Vilken MTB-bil?

Vilken MTB-bil?
Detta är jag som regelbundet kör cyklar på tak nyfiken på. Företaget kräver att nästa bil blir en elbil. Tittar på Q4 och EV6, kan finnas något alternativ till. Båda med runt 50 mil räckvidd på pappret. Vad är räckvidden med två cyklar på taket i motorvägstempo? 20? Någon med erfarenhet som kan gissa?
Har en Q4 45q (ej sportback) med 21”. Värsta jag sett med 2 endurohojar på taket var närmre 3kWh/mil. Men då var det motvind och 120km/t. Vanligtvis skulle jag säga runt 2,4-2,7kWh/mil med dom på taket vid Järvsöresorna. Så då blir det 77/2,5=drygt 30 mil.
Överlag så räknar jag med höga 20 vid hög motorvägsfart och sämre förutsättningar och drygt 35-45 vid mer ”normal” körning med lite blandat motorväg och landsväg och beroende på väglag.

Vilken MTB-bil?
Hmm fast jag håller inte alls med, jag tycker det är stor skillnad med cyklar på drag också. Med min Tesla Model 3 LR AWD så hade jag kanske 30 mil räckvidd när jag körde runt på motorväg i Europa, största delen skyltad hastighet + kanske 10 km/h då och då. Den hade kanske en förbrukning som motsvarade mellan 30-40% högre än normalt, hade samma upplevelse med Model S.
Ok, intressant. Min erfarenhet är ju måttlig och endast baserat på EV-6, men på de kanske 200 mil jag kört med Thule-ställ bakom så märks det inte särskilt mycket på förbrukningen.

Vilken MTB-bil?
Ok, intressant. Min erfarenhet är ju måttlig och endast baserat på EV-6, men på de kanske 200 mil jag kört med Thule-ställ bakom så märks det inte särskilt mycket på förbrukningen.
Beror mycket på formen på bilen. I vissa fall ger t o m en dragmonterad box lägre förbrukning iom att det ger en mer ving/droppformad total.

Vilken MTB-bil?
Vår Kona har WLTP på 48 mil, men vi får i praktiken ut ca 40-45 om vi kajkar runt i vanliga komfort-läget på svenska vägar och håller hastighetsgränsen. Eko-läget och lite försiktig körning däremot hamnar runt utlovade 48. Med takräcket på men utan cyklar monterade - ibland är man lat - går räckvidden ner till ca 38 mil. Med tre cyklar på taket får vi en räckvidd på ca 25 mil.

Med cyklar på taket blir det enorm skillnad i förbrukning mellan 100 och 120 km/h. Det lönar sig att ta det lugnt.

Vilken MTB-bil?
Min son hade en bra ide för att minska förbrukningen. Vi körde från Stockholm till Åre med två stigcyklar på Thule Thruride och framhjulen inne i bilen. När vi skulle sätta cyklarna på taket för att köra tillbaka föreslog sonen att vrida styrerna så att dom var parallel med ramen och åkriktningen. Det minskade förbrukningen med 0,5 l/100 km. Förbrukningen på vägen tillbaka var bara ungefär 10% högre än utan cyklar och takräck.

Enda nackdel var en ännu lite starkare vissling vid högre hastigheter (och vid 40 km/h).

Vilken MTB-bil?
Min son hade en bra ide för att minska förbrukningen. Vi körde från Stockholm till Åre med två stigcyklar på Thule Thruride och framhjulen inne i bilen. När vi skulle sätta cyklarna på taket för att köra tillbaka föreslog sonen att vrida styrerna så att dom var parallel med ramen och åkriktningen. Det minskade förbrukningen med 0,5 l/100 km. Förbrukningen på vägen tillbaka var bara ungefär 10% högre än utan cyklar och takräck.

Enda nackdel var en ännu lite starkare vissling vid högre hastigheter (och vid 40 km/h).
Japp, exakt det insåg jag på hemvägen från Åre i fjol. Gjorde märkbar skillnad med två cyklar på taket, och någon vissling noterade inte jag.

Vilken MTB-bil?
Vilken MTB-bil?
Nån som har ett smidigt cykelställ så att man kan ha 2-3 MTB stående med hjulen på i skåpbilen? Funderar på detta, men då måste man använda spännremmar också.

Vore ju smutt om det fanns nåt där man klämde fast runt däcken.
Rekommenderar inte Julas. För smalt för riktiga MTB:er. Som tidigare sagts, Thule-armar?

Skall det sitta fast eller kunna tas ut?

Vilken MTB-bil?
Nån som har ett smidigt cykelställ så att man kan ha 2-3 MTB stående med hjulen på i skåpbilen? Funderar på detta, men då måste man använda spännremmar också.

Köper man ett sådant ställ bör man nog kolla att breda mtb-däck får plats. Det blir nog också trångt för styrena om de ska monteras i avsedd bredd? Ställer man bakhjulet i sådana ställ så tar bakväxeln i ibland.

Blir det inte smidigare att bygga något eget i trä?

Vilken MTB-bil?
Ja, kanske enklast att fixa nåt själv. Snickrade ett ställ senast jag hade skåpbil. Men det var längesen och cyklarna hade qr. 😄
IMG_1820.webp

Vilken MTB-bil?

När jag hade en skåpbil så hade den plyfa på lastgolvet. Skaffade sådana bockar för att fästa framgaffeln i (liknande de i inlägget ovanför). Borrade hål i plyfan och drog i islagsmuttrar från undersidan, drog fast bockarna med skruv och kopplade fast cykeln.
Tyckte detta kändes tillräckligt smidigt, även att jag fick plocka av framhjulet.
När jag sålde bilen limmade jag fast träplugg i de gamla skruvhålen och spåren från installationen upplevdes minimala.

Vilken MTB-bil?
Min erfarenhet är att det inte blir bra om man bara ställer in hojarna, dom måste antingen spännas fast eller klämmas runt ramen. Även om du fixerar framhjulet så kommer bakhjulet hoppa runt, så bäst är att sätta en klämma runt ramen. Jag byggde en egen lösning där jag ställde hojarna mot lastväggen där jag hade satt armar från cykelställ, men det kräver dock lite takhöjd, sparade dock en hel del golvyta.

Tillbaka
Topp