Jag har ju också en Garmin Index S2 som kroppsvåg hemma. Den är otroligt smidig. Det är bara att ställa sig på den på morgonen så mäter den vikt, muskelmassa, kroppsfettprocent, vattenmängd osv. Jag får även en liten väderrapport på skärmen. Och allt synkas automatiskt via Wifi till Garmin Connect och därmed även till min cykeldator, klocka etc.
Visa bilaga 827507
När jag skulle köpa vågen såg jag även att man kunde kalibrera den genom att använda egna manuella mätningar över kroppskomposition från tex en DEXA-scan. Så en DEXA-scan gjorde jag också tre dagar efter att jag skaffat (och testat) vågen. Till min surprise var vågen läskigt träffsäker ändå på just kroppsfettprocent. Så jag hade inte ens behövt kalibrera den egentligen. Jag trodde annars att såna vågar som mäter fettprocent osv med elektriska impulser var rena skiten, men kanske bättre än inget. Jag hade fel. Det var rätt spot on. Iallafall den här vågen.
Så det är mitt tips till alla datamaxxare att införskaffa så att ni kan mogga trivsel- och elcyklisterna på arbetsplatsen.