Hjälp - bakväxel 105

Skönvall

Medlem
Hjälp - bakväxel 105
nishiki_se_kollekion_2012.pdf
Hej gänget!
Jag fick nyligen uppleva att bakväxeln åkte in i bakdäcket, och både växelöra och bakväxel blev skrot. Första gången något havererar på denna älskade trotjänare!
Har någon vänlig själ lust att tipsa mig om vad jag borde skaffa för prisvärd ersättning till bakväxeln?

Det är en Nishiki cross comp 2012.
Shimano 105 5700, 20 växlar 10x2. Bak 11-25, fram 46/36. (Se länk modell en bit ner på sidan Nishiki kollektion 2012)

Skall jag leta upp en exakt likadan bakväxel eller borde jag uppgradera något?
Inte sugen på att byta reglage, men behöver nog byta drev och kassett ändå.

Tacksam för tips då detta är en djungel för mig!
//Emil

Hjälp - bakväxel 105
Hjälp - bakväxel 105
Samma hände mig (hade 105), bytte till en GRX...och ny kassett och kedja. Funkar inte helt optimalt...men det duger. Vilket lyft det var att gå från 28 till 36 på största bak...kan klättra på ett helt annat sätt nu.
Kolla m din LBS om alternativen.

Hjälp - bakväxel 105
"Bakväxeln åkte in i bakdäcket" förstår jag inte riktigt. Menar du kanske att det föll in bland ekrarna? Hm, det har aldrig hänt mig, men det låter, ja, som en ny drivlina. Alltså hela växelkittet, både fram och bak. Shimano 105 är för det mesta ett bättre, lättare och stabilare system än Tiagra. Och 105 7000 bör vara aningen mer "så", än 5700, men är långt ifrån gratis.
Vet inte, men om du vill cykla snabbare kan andra och smalare däck vara något att ha i åtanke.

Edit: Rengör ofta och olja hyggligt ofta kedja, vajrar och kanske kassett, så ökar livslängd och pålitlighet. ;-)

Hjälp - bakväxel 105
"Bakväxeln åkte in i bakdäcket" förstår jag inte riktigt. Menar du kanske att det föll in bland ekrarna? Hm, det har aldrig hänt mig, men det låter, ja, som en ny drivlina. Alltså hela växelkittet, både fram och bak. Shimano 105 är för det mesta ett bättre, lättare och stabilare system än Tiagra. Och 105 7000 bör vara aningen mer "så", än 5700, men är långt ifrån gratis.
Vet inte, men om du vill cykla snabbare kan andra och smalare däck vara något att ha i åtanke.

Edit: Rengör ofta och olja hyggligt ofta kedja, vajrar och kanske kassett, så ökar livslängd och pålitlighet. ;-)
5700 är för 10-delat och 7000 för 11-delat, så de är inte kompatibla.

Hjälp - bakväxel 105
vill du kunna köra 36 tänders bak så satsa på grx 400

är du nöjd med 28 tänders som max så är r10 som tipsats om ovan en lämplig ersättare

eller så har ja en shimano 105 rd-5701 svart ny oanvänd utan kartong liggandes på hyllan som ja kan tänka mej att avyttra

Hjälp - bakväxel 105
När ett växelöra ryker. Följer tyvärr ofta deformation i fästet på ramen med. "Örat", går lätt att byta. Men om detta slits sönder. Behöver bakgaffelröret riktas eller iaf kollas upp.

Vad gäller ersättning av bakvxl, finns det en mängd alt inom segmentet 10sp. Låt plånboken bestämma.

Fråga: Hur i hela fridens namn lyckades du med bravaden att få in bakdäcket i växeln?

Punka?

Hjälp - bakväxel 105
vill du kunna köra 36 tänders bak så satsa på grx 400

är du nöjd med 28 tänders som max så är r10 som tipsats om ovan en lämplig ersättare

eller så har ja en shimano 105 rd-5701 svart ny oanvänd utan kartong liggandes på hyllan som ja kan tänka mej att avyttra
GRX 400 kommer inte funka då den har samma kabeldrag som Tiagra 4700.

Hjälp - bakväxel 105
Problemet måste vara mkt ovanligt. Men, men.. Min fru råkade ut för detta för ca 15 år sedan, då en plastbit ifrån vägbanan snurrades upp av framhjulet, hamnade i vxl som knäcktes och blockerade frihjulskopplingen. Tog då foto. Skall försöka leta upp en bild på detta. Återkommer!

Hjälp - bakväxel 105
Som Peth redan varit inne på så bytte Shimano pull-ratio på lvg grupperna när man gick från 10- till 11-delat. Tiagra 4700 lanserades samtidigt och fick den nya pull-ration.
Det innebär att man inte kan använda bakväxel från någon av dom modernare grupperna ihop med dina växelreglage.

Hjälp - bakväxel 105
Att bakväxeln åker in i bakhjulet har nog dom flesta som cyklat länge råkat ut för några gånger. Det kan bli så med en gammal glappig växel. Nedre pulleyn fastnar i en eker när man rullar över ett gupp och sekunden senare har man trampat sönder växeln. :)

Hjälp - bakväxel 105
Att bakväxeln åker in i bakhjulet har nog dom flesta som cyklat länge råkat ut för några gånger. Det kan bli så med en gammal glappig växel. Nedre pulleyn fastnar i en eker när man rullar över ett gupp och sekunden senare har man trampat sönder växeln. :)
När det hände mig, på en racer m ultegra 6800, så hade jag just remonterst kedjan, och det var precis efter start på rundan när jag stället mig upp och tryckte till,jag tror jag slarvade med kedjedragningen i r.d.n, en typisk mektabbe, men kan återberättas här androm till varnagel.

Hjälp - bakväxel 105
Flexibel kedja är viktigt men uppstår väl vid skarv och länk byten klämd länk om man inte ser upp och gör klämma i hopp skarv då blir viss ur lägg ställa till speciellt bakåt tramp i kraftig sidlinje råkade ut för det själv och andra också.
Alltid lär man sig något med tiden.😇

Senast ändrad:
Hjälp - bakväxel 105
Flexibel kedja är viktigt men uppstår väl vid skarv och länk byten styv länk om man inte ser upp och gör klämma i hopp skarv då blir viss ur lägg ställa till speciellt bakåt tramp i kraftig sidlinje.
Alltid lär man sig något med tiden.😇
Styv i korken har jag hört talas om att en del kan vara. Styv kuling relaterar till vind.

En kedja vars länkar kärvar ska man inte acceptera.

Hjälp - bakväxel 105

Rengöring och smörjning...bra grejer att göra!

Tillbaka
Topp