så ofta det går!!!
Äta lamm ögon, dricka kumys och röka opium med de
Nu återstår vacciner och fixa tillstånd till GBAO (Gorno-Badachsjan). Man behöver INTE visum till länder vi ska besöka (vi har polska pass).
Efter ganska korta diskussioner valde vi PAMIR HIGHWAY som födelsedagspresent. Från början hade vi plan, att cykla i ALLA länder som slutar på STAN. Jag planerade redan hela resan från Almaty till Islamabad, (men tyvärr utan Turkmenistan - problem att komma in och röra sig fritt i landet). Nu (tyvärr) Pakistan är i krig med Afghanistan, så vi snabbt ändrade igen till det ni har på kartan (+ vi planerar dagsutflykt till Afghanistan!):
Mapy.com
Popular map portal covering whole world by wide range of maps - basic, outdoor (hiking/cycling), traffic, winter. It offers possibility of aerial and 3D view. Extensive amount of travel points of interest. Users are able to search places, plan routes, measure ground and create and share own...
Sammanlagt 32-33 dagar, men bara 28-29 av det på sadel. Vi landar i Almaty 1 juli (har redan biljetter). Innan vi anländer i Kazakhstan, stannar vi 2 dagar i Georgien (utan att röra cyklar).
Resten ser ni på kartan. Dagarna inte märkta på listan (höger), åker vi tåg (dag 1: Almaty - Otar, dag 8: Andijon - Toshkent, dag 9: Toshkent - Samarkand, dag 10: Samarkand - Denov). Vet inte om vi klarar (jag klarar
Äta lamm ögon, dricka kumys och röka opium med de
Nu återstår vacciner och fixa tillstånd till GBAO (Gorno-Badachsjan). Man behöver INTE visum till länder vi ska besöka (vi har polska pass).
Senast ändrad: