Datamaxxing - tråden för oss som älskar att mäta allt

Nästa steg kanske kan vara att ha sensorer som mäter laktat och blodsocker momentant och kommunicerar med en pump som reglerar ett intravenöst dropp. Som kanske kan mixa från 2 olika behållare med olika typer av vätska.
Min racer är iaf förberedd för detta, den har två flaskhållare på ramen.

Nästa steg kanske kan vara att ha sensorer som mäter laktat och blodsocker momentant och kommunicerar med en pump som reglerar ett intravenöst dropp. Som kanske kan mixa från 2 olika behållare med olika typer av vätska.
Min racer är iaf förberedd för detta, den har två flaskhållare på ramen.
Två flaskställ? Ja då har du gott om plats.

Jag var varit inne på att köpa hem stickor för laktat men det verkar mer vara smidigt för inomhuscykling mer än att behöva stanna till och testa sig utomhus. Finns det som för blodsocker apparater som mäter laktat i realtid digitalt och trådlöst?

Jag har ju också en Garmin Index S2 som kroppsvåg hemma. Den är otroligt smidig. Det är bara att ställa sig på den på morgonen så mäter den vikt, muskelmassa, kroppsfettprocent, vattenmängd osv. Jag får även en liten väderrapport på skärmen. Och allt synkas automatiskt via Wifi till Garmin Connect och därmed även till min cykeldator, klocka etc.

Visa bilaga 827507

När jag skulle köpa vågen såg jag även att man kunde kalibrera den genom att använda egna manuella mätningar över kroppskomposition från tex en DEXA-scan. Så en DEXA-scan gjorde jag också tre dagar efter att jag skaffat (och testat) vågen. Till min surprise var vågen läskigt träffsäker ändå på just kroppsfettprocent. Så jag hade inte ens behövt kalibrera den egentligen. Jag trodde annars att såna vågar som mäter fettprocent osv med elektriska impulser var rena skiten, men kanske bättre än inget. Jag hade fel. Det var rätt spot on. Iallafall den här vågen.

Så det är mitt tips till alla datamaxxare att införskaffa så att ni kan mogga trivsel- och elcyklisterna på arbetsplatsen.

Trodde också att det var lite tramssiffror i liknande vågar(?).
Har idag en våg som uppdaterar app via wifi, visar vädret så man slipper titta ut genom fönstret, och visar co-halten. Har funderat någon gång på någon sån där våg som du har, alltid kul med nya prylar och roliga funktioner. Men dels kostar det ju en del, och jag skulle förmodligen nörda ner mig lite väl mycket om det blir en sån.

Lite samma sak som att jag drar mig för att skaffa wattmätare till racern, dels kostnaden, men även att jag nog skulle nörda ner mig bortom räddning.

Trodde också att det var lite tramssiffror i liknande vågar(?).
Har idag en våg som uppdaterar app via wifi, visar vädret så man slipper titta ut genom fönstret, och visar co-halten. Har funderat någon gång på någon sån där våg som du har, alltid kul med nya prylar och roliga funktioner. Men dels kostar det ju en del, och jag skulle förmodligen nörda ner mig lite väl mycket om det blir en sån.

Lite samma sak som att jag drar mig för att skaffa wattmätare till racern, dels kostnaden, men även att jag nog skulle nörda ner mig bortom räddning.
Du är i helt fel tråd för att inte redan vara bortom räddning. Det är bara att öppna plånboken och gå med i klubben.

Skämt åsido så hjälper vågen mig att se om jag går åt rätt håll eller inte. Att bara se vikten som hård siffra säger egentligen inte så mycket. Det kan ju vara så att man tappat muskler, gått upp/ned i vattenvikt med mera. Och det är inte önskvärt. Man vill ju oftast tappa i fett och öka i muskler. Så om vågen står still men fettprocent stadigt går nedåt så vet jag mer och slipper kalibrera mat/träning men kanske hade fått panik om jag inte hade sett mer än bara vikten.

Det gäller ändå att ha lite distans gällande dag till dag-mätningar som ofta fluktuerar och istället kolla på en längre tid. Då är det också skönt att den automatiskt plottar grafen åt mig i Garmin Connect. Jag väger mig ändå varje dag (om jag kommer ihåg) för att få fler datapunkter och därmed ett bättre snitt också över tid.

Gällande wattmätare på racer så har jag märkt att mina pulszoner är helt annorlunda mot mina kraftzoner. En så kallad ”decoupling” alltså. Zon 2 i puls och kraft är för mig helt olika. Vad man nu väljer att gå på beror väl på ens egna träningsfilosofi, men jag litar mer på watten än pulsen. Iallafall tills jag blivit mer fit och pulsen hänger ihop med watten lite mer.

Sen är det också smidigt att kunna få lite kraftvägledning från Garmin inför en rutt så jag vet när jag bör trampa på eller chilla för att optimera banan jag kör. Det kanske man kan göra analogt också men den har ju någon algoritm som jag kan förlita mig på bättre än min egna ”känsla”. Annars är väl risken att jag känner mig extra stark och bränner ut mig i första backen så att resten av passet blir lidande.

Ingen aning, men känns som att om det funnits hade du redan haft en?
Det är nog lite overkill tills priset kommer ner lite. Bara en sån maskin som läser av stickor kostar ju uppåt 7-8000 kr, sen tillkommer också löpande kostnad för stickorna i sig. Då är det mer värt att boka in sig hos tex Activius eller vad dom heter som kan göra en mätning. Men det har jag inte gjort än. Jag är mer en datanörd än en seriös träningsmänniska som vill optimera prestandan. Än iallafall.

Har ni kg-mätare i badrummet också? Och graderCelsius-mätare utanför fönstret?

Japp, och en sån där modern hastighetsmätare till cykkelen, den har en slags klo, eller vad man ska kalla det, nere vid navet fäst runt en eker, fäst till en vajer som snurrar och upp till mätaren som visar hastigheten i kilometer i timmen.

Hade faktiskt en sån i urminnes tider på min vassa DBS-cykel med limpsadel, då var man king på skolgården!

På riktigt, varvhastighet på känd rutt ute och puls är väl kanske tillräckligt bra om man inte bryr sig.
Ska man mäta utveckling av fysisk prestanda på riktigt så gäller effektmätare.

På riktigt, varvhastighet på känd rutt ute och puls är väl kanske tillräckligt bra om man inte bryr sig.

Det var värst.
Jag började cykelträna en sommar när jag var 53 år, då hade jag varit varit soffpotatis i 15 år, och innan det mest spelat innebandy. Och med 16 kg övervikt. Första rundan kom jag upp i 21 km/h på 30 km, trots långa pauser var 10:e km. Körde enbart spinning under vinterhalvåret.

På sommaren 1 år senare höll jag 35 km/h på båda mina referensrundor, 30 km, som inte är jätteplatta. Låter det som att jag inte bryr mig?

Finns säkert många som gjort en bättre resa, det är inte poängen, men jag har hyfsad koll på hur jag ska träna utan wattmätare. Om jag hade tänkt börja tävla skulle jag förmodligen skaffat en, men den ambitionen har jag inte.

Du är i helt fel tråd för att inte redan vara bortom räddning. Det är bara att öppna plånboken och gå med i klubben.

Skämt åsido så hjälper vågen mig att se om jag går åt rätt håll eller inte. Att bara se vikten som hård siffra säger egentligen inte så mycket. Det kan ju vara så att man tappat muskler, gått upp/ned i vattenvikt med mera. Och det är inte önskvärt. Man vill ju oftast tappa i fett och öka i muskler. Så om vågen står still men fettprocent stadigt går nedåt så vet jag mer och slipper kalibrera mat/träning men kanske hade fått panik om jag inte hade sett mer än bara vikten.

Det gäller ändå att ha lite distans gällande dag till dag-mätningar som ofta fluktuerar och istället kolla på en längre tid. Då är det också skönt att den automatiskt plottar grafen åt mig i Garmin Connect. Jag väger mig ändå varje dag (om jag kommer ihåg) för att få fler datapunkter och därmed ett bättre snitt också över tid.

Gällande wattmätare på racer så har jag märkt att mina pulszoner är helt annorlunda mot mina kraftzoner. En så kallad ”decoupling” alltså. Zon 2 i puls och kraft är för mig helt olika. Vad man nu väljer att gå på beror väl på ens egna träningsfilosofi, men jag litar mer på watten än pulsen. Iallafall tills jag blivit mer fit och pulsen hänger ihop med watten lite mer.

Sen är det också smidigt att kunna få lite kraftvägledning från Garmin inför en rutt så jag vet när jag bör trampa på eller chilla för att optimera banan jag kör. Det kanske man kan göra analogt också men den har ju någon algoritm som jag kan förlita mig på bättre än min egna ”känsla”. Annars är väl risken att jag känner mig extra stark och bränner ut mig i första backen så att resten av passet blir lidande.
Watt är alltid exakt men pulsen säger ju hur jobbigt det är att hålla den effekten. Det är olika jobbigt från dag till dag att hålla en viss effekt. F.ö., som nog påpekats förut, borde du variera din träning mer.

Watt är alltid exakt men pulsen säger ju hur jobbigt det är att hålla den effekten. Det är olika jobbigt från dag till dag att hålla en viss effekt. F.ö., som nog påpekats förut, borde du variera din träning mer.
Den är redan varierad, lite för varierad. Helt slumpmässig nästan. Det jag behöver är struktur och en plan.

Bosätt dig i Ovaro och kör en liten backe åt nordost och mät tiden det tar upp. Minskande tid indikerar ökande VO2Max.

Var väl en ökänd herre som använde en backe med samma namn som cykeln han hade för att mäta sin träning, cyklade han upp under en viss tid så tyckte han att han var i form.

Har för mig att jag läst att dr Ferrari använde backen på väg SP56 öster om Pisa som testbacke för en del av sina adapter.

Tillbaka
Topp