Uppgradera gruppset på grushoj/CX.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har en Trek Boone med ett gruppset för CX så det är väl rätt begränsat set till utväxling. Jag har hittat ett ovalt 46 drev som passar och bytt till men det är nog för stort så den växlar inte optimalt.

Skulle vilja ha elektroniska med x2 fram. Jag har knappt mekat vägcykel och dålig koll på alternativen. Det jag kan behålla är väl bromsskivor typ, resten behöver bytas och då är det 15-20 papp? 👀

Då är det ju nästan så att man kan köpa en annan cykel och sälja den här? Eller finns det rimliga alternativ?

Den här hojen har jag.

Jag undrar om man kan montera en framväxel på en Boone. Jag tror inte.

Till elektroniskt med 1x fram skulle du behöva en ny bakväxel och nya växelreglage. Och en ny kassett, kedja och frihjulskropp om du vill byta till 12-delat.

Jag undrar om man kan montera en framväxel på en Boone. Jag tror inte.

Till elektroniskt med 1x fram skulle du behöva en ny bakväxel och nya växelreglage. Och en ny kassett, kedja och frihjulskropp om du vill byta till 12-delat.
Kanske är så, jag har dock för mig att jag sett en Boone här med annat gruppset. Men det kan ju varit singel.

Kanske är lika bra att köpa en till cykel...

Den ramen tar 50, kanske 52 med rund klinga fram. Det borde ha ingått en adapter för framväxel.
Cykeln i sig är ju asrolig, så satsa på att uppgradera!

Nja, kassetten på den där CX gruppen gör ju att du trampar luft efter 45km/h. Så det blev till att rulla i varje utförsbacke typ

Då kan jag ger standardtipset att träna på högre kadens. Efter två år använde jag tyngste växel av 42/11 för första gången förra veckan. Jag trampade inte luft vid 55 km/h.

Då kan jag ger standardtipset att träna på högre kadens. Efter två år använde jag tyngste växel av 42/11 för första gången förra veckan. Jag trampade inte luft vid 55 km/h.
Är kanske ett alternativ men jag lär inte byta tillbaka. Kört 1,5 säsong på det större. Kommer ju närmare 70 nu 😅

Jag hade Ultegra 2x11 på min Boone 7 innan jag bytte till 1x11.
Har för mig att jag sett upgrade kit med reglage, växelförare, batteri och kablar, men det kanske inte finns längre.

Senast ändrad:
SRAM funkar nog bäst för 1x om man inte använder deras lvg kassetter. Gravel kassetterna är glesa, så man förlorar poängen med 2x.

Så här ser planen ut nu.

1776255218873.webp

Menar du fler POE än du har nu? Med en frihjulskropp kan man inte ändra POE, förutom fördubbla om man byter till offset klackar.
Hm nej så kanske det blir ja. Det är 6 klackar på det jag köpte och tre original. Men man måste ha en annan ring också kanske för att det ska bli någon skillnad?

6 klackar måste väl vara två grupper av tre med offset. Då har ringen 33 tänder, som är ett lite konstigt tal.
Den här har jag.

Zipp's 76/176 hubset is dependable and durable, with a big speed capacity. The 76/176 features three pawls and 36 points of engagement.

Den här har 6 och är väl den jag köpte. Som nu kanske inte passar då 👀😅. Jag kollade bara att det stod samma nav..

The ZR1 hub is based on a system of six pawls in groups of three in offset to increase engagement and keep the hub system light. At any time, there are always three pawls engaging. This design creates a quick engagement feel, with 66 points of engagement.

Men jag vete tusan om det passar 😅

Efter lite mer läsande så ser jag nog att det inte lär göra det.. Missade visst att det var olika nav på SW och S.

Senast ändrad:
Nu är väl rätt hub beställd också då, så får jag väl sälja den andra vidare...

🫣

Bra att du varnade mig @Berk inte lätt att vara lost ibland!

Senast ändrad:
Är också i tagen att uppgradera min Boone till 2x med nya sram force E1. Det möter inga problem att köra icke wide och 40mm däck?

Alright. Jag kör 40mm nu och skulle aldrig kunna tänka mig mindre nu. 🥶 Vill verkligen köra 2x egentligen.

Tillbaka
Topp