RR - Pamir Highway (plus)

jarek996

Aktiv medlem
För att jag (och min nära kompis) fyller snart 60 (jag i april, han i augusti), bestämde vi oss, att göra nåt speciellt mellan våra födelsedagar!
Efter ganska korta diskussioner valde vi PAMIR HIGHWAY som födelsedagspresent. Från början hade vi plan, att cykla i ALLA länder som slutar på STAN. Jag planerade redan hela resan från Almaty till Islamabad, (men tyvärr utan Turkmenistan - problem att komma in och röra sig fritt i landet). Nu (tyvärr) Pakistan är i krig med Afghanistan, så vi snabbt ändrade igen till det ni har på kartan (+ vi planerar dagsutflykt till Afghanistan!):

Sammanlagt 32-33 dagar, men bara 28-29 av det på sadel. Vi landar i Almaty 1 juli (har redan biljetter). Innan vi anländer i Kazakhstan, stannar vi 2 dagar i Georgien (utan att röra cyklar).
Resten ser ni på kartan. Dagarna inte märkta på listan (höger), åker vi tåg (dag 1: Almaty - Otar, dag 8: Andijon - Toshkent, dag 9: Toshkent - Samarkand, dag 10: Samarkand - Denov). Vet inte om vi klarar (jag klarar 😂) cykla resten. Gör vi inte det, tar vi bus, marshrutka eller annat. Allt beror på, om vi ska dricka mycket, eller lagom 😬. Vi hamnar MÅNGA ggr på höjder 4000m +, och jag vill inte ens veta HUR många höjdmeter blir det (MÅNGA!) :oops:. Temperaturer från 40+ (till 5+ uppe på höjder). Trots det ska jag försöka klara mig med minsta möjliga bagage! Inga tält ETC. Det är BILLIGA länder + vi vill uppleva deras kultur och sova hos folk så ofta det går!!!
Äta lamm ögon, dricka kumys och röka opium med de 😂

Nu återstår vacciner och fixa tillstånd till GBAO (Gorno-Badachsjan). Man behöver INTE visum till länder vi ska besöka (vi har polska pass).

Senast ändrad:
För att jag (och min nära kompis) fyller snart 60 (jag i april, han i augusti), bestämde vi oss, att göra nåt speciellt!
Efter ganska korta diskussioner valde vi PAMIR HIGHWAY som födelsedagspresent. Från början hade vi plan, att cykla i ALLA länder som slutar på STAN. Jag planerade redan hela resan från Almaty till Islamabad, (men tyvärr utan Turkmenistan - problem att komma in och röra sig fritt i landet). Nu (tyvärr) Pakistan är i krig med Afghanistan, så vi snabbt ändrade igen till det ni har på kartan (vi planerar dagsutflykt till Afghanistan!):

Sammanlagt 32-33 dagar, men bara 28-29 av det på sadel. Vi landar i Almaty 1 juli (har redan biljetter). Innan vi anländer i Kazakhstan, stannar vi 2 dagar i Georgien (utan att röra cyklar).
Resten ser ni på kartan. Dagarna inte märkta på listan (höger), åker vi tåg (dag 1: Almaty - Otar, dag 8: Andijon - Toshkent, dag 9: Toshkent - Samarkand, dag 10: Samarkand - Denov). Vet inte om vi klarar (jag klarar 😂) cykla resten. Gör vi inte det, tar vi bus, marshrutka eller annat. Allt beror på, om vi ska dricka mycket, eller lagom 😬.
Nu återstår vacciner och fixa tillstånd till GBAO (Gorno-Badachsjan). Man behöver INTE visum till länder vi ska besöka (vi har polska pass).
Låter som en riktigt kul resa.

Börjar så klart undersöka VILKA öl dricker man i alla dem länder. Trotts det är muslimska länder, gamla ryska kulturen lämnade sina spår och vodka och öl (som tur) är det fortfarande "vardagsbröd". Min kompis är jätteduktigt på språk (undervisar engelska på universitet i Zielona Gora) och pratar mins 10 olika andra. Han började redan förberedda sig till resan och studerar alla deras konstiga språk (en del har turkiska rötter, en del persiska). Jag är 100% säkert, att han ska kunna kommunicera med folk (men JAG ska fixa allt runt våra cyklar 😂 ).

Senast ändrad:
HUR ska jag cykla? Tjocka däck och 38/10-44. Har köpt redan 38, har köpt ny kedja och min kassett (10-44) är nästan ny. Byter allt nån väcka före resan, att kolla om allt fungerar. Klättringar är kanske långa (ofta från typ 790 m till 2800 och 30-40 km!!), men kanske inte brantaste i världen.
Här hemma har jag 44/9-42, till Albanien tar jag oftast 42/9-42.
För att det blir mest dålig asfalt och grus (hårdpackad), tror jag att CINTURATO klarar jobbet.

WhatsApp Image 2026-04-06 at 17.02.22.webp

Kör du en löpande RR eller postar du allt när/om ni kommer hem?
Försöker köra löpande men uppgraderar när/om jag/vi kommer tillbaka 😉

100% löpande blir: Vilken (lagom) kall öl dricker du nu? För att det är klart, att vi ska dricka MYCKET öl! Kompis är lika stor ölälskare som jag! Han gillar (och dricker) mest tjeckiska.
Resten blir kanske lite försenad :ROFLMAO:

Senast ändrad:
Till Georgien flyger vi från Wroclaw (Polen), så jag testar min utrustning på min klassisk resa Swinoujscie - Lagow Lubuski, vilken jag cyklar varje år, helg före, eller efter Midsommar, från (tror jag) 2020.
27-30 mil, beroende på planering. Planerar cykla ca 25 juni (torsdag). Vi flyger 28.06 kl. 15.40

Konfliktområde ligger kanske INTE där vi skulle cykla, men på några sidor finns rekommendationer, att inte cykla runt Chilas. Där händer rätt mycket (man bränner ner flickskolor, attackerar byar, bussar ETC). Det är lite "vilda västern" (trotts det är östra sidan) i Pakistan. Jag skulle egentligen skita i det, men renoverar kök, och vill laga mat på mina fina, nya maskiner (och bänkskivor) 2-3 år till. Det vare dumt att dö precis nu. Men jag hoppas att vi "hoppar in" minst en dag till norra Afghanistan på nån marknad. Försöker fixa visum på plats i Tadjikistan.

Från polsk regerings sidan om utrikesresor (translator):

Utrikesministeriet avråder från alla resor:
• till provinsen Khyber Pakhtunkhwa i områdena Bajaur, Bannu, Buner, Charsadda, Dera Ismail Khan, Hangu, Karak, Khyber, Kohat, Kurram, Lakki Marwat, Lower Dir, Mohmand, Orakzai, Peshawar, Swat, Tank, norra Waziristan, nedre södra Waziristan, övre södra Waziristan, på sträckan av motorväg N35 (Karakoram Highway) mellan Mansehra-förbifarten och korsningen N15/N35 Chilas; på sträckan av motorväg N45 norr om förbifarten runt Mardan till kanten av Chitral-distriktet;
• till provinsen Sindh i områdena: norr om staden Nawabshah, inklusive staden Nawabshah;

Vi skulle precis cykla den sträckan!
Pkt. 31 Chillas, pkt 37 Mansehra

mapy (2).webp

• till provinsen Balochistan;
• inom Azad Jammu och Kashmirs territorium; • inom en radie av 20 km från gränsen mellan Pakistan och Indien; • inom en radie av 20 km från gränsen mellan Pakistan och Afghanistan.
Utrikesministeriet avråder från icke-nödvändiga resor till resten av Pakistan.

Gul väg som går höger om min planerad får man inte cykla. För nära Indien ETC 😉

Senast ändrad:

Det blir inte lätt, att besöka Afghanska vänner 😉

men:

Monthly Update (March 2026):​

As of 03/2026, the Ruzvay / Ruzvai & Nusai Border Crossing remains lightly used and somewhat unpredictable. Vehicles cross sporadically rather than forming regular queues. Inspections tend to take time when crossings do occur. Weather in the mountain valley and local travel needs shape the small flow.

Men:

As of early 2026, Ruzvay-Ruzvai Nusai remains closed to foreign travelers and general public use. Northern Tajik-Afghan crossings, including this one, stay shut due to cross-border violence, armed clashes, militant incursions attributed to groups like IS-Khorasan, and Tajik security measures following the 2021 Taliban takeover. Only the southern Shir Khan Bandar-Panji Poyon point functions for limited traffic. When previously operational, hours restricted to weekdays with openings around 9:00 a.m. and limited afternoon periods, subject to local conditions. Pamir weather imposes severe winters with snow-closed roads, summer floods along the Panj, and high-altitude challenges. Tajikistan bolsters defenses with CSTO support amid 2025-2026 incidents. Confirm any shifts through Tajik Border Service, Afghan authorities, or traveler sources like Caravanistan, as geopolitical changes can affect northern points.

😂

Senast ändrad:
Detta ska bli kul att följa. Det finns en del bloggar odyl från dom som cyklat Pamir Hwy. Many pics and stories, please. Dom trakterna har alltid verkat lite mytiska och häftiga, kanske mest för att det är så långt bort, och otillgängligt. Men nu när Kina bygger järnvägar och motorvägar överallt så kanske magin försvinner....

Afghanistan var ju en Hippiedestination för länge sen, innan vansinnet tog över. Låter lite farligt.

Dag 25 måste jag ändra. Tunel är inte klart.

The tunnel at Kok-Art Pass in Kyrgyzstan is the country’s longest road tunnel, stretching 3.89 kilometers, and is a key part of the alternative North-South highway designed to drastically reduce travel time.
Key Facts:
mapy (3).webp

Location: Kok-Art Pass, connecting Toguz-Toro district in the north with Suzak district in the south of Kyrgyzstan.
Length: 3,890 meters (3.89 km), making it the longest road tunnel in the country
Highway Context: It is part of the 433-kilometer alternative North-South corridor linking Balykchy to Jalal-Abad, designed to cut travel time from 13 hours to just six
Construction Cost: About 140 million Kyrgyz soms, with operational needs including staff salaries, electricity, maintenance, and Internet
Operational Timeline: The tunnel is expected to be commissioned in 2026 following completion of additional infrastructure, including avalanche galleries, overpass bridges, and a bypass section

Så blir det istället. 3300 höjdmeter och 164 km 😬 😭 Kanske måste "omprogramera" lite.
Det är inte Donau, där man cyklar 20 mil, och stannar ofta för att inte komma för tidigt till mål 😉
Och det är ofta så, att på 150 km finns INGA byar! Därför tar vi vattenfilter. Tror inte att 3 flaskor räcker.
Kanske det blir inte 40 grader, men säker stekande sol.

Senast ändrad:
Dagar efter 25 (26 och 27) är inte lätta heller. Det är möjligt, att vi cyklar DEN väg till Issyk Kul sjön istället.

Planerat: https://mapy.com/s/cacupomaza
V kan sova i pkt. 5, sen är det bara trampa

Ev. ny variant:

Senast ändrad:
Den dagen avgör :oops:

Hela dan på 3500-4600m!!!

Hm, jag får inte upp något vettigt då jag klickar på länken (bara någon gammal rutt jag satt och lekte med själv i RWGPS för ett tag sen).

Tillbaka
Topp