TPU innerslang

TPU innerslang
Jösses vad knepigt det verkar med TPU. Det exploderar, man får tråkig ton, man börjat oroa sig över obalans.....🥴
TL, RideNow, kinaslangar, latex, butyl, TPU + gucka:
IMG_3596.gif

Tubolito:
IMG_3594.webp

TPU innerslang
Trist
Har du nyligen bytt däck eller slang?
Att jag undrar är för att jag tror att du på ngt sätt har fått dina slangar i kläm eftersom du skriver att båda punkorna sade pang
Enda sättet att kunna höra när en slang punkterar med ett pang är om den är utanför däcket och det vanligaste fallet för det är när slangen hamnat i kläm mellan däck och fälg vid däck eller slangbyte (been there done that).
Det är alldeles säkert så - första rundan med nya hjul och äldre slangar.

TPU innerslang
Bytt till bredare däck? Kanske slangen är för smal för bredden, TPU är väl lite mer känslig där än butyl.
Man ska helst inte använda en redan använd slang till nytt däck av bredare/smalare typ, kan ju även skilja i faktisk bredd mellan däck i samma storlek också så även om det är samma på paketet kan det bli annorlunda storlek. Tror inte ens Tubolito hade gjort skillnad faktiskt.

TPU innerslang
Man ska helst inte använda en redan använd slang till nytt däck av bredare/smalare typ, kan ju även skilja i faktisk bredd mellan däck i samma storlek också så även om det är samma på paketet kan det bli annorlunda storlek. Tror inte ens Tubolito hade gjort skillnad faktiskt.

Kul med Tubolitapropagandan, de kanske fått ordning på produkten nu, men givet deras katastrofala QC när TPU började slå är mitt förtroende förbrukat.

Skönt att tubeless inte har en massa begränsningar om att man inte får använda vätskan si och så i olika däck 🤣

TPU innerslang
Kan för övrigt berätta att jag för en timma sedan fick ringa morsan och be om att bli hämtad. Har kört med TPU under ett år utan en enda punktering men i dag var det slut med flytet. Stannade till vid en tapp och skulle köpa en chokladbit. Kom ut och satte mig vid cykeln och det sade pang! Bakdäckets slang exploderade. Efter fem minuter smällde det till igen, då exploderade slangen i framhjulet.

Det är spännande nästan varje dag! 😀
Ett long shot kanske.
Men stod cykeln parkerad i solen?
Tänkte om det kan ha blivit nåt med värme iom att båda small.

Tillbaka
Topp